Diamantová sútra (Vadžraččhédiká pradžňápáramitá sútra) Silvie Kotherová: Proseminář k buddhismu II. Vadžraččhédiká pradžňápáramitá sútra • Vadžra – diamant, hromoklín, symbolem nejvyšší pravdy (paramárthasatja, pál. Paramatthasačča), jednoty či totožnosti všeho a všeobecné vesmírné prázdnoty (šúnjata, pál. suňňata) • Čhédiká – znamená „seknout“ • Pradžňa (pál. Paňňa) – „moudrost“ • Páramita (paramí) – „dokonalost“ • „Sútra nejvyšší moudrosti ostré jako diamant“ Diamantová sútraDiamantová sútra • jde o nejstarší dochovanou ručně tištěnou (z dřevěných matric) knihu světa s uvedeným datem vzniku. • je napsána na svitku dlouhém 5,3m a 26,5cm širokém • dokončená 11. května v roce 868 n. l., autorem je Wang Ťie • je součástí kánonu pradžňá páramitá súter, z něhož je společně se Sútrou srdce nejvíce ceněná. Diamantová sútra • Ústřední postavou Subhuti - jeden z Buddhových výborných učedníků, který byl proslulý svými meditacemi o mettá (laskavosti) V pradžňáparamitách je to obvykle Subhuti kdo vysvětluje doktrínu všeobecné vesmírné prázdnoty (šunjata). • hora Suméru (Méru) - posvátná hora, střed a osa světa, obklopená 4mi světadíly, později ztotožňovaná s horou Kailás v západním Tibetu. Buddha DípankaraBuddha Dípankara - doslovně „osvětlovač“, „zažehovač kahanu“, je legendární první Buddha. Šakjamuni za Dipankarovi doby vystupoval jako kajícník Sumédha, který prohlásil, že také jednou dosáhne buddhovství. Dípankara poznal, že Sumédha se vskutku zrodí jako Siddharta Gautama a předpověděl mu proslulost a úctu. Buddha Dípankara a Sumédha Pradžňápáramitá sútraPradžňápáramitá sútra • mahájánový početný soubor různě obsáhlých spisů a traktátů o dokonalosti v moudrosti, nejvyšším intelektu, vrcholu poznání. • tvoří ucelenou filosofii samu o sobě. • obsahují hluboké teorie o prázdnotě. • začaly vznikat mezi 100 př.n.l a 100 n.l., • staly se základnou zejména pro filosofickou školu madhjamaka. • Pojmenovány bývají podle svého rozsahu – počtu veršovaných strof nebo prozaických odstavců. – Aštásáhasrikápradžňápáramitásútra – „O osmi tisících slabik“ – Šatasáhasriká – o 100 000 slabikách Čtyři fáze vývoje pradžňápáramitové literaturyČtyři fáze vývoje pradžňápáramitové literatury a) 100 př.n.l. – 100 n.l. - vypracování základních myšlenek • Texty se snaží prokázat, že jde o slovo Buddhovo, opírají se o jeho autoritu. b) 100 – 300 n.l. - rozvedení materiálu do různě dlouhých traktátů c) 300-500 n.l. - rozpracování a přestylizování nauky do kratších súter a vzniká mnoho komentářů • Diamantová sútra a Sútra srdce • Novým rysem těchto textů je snaha vynést na povrch „skrytý význam“ toho, co pravil Buddha d) 600-1200 n.l. - pronikání tantrických prvků (ochrana před nemocemi, mantry, dharaní), zbožštění textu – personifikace, komentářová literatura, centra pro studium pradžňápáramit. Pradžňa (pál. Paňňa) • překl. jako „moudrost“ nebo lépe „poznání“ • jedna z deseti dokonalosti (páramita), ztělesněna jako bódhisattva Maňdžušrí • ústředním pojmem mahájány. • moudrost intuitivní, záblesková, nikoliv abstraktní a závislá na intelektu. • spojena s uvědoměním si přirozenosti všech jevů – prázdnoty (san. šúnjata, pál. suňňata). Páramita (paramí) • „dosažení druhého břehu“ • pravděpodobně odvozeno od sanskrtského parama – nejvzdálenější, nejvyšší, první, nejlepší... nejlépe překládat jako „dokonalost“ (perfection) • V širším kontextu - Dokonalosti jichž bodhisattva používá jako prostředky vedoucí k realizaci cíle. Páramita (paramí) 1) dokonalost štědrosti (dána) 2) dokonalost mravnosti (san. šíla, pál. síla) 3) dokonalost trpělivosti (san. kšánti, pál. khanti) 4) dokonalost úsilí, vytrvalosti (san. vírja, pál. virija) 5) dokonalost v meditaci (san. dhjána, pál. džhána) 6) dokonalost moudrosti (san. pradžňa, pál. paňňa) Pozdější Dašabhumika sútra cituje další čtyři: 7) dokonalost ve výběru správného prostředku, dovednost (san.upájakaušala, pál. upájákusala) 8) dokonalost odhodlání, slib (san. pranidhána, pál.panidhána) 9) dokonalost duchovních sil (bala) 10) dokonalost vědění (san. džňána, pál. ňána) V théravádové tradici: Je uváděno deset Ctností (názvy v páli): • dána: štědrost, dávání sama sebe • síla: mravnost, správné jednání • nekkhamma : odříkání • paňňá : moudrost, vhled • virija : energie, vytrvalost, úsilí • khantí: trpělivost • sačča : pravdomluvnost, poctivost • adhitthána : rozhodnost, odhodlání • mettá : milující laskavost • upekkhá : vyrovnanost, klidná mysl Abhidharma a její pojetí světaAbhidharma a její pojetí světa • Abhidharma – je buddhistická scholastika či metafyzika, nejstarší souhrn buddh. filosofie vypracované na základě Buddhových súter. Tvoří obsah abhidharmapitaky (třetí koš Tripitaky) • Usilovala o maximálně přesné vyjasnění a klasifikaci světa, seznamy mentálních a fyzikálních elementů, které podle abhidharmových filosofů konstituují svět jevů. • Snahou bylo rozdělit svět na již nedělitelné prvky, ze kterých konceptuální myšlení vytváří jevový svět pomocí různých kombinací (dharmy). Abhidharma a její pojetí světaAbhidharma a její pojetí světa  PodlePodle učení o átmanuučení o átmanu (resp. o(resp. o anátmanuanátmanu),), nemá osobnost svou vlastní podstatu.nemá osobnost svou vlastní podstatu.  Rozšíření této myšlenky na všechna jsoucnaRozšíření této myšlenky na všechna jsoucna → některé→ některé dharmydharmy jsou jen pojmové, skládajíjsou jen pojmové, skládají se ze základních složek.se ze základních složek.  VěciVěci existují konvenčněexistují konvenčně –– např. stůl (nemánapř. stůl (nemá absolutní existenci)absolutní existenci)  PodlePodle sarvástivádinůsarvástivádinů má každámá každá dharmadharma (základní prvek) své vlastní bytí(základní prvek) své vlastní bytí svabhávasvabháva Nový pohled na světNový pohled na svět –– pradžňápáramitápradžňápáramitá  Podle zastáncůPodle zastánců pradžňápáramitpradžňápáramit nauka sarvástivádinůnauka sarvástivádinů odporuje konceptuodporuje konceptu anattáanattá –– nene--já.já.  Nejen bytosti, ale všechnyNejen bytosti, ale všechny dharmydharmy jsou prosté vlastníjsou prosté vlastní existence. Podle abhidharmy bylo nejvyšší pravdouexistence. Podle abhidharmy bylo nejvyšší pravdou nazření vlastního bytí dharem, naopaknazření vlastního bytí dharem, naopak pradžňápáramitá jde dálpradžňápáramitá jde dál –– dharmy jsou prázdné a to jedharmy jsou prázdné a to je podstatou pravého poznání.podstatou pravého poznání.  Abhidharmový pojem prázdnoty se vztahuje pouze naAbhidharmový pojem prázdnoty se vztahuje pouze na pojmová jsoucna (stůl, strom... atd.).pojmová jsoucna (stůl, strom... atd.). Dvě úrovně poznání a) Konceptuální poznání, že věci jsou prázdné - šúnja b) Přímé nekonceptuální poznání, mysl v prázdnotě – šúnjatá cílem je vysvobození ze samsáry. Věci okolo jsou nestálé, pomíjivé a přinášejí strast (trilakšana), díky rozvíjení „dokonalého poznání“ lze nakonec nahlédnout, že tento svět nemá svou vlastní podstatu (svabháva), hlavním tématem pradžňápáramitových textů je tedy to, že veškerá jsoucna jsou prázdná – šúnja (šúnjatá - prázdnota) Nágardžuna • jeden z nejvýznamnějších filosofů starověké Indie (2.stol.n.l.) • Prohloubil doktrínu vyloženou v pradžňáparamitách sútrách dialektickou metodou spočívající v dovedení antiteze ad absurdum. • nága – bytost žijící ve vodě, had • ardžuna – druh stromu – podle legendy se měl narodit pod tímto stromem a vzdělání měl získat v podmořském paláci právě u nágů – vynesení pradžňápáramitových nauk do světa lidí je tak největším činem Nágardžuny → tzv. druhé roztočení kola nauky. Nágardžuna Nágardžuna a jeho učení • Podnítil vznik mahaján. školy Madhjamaka. • Základním textem „Pojednání o střední cestě“ – Madhjamakakáriká. • Každá věc jev existuje jen skrze svůj protiklad, na základě toho tvrdil, že vše je relativní, tedy nereálné – prázdné (šunja). • Vychází z pratítjasamutpády – věci neexistují sami o sobě, neboť jsou jen průsečíky vzájemných vztahů. • To, že věci vznikají v závislosti na sobě (podmíněné vznikání), ale neznamená, že nejsou jako jevy → koncept dvojí pravdy Nágardžunův koncept dvojí pravdy a) Pravda konvenční - na této úrovni říkáme, že stůl je b) Pravda absolutní/konečná – tvrzení o věci, že je, nebo že není je chybné (stůl sice konvenčně existuje jako pojem, ale nemá své vlastní bytí), konečná pravda je v prázdnotě – odtud madhjamaka – „střední cesta“, mezi protiklady Nágardžunovy závěry • je-li v základech všeho šúnjatá – pak je samsára totožná s nirvánou • jestliže je nirvána nepodmíněná, nelze jí dosáhnout pomocí nějakých „podmínek“ – nelze „vyvolat“ nirvánu • dosažení nirvány je totožné se zakušením prázdnoty všech jevů