Vyhledávání informací - IR •IR - činnost, jejímž cílem je identifikace relevantních dokumentů nebo informací v informačních zdrojích za pomoci dotazovacích a selekčních jazyků •interdisciplinární obor: počítačová věda, informační věda a knihovnictví, informační architektura, matematika, statistika, lingvistika, kognitivní psychologie Vyhledávání informací - IR •LABORATORNÍ IR •TREC (Text REtrieval Conference) – první tracky textové, hlasové, video, mezijazykové vyhledávání. Od 80. let dodnes výzkum ve velkých databázích (až terabajty). Používají se staré archivy, které jsou zdarma " nerealistické. Když se používá internet či multimédia – v pořádku, aktuální databáze dokumentů. •Cranfieldův model – prvky: množina požadavků reprezentovaná jako dotazy, sbírka dokumentů, jejich reprezentace (indexování) v databázi, algoritmus. Vznik v 60 letech, výzkumy v databázích abstraktů, hlavní představitel C. Cleverdon (Cranfieldova univerzita). •KOGNITIVNÍ IR – pozornost k socio-kognitivnímu a systematickému kontextu a interakci s uživatelem. Teorie relevance •Relevance – předmětem logiky, filosofie a informační vědy •klíčový koncept v inf. vědě •spojena s problémy vědecké komunikace " efektivita komunikace •v inf. vědě " technologické řešení, selekce informací •relevance označuje vztah •relevance je měření efektivity kontaktu mezi zdrojem a přijímačem v procesu komunikace •komunikace znalosti je efektivní pouze tehdy, když informace přenášená od jednoho zdroje způsobí změnu v jiném zdroji •relevance je měření těchto změn • Teorie relevance •jednotky měření: •přesnost (precision) - poměr počtu nalezených relevantních záznamů k celkovému počtu záznamů •úplnost (recall) - poměr počtu nalezených relevantních záznamů k počtu všech relevantních záznamů •vyjadřuje se v procentech •posun od systémově orientovaného zaměření k uživatelskému (problém posuzování relevance " vstup psychologie) Teorie relevance •systémová (algoritmická) relevance – vztah mezi dotazem a objektem v systému, kritérium – komparativní efektivita •tematická (předmětová) relevance – vztah mezi předmětem dotazu a předmětem pokrytým vyhledanými texty, kritérium předmětnost (aboutness, o čem to je) •kognitivní relevance (pertinence) – vztah mezi stavem poznání/kognitivní informační potřebou a vyhledanými texty. Kritéria: kognitivní korespondence, informativnost, novost, informační kvalita •situační relevance (užitečnost) – vztah mezi situací, úkolem, problémem a vyhledanými texty. Kritéria: užitečnost v rozhodování, vhodnost informačního řešení problémů, redukce nejistoty •motivační (emoční) relevance – vztah mezi záměrem, cílem, motivací uživatele a vyhledanými texty. Kritéria: uspokojení, úspěch, dokončení