I. Ted žalobník najprvé žaluje, túži a volá zjevné a hlasité na NeŠčestie. Nato všemu světu na ně túži a na ně křičí a je haní rozličnými řečmi a rozličnými kletbami a hrubú řečí je jako zatracuje a proklíná. Ach, ach, nastojte! Ach, ach, běda! Ach na násile! Ach na tě, ukrutný a vrúcí shladiteli všech zemí, škodlivý škuodce všeho světa, smělý mordéři všech dobrých lidí! Aj, ty NeŠčestie, aj, buď proklato vším stvořením! Buoh sám, ten tě nenáviď! 5 Aj, ty zlé NeŠčestie, v sobě zahyň, zmizej i propadni se! Rozmnoženie všeho zlého prebývaj po vše časy s tebú! Buď , pohaněno na věky! Ach, na tě, zlé NeŠčestie, buď na tě poškřek ode mne dnes i vždy, křič na tě to i vše, což hlas rozumný i nerozumný má! Úpěj na tě vše, což volati muož, křič a volaj io také se mnú všeckno skalé země i to, což na zemi i na světě jest, křič na tě se mnú každý člověk, nebo každému člověku protivno, škodlivo i nepřieznivo! Křič a volaj i úpěj na tě ten plod a ten každý živel, ješto u mateřině břiše přebývá! Volaj, křič na tě, úpěj na tě to vše, což se jest narodilo! i5 Ukazuj na tě to vše, což jest živo na světě, vyvedené i ješče nevyvedené! Kaž se a lekaj se tebe vse, což se naroditi má, což živo býti má, což na světě přebývati má! Prav každý, ktož na světě jest, o tobě vše zlé! Vše proťivenstvie, všechny a protivné puotky — ty tě potýkajte, potýkaj tě všechen ao smutek, buď s tebú pot tesklivý, buď s tebú pláč srdečný, buď s tebú bieda smrtedlná! To vše zlé se tebe drž a tebe se nikdy nepúščej! Vezmi tě v svú moc všechna tesknost, buď při tobě všechna bieda, obklič tě všecken zámutek! Tě paste všeckny puotky protivných skutkóv, žalost a smutek a všecken 25 nedostatek tě provázejte, kam se obrátíš, žalostivé pokušenie, hanebné protivenstvie, smúcenie všech žalostivých srdec tě obklič a silně mocí svú tě nemilqstivě svěž na vše strany! Tě, hanebné NeŠčestie, nebesa, země, slunce, měsiec, hvězdy se všemi svrchními planétami nenáviďte, tě, mrzuté NeŠčestie, 30 pekelná moc se vší svú říší tě k sobě pojmi, moře svú širokostí, 25 všechny vody svú hlubokostí, hory svú vysokostí, púšče, propast pekelných propastí tě nenáviďte! To vše, což živost aneb byt má neb kde jest, buď neláskavo na tě a buď tobě nepřieznivo a tobě ze všech strán nepřej! To vše, což na nebi, na zemi, 35 u povětří, mezi zemí a mezi peklem jest, tobě nepřej! Ty, Neščestie, ve všie truchlosti, ve všie sirobě, ve všie žalosti i v žalostivé nešlechetnosti propadni se na věky! Buď v té najvětčie nevýpovědné výpovědi a v té šachtě a v tom odlúčení, v němžto jsú vypověděni všichni zlořečení! Nikdy se zase na 40 svój stav nenavracuj! Ty, Neščestie, zlé a nečisté, zakleté a hanebné stvorenie, všeho božieho stvorenie náramný a ukrutný, hrubý a těžký nepřieteli a nevěrný protivníku, však všeho dobrého búducieho, ty všeho dobrého příštieho zkaziteli a zrušiteli všech věrných srdec, vše zlé tebe nikdy 45 neostaň! Tě, nestydlivé Neščestie, ty protivníku a zrádce všeho stvorenie božieho, tvá zlá vuole, tvá zlá mysl, tvé zlé myslenie, tvé zlé tajné a falešné pokušenie, tvé zlé a nelítostivé dielo, tvoji hanební skutkové tě samo utratie, tě samo v nic obrátie! Tě hněv svrchnieho Pána svú mocí poraz, tě nemilostivá 50 a nelítostivá pomsta všech vin svěž! Buď tobě sám ten protiven, jehožto protivnosti peklo, nebe i země se leká! Bázeň, hruoza, třesenie, lekánie, všechna kletba jeho tě obklič, kdež si koli přede mnu neb komuž škoditi mieníš! Na tě buď přiestný poškřek ode všech lidí i ode všeho, což živo jest neb živo 55 bude, a na tě bude a buď všady voláno a křičáno hlasem velikým: „Auvech, nestojte! Ach, ach, běda a přeběda!", rukama vinutýma, očima plačtivýma, lkaním, voláním nepře-stanlivým, hlavú rozprostřavú, rozptýlenými vlasy, nepokojným životem, kopajícími nohami, na tě, zlé Neščestie, na tě ná 60 zlého, obludo, dnes i vždy, všady, kady se obrátíš, bez po-mlčenie, na věky, bez skonánie! II. Odpověd Neščestie proti Žalobníku. Ted zase Neščestie odmluva žalobníkovi, dávaje jemu věděti, proč kterakým řečem odpověděli chce. A potom tiefe žalobníka, kto jest, ješto jemu tak hrubě přimlává, aneb odkud jest anebo co jest aneb proč jemu tak nestydlivě přimlúvá. A v téj řeči potom jeho učí, v kterém kto řádu jsa kterak mluviti má, a když se udá a bude toho potřebie, takto řka ted níže. - |jHara, hara, ba slyš, slyš, slyš těchto nových řečí, ba slyš, slyš této kletby, tohoto neznámého haněnie, jenž nás tak hrubě potýká, znamenaj hruozy, znamenaj kletby, znamenaj to hanebné přimlúvanie, odkud to jest, vždy slyš a doslyš, 5 coť nás potýkájjjAvšak co toho jest, ač nám se to dvorno zdá, však tsmú íW.umieme, že to darmo nenie. Než jakžkoli jest a jakžkoli nám přimlúváš, ješče tebe zase haněti nechcem z tvého unáhlenie, z tvé horlivosti, nebo neviemy, kto jsi aneb coť škodí. Neb volánie tvé, skřek tvój a hlas tvój jest 10 nám dosti nezmařené pří chýlen pro neslýchané tvé přímluvy a dosti diven nad obecný skřek. A také jsme tu bývali při těch lidech, ještoť se múdroštěmi dělé, řkúce, že hlas neb skřek člověka volajicieho má býti slysien pro čtveru_v;ěc, avšak ne vžclyjislýšien má býti. Pj^raí_hjas_má býti slyšien od 15 toho, kto na koho laskav jest; jakožto král neb knieže neb který pán, když jest na koho laskav, pro jeho řeč a hlas rád jeho slyší a s ním rád rozmluva. Druhý hlas má býti slyšien z řádu povýšeného a z velebného jlujo^tqjenstvie^ jakožto král, knieže, pán, papež mocný neb_ takýchto lidí řádu po- 20 výšeného pro svú velebnost a pro svój povýšený řád nižšieho řeči má státí, z práva a z své pocty a z svého povýšenie řeč a hlas jeho přijieti. Třetie hlas má býti slyšán pro slitovánie; jakož kdy kto k komu volá a k němu křičí, z toho volánie a z toho křiku má mieti člověk každý k němu slitovánie a jemu 25 jeho řeč přeslyšeti. Čtvrtý hlas jest pro zlý skutek, a ten má také slyšán býti; jakož když kto na koho zjevně volá a křičí 26 27 naň řečí nesličnú a nepodobnú a hanebnú, má jemu řeči státí a jej slyšeti a jeho řeč dobře přijieti, kteraká jest, k čemu se chýlí, co se znamenáva, a tak, jest-li v čem vinen, tomu, 30 kto naň volá, aby jemu k tomu odpověděl a jemu řeči dostoje, jemu i sobě dosti učinil. Též my tobě, ty kto jsi, řeči tvé a tvému volání stati chceme a tě slyšeti, jakož již slyšíme a slyšeti chcem, ač déle volati budeš, avšak ne z téj miery a tiem úmyslem, bychom 35 se čili, bychom nad tě byli povýšeni, ani z té miery, bychom k tobě měli lásku takúžto, ješto bychom jsúc na tě laskaví i tvé řeči stáli, ani z téj miery, bychom k tobě měli které slitovánie aneb které zelenie; než jedno z téj miery a tiem připuzením, že na nás voláš násilím, mordem, výbojem, 40 falšem a mnohými jinými kusy, ještoť my tobě pro to řeči . stati chcem a musíme, ne pro tě, ale pro se samy. Neb skřek tvój a tvój hlas jest podoben hlasu a skřeku onomu, o němž Izaiáš, někdy prorok židovský, v svém šestém rozdielu řekl: „Od skřeku tvého volajícéhojhnuky^ 45 čKrTiňTiľ*