CJBB144 Korpusová cvičení se zaměřením na syntax – 29. února
Bál se hrabat ve špinavých šatech...
A. Zpět k domácímu úkolu...
ÚKOL 1: Vyhledejte v korpusu SYN2005 seznam všech slov končících na
-telnost. Napište nejpočetnější 3 slova a počet výskytů.
Vyhledávání:
1) .*telnost (atribut: word)
2) konkordance > statistiky > frekvenční distribuce
Výsledky:
1) nesmrtelnost (235 výskytů)
2) viditelnost (204 výskytů)
3) zranitelnost (149 výskytů)
Seznam slov. Korpus → Seznam slov.
ÚKOL 2: Vyhledejte v korpusu SYN2005 všechny doklady negace – napište
dotaz.
[tag=".....--...N.--.*"]
[tag =".{10}N.*"] | [(word="ne" | word="nikoliv?") & tag="T.*"]
[tag="..........N.*"] → Slovesa. A co zápor členský? A lexikální (ni-;
a-, anti- atd.)
ÚKOL 3: Vyhledejte v korpusu SYN2005 alespoň 3 doklady s genitivem
záporovým, genitivem numerativním a genitivem kvantitativním.
Viz všechny úkoly.
ÚKOL 4: Vymyslete dotaz, pomocí kterého byste v korpusu SYN2005
vyhledávali vztažné věty uvozené výrazem co a současně obsahující zájmeno
3. os. žen. rodu.
[word="co"] [] {0,8} [tag="P.FS...3.*"] within
[tag="Z.*"] [word="co" & tag="PQ.*"] []* [tag="..F….3.*"] within
[tag="PQ--.---------.*"] [tag="PPF..--3------.*"]
[lemma="co"] [tag="PPF..--3------.*"]
[tag="PQ--.---------.*"] [tag="PPF..--3------.*"]
1) .Q.* (atribut: tag) – vyhledáme vztažné zájmeno co
2) P-filtr: <0,5> P.F....3.* (atribut: tag)– vyhledáme zájmeno 3. osoby
ženského rodu
ÚKOL 5: V PMK vyhledejte všechny výrazy od slovesa říkat.
řík.*
řík.* – hledáme pomocí kořene slova, kde u slovesa říkat nedochází
k žádným hláskovým alternacím.
[word="řík[aá].*"]
negovaná podoba slovesa, i/í apod.
B. Základní vyhledávání v ČNK
ÚKOL 1: Určete substantiva mužského rodu, která nejsou činitelskými jmény
(např. učitel) a končí na -tel.
ÚKOL 2: Vyhledjte slovo Brno v lok. sg. Odpovídá tomuto tvaru v korpusu
jeden tvar? Pokud ne, lze z kontextu vysledovat, jak se použití těchto
tvarů liší, který je častější a proč? Napadá Vás nějaké další substantivum
podobného typu?
ÚKOL 3: Vyhledejte případy přísudku slovesně-jmenného, jejichž součástí
je a) zájmeno a b) citoslovce.
ÚKOL 4: Součástí přísudku mohou být také infinitivy:
je + infinitiv u sloves smysl. vnímání a poznávání (Odsud je vidět Říp.,
Ten rámus je slyšet už zdaleka.) Ve spis. češtině jsou tyto konstrukce
bezpodmětové, být má tvar inkongruentní (Bylo vidět Sněžku.), v češtině
hovorové se však vedle AK užívá i NOM, a tak se struktura mění na
podmětovou, v níž má být tvar kongruentní (Byla vidět Sněžka.).
Najděte případy typu Byla vidět Sněžka.
Úkol 5: V Příruční mluvnici češtiny (2000:249-250) se tvrdí, že koncovky
v L pl. (-ích/ -ách/ -ech) jsou u životných maskulin rozloženy podle
zakončení těchto substantiv. Jaká je distribuce koncovek L pl. substantiv
zakončených na -g, -h, -ch, -k?