Public Relation Public Relations a jejich okolí KOMPLEXNÍ A CÍLENÁ PRÁCE S VEŘEJNOSTÍ, Jinými slovyJinými slovy dávat o sobě vědět, preventivně zmírňovat možné konflikty, ve svém okolí vytvářet pochopení pro vlastní chování, udržet si důvěru „cílových skupin“skupin . Další definice PR: „PR je cílevědomá, plánovaná a nepřetržitá snaha o vytvoření a udržení vzájemného porozuměníudržení vzájemného porozumění mezi organizací a její veřejností.“ (Britský institut pro PR) PR dle funkcionalistickéPR dle funkcionalistické sociologie:sociologie „PR slouží společnosti zmírňováním konfliktů a budováním vztahů které jsou podstatnébudováním vztahů, které jsou podstatné k vytváření dynamického konsensu, na němž je založen společenský řád Konečnýmje založen společenský řád. Konečným výsledkem PR je úprava a udržování takového sociálního systému, který nám zajišťujey , ý j j fyzické a sociální potřeby… Jejich společenská funkce spočívá v nahrazování nevědomosti, násilí a radikalismu znalostmi, kompromisem a vzájemným přizpůsobením.“ 2 roviny PR:  rovina institucionální – činnost směřující k získání dobrého jména na veřejnosti, pochopení partnera pro našij , p p p p vlastní činnosti apod. i i di id ál í j k h t rovina individuální - jak se chovat jako reprezentant organizace Hlavní cíle PR:  získat podporu (nebo alespoň k i) ř j i é lá íakceptaci) veřejnosti pro své poslání, pro nové myšlenky a záměry,  získat příznivé klima pro fundraisingové kampaně,g p ,  rozšířit a získat účast dobrovolníků,  propagovat svůj program a služby aby propagovat svůj program a služby, aby se dostaly k těm, kdo je potřebují. Public Relations a Reklama Mají společné:  využívají stejné sdělovací prostředky,  obě pracují s cílovými skupinami obě pracují s cílovými skupinami,  přispívají k vytvoření image organizace,  obě informují přesvědčují a vybízejí obě informují, přesvědčují a vybízejí k akci. kl d lPR a reklama - rozdíly Public Affairs nová reklamní strategie, která propojuje svět PR se světem reklamy Prodává se dobré jménoreklamy. Prodává se dobré jméno firmy jako celku, její pověst, důvěryhodnost. Účelem není přímo něco nabídnout ale vytvářet uněco nabídnout, ale vytvářet u čtenářů pozitivní image firmy. Perspektivy PR v NS:  růst poptávky po službách NO, f i li NO profesionalizace řízení NO,  růst žádostí a výzev anonymní veřejnosti,  růst konkurence v soutěži o peníze a dobrovolníky,  rozšíření výskytu placené inzerce a rozmach výpočetní techniky,  důraz na propagaci a ospravedlnění svých programů. Proces výstavby tohoto systému se odvíjí od toho, d :zda:  organizace teprve vzniká, nebo chce nově zavést systematickou práci s veřejností, která se už bude zaměřovatj , na jednotlivé, vymezené cílové skupinyskupiny,  organizace zjistí nesoulad mezi sebou a některým druhem veřejnosti, resp. cílovou skupinou a PR využije kp y j odstranění tohoto nesouladu. Pojmy PR - Coorporate identity – CI souhrnné zosobnění organizace odvozené z její filosofie, historie, kultury, strategie, způsobů jejího řízení,y, g , p j j , chování k partnerům. Lze si ji představit jako souhrnnou ideu jížpředstavit jako souhrnnou ideu, jíž podléhá komplex “života organizace”. Pojmy PR - Coorporate design – CD vizuální způsob prezentace organizace na veřejnosti, přesněji řečeni toho co jsme nazvali coorporatepřesněji řečeni toho, co jsme nazvali coorporate identity. Vizuální prezentace by měla dodržet dvě zásady –  postihnout coorporate indentity  dodržet vizuální jednotu. Grafický manuál -východiskem pro všechny tř dk i ál í t T h jí j éprostředky vizuální prezentace. Ty zahrnují zejména logo, rastr (pro jednotnou úpravu tiskovin), písmo a typografii, barvu, ale např. i vzhled kanceláře,yp g , , p , firemní uniforma atd. Pojmy PR - Coorporate culture - CC Způsob, jakým organizace jedná se svou vnitřní i vnější veřejnostívnější veřejností.  Do oblasti vnitřní coorporate culture patří např. způsob, jakým organizace vytváří prostor pro seberealizaci svých zaměstnanců, pro jejich další vzdělávání, jaké dává perspektivy jejich pracovní kariéře atdkariéře atd.  V rámci svých vztahů s vnější veřejností komerční firmy často spolupracují např. s občanskými organizacemi. Zdůrazňují tak mj. hodnotový žebříček své organizace a úroveň její CC => corporate social responsibilitycorporate social responsibility Pojmy PR CoorporatePojmy PR - Coorporate communication – CCom Dlouhodobá komunikační strategie organizace směrem dovnitř i vně organizace.g Je považována za základní funkci public relations. Pojmy PR - Coorporate image – CIm  vzájemné vztahy mezi výše uvedenými i ičinnostmi.  Východiskem je coorporate identity. Na jejím základě se budují formy další: coorporate design, coorporate culture a coorporate communication, jež společně vytvářejí střechový pojem – coorporate image. (CD+CC+CI) x CCom = CIm. PR A diPR-Auditu Struktura systému PR:  cíle PR,  lidé a orgány, které tyto cíle d k jíprodukují,  organizace práce která je k tomu organizace práce, která je k tomu zapotřebí,  prostředky a informace, které se přitom používajípřitom používají. PR – AUDIT  definovat zájmy, role, poslání i k é i d íneziskové organizace a od ní odvozených veřejností,  určit cílové skupiny, jejich zájmy, potřeby, očekávání,p y, ,  vytvořit seznam cílů vůči těmto skupinámskupinám,  zvolit nejvhodnější prostředky PR, i odhadnut náklady, realizovatelnost plánu PR a jeho dalších prvků. Postup při PR-Auditu:  Identifikace organizace (poslání, cíle, vize), institucionální kultura.vize), institucionální kultura.  Analýza vnitřního a vnějšího prostředí org.  Institucionální designg  Institucionální komunikace - Cílové skupiny komunikační nástroje cílenostskupiny, komunikační nástroje cílenost a jejich obsah,  Image organizace Prostředky prací sProstředky prací s veřejnostíveřejností Hlavní prostředky práce sHlavní prostředky práce s veřejností:veřejností  tištěné prostředky, např. výroční á l ák i f č í b žzprávy, letáky, informační brožury,  masmédia, např. prezentace v tisku, rozhlasu, TV, na internetu,  akce které působní komplexně na akce, které působní komplexně na všechny smysly,  osobní komunikace např osobní osobní komunikace, např. osobní kontakt s představiteli veřejnosti, ř j é r j "š t d "veřejné projevy, "šeptanda". Prostředky prací sProstředky prací s veřejnostíveřejností Zvláštní prostředky komunikacekomunikace Prvky organizační kultury představujíp j nonverbální komunikační prostředek. JdJde o to, jak organizace vypadá“„jak organizace vypadá Firemní kulturu organizaceFiremní kulturu organizace tvoří:tvoří  způsob a přijetí návštěvy, klienta, d i hl d bj k ů i prostředí, čistota a vzhled objektů i pracovních prostor, kanceláří, bl ů oblečení zaměstnanců,  způsob jejich komunikace vůči klientovi i bě ájsobě navzájem,  cesta, kterou se klient do organizace dostal, d b l d bř č á či á dzda byla dobře značená, čistá apod.,  sociální a technické vybavení,  prvky vizuální prezentace, jako např. logo, slogan, brožury, vizitky, apod. Název organizace měl být dobře zapamatovatelný iý p ý vyslovitelný, měl by souviset s ř d ě či i šípředmětem činnosti vaší organizace neměl by býtorganizace, neměl by být zaměnitelný se jménem jiné organizace a neměl by vzbuzovat jakékoliv negativnívzbuzovat jakékoliv negativní asociace. 3 způsoby tvorby názvu org.:  zkratka - např. AGNES - Agentura neziskového sektoru, BANNO Brněnská asociace nestátních neziskových organizací, apod. j d l ý á ř Fili E jednoslovný název - např. Filia, Epona, Trialog, apod.  rozvinutý název - např. Sdružení ochránců a příznivců Bílého potokaochránců a příznivců Bílého potoka, apod. - Logotyp: představuje výtvarnoupředstavuje výtvarnou zkratku názvu a posláníp organizace, dotváří image a povědomí o organizaci. Kvalitní logo:  Sdělné  Vystihuje poslání  Má originální námět Má originální námět  Působí emocionálně  Zaujme na první pohled grafikou, nápadem barevností apodnápadem, barevností, apod. Slogan heslovitě vyjádřené, do několika slov zhuštěné poslání organizace. Orion – vaše čokoládová hvězda. Philips – let´s make it better. Coca Cola – enjoy itCoca Cola enjoy it. Eurotel – více ze života. Podivné způsoby komunikace:  Nekomunikace. Také mlčení něco sděluje, signalizuje, že máme co skrývat, nebo že se nezajímáme o svéý , j klienty. Výtečným příkladem jsou zde úřadyúřady.  Neznalost, resp. udržování veřejnosti v omylu, někdy nazýváno též "diplomacií", kdy sdělujeme jen částp , y j j pravdy, .  fámy, "šeptanda", "jedna paní íd l " t š ůž ítpovídala" to vše může mít pozitivní i negativní dopad na vnímání vaší organizace. Z výzkumů vyplynulo, ževý u ů vyp y u o, e nespokojený zákazník se o svou nespokojenost podělí ssvou nespokojenost podělí s 10 - 15 lidmi.  známosti a peníze, Prostředky prací sProstředky prací s veřejnostíveřejností Tiskoviny Jednoduché tiskoviny: plakátyplakáty, letákyletáky, hromadné dopisyhromadné dopisy. Komponované tiskoviny: výroční zprávy a jubilejnívýroční zprávy a jubilejní publikace, zpravodaje a časopisy. Drobné tištěné prostředky:  Záložky do knih,  pohlednice,  kalendáře kalendáře,  brožury, štočkování, l k samolepky,  Pour Felicité,  potisky na různé dárkové předměty,  zdvořilostní a děkovné dopisy zdvořilostní a děkovné dopisy. Ostatní tiskoviny pozvánky,pozvánky, vývěsky a informační tabule,ý y , faktová mapa a profilp p organizace. Prostředky prací sProstředky prací s veřejnostíveřejností masmedia Masmédia Prostředky hromadnéProstředky hromadné komunikace, které jsou schopny v jednom okamžiku l it lké ž t í lidíoslovit velké množství lidí. Vliv médií: Jsou zesilovačem zpráv. Je větší zájem o i í i l i ž dty negativní souvislosti, protože zde existuje: Kauzální vztah mezi:Kauzální vztah mezi:  Charakter zprávy Sl d Sledovanost  Příjmy z reklamj y  Zisky. Publicita Obeznámenost příslušné části veřejnosti s organizací, jejími cíli, s jejími akcemi. Potřeba publicity dvojího druhu:Potřeba publicity dvojího druhu:  k získávání, obnovování a posilování celkového image organizace,  k informování, přesvědčování a k informování, přesvědčování a získávání veřejnosti pro jednotlivé záměry a akcezáměry a akce. Třídění masmédií (v rámciTřídění masmédií (v rámci PR):PR) Tisková masmédiaTisková masmédia Elektronická masmédiaElektronická masmédia Venkovní masmédiaVenkovní masmédia Tisková masmédia:  placené tiskové služby,  placená inzerce,  výzvy a otevřené dopisy výzvy a otevřené dopisy,  tisková mapa Elektronická média: RozhlasRozhlas TV (video)( ) PC, internet, kino Venkovní média: BillboardBillboard Plakát Fasáda domu Dopravní prostředky, apod. Spolupráce s novináři:  Rozhovor  Článek  Briefing  Tisková konference Ti k á á Tisková zpráva. Prostředky prací sProstředky prací s veřejnostíveřejností akce Prostředky komunikace s cílovými skupinami, které jsou založeny na mimoslovním, nebo komplexním, p jednání. Druhy akcí:  Benefice a společenská setkání (pikniky, rauty, vernisáže, recepce, apod.)p )  Vzdělávací a prezentační akce ( i ář k f l t h(semináře, konference, veletrhy a výstavy, dny otevřených dveří)  Bojkoty a petice  Soudní spory Soudní spory.  Happeningy a demonstrace. Prostředky prací sProstředky prací s veřejnostíveřejností Osobní komunikace Osobní komunikace jako prostředek práce s veřejností Viz DSO nebo jakákoliv kniha o mezilidské komunikaci napřmezilidské komunikaci, např. Joseph A.DeVito. Základy mezilidské komunikace. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2001. 387 s. ISBN 80- 7169-988-8