Obraz a slovo Emblematika, ikonologie interier_3 DSC_0012 Emblematika a ikonologie •V umění 16.-19. století byl kladen důraz na symbo-lickou funkci výtvarného díla: obraz reprezentuje objekt viditelného světa a současně symbolizuje nějakou ideu. Byla oceňována invence (inventio) při nalezení vhodné alegorie nebo symbolu. •Základem emblematiky se stalo studium hieroglyfů: •Horapollo, Hieroglyphica, 1517, překlad řeckého textu s komentářem pořídil Filippo Fasanini. •Hieroglyfy byly na podkladě starověkých textů chá-pány jako obrazy posvátných a božských věcí. Horapollo, Hieroglyphica Horapollo obálka ouroboros26 Základní pojmy emblematiky •Emblém: znamení, v němž je zobrazení spojeno s nápisem v znakový celek. •Části emblému: 1)lemma či motto, tj. krátké heslo, případ-ně devíza – nejčastěji latinské heslo či přísloví, které má nanejvýš pět slov 2)alegorický obraz 3)epigram: vysvětlující nebo rozluštění emblému usnadňující nápis, který spojuje obraz a motto 4) 4) Základní pojmy emblematiky /dokončení/ •Impresa: 1) italské označení pro lemmu, motto nebo devízu, 2) spojení jednoduchého obrazu s osobním heslem, 3) osobní heslo, motto, napsa-né na dekorativní stuze •Devíza: též emblematický obraz užívaný zejména v heraldice •Symbol: znázornění ideje, zejména personifikací •Atribut: přidaný předmět sloužící k identifikaci námětu •Decorum: vytvoření každého uměleckého díla a jeho umístění musí být v souladu s jeho funkcí • • Bargagli, Imprese, 1589 Fig Camilli, Imprese Illustri, 1586 Fig Emblém (devíza) J. A. Komenského Omnia sponte Ikonologické příručky •Andrea Alciato, Emblematum liber, 1531 •Cesare Ripa, Iconologia, 1593 • podle titulu z r. 1645 obsahovala „obrazy ctností, neřestí, lidských vášní a umění“ •Christophoro Giarda, Bibliotheca Alexandrinae Icones Symbolicae, 1626 • autor popisuje zobrazení svobodných umění v knihovně barnabitského semináře S. Alessandro v Miláně a chválí využití symboliky v umění Cesare Ripa, Iconologia ripa arte ripa ragione Fig Ilustrace z Icones symbolicae E. H. Gombricha: dokládají souvislost Ripovy ikonologie se středo-věkým didakticismem Giarda, Bibliotheca… Fig Výklad: E. H. Gomrich, Icones sym-bolicae, in: Symbolic Images, 1972 •Ripa a aristotelská tradice: jeho Iconolo-gia vyrůstá ze středověkého didakticismu; z Aristotelovy Logiky odvozuje techniku definice, z Rétoriky teorii metafory •Giarda a neoplatónství: symboly mají charakter neoplatónské ideje, autor navazuje na křesťanskou interpretaci n. (Pseudodionysius Aeropagita) Emblematická architektura Osobní emblém císaře Karla VI. (kresba 1714) Kostel sv. Karla Boromejského ve Vídni DSC_0002 DSC_0003a Emblematická architektura Zámek Vranov nad Dyjí, sál předků a kaple DSC_0005a Zámek Vranov nad Dyjí, sál předků DSC_0008 DSC_0009 Stavebník sálu předků Michal Jan II. Althan Emblematický motiv předkové jako sloupy rodového domu DSC_0010 DSC_0012 DSC_0011 Emblematický motiv chrám ctnosti a cti na skále DSC_0013 DSC_0015 DSC_0014 Použitá literatura •E. H. Gombrich, Symbolic Images. Studies in the Art of the Renaissance, sv. II. London 1972. •Lubomír Konečný, Mezi textem a obra-zem. Miscellanea z historie emblematiky. Praha 2002. •Sál předků na zámku ve Vranově nad Dyjí. Ed. Bohumil Samek. Brno 2003. •Jiří Kroupa, Školy dějin umění. Metodo-logie dějin umění, díl 1. 2. vyd. Brno 2007.