Protokol č. 1 do semináře Tvůrčí psaní pro učitele, JS 2011. Téma: Jiří Kratochvil: Šlépěj 3 A. POROZUMĚNÍ 1 - INTERPRETACE Po přečtení textu odpovězte prosím sami na následující otázky (teprve potom své recepce můžete porovnávat): 1. O čem pojednává povídka, co se zde stalo, co se zde děje, co se stane? 2. Kdo je vypravěčem, co o něm můžete říci? 3. Kolik je v povídce postav? 4. Je-li v povídce více postav než jedna, popište, v jakém jsou vzájemném vztahu? 5. V jaké pozici k textu je čtenář? 6. Pojmenujte postavy textu a všechny účastníky literární komunikační události. 7. B. POROZUMĚNÍ 2 - VIZUALIZACE Nákresy, schémata, ilustrace 1. Nakreslete schematicky jako situační nákres prostor, ve kterém se pohybuje postava vypravěče textu Šlépěj 3. 2. Zakreslete do tohoto nákresu další entity z povídky a události, eventuelně jejich pohyb. Entity ve svém nákresu pojmenujte. Určete vzájemné vztahy entit (postav) v situaci interakce příjemce s textem. 3. Každou postavu literární komunikační události nechejte stručně vylíčit příběh a okolnosti celé interakce z její perspektivy, tj. v 1. os. sg. (préz. nebo prét.). 4. Nakreslete scénu setkání vypravěče s posluchačem. Obrázek můžete realizovat jako ilustraci k povídce nebo jen schematicky jako náčrtek. Popište potom scénu a vyjádřete, co váš obrázek vypovídá o významu povídky J. Kratochvila. 5. Nakreslete scénu loučení vypravěče s posluchačem. Obrázek můžete realizovat jako ilustraci k povídce nebo jen schematicky jako náčrtek. Popište potom scénu a vyjádřete, co váš obrázek vypovídá o významu povídky. 6. Nakreslete příběh a zvláště jeho poslední třetinu jako soubor filmových záběrů v podobě obrázkového scénáře. Pak scénář vyhodnoťte: co se z něj dozvídáte o příběhu, o prostorech a časech děje? 7. Popište přesně, co všechno prožívá čtenář textu Šlépěj 3 při setkání s vypravěčem uprostřed povídky. 8. Napište, co z těchto prožitků a pocitů je důležité pro správné estetické přijetí a pochopení literárněestetického záměru autora textu C. REŠERŠE 1. Zjistěte maximum informací o Jiřím Kratochvilovi. Informace důležité pro porozumění textu z pozice literárního vědce a z pozice překladatele si poznamenejte s uvedením zdroje (přesný bibliografický údaj). 2. Zjistěte maximum informací o Karlu Čapkovi. Informace důležité pro porozumění textu z pozice literárního vědce a z pozice překladatele si poznamenejte s uvedením zdroje (přesný bibliografický údaj). 3. Zjistěte maximum informací o prvním vydání textu Šlépěj 3. Informace důležité pro porozumění textu z pozice literárního vědce a z pozice překladatele si poznamenejte s uvedením zdroje (přesný bibliografický údaj). 4. Zjistěte maximum informací o textu Šlépěj a textu Šlépěje. Informace důležité pro porozumění textu z pozice literárního vědce a z pozice překladatele si poznamenejte s uvedením zdroje (přesný bibliografický údaj). 5. Porovnejte české texty Jiřího Kratochvila a Karla Čapka, výsledky srovnání si přesně zapište. 6. Zapište, co pro vaši další interpretační práci znamenají výsledky rešerší? Doplňte svou interpretaci z bodu A a B. D. Souhrnná INTERPRETACE Jako postava nezávislého interpretátora vyložte příběh, jeho poslání a estetické hodnoty textu jako celku. Interpretaci opatřte datem.