Protokol 2 Jméno:.......... Tvůrčí psaní pro učitele, JS 2011 Obecné pokyny pro pisatele na výstavě Česká malba generace 90. let (Brno, 2011): 1. V galerii pracujte individuálně. V galerii se chovejte tiše, své nápady konzultujte s ostatními mimo prostory galerie. 3. Úkoly vypracujte v pořadí, v jakém jsou zadány. Po vypracování většiny cvičení si poznamenejte celý název obrazu a jméno autora. 4. K realizaci cvičení č. 1 až 9 a cv. č. 12 v galerii bude potřebovat celkem asi 120 až 150 minut. Pokud si připravíte podklady (náčrtek jednoho obrazu a seznam pěti názvů a jejich autorů) ke cvičení č. 10 a č. 11, můžete tato cvičení realizovat po návštěvě galerie doma. 5. Každému cvičení věnujte maximálně dvacet minut, nepřepracovávejte ho v galerii, ale chcete-li, až doma. Cvičení prosím vypracujte v zadaném pořadí. 6. Vypracované úkoly z galerie přepište doma na počítači v původní textové verzi (ale bez gramatických chyb), tuto verzi archivujte. Potom můžete své verze jednotlivých krátkých textů vylepšovat a opatřit vlastním titulem (název inspirujícího obrazu a jméno autora poznamenáte za text). 7. Přečtěte si své přepsané texty a napište shrnující osobní text o tom, co jste se prostřednictvím těchto cvičení o současné české malbě dozvěděli (můžete vyjádřit i své pochybnosti, nejistoty, ambivalence v oblasti poznání). Napište, jaká témata a jaké způsoby zobrazení světa výstava představuje, jaká poselství autoři vyjadřují. – Chcete-li, můžete hodnocení výstavy vyjádřit objektivizujícím stylem a formulovat své názory jako krátkou výtvarnou recenzi. (Rozsah 1–3 strany.) 8. Zamyslete se pak v dalším krátkém textu nad tím, co jste se prostřednictvím tvorby celého souboru cvičení dozvěděli o sobě a svém vztahu k současnému malířství. Své myšlenky zaznamenejte jako krátký souvislý text. (Rozsah 1–2 strany.) 9. Napište krátký esejistický text o podobách a odlišnostech verbálního a neverbálního uměleckého vyjadřování. Jaké přednosti a nevýhody má každý z těchto způsobů, chce-li autor (umělec) vyslat do světa své poselství? Proč tomu tak je? 10. Úkol pro studenty učitelství: Zhodnoťte didakticky jednotlivé úlohy a možnosti jejich didaktického využití. Navrhněte další cvičení a zadání, případně své návrhy realizujte. (rozsah 1–3 strany.) 11. Souhrnné texty pod body 7 -10 připojte na konec protokolu. Zadání textových cvičení k výstavě Česká malba generace 90. let (Brno, 2011). Cvičení 1 Projděte se deset minut výstavou a pak se vraťte na začátek; napište si krátký text jako odpověď na otázky Jak se na této výstavě cítím? Proč se tak cítím? Cvičení 2 Vraťte se do galerie a vyberte si obraz, který se vám z libovolných důvodů líbí, a napište tomuto obrazu pozdrav (5–7 vět), např. Líbíš se mi, protože... Cvičení 3 Najděte si v galerii obraz, který se vám z libovolných důvodů nelíbí, a napište tomuto obrazu vzkaz (5–7 vět), např. Nelíbíš se mi, protože... Cvičení 4 Najděte si v galerii obraz, s jehož autorem byste se chtěla /chtěl seznámit. Napište autorovi obrazu dopis nebo vzkaz (5–15 vět). Cvičení 5 Najděte si v galerii obraz, do kterého byste se chtěla /chtěl vstoupit a žít chvíli v jeho realitě. Pak napište, co byste v tomto fikčním světě dělali, co by se tam s Vámi odehrálo (10–30 vět). Cvičení 6 Najděte si v galerii jiný obraz, který oživíte: budou slyšet zvuky, tóny, postavy necháte promluvit, popíšete i vůně a pohyby v dané scéně (10–25 vět). Cvičení 7 Najděte si v galerii obraz, který má pro Vás tajemství. Pak napíšete dialog s obrazem nebo s jeho autorem o tomto tajemství. Obraz či autor budou odpovídat (promlouvat) za sebe (10–30 vět). Cvičení 8 Nakreslete si podle svých představ portrét autora obrazu, který se Vám líbí, a obrazu, který se Vám nelíbí. Pak napište, co možná autor prožil, než obraz namaloval (5–20 vět). Cvičení 9 Napište monolog libovolného obrazu nebo postavy na obraze o tom, jak v galerii žijí, co prožívají, pozorují, cítí atp. (10–20 vět). Cvičení 10 Vyberte si na nějakém obraze libovolný detail; načrtněte si ho do středu čistého papíru a metodou clusteringu k němu asociujte; napište pak krátký text k tématu, které asociacemi objevíte (10–25 vět). Cvičení 11 Opište si tři názvy a jména autorů a poznamenejte si (nebo načrtněte), co na obrazech vidíte. Pak napište alespoň k jednomu názvu akrostich. Potom napište akrostich ke jménu autora obrazu vybraného názvu. Cvičení 12 Zkontrolujte, zda máte u všech cvičení název obrazu, jímž jste se inspirovali. Než odejdete z galerie, napište automatický text o 5–10 větách k impulzu Jak se nyní cítím na výstavě a proč.