Metodologie výzkumu v informačních studiích a knihovnictví Ladislava Suchá 25. 2. 2011 O čem to dnes bude? •Očekávání •Organizační pokyny •Věda a vědecké poznávání •Typy výzkumů •Co je ISK za vědu? •Historie výzkumů v ISK Jak poznáváme? •Metody poznávání dle Peirce • •Tradice •Autorita •A priori •Věda http://farm4.static.flickr.com/3437/3978414091_a12244faff.jpg Věda vs. „zdravý rozum“ •Z. Bauman (Myslet sociologicky) • •Pravidla zodpovědného diskurzu (konceptuální schémata, teorie, empirické ověřování) •Rozsah pole (za každodenní zkušenost) •Osmyslnění lidské reality (vztahy mezi jevy) •Oddůvěrnění důvěrného (zpochybňování rutiny) Vědecké poznávání (výzkum) •předmětné •systematické •empirické •kritické •kontrolovatelné •reprodukovatelné (?) • •(A nezapomínejme na sociální dimenzi vědy) Výzkum a jeho účel •Explorace –Předvýzkum, pochopení jevu, testování metod •Deskripce –Popis jevů (jestli, co?) •Explanace –Vysvětlení (jak, proč?) Výzkumné strategie Kvantitativní výzkum Kvalitativní výzkum Deduktivní Induktivní Testování teorií, hypotéz Vytváření teorií Strukturované, standardizované metody (dotazník) Rozhovor, pozorování Velký výzkumný vzorek Menší výzkumný vzorek Redukce informací Vyčerpávající informace o případu Zprostředkovaný kontakt s respondenty Těsný a dlouhodobý kontakt Výzkumné strategie Kvantitativní výzkum Kvalitativní výzkum Matematické, statistické zpracování Kódování Generalizace je možná Generalizace je nemožná Vysoká reliabilita Reliabilita je nízká Nízká validita Vysoká validita Fáze výzkumu •Výzkumný problém –stanovení výzkumného problému – přehled literatury a teoretický rámec – logická struktura – cíle – výzkumné otázky / hypotézy •Výzkumný proces –design výzkumu – výběr vzorku – metoda sběru dat ... –Získávání, zpracování a analýza dat •Zajištění kvality výzkumu –Reliabilita a validita – důvěryhodnost, přenositelnost, spolehlivost •Prezentace zjištění Proč je výzkum důležitý? •Pomáhá vyhnout se každodenním „pravdám“ •Poskytuje základ pro vytváření teorií •Testuje, reviduje, zpochybňuje nebo potvrzuje stávající teorie •Vede k řešení praktických problémů (aplikovaný výzkum) •à popisuje, vysvětluje •Pomáhá předvídat budoucí stav Výzkumy v přírodních a sociálních vědách •Jsou nějaké rozdíly? •Co za vědu je ISK? http://farm5.static.flickr.com/4056/4231123420_07c5154b66.jpg Výzkum v ISK •Považován za nezbytný •Prováděný akademiky nebo knihovníky •Kritika výzkumu v ISK: •Nedůsledný, málo precizní •Nekumulativní •Nedostatečná spolupráce s ostatními disciplínami •Záležitost USA, Kanady, VB •Nedostatečná diseminace •Převládají práce typu „How I did it good…“ • Historie výzkumu v ISK I •Počátky: •University of Chicago •citační analýzy •výzkumy čtenářství • •50-60. léta: •výzkumy zaměřené na uživatele •typicky kvantitativní výzkumy (dotazníky, rozhovory, historické metody) •počátky výzkumu v information retrieval (zvyšování efektivity při vyhledávání) Historie výzkumu v ISK II •60.–70. léta: •výzkumy využívání informací a požadavků uživatelů •výzkum ve vyhledávání informací (formulace dotazu, techniky vyhledávání) •výzkumy prováděné v týmech •univerzity výzkumnými centry (PhD programy) •snižování financování základního výzkumu •konference, semináře •zvýšený zájem o výzkum mimo ISK Historie výzkumu v ISK III •80. léta – 2000: •důraz na aplikovaný výzkum (propojování výzkumných center a komerčního sektoru) •nové oblasti zkoumání: online retrieval, digitální knihovny, aplikace ICT, informační chování, e-health, … •objevují se nové metody (zejména kvalitativní výzkumy) • •Nové trendy: •interdisciplinarita (důležitá i pro financování výzkumu) •široké spektrum metod, vyváženější použití, metaanalýzy •EBL movement (evidence-based librarianship) Evidence Based Librarianship Organizace kurzu •Úkoly • •WIKI skripta •Návrh výzkumu (1. dubna téma, 13. května odevzdání) •Test (20. května) http://farm2.static.flickr.com/1061/545653437_5a1b7b17c0.jpg sucha@phil.muni.cz