Nové pojetí vzdělání • - součástí řešení současné světové krize •podstata - konflikt mezi biosférou a lidskou kulturou, globální povaha, zasahuje všechny oblasti života •průvodním jevem - společenský informační problém → rozpor mezi množstvím zaznamenaných poznatků a schopností společnosti efektivně je využít •ve vzdělání - efektivní transformace zaznamenaných poznatků do vzdělávacích soustav •nutnost využití tvůrčích schopností každého člena společnosti - podmínka rozvoje duchovního, politického a ekonomického vývoje a zachování stability. Nové pojetí vzdělání •všeobecné vzdělání a odborná příprava - dnes jedna z nejcennějších hodnot •vzdělávací soustavy se otevírají požadavkům společnosti a potřebám jedince - direktivní mechanizmy nahrazovány autoregulací •selektivnost dána mírou nadání a dalších předpokladů k absolvování školy •sobodná individuální volba vzdělávací dráhy a větší propustnost •důraz na rozvoj středního a vysokého školství, nové formy vzdělávání dospělých, celoživotní vzdělávání •propojování profesního vzdělávání, zálib a volného času s nadáním a schopnostmi jedinců • Nové pojetí vzdělání •v důsledku prudkého růstu poznatků – orientace vzdělávacích soustav od přemíry faktografických vědomostí: Øna zvládnutí pojmů, vztahů a souvislostí Øna kultivaci postojů a jazyka Øna chování Øna porozumění globálním problémům Øna získávání dovedností, jež umožní jedinci orientaci a pohyb v měnící se společnosti •vzdělávající se společnost - vzdělávání ve škole, ale i doma, na pracovišti. Podporuje tuto tendenci zainteresováním nejkvalifikovanější osobností, vědců a odborníků jako poradců a moderátorů vzdělávání Knihovnicko-informační povolání •projev těchto tendencí ve sféře knihovnicko-informačních povolání: Øknihovník - kulturně vysoce vzdělaný pracovník: znalosti organizace a řízení knihoven, jejich sítí, knihovnických metodik a technologií, s vysokou jazykovou kulturou a s široce založeným a uzpůsobeným literárním vzděláním Øuživatel potřebuje poradit, orientovat se v záplavě informačních zdrojů - široké pole knihovníka pro usměrnění výběru Øjde o partnerství z podnětu a vůle čtenáře, ne o vztah učitele a žáka. Výchovně působí četba • → značné požadavky na osobnost knihovníka, na jeho iniciativu, vůli pomáhat a radit, na jeho organizátorské schopnosti apod. •automatizace knihoven mění postavení a roli knihovníka - automatizace základních úkonů uvolňuje knihovníkovi ruce k činnostem, které počítače provádět nemohou Knihovnicko-informační povolání Øpotřeba prosazovat informační gramotnost Knihovník radí, konzultuje, školí, vzdělává a vyučuje jak nové prostředí s veškerou technikou co nejlépe zvládnout •referenční role knihovníka - týká se obsahu informačních zdrojů. Možnosti knihovníka omezeny nejčastěji na příručkovou literaturu a na nasměrování uživatelů na zdroje, kde by s největší pravděpodobností mohli najít potřebné informace Informační manažer •profese se ujala v 80. letech v amerických podnicích •je zpravidla přímo podřízen řediteli nebo jinému nejvyššímu vedoucímu •patří pod něj všechny dříve samostatné útvary - výpočetní středisko, informační středisko, knihovna, popř. propagace, vydavatelský úsek apod. I •orientuje se na celkovou informační architekturu podniku a řízení toku potenciálních informací vstupujících, vystupujících a obíhajících v podniku •obvykle má také na starosti školení zaměstnanců ve využívání moderních informačních a komunikačních prostředků •výhoda - jednotná a ekonomicky výhodná informační politika podniku - projevuje se např. v kompatibilitě veškerého hardwaru i softwaru Informační specialista • - blízké povolání informačního manažera •informační manažer je schopen usměrňovat informační toky velkého výrobního podniku, školy či jiné zájmové společenské skupiny, informační specialista činí totéž na úrovni oboru či odvětví •odborník v určitém oboru minimálně na bakalářském stupni s osvojenými základy informační vědy a příslušnými praktickými schopnostmi řízení potenciálních informací •uplatňují se jako informační podnikatelé („broker“ či „information consultant“) buď v informačních a konzultačních firmách nebo jako samostatní soukromí informační konzultanti Informačního konzultant •informačního konzultant či informačního poradce - všestranně i odborně vysoce vzdělaný informační odborník •pro jednotlivé úkoly spojené s tvorbou a provozem informačních systémů dočasně angažován různými institucemi • •vedle těchto povolání existuje řada informačních povolání inženýrského charakteru: Øprofese správce počítačové sítě Øprogramátor Økonstruktér počítače Øznalostní inženýr - společně se specialistou příslušného oboru vytváří expertní systémy atd.