Architektura výběru a design služeb pš 2011 Svět se mění  Facebook překonal Google v týdenním trafficu v USA  Sociální média předstihla pornografii jako aktivitu č.1 na webu  Počet let k dosažení 50 milionů uživatelů: Rádio (38 let), TV (13 let), Internet (4 roky), iPod (3 roky)…  Facebook dal dohromady 200 milionů uživatelů dříve než za rok  iPhone aplikace narazily na 1 miliardu během 9 měsíců.  Na Vánoce 2009 se prodalo více Kindle eBooků než papírových knih  Generace Y a Z považuje e-mail za passé – některé univerzity přestaly dodávat e-mailové účty  24 z 25 největších novin zažívá rekordní poklesy nákladu  Zprávy již nehledáme, zprávy si nacházejí nás. Horizon Report 2010/2011 Mobilní konektivita Volné výukové materiály Elektronické knihy http://vimeo.com/15142335 Rozšířená realita http://www.youtube.com/watch?v=qSfATEZiUYo Snímání dotyku a pohybu http://www.youtube.com/watch?v=Mf44bWQr3jc Vizualizace dat Zpráva 2010: http://www.nmc.org/pdf/2010-Horizon-Report.pdf Zpráva 2011: http://net.educause.edu/ir/library/pdf/HR2011.pdf Zdroje: http://www.delicious.com/tag/hz10 Svět se ještě více mění. • Pull -> Push (Facebook, Twitter) • Fulltextové hledání -> Real Time Search/Web (Twitter) • Nevědomí o kontextu -> LBS (Location Based Services, Augmented Reality) (Google) • Lokální data -> Cloud Computing (Google) MAKRO POHLED PEST analýza Pest analýza je analýza politického a legislativního, ekonomického, sociálněkulturního a technologického prostředí. „Všeobecně je to strategický audit vlivu makrookolí“. [zdroj: Wikipedie] Politicko - legislativní vlivy Autorský zákon Ochrana spotřebitele Daňová politika Politická stabilita Ekonomické faktory Hospodářské cykly Trendy HDP Kupní síla Inflace Nezaměstnanost Průměrná mzda Daňové zatížení Sociálně-kulturní faktory Demografický vývoj populace Změny životního cyklu Úroveň vzdělávání Přístup k práci a volnému času Technologické vlivy Celkový stav technologie Nové objevy Změny technologie Rychlost zastarávání MIKRO POHLED Mikropohled Předplatné časopisu Budoucnost knihoven (vychází 1x týdně) • (A) Elektronická verze - 585 Kč/rok – Předplatné na dobu jednoho roku, on-line přístup po celý rok, součástí je i volný přístup do archivu časopisu od roku 2002 • (B) Tištěná verze - 1575 Kč/rok – Tištěná verze časopisu, předplatné na dobu jednoho roku, doručení do domu • (C) Tištěná + elektronická verze - 1575 Kč/rok – Tištěná verze časopisu + elektronická verze časopisu (součástí je i volný přístup do archivu časopisu od roku 2002) - předplatné na dobu jednoho roku Předplatné časopisu Budoucnost knihoven (vychází 1x týdně) • (A) Elektronická verze - 585 Kč/rok – Předplatné na dobu jednoho roku, on-line přístup po celý rok, součástí je i volný přístup do archivu časopisu od roku 2002 • (B) Tištěná + elektronická verze - 1575 Kč/rok – Tištěná verze časopisu + elektronická verze časopisu (součástí je i volný přístup do archivu časopisu od roku 2002) - předplatné na dobu jednoho roku Architektura výběru a informační architektura • Kombinace organizování, popisování a navigačních schémat v rámci informačního systému. • Konstrukční řešení informačního prostoru pro usnadnění dokončení úkolu a intuitivní přístup uživatele k obsahu. • Umění a věda, která pomocí strukturování a klasifikace webových stránek a intranetů pomáhá lidem vyhledat a spravovat informace. • Vyvíjející se disciplína a společenství praktik zaměřených na uvedení principu architektury a designu digitální krajiny. ROSENFELD, L. MORVILLE, P.: Information architecture for the World Wide Web. 2nd ed. Sebastopol: O'Reilly, 2002, s. 4. ISBN 0-596-00035-9, Architektura výběru o Behaviorální ekonomie o Libertariánský paternalismus o Síla setrvačnosti o Kotvení o Společenské postrčení Design služeb Design nové služby se soustředí kolem zákazníka, takže prvním krokem je porozumění jeho chování a potřebám. K tomu se využívá nejen analýza trendů, které formují trhy a společnost, ale i etnografický výzkum, kdy se pozoruje chování jednotlivých zákazníků v reálném prostředí, ať už třeba v supermarketu nebo přímo u nich doma. Používají se i hloubkové rozhovory a do určité míry kvantitativní průzkum. Výsledkem je konkrétní obraz o vzorcích chování, případně popis problémů, kterým zákazníci čelí. [Hazdra]