Morfologie II (CJA009) Klára Osolsobě osolsobe@phil.muni.cz FIFA 9b/II ADJEKTIVA Z ADJEKTIV MODIFIKACE Ba Pa (menší, obrotánský, maloučký, …) lStupeň vlastnosti lVýznam zesilující lVýznam zeslabující lCitově zabarvený, deminutivní, mazlivý význam Stupňování lKterá adjektiva nelze stupňovat ? lVýznamové důvody lFormální důvody lNepravidelné stupňování lStupňování a supletivismus lOpisné stupňování lPleonasmus a stupňování v mluveném jazyce Všimněte si změn kmene při stupňování lkrátký malý bílý starý llehký žlutý krátký samotný lteplý jemný dlouhý vysoký lširoký ukrutný velký hnědý lbílý modrý rudý zelený lblbý hloupý hluchý tlustý lbledý blízký odstrašující dobrý pravidelnost a nepravidelnost lomezený inventář formantů: komparativ sufixy (-í, -ší, -[eě]jší); superlativ prefix -nej. lalternace kmenové finály lredukce kmene (k, ok, ek, h, n) lsupletivní kmen ladjektiva na -cí Proč se v češtině stupňuje více adjektiv skloňovaných podle vzoru mladý než těch, která se skloňují podle vzoru jarní? lV korpusu SYN je 6 785 lemmat adjektiv užitých ve II./III. stupni. l6 026 lemmat adjektiv skloňovaných podle vzoru mladý. l759 lemmat adjektiv skloňovaných podle vzoru jarní. l Kvantitativní data lV korpusu SYN je celkem 80 767 lemmat všech adjektiv (jednotek označkovaných jako adjektiva). lPoměr adjektiv mladý:jarní v korpusu SYN je 66 443 : 14 324 (4,6 : 1). l Kvalitativní údaje lvztah formální morfologie a slovotvorby lrelační adjektiva jsou odvozená lslovotvorné třídy a typy z hlediska sémantických omezení tvoření II./III. stupně mladý (66 443 lemmat) lvelký lnový lčeský lcelý ldobrý ljiný lvysoký lmalý lstarý lmladý levropský lměstský lamerický jarní (14 324 lemmat) lposlední ldomácí lhlavní lvlastní lstátní lzákladní lletošní lpříští lmístní lnárodní lsociální lostatní lfinanční Porovnej možnost stupňování adjektiv lslunečný den sluneční záření lměsíčná noc měsíční výplata lsrdečný pozdrav srdeční choroba lnemístná poznámka místní tisk lmravný člověk mravní zákon lparný den parní válec lpočetný doprovod početní úloha l l Které třídy a typy jsou formálně měkká adjektiva ? ladjektiva ze substantiv tzv. druhově přivlastňovací (vlčí, ovčí, psí, kočičí, sloní, ...) ladjektiva ze sloves/přechodníků (cestující, prodávající, kupující, dostavivší se, ...) a účelová na –cí (bicí, mycí, řadicí, hrací, ...) Význam zesilující lSufixy –atý (malinkatý), -ánský (velikánský), -anánský (velikanánský), -atanánský (dlouhatanánský), -itánský (hrozitánský) lPrefixy pra- (prabídný), pře- (překrásný), vele- (velevýznamný) Význam zeslabující,negace lSufixy –avý (bělavý, modravý,…) lPrefixy ob- + -lý (obtloustlý), po- + -lý (podlouhlý), při- + -lý (přihlouplý), na- + -lý (namodralý) lPrefix ne- l Negativa tantum a adjektiva vyjadřující absenci vlastnosti lnebohý nedůtklivý lnerudný nezvedený lnemluvný nedočkavý lnestoudný netýkavý lbezcitný bezduchý lbezdětný bezpečný lbezmyšlenkovitý bezúročný lbezzubý bezostyšný Citově zabarvený, deminutivní, mazlivý význam lSufixy –ičk-ý (maličký), -ink-ý (malinký, oučk-ý (tenoučky), -ounk-ý (slabounký), -oulink-ý (slaboulinký) … ADJEKTIVA Z ADVERBIÍ A ZE SLOVES TRANSPOZICE Ba Pc (tamější) Ba Pv (cestující) lAdverbia transponovaná do adjektiv lAdjektivizace slovesných tvarů Tvoř adjektiva od adverbií (mutace nebo transpoczice?) lzde vedle vně luvnitř tam před lokolo brzy loni ldnes nyní opět lpozdě včas včera lzítra někdy tehdy l l Adjektivizace slovesných tvarů lPřechodník přítomný (nesoucí, hrající, zpívající) lPřechodník minulý (napsavší, roztrhavší) lPasivní příčestí (přenesený, ukrytý, zabitý) lL-ové příčestí (opilý, uschlý, opuchlý) dezaktualizovaná procesuální adjektiva která adjektiva nejsou procesuální? Zvlastnostnění děje (participium/přechodník – adjektivum) lZachování vazby fundujícího slovesa (smíšená se zbytky šlehačky – smísit se zbytky šlehačky, opilý pivem – opít se pivem, opilý jako Švéd – opít se jako Švéd, odvolaný ředitelem – být odvolán ředitelem, …) lPodržení reflexivního se/si l(lesknoucí se zrcadlo, pohybující se bod, poděkovavší se král, opozdivší se četník) Najdi adjetkiva účelová Která z následujících zakončení mohou mít adjektiva účelová a která procesuální? Která zakončení mohou mít deverbativa a která mít nemohou ? lací ácí ecí lěcí icí ící locí oucí ucí lycí ýcí Adjektiva na ší Najdi adjektivizovaný přechodník minulý Na které kombinace může končit lemma adjektivizovaného přechodníku minulého? laší eší ěší iší lbší dší mší pší lsší kší zší vší luší tší lší oší Na které kombinace může končit lemma adjektivizovaného l-ového příčestí? lalý álý elý ělý lélý ilý ílý olý lulý oulý ylý ýlý lblý plý vlý slý lzlý tlý dlý flý lklý šlý rlý žlý Na které kombinace může končit lemma adjektivizovaného pasivního příčestí? laný áný ený ěný liný íný yný ýný luný oný sný vný ltný rný kný lný latý utý itý stý letý átý ytý ýtý látý outý ltý rtý Co mám umět? Definice a příklady lslovotvorné typy a třídy deadjektivních adjektiv kategorie modifikace (stupňování adjektiv, zeslabení/zesílení významu dalšími slovotvornými prostředky, adjektivní deminutiva) ladjektivní negativa tantum lslovotvorné typy a třídy deadverbiálních adjektiv kategorie kategorie transpozice (formální konparativy) lslovotvorné typy a třídy deverbálních adjektiv kategorie kategorie transpozice (adjektivizace slovesných participií jakožto derivace od slovesného tvaru) ljak odlišíme účelové a procesuální adjektivum lformální vlastnosti adjektiv končících na stejný řetězec písmen z hlediska jejich slovotvorné utvářenosti l l l l l l