CJBB144 Korpusová cvičení se zaměřením na syntax – 29. února Bál se hrabat ve špinavých šatech... A. Zpět k domácímu úkolu... ÚKOL 1: Vyhledejte v korpusu SYN2005 seznam všech slov končících na -telnost. Napište nejpočetnější 3 slova a počet výskytů. Vyhledávání: 1) .*telnost (atribut: word) 2) konkordance > statistiky > frekvenční distribuce Výsledky: 1) nesmrtelnost (235 výskytů) 2) viditelnost (204 výskytů) 3) zranitelnost (149 výskytů) Seznam slov. Korpus → Seznam slov. ÚKOL 2: Vyhledejte v korpusu SYN2005 všechny doklady negace – napište dotaz. [tag=".....--...N.--.*"] [tag =".{10}N.*"] | [(word="ne" | word="nikoliv?") & tag="T.*"] [tag="..........N.*"] → Slovesa. A co zápor členský? A lexikální (ni-; a-, anti- atd.) ÚKOL 3: Vyhledejte v korpusu SYN2005 alespoň 3 doklady s genitivem záporovým, genitivem numerativním a genitivem kvantitativním. Viz všechny úkoly. ÚKOL 4: Vymyslete dotaz, pomocí kterého byste v korpusu SYN2005 vyhledávali vztažné věty uvozené výrazem co a současně obsahující zájmeno 3. os. žen. rodu. [word="co"] [] {0,8} [tag="P.FS...3.*"] within [tag="Z.*"] [word="co" & tag="PQ.*"] []* [tag="..F….3.*"] within [tag="PQ--.---------.*"] [tag="PPF..--3------.*"] [lemma="co"] [tag="PPF..--3------.*"] [tag="PQ--.---------.*"] [tag="PPF..--3------.*"] 1) .Q.* (atribut: tag) – vyhledáme vztažné zájmeno co 2) P-filtr: <0,5> P.F....3.* (atribut: tag)– vyhledáme zájmeno 3. osoby ženského rodu ÚKOL 5: V PMK vyhledejte všechny výrazy od slovesa říkat. řík.* řík.* – hledáme pomocí kořene slova, kde u slovesa říkat nedochází k žádným hláskovým alternacím. [word="řík[aá].*"] negovaná podoba slovesa, i/í apod. B. Základní vyhledávání v ČNK ÚKOL 1: Určete substantiva mužského rodu, která nejsou činitelskými jmény (např. učitel) a končí na -tel. ÚKOL 2: Vyhledjte slovo Brno v lok. sg. Odpovídá tomuto tvaru v korpusu jeden tvar? Pokud ne, lze z kontextu vysledovat, jak se použití těchto tvarů liší, který je častější a proč? Napadá Vás nějaké další substantivum podobného typu? ÚKOL 3: Vyhledejte případy přísudku slovesně-jmenného, jejichž součástí je a) zájmeno a b) citoslovce. ÚKOL 4: Součástí přísudku mohou být také infinitivy: je + infinitiv u sloves smysl. vnímání a poznávání (Odsud je vidět Říp., Ten rámus je slyšet už zdaleka.) Ve spis. češtině jsou tyto konstrukce bezpodmětové, být má tvar inkongruentní (Bylo vidět Sněžku.), v češtině hovorové se však vedle AK užívá i NOM, a tak se struktura mění na podmětovou, v níž má být tvar kongruentní (Byla vidět Sněžka.). Najděte případy typu Byla vidět Sněžka. Úkol 5: V Příruční mluvnici češtiny (2000:249-250) se tvrdí, že koncovky v L pl. (-ích/ -ách/ -ech) jsou u životných maskulin rozloženy podle zakončení těchto substantiv. Jaká je distribuce koncovek L pl. substantiv zakončených na -g, -h, -ch, -k?