Interakce , komunikace zdravotník - pacient MUDr.,PhDr.Zdeňka Nováková , PhD. Vztah zdravotník- pacient • • Lékař je člověk, který podává léky, o kterých ví jen velmi málo, • k léčbě nemocí, o nichž ví ještě méně, • lidem, o nichž neví vůbec nic . Vztah zdravotník – pacient • • • Povinností každého zdravotníka je vytvořit spolupracující terapeutický vztah Vztah lékař - pacient • •Určován vzájemným očekáváním a jeho plněním - pacient hledá „člověka“ •Vytváří prostor, v němž probíhá raport •Raport – jeden z prostředků léčby •Sociálně – psychologická atmosféra •Základem je komunikace – zjištění pacientova postoje k nemoci •Atmosféra komunikace – paralingvistická složka, mimika • • • Vztah lékař -pacient •Role –očekávané a vyžadované chování související s určitým postavením ve společnosti – sociální opora, prosociální postoj –role lékaře , role pacienta –polární dimenze –dyadický vztah •Dominance - submisivita •Lékařská diktatura a demokracie ( D.Callahan,1983) •aktivita-pasivita • • • Lékařská diktatura nebo demokracie? • • •Lékařská diktatura je ospravedlnitelná : • –Urgentní medicína – • Partnerství • – - Zejména medicína chronických stavů – potřeba psychologizace a sociologizace – - Etický kodex práva pacientů - 1992 – - The Patients Bill of Rights - 1971 (Anderson) – Přenos a protipřenos •Koluze –tendence navazovat komplementární vztahy –nevědomá –původ v dětství •Přenos –sociální reagování a očekávání vzniklé během života přenášející se na zdravotníky –pacient •Protipřenos – ze strany zdravotníka •Transakční analýza (Honzák,1989) – Typy přenosu •Pozitivní –sympatie, náklonnost, radost •Negativní –hněv, nepřátelství, zklamání, strach, podezíravost •Ambivalentní –pozitivní i negativní prvky • Pacientova očekávání • •POMOC – adaptivní versus maladaptivní chování •Nezištnost a obětavost •Odbornost •Pomoc s přijetím situace,zeslabení záporných emocí •Vytvořit naději a stále ji podporovat •Odpovědnost •Podpora, akceptace, pochopení, kongruenci a vcítění - pocit, že na nemoc není sám •Snížení pocitu viny a zabránění nálepkování (např. u duševní nemoci) •Jistota a bezpečí •Tajemství Pacientovo očekávání •Otevřené rozhovory o jeho onemocnění • Osobní historie pacienta ( nukleární rodina, životní styl, salutoprotektivní faktory) –„Negativní afektivita“ Watson ,Clark (1984) –„Naučený pesimismus „ Seligman (1975) • •Informace – orientaci v situaci, vysvětlení postupu léčby •Přiměřené informace o účinku léků a vedlejších účincích •Stanovení krátkodobých cílů přiměřených pacientovým možnostem • Možnosti lékaře •Anamnéza •Respektování pacientova soukromí •Psychologizace problémů pacienta •Umění naslouchat •Poskytnutí emoční podpory •Stanovení jasné diagnózy a seznámení s ní pacienta způsobem, který je pro něj přijatelný a srozumitelný •Upravený zevnějšek •Seriózní vystupování, autentičnost, čestnost Role pacienta •Nemocný – „bez - mocný“ •Ambivalentní postavení - svoboda •Trpělivost, pasivita x v současnosti důraz na aktivitu •Pozitivní sociální odezvy –sekundární, terciární zisky •Nenese vinu ani zodpovědnost x vedení k zodpovědnosti • Očekávání lékaře •Podřídivost, vděčnost, spolupráce X 30-50% nedodržuje doporučení včetně braní medikace •Upřímnost, důvěra, „statečnost“ •YAVIS (young, attractiv, intelligent, succesful, sexy) •Realita •HOUND (homely, old, unatractive, nonverbal, dumb) Požadavky na pacienta •Respektování lékařova soukromí •Přiměřené nároky na lékařův čas •Nezneužívání lékařské péče •Sdělení všech problémů najednou, bez „tajemství“ ( ke škodě pacienta) •Udržování očního kontaktu Dobrá spolupráce •důvěra •spokojenost •rovnocenný vztah •přátelská atmosféra, zájem o pacienta, jeho subjektivitu •informovanost pacienta •spoluodpovědnost •soulad s pacientovým životním stylem a zvyky •„na pacienta orientovaný model“ • • • Na pacienta orientovaný model •Partnerský model •Nedirektivnost •Zájem o rodinu a osobní život •Lékař – vlídný a „lidský“ •Pojímání nemoci jako problému celého člověka Komunikace s úzkostným pacientem •Zásady: –Zachovat klid a věcný přístup –Povzbuzující , volnější tempo řeči –Podávat jasné informace –Nebagatelizovat, neignorovat, nedávat najevo znepokojení –Ne přílišné detaily – zvyšují úzkost –Ne hyperprotektivní jednání –Pomoci nemocnému v rozhodování Komunikace s depresívním pacientem •Zásady: –Trpělivé vyslechnutí, nespěchat –Empatizovat s jeho pocity bezmoci, ale povzbuzovat –Nezlehčovat utrpení nemocného –Vyvarovat se moralizování, mentorování, dogmatičnosti –Nebránit pláči a neg. emocím –Stanovení krátkodobých cílů léčby –Vyvarovat se falešného optimismu • Komunikace s neslyšícími •Zásady : •Vyslovovat pomalu, zřetelně •Krátké věty s jednoznačným významem •Ptát se , zda stačí sledovat •Pochválit za ochotu spolupracovat •Oční kontakt •Gesta, znázornění •Důraz na neverbální komunikaci •Pauzy na oddech •Trpělivost • • • Komunikace s tělesně postiženými •Zásady: •Pozorné vnímání pacienta •Předpokládat normální inteligenci •Věnovat pacientovi dostatečný čas •Stejná úroveň očí •Dodržování běžných konvencí •Nevytýkat skutečnosti, které se nedají ovlivnit •Bezbariérové prostředí • Komunikace s mentálně postiženými •Stejný přístup, ale s větším taktem, ohleduplností a trpělivostí •Komunikace s pacientem ne pouze s doprovodem •Úcta a respekt jako k ostatním lidem •Opakování otázek a instrukcí tolikrát, kolikrát je potřeba •Úroveň přizpůsobit možnostem pacienta •Mluvit jednoduše, dávat jednoznačné otázky •Nechápou význam toho, co říkáme, ale jak to říkáme • Agresivní pacient •Důvod agrese: –frustrace – oprávněný nárok –úzkost –vztek na „osud“ –osobnost pacienta •Ne komplementární agrese •Ne impulzivní odpověď ani zdvořilou formou •Odhalení příčiny •Najít alespoň něco na čem je možné se shodnout •Hledat možnosti řešení •Netrvat na posledním slově Agresivní pacient • Zásady: – –Chránit zdraví své a dalších pacientů –Nebýt sám, event. vyčkat na pomoc –Rozdělení úkolů, převaha 1:3-5 –Zřetelně se představit, mluvit pomalu, jasně a srozumitelně – Neobelhávat pacienta – Respekt vůči pacientovi •osobní prostor, titul, nekritičnost, naslouchání, pozorné sledování –K pacientovi se přibližovat pomalu asi na 2m –Vyzvat ho k posazení –Zaměřit se na klíčové informace –Výsledek vyšetření sdělit pacientovi – Hlavní zásady při sdělování extrémně nepříznivé zprávy: •• Informuje ten, kdo má největší důvěru •• Musí být jasné, na co lze navázat •• Pravdivé informace - stručnost •• Dotazy •• Pomoc s vyrovnáním se, s dopadem, netlumíme emoční odezvu •• Vyvolání dojmu důvěry a spolehlivosti •• Domluva na další pohovor a setkání, kontinuita • •• Doporučen nedirektivní empatický pohovor •• Lež zůstává lží, byť by naše úmysly byly ty nejlepší • •Problém podávání informací –pravda či milosrdná lež •Problém farmaceutických firem –zachovat si plnou nezávislost a lidskou důstojnost lékaře odborníka •Etika psychoterapie –řádný výcvik –citový vztah mezi terapeutem a pacientem –přiměřená míra angažovanosti •nepodporovat závislost pacienta, i když nám lichotí •pravidlo neutrality Lékařská etika