Metodologie ISK Věda, paradigma, teorie Ladislava Suchá, 4. března 2011, Brno Věda, paradigma, teorie Věda „Užití systematických metod empirického pozorování, teoretické analýzy a logického vyhodnocování argumentů za účelem vytvoření souhrnu znalostí v určité oblasti“ (Giddens, 2001: s. 27) Věda, paradigma, teorie Paradigma „Za paradigma považuji obecně uznávané výsledky, které v dané chvíli představují pro společenství odborníků model problémů a jejich řešení“ „Paradigma je to, co členové vědeckého společenství sdílejí, a naopak: vědecké společenství se skládá z lidí, kteří sdílejí nějaké paradigma.“ (Kuhn, 1997) Věda, paradigma, teorie ParadigmaOptika Teorie Jazyk Metodologie Problematika Autority Věda, paradigma, teorie Teorie „Teorie je soubor vzájemně souvisejících konstruktů (pojmů), definicí a výroků, který představuje systematický pohled na jevy tím, že specifikuje vztahy mezi proměnnými, s cílem vysvětlit nebo předpovědět tyto jevy.“ (Kerlinger, 1971) Metateorie podle Bates (2005) Historické paradigma • Pochopení současného stavu skrze analýzu sociálních, politických, ekonomických vztahů a procesů v minulosti • Kvantita i kvalita • Porozumění historii * získání co největšího počtu dat * vysvětlení historických faktů * kontrola zdrojů atd. (Busha & Harter, 1980) Metateorie podle Bates (2005) Konstruktivistické paradigma • Vychází ze sociologie (Schutz, Berger & Luckman) / pedagogiky (Vygotsky) • Sociální realita neustále re-konstruována – při této konstrukci hraje klíčovou roli jazyk • Znalosti a identity konstruované v diskurzech kategorizujících svět Metateorie podle Bates (2005) Diskurzivně-analytický přístup • Ideové zdroje: Bakhtin, Foucault • Zaměřuje se na odhalování skrytých motivací za textem – dekonstruktivistické čtení a interpretace • Považována za produkt postmoderní vědy – neposkytuje jeden správný pohled, naopak odkrývá, že jeden správný pohled neexistuje Metateorie podle Bates (2005) Filozoficko-analytický přístup • Teoretický výzkum • Různé filozofické pohledy - lze mluvit o jednom paradigmatu? Metateorie podle Bates (2005) Kritická teorie • Inspirovaná Frankfurtskou školou (Marx, Weber, Freud), post-strukturalismem (Foucault) atd. • Vztah moci a vědění – hegemonie a nerovnost (kritika předchozích výzkumů) • Co je informace/znalost? * Kdo o tom rozhoduje? (WHASP) * Kdo z toho těží / kdo ne? Metateorie podle Bates (2005) Etnografický přístup • Nejprve v antropologii • Field research: pozorování, studium dokumentů, rozhovory Metateorie podle Bates (2005) Sociokognitivní přístup • Odpověď na kognitivní paradigma • Využívání informace je determinováno individuálně i sociálně • V ISK typicky doménová analýza (Hjørland & Albrechtsen, 1995) – sleduje organizaci znalostí v (odbborných, oborových, volnočasových) komunitách Metateorie podle Bates (2005) Kognitivní přístup • Zaměření na to, jak jedinec zpracovává informace • Kognitivní procesy Metateorie podle Bates (2005) Bibliometrie • Dokumenty jako odraz stavu vědeckého poznání • Kvantitativní analýza vědecké komunikace • Citační analýzy, webometrie • Bibliometrické zákony Metateorie podle Bates (2005) Fyzikální přístupy • Shannonova teorie informace • Nejblíže k přírodním vědám Metateorie podle Bates (2005) Technologický přístup • Uplatnění při konstrukci informačních systémů • Zpracování přirozeného jazyka, AI • Otázka „Funguje to?“ Metateorie podle Bates (2005) Na uživatele zaměřený přístup • Jde za technologický přístup – zaměřuje se na uživatelskou přívětivost • Typicky uživatelská testování • Design informačních systému • Design služeb (?) Metateorie podle Bates (2005) Evolucionaristický přístup • Biologie, evoluční psychologie • Nový přístup v ISK (?) Cvičení