CJBB75 1 ZPK CJBB75 středa G02 12.30-14.00 21.3.2012 Jak lze v korpusech hledat doklady pro výzkum hláskových alternací v rámci substantivní flexe? lU řady jmen s kmenem zakončeným skupinou dvou nebo více souhlásek, např. hra, kresba, látka, astra, ondatra, se v G. pl. do skupiny vkládá e: her, kreseb, ...“(Cvrček a kol., MSČ. 2010, s. 172). lTabulka, která následuje a která si „neklade nároky na úplnost“ a obsahuje bohužel drobné chyby. lJak lze shromáždit data pro analýzu problému? Jak získáme relevantní data pro výzkum alternací 0/e u feminin skloňovaných podle vzoru žena ? lJe třeba vyhledat všechna lemmata substantiv skloňovaných podle vzoru žena taková, že u lemmatu před koncovkou -a předchází alespoň dvě souhlásky. U těchto lemmat pak dále sledujeme tvary genitivu plurálu a snažíme se vypátrat, kdy se mezi dvě souhlásky vkládá e a kdy nikoli. lUpozorníme na některé problémy formalizace (ch, slabikotvorné r, l atd.). Formulace dotazů pro získání dat z korpusů lV menu Korpus zvolíme implicitní atribut tag a do dotazovacího řádku napíšeme dotaz ve formě NNF.* (hledáme všechna feminina) lnastavíme P-filtr lv menu Korpus implicitní atribut lemma a do dotazovacího řádku zapíšeme dotaz ve formě .*a lponecháme P-filtr a do dotaz. ř. napíšeme .*[bcčdďfghjklmnňprřsštťvzž][bcčdďfghjklmnňprřsštťvzž]a lponecháme P-filtr lv menu Korpus zvolíme implicitní atribut tag, načež do dotazovacího řádku napíšeme dotaz ve formě NNFP2.* (hledáme všechny tvary genitivu plurálu). frekvenční distribuce lemmat a tvarů (G.pl.) pokračování la) v menu Korpus zvolit implicitní atribut word a do dotazovacího řádku napíšeme dotaz ve formě .*[bcčdďfghjklmnňprřsštťvzž]e[bcčdďfghjklmnňprřsštťvzž] lb) v menu Konkordance zadat Zpět k předchozí a do dotazovacího řádku napíšeme dotaz ve formě .*[bcčdďfghjklmnňprřsštťvzž][bcčdďfghjklmnňprřsštťvzž] lZískáme tak postupně feminina skloňovaná podle vzoru žena, která a) mají v genitivu plurálu alternaci 0/e a b) nemají v genitivu plurálu alternaci 0/e. lV dalších krocích by s ohledem na početná data bylo dobré postupovat po menších celcích. Např. podle finální souhlásky (vybrat pouze lemmata na .*ba, .*ma, .*da, .*ka atd.) l „.*ba“ – služeb : bomb „.*da“ – hvězd : mezd .*ka – podmínek : bank .*el – cihel : ??? .*en – elektráren : ?vln .*pa – výsep : lamp .*ra – her : ??? .*sa – kapes : říms .*ta – karet : cest .*va – barev : želv .*za – ?? : slz? .*fa – ?? : nymf .*ga – ?? : sfing .*ha (.*cha) – ?? : mlh/sprch .*ša – ?? : gejš Otázky lJe možné tvrdit, že distribuce 0/e je vázána na potřebu usnadnit výslovnost souhláskové skupiny? lExistují nějaké pravidelnosti v distribuci +/- alternace? lJaký zní genitiv plurálu substantiva Fa (značka deodorantu) ? Úkol na 28.3. 2011 lPodívejte se v korpusu na doklady genitivu plurálu substantiva tma a analyzujte je. Podívejte se do slovníků (SSJČ a SSČ). lAlternace e/0 mají též substantiva skloňovaná podlé vzorů píseň a kost. lVyhledejte v korpusu příklady a popište je.