Kapitoly z dějin umění II Okruhy otázek ke zkoušce, 1. část, raný novověk 1) Výtvarný umělec a statut umění od Vasariho po 20. století Podotázky: a) životopisné dílo Giorgia Vasariho, b) počátky akademií umění, c) umělec jako génius, d) proměny statutu umění, e) smrt autora podle Rolanda Barthese /k tomu: prezentace 01/ 2) Malířská tradice Benátek v době renesance a manýrismu Giovanni Bellini, Giorgione, Tizian, Tintoretto /Gombrich, kap. 16, 18/ 3) Emblematika ve výtvarném umění /prezentace 02/ 4) Kresba a grafika /prezentace 03/ 5) Manýrismus – hlavní principy Italští malíři Rosso Fiorentino, Correggio, Parmigianino, sochaři Jean de Boulogne (Giovanni da Bologna) a Benvenuto Cellini, fontainebleauská škola, El Greco /Debicki, kap. 9, Gombrich, kap. 16, 18/ 6) Počátky krajinomalby a zátiší v evropském renesančním a barokním malířství Albrecht Dürer, Albrecht Altdorfer, Joachim Patinir, Juan Sanches Cotán, Claude Lorrain /Gombrich, kap. 17-20/ 7) Srovnání „žánrové“ malby v díle Pietera Bruegela st., Jana Steena a Williama Hogartha. /Gombrich, kap. 18, 20, 23/ 8) Umění na dvoře Rudolfa II. Giuseppe Arcimboldo, Bartolomeus Spranger, Hans von Aachen, Josef Heintz st., Roelant Savery, Adrian de Vries, umělecké řemeslo /Maliva, DČVU 2/ 9) Protobarokní a raně barokní architektura a urbanismus Říma, hlavní směry barokní architektury v Evropě Podotázky: a) Kostel Il Gesù v Římě, El Escorial, b) Gian Lorenzo Bernini, první univerzální umělec baroka Francesco Borromini, Guarino Guarini, Johann Lucas von Hildebrandt, Jules Hardouin-Mansard, Christopher Wren /Gombrich, kap. 19, 21-23, prezentace 04/ 10) „Jezuitské baroko“ Podotázky: a) vizuální reprezentace a zásady patronátu, b) typologie staveb, c) vliv spirituality sv. Ignáce z Loyoly na výtvarnou imaginaci, iluzivní a realistický směr v malířství Andrea Pozzo, Jan Jiří Heinsch /prezentace 05/ 11) Raně barokní malířství v Římě „Boloňská škola“: Annibale Carracci a Guido Reni Caravaggio, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, /Gombrich, kap. 19, prezentace 04/ 12) Flámské, holandské a španělské malířství 17. století Petrus Paulus Rubens, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Diego Velázquez /Gombrich, kap. 19, 20/ 13) Barokní fresková malba – hlavní zásady a pojmy Pojmy: al fresco – al secco, giornata, kvadraturisté Giovanni Battista Gaulli, Andrea Pozzo, Giovanni Battista Tiepolo, Franz Anton Maulbertsch /Gombrich, kap. 21-22/ 14) Architektura dynamického baroka a barokní gotika v Čechách a na Moravě Kryštof a Kilián Ignác Dientzenhoferové, Jan Blažej Santini-Eichl /Maliva, DČVU II/ 15) Johann Bernhard Fischer z Erlachu a jeho dílo na Moravě, podíl Johanna Bernharda a Josefa Emanuela Fischera z Erlachu na reprezentaci císařského dvora Karla VI. /Maliva, DČVU II, prezentace 05/ 16) Barokní malířství a sochařství v Čechách Karel Škréta, Petr Brandl, V. V. Reiner, M. B. Braun, F. M. Brokof /Maliva, DČVU II/ 17) Franz Anton Maulbertsch a jeho působení na Moravě Maulbertschův okruh: Josef Winterhalder ml., J. L. Kracker, F. I. Leicher /Maliva, DČVU II/ 18) Rokoko a sentimentalismus ve francouzském malířství Doplňková otázka: Rokoko jako dekorativní styl, druhé a třetí rokoko Antoine Watteau, François Boucher, Jean Siméon Chardin /Gombrich, kap. 22-23/ Vysvětlení zkratek Debicki: Debicki, Jacek et alii. Dějiny umění: malířství, sochařství, architektura. Praha: Argo, 1998. DČVU: Dějiny českého výtvarného umění. Praha: Academia, 1984 ad. Gombrich: Gombrich, Ernst Hans. Příběh umění. Praha: Odeon, 1992. Maliva: Maliva, Josef. Hodiny s výtvarným uměním českých zemí : nárys dějin umění od pravěku do poloviny 20. století. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001.