Online nástroje pro sběr a administraci dotazníků Ladislava Suchá 22. 2. 2011, Brno Zdroj obrázku: bredmaker, Sxc.hu survey_sxc_500.jpg Výhody online dotazníků •Snížení časového intervalu sběru dat •Eliminace chyb při sběru dat (filtrování, logická posloupnost) •okamžitá a průběžná kontrola výsledků a jejich základní analýza, •zapojení multimédií (videa, obrazu, zvuku…), •eliminace finančních nákladů (tazatelé, tisk…) Výhody online dotazníků •respondent zvládá i poměrně dlouhé dotazníky, •snadný export do různých formátů (.xls, .csv, .sav) •distribuce dotazníků různými kanály (mail, html odkaz, •snadná integrace dotazníku do webových stránek knihovny formou iframe nebo pop-up oken (embed kódu). Nevýhody online dotazníků •výzkumná skupina, kterou jsme schopni oslovit, nemusí být reprezentativní vzhledem k celkové populaci registrovaných čtenářů, •obtížná možnost kontroly identity respondenta, •míra návratnosti závisí na formě distribuce dotazníku, •snižuje možnost pokládat komplexní a náročné otázky. Zvyšování kvality dat a návratnosti •Obecná struktura dotazníku • •Rozdělení dotazníku do několika stran bez nutnosti rolování zvyšuje míru vyplněných a dokončených dotazníků (Lozar Manfreda, Batagejl a Vehovar, 2002). • Zvyšování kvality dat a návratnosti •Délka dotazníku • •Délka dotazníku má vliv především na míru opuštění online formuláře v průběhu jeho vyplňování, dále také na míru výběru odpovědí typu „nevím, nemohu odpovědět“, která stoupá spolu s délkou dotazníku (Deutskens et al, 2004). Zvyšování kvality dat a návratnosti •Sledování pokroku ve vyplňování • •Důležitější než samotný pokrok je ale vnímání pokroku samotným respondentem (nevidí-li hned zpočátku jasný pokrok ve vyplňování, míra opuštění dotazníku se zvyšuje). • Zvyšování kvality dat a návratnosti •Vizuální prezentace • •Vyšší míra vyplnění online dotazníků je zaznamenána u designově střídmých dotazníků. Oproti tomu vizualizace určitých prvků (např. log, ukázek zboží) může zvyšovat míru odpovědí na konkrétní otázku (Deutskens, et al. 2004). • Zvyšování kvality dat a návratnosti •Interaktivita • •Interaktivní dotazník reaguje na respondenta – využívá filtrovacích otázek, změny řazení odpovědí atd. Interaktivita dotazníku ovlivňuje především kvalitu získaných dat. Zvyšování kvality dat a návratnosti •Formát otázek a odpovědí • •Složité otázky a otevřené otázky zvyšují dle výzkumů míru opuštění dotazníku před jeho kompletním vyplněním. Konkrétní nástroje http://2ukltd.com/internet-marketing-blog/wp-content/uploads/2010/03/survey-monkey-logo.jpg http://doctor-shop.com/images/images/surveygizmo-logo-250.jpg http://www.workline.cz/Portals/3/Grafika/katalogfotografieloga/easy_research_biz/logo_easyresearch_ biz.gif survs_logo_black_small http://www.wordcampireland.com/wp-content/uploads/2009/12/polldaddy.png http://www.crunchgear.com/wp-content/uploads/2010/09/google_docs_logo1.png Nástroje- srovnání Google Spreadsheet Easyresearch Survs SurveyGizmo SurveyMonkey Polldaddy Časové omezení bezplatné verze neomezeně 30 dní neomezeně 14 dní zkušební verze pro jakýkoliv tarif neomezeně neomezeně Počet otázek na jeden dotazník neomezený neomezený 10 Neomezený 10 10 Počet průzkumů neomezený 100 neomezený Neomezený neomezený Neomezený Počet povolených responzí neomezený 500 200 / dotazník 250 / měsíc 100 / dotazník 100/měsíc Export do dalších formátů neomezený ano (.xls) - Ano - - Filtrovací otázky - ano - Ano - - Možnost volby vizuálních stylů ano ano (7) ano (8) Ano - ano Nejnižší placený tarif a funkce jen zdarma cena na vyžádání (500 a více responzí) 19$/měsíc (filtrovací otázky, umístění loga, export výsledků, nelimotivané responze) 19$/měsíc (1000 responzí/měs., filtrování, správa emailových kontaktů, vložení obrázků…) 19,95$/ měsíc (volba viz. stylů, filtrovací otázky, umístění loga, export dat do různých formátů, sdílení výsledků, nelimitovaný počet otázek…) 200$/rok (1000 responzí/měsíc, nelimitovaný počet otázek, export dat, sdílení výsledků, třídění 2. stupně atd.)