Cechy a „umělecká“ tvorba ve městech raného novověku •J. Emler, Řemeslničtí pořádkové pražští v XVI. století. PA VIII, 1868–1869. •K. Chytil, Mistři lugánští v Čechách v XVI. století. RKPDU za r. 1924, 1925, s. 32–66. •A. Kubíček, Grisonští mistři v Praze. Umění II, 1954. •R. Kuchynka, Manuál pražského pořádku malířského z let 1600–1656. PA XXVII, 1915, s. 24–46. •K. Mádl, Italienische Baumeister in Pilsen, Mitt. der k. k. Central-Commission für Denkmalpflege NF XV, 1889, s. 197nn. •K. Mádl, Řád zedníků a kameníků pražských v XVI. století. PA XVI, 1893–1895 (1916), s. 644–45. •B. Mendl, Počátky našich cechů. ČČH XXIII, 1927, s. 1–20, 307–346. •J. Novák, Zprávy o umělcích z archivu jindřichohradeckého. ČSPSČ XVIII, 1910, s. 24–27. •J. V. Šimák, Drobné zprávy o umělcích doby rudolfinské. PA LXI, 1936–1938, s. 170–181. •Z. Winter, Řemeslnictvo a živnosti XVI. věku v Čechách, 1526–1620. Praha 1909. •Z. Winter, Český průmysl a obchod v XVI. věku. Praha 1913. • •J. Diviš, Pražské cechy. Acta Musei Pragensis 91–92. Praha 1992. •I. Ebelová (ed.), Zápisná kniha pražských stavitelů z let 1639–1903. Praha 1996. •M. Halata (ed.), Kniha protokolů pražského malířského cechu z let 1600–1656. Praha 1996. •B. Indra, K renesančnímu stavitelství na severovýchodní Moravě a ve Slezsku. Pramenné zprávy o vlašských a domácích stavitelích a kamenících do 30leté války. ČSM 15, 1966, s.128 - 148. •B. Indra, Malíři, řezbáři a sochaři v Olomouci 1500 - 1650. Umění 31, 1983, s. 73 - 80. •B. Indra, Ostravští malíři od poloviny 16. století do poloviny 19. století. Ostrava X, 1979, s. 387nn. •B. Indra, Opavští malíři od poloviny 16. století do první poloviny 18. století. ČSM XXIX, 1980, s. 61–80. •B. Indra, Výtvarní umělci, umělečtí řemeslníci a stavitelé v Moravské Ostravě od 16. do druhé poloviny 19. století. Ostrava XI, 1981, s. 382–427. •J. Janáček, Pohled na život řemeslnických tovaryšů v 16. století. Kniha o Praze 1963, s. 216nn. •J. Janáček, Řemeslná výroba v českých městech v 16. století. Praha 1961. •J. Janáček, Italové v předbělohorské Praze ( 1526 - 1620 ), PSH XVI, 1983, s. 77 - 118. •H. Pátková, Cechovní kniha pražských malířů (1348-1527). Praha 1996. •P. Preiss, Italští umělci v Praze. (Úvod, s. 8–17). •K. Šmrha, Vlaští stavitelé v nejjižnější části Čech v době renesanční. Praha 1938. •K. Šmrha, Vlašští stavitelé v Praze a jejich druzi (1510–1620). Umění XXIV, 1974, s. 159–184. •M. Šroněk, Pražští malíři 1600–1656. Mistři, tovaryši, úředníci a štolíři v Knize Staroměstského malířského cechu. Biografický slovník. Praha 1996. •M. Vilímková, Stavitelé paláců a chrámů. Kryštof a Kilián Ignác Dientzenhoferové. Praha 1986 (zvl. kap. IV. Barokní stavebnictví v praxi, s. 51–63.). • C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2012_LS\Městská výtvarná kultura v 16. stol\Obrázky\P1160331.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2012_LS\Městská výtvarná kultura v 16. stol\Obrázky\P1160332.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2012_LS\Městská výtvarná kultura v 16. stol\Obrázky\P1160333.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2012_LS\Městská výtvarná kultura v 16. stol\Obrázky\P1160334.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2012_LS\Městská výtvarná kultura v 16. stol\Obrázky\P1160335.JPG Vstup do cechu •formule :Vaše Milosti páni starší cechmistři, Vaši Milosti páni mistři všickni, z tohoto předstoupení, kteréhožte jste mi ráčili popřáti, se vší náležitou uctivostí děkuji, přitom Vaších Milostí prosím pro pána Boha, Matku boží a všecky svaté, abyste mně živnosti přáti ráčili a mne za mistra do pořádku přijali, já připovídám úřad, právo starobylé obyčeje, tejnost řemesla zachovati, předně pánem Bohem a Milostmi Vašimi se říditi, při to Vašich Milostí za laskavou odpověď žádám Hospodářsko-řemeslná situace v českých zemích raného novověku •Obecné dělení trhů, na kterých cechy pracovaly: •Zemský •Zahraniční •Dominikální •Města •Spotřební •Řemeslnická •Exportní • Artikule cechu (kroječi sukna, Olomouc, 1712) Zápisné knihy cechů Tovaryšský list E:\MUZEUM_VŠE\MUO_FOTKYOFIC\Sodoma\Olomoucké BAROKO 2010-2011\fota do katalogu\Tisky\4485.jpg E:\MUZEUM_VŠE\MUO_FOTKYOFIC\Sodoma\Olomoucké BAROKO 2010-2011\fota do katalogu\Tisky\4488.jpg Stavební řemesla •Kameníci (Steinmetzen, lapicida), znak: na štítě kamenické palice, kružidlo a úhelník, Patron: sv. Roch, sv. Blažej •Zedníci (Maurern, muratores), zednické lžíce na štítě, úhelník, kladivo a kružidlo, Patron: sv. Roch. • ukázání řemesla - mistrovský kus •mistrovská zkouška kameníka: dveře, okno, šnek - vytesat a osadit: •Podle pořádku z r. 1586: Každý ten kdožby za mistra přijat býti žádal, povinen jest předně kusy mistrovsky ukázati, kameník dvéře s poduškami (bosami) a grakštejnem (římsa na konzolách), vokno krámsky v uhelnici se špuntem (ostění se závěrovým klenákem), stupeň do šneku točitého, jinak s mnichem (stupeň doplněný, ukončený válcem středové osy šneku) • •Mistrovská zkouška zedníka: klenba, schody, domovní štít, klenutí ze všech čtyř stran s kuklicemi (lunetami), Včetně nákresu a zaměření + nacenění (projekt). • •Podle pořádku z r. 1586: zednický pak mistr též tyto kusy má ukázati, předně sklep klenutý ze všech čtyř stran s kuklicemi (typ. renes, klenba s koutovými lunetami), schod (schodiště) k volnýmu vcházení buď prostý neb lomený, aby se svrchní stupeň zároveň s svrchním dlážděním srovnával, a stupeň jeden druhého ani větší ani menší býti nemá, štít v křtaltu svým mírnej (v provedení uměřený), podle toho jak by stavení široké neb ouzké bylo. • C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2012_LS\Městská výtvarná kultura v 16. stol\Obrázky\P1160340.JPG Mistrovský kus zedníka – návrh jednopatrového měšťanského domu na nepravidelné parcele, poč. 19. století C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2012_LS\Městská výtvarná kultura v 16. stol\Obrázky\P1160339.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2012_LS\Městská výtvarná kultura v 16. stol\Obrázky\P1160337.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2012_LS\Městská výtvarná kultura v 16. stol\Obrázky\P1160338.JPG •od 17. stol. cech MS kameníků přejímá italskou nomenklaturu: sloup jménem colona, spodní kus k němu jménem bassa, okno řečené sarkitra, vris a kabřinec (1610). C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2012_LS\Městská výtvarná kultura v 16. stol\Obrázky\P1160341.JPG Tesaři C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2012_LS\Městská výtvarná kultura v 16. stol\Obrázky\P1160342.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2012_LS\Městská výtvarná kultura v 16. stol\Obrázky\P1160343.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2012_LS\Městská výtvarná kultura v 16. stol\Obrázky\P1160344.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2012_LS\Městská výtvarná kultura v 16. stol\Obrázky\P1160345.JPG slemeno vaznice pozednice vazební trám krokev námětek hambalek C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2012_LS\Městská výtvarná kultura v 16. stol\Obrázky\P1160346.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2012_LS\Městská výtvarná kultura v 16. stol\Obrázky\P1160347.JPG Plán mistrovského kusu stolaře, 1796 E:\MUZEUM_VŠE\MUO_FOTKYOFIC\Sodoma\Olomoucké BAROKO 2010-2011\fota do katalogu\Tisky\4483.jpg Mistrovské kusy – projekty ? Josef Stabel v Olomouci Konvolut mistrovských kreseb – projektů architektur Josef Stabl, před 1750 Papír, kolorovaná perokresba SOkAO, sign. M VIII /5 (1–9) E:\MUZEUM_VŠE\MUZEUM\Olomoucké baroko\PUBLIKACE\Katalog\ZDROJ_OBRAZY\MZA a VKOL\P1050248.JPG E:\MUZEUM_VŠE\MUZEUM\Olomoucké baroko\PUBLIKACE\Katalog\ZDROJ_OBRAZY\MZA a VKOL\P1050249.JPG E:\MUZEUM_VŠE\MUZEUM\Olomoucké baroko\PUBLIKACE\Katalog\ZDROJ_OBRAZY\MZA a VKOL\P1050250.JPG E:\MUZEUM_VŠE\MUZEUM\Olomoucké baroko\PUBLIKACE\Katalog\ZDROJ_OBRAZY\MZA a VKOL\P1050251.JPG • E:\MUZEUM_VŠE\MUZEUM\Olomoucké baroko\PUBLIKACE\Katalog\ZDROJ_OBRAZY\MZA a VKOL\P1050245.JPG • E:\MUZEUM_VŠE\MUZEUM\Olomoucké baroko\PUBLIKACE\Katalog\ZDROJ_OBRAZY\MZA a VKOL\P1050257.JPG • E:\MUZEUM_VŠE\MUZEUM\Olomoucké baroko\PUBLIKACE\Katalog\ZDROJ_OBRAZY\MZA a VKOL\P1050253.JPG • E:\MUZEUM_VŠE\MUZEUM\Olomoucké baroko\PUBLIKACE\Katalog\ZDROJ_OBRAZY\MZA a VKOL\P1050258.JPG • E:\MUZEUM_VŠE\MUZEUM\Olomoucké baroko\PUBLIKACE\Katalog\ZDROJ_OBRAZY\MZA a VKOL\Kopie - P1050258.JPG •Malíř - mistrovská zkouška - 1598 namalovat obraz Panny Marie, v sukno červené s modrým pláštěm, aby seděla a na rukou nebo na klíně děťátko držela, a při tom nějaké stavení a za tím položení krajiny nebo země s vrchy, lesy, horami a dalekým stavení, což se landšoft jmenuje. C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2012_LS\Městská výtvarná kultura v 16. stol\Obrázky\P1160348.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2012_LS\Městská výtvarná kultura v 16. stol\Obrázky\P1160349.JPG Cechovní památky pražského malířského cechu Krumplíři – Pohřební štít NM sládků, 1600 C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2012_LS\Městská výtvarná kultura v 16. stol\Obrázky\P1160351.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2012_LS\Městská výtvarná kultura v 16. stol\Obrázky\P1160352.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2012_LS\Městská výtvarná kultura v 16. stol\Obrázky\P1160353.JPG •Prima idea •„Model - skica“ •Bozetto •Prezentace •Modello (modelli) •Modeletto (modellino) •Dílna •Ricordo •Replika • • • 6102 6394 Přípravné kresby, modela, ricorda Olomoucký barokní orloj Jan Kryštof Handke, Jaroslav ze Šternberka, před bitvou s Tatary, Kolem 1728, Ricordo nástěnné malby v kapli Božího Těla v olomouckém konviktu, Olej, plátno; 100×70 cm, Královská kanonie premonstrátů na Strahově Petr Brandl, přípravná kresba, 1702; F. A. Scheffler, skica, 1728; Anonym, návrh oltáře, 1730 C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2012_LS\Městská výtvarná kultura v 16. stol\Obrázky\P1160357.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2012_LS\Městská výtvarná kultura v 16. stol\Obrázky\P1160358.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2012_LS\Městská výtvarná kultura v 16. stol\Obrázky\P1160355.JPG E:\MUZEUM_VŠE\MUO_FOTKYOFIC\Sodoma\Olomoucké BAROKO 2010-2011\fota do katalogu\Tisky\6132.jpg Oltář sv. Pavlíny u sv. Mořice v Olomouci G:\MUZEUM_VŠE\MUZEUM\Olomoucké baroko\PUBLIKACE\Katalog\KATALOG_Obrazy\KATALOG\kresba\233.jpg E:\MUZEUM_VŠE\MUO_FOTKYOFIC\Ondrušková\BAROKO\ostatní\6067.jpg C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2012_LS\Městská výtvarná kultura v 16. stol\Obrázky\P1160354.JPG Paul Decker st., Neues Groteschgen-Werk vor Goldschmidt, Glaßschneider und andere Kunstler. Nurnberg, kolem 1720 Simon Kunstmann, Kalich, kolem 1700, zlacene střibro, drahe kameny, email. Řimskokatolicka farnost Senice na Hane. Cechovní památky Pohár ševcovského cechu p o polovině 17. století Pohár cechu olomouckých pekařů s vítací číškou , 1745 Uvítací pohár řeznického cechu, 1700 Uvítací pohár kominického cechu, 1690 Štítky – poháry, řetězy Pamětní kniha střeleckého bratrstva v Olomouci, 1738 (F. Sattler, štítky členů) • • Pečetidla Cechovní truhlice Rituální předměty – zednická cechovní lžíce a poháry Pohřební štíty (cech stolařů v Olomouci, 17. století) Italové – Vlachové – něm. Welscher •Artisti degli laghi •magistri comacini •…vlašští zedníci jsou s prací pohotovější a pilnější a zčásti i lepší (zierlicher) než Němci. Nemají také žádné odpočinkové hodiny (feyerstunden) jako Němci a proto, má-li se provést užitečná a dobrá práce, měla by se jim dát před Němci přednost.......S Vlachy se staví mnohem hbitěji a s menším nákladem; pracují při měsíčním svitu již 1–3 hodiny před dnem až do noci. Němci odkládají kladivo již při osmém úderu hodin. •Vlaši, protože drží pospolu, odnímají domácím veškeru práci, a odkrojují Němcům milý chleba od huby, tak že by se Němci vskutku úplně z Německa ztratili. ..... • •Vincenzo Szamozzi o „zdejších Italech“ „Italská“ stavební praxe •architetto (protomaestro) - garant stavebních prací, hlavní mistr - návrh stavby, zajištění dělníků, materiálu •padrone (podnikatel) smluvně zajistil všechny druhy práce s několika dílnami •capomaestro – stavební mistr •Týdenní výkazy - vochencetle - Wochenzetteln), partykuláře •cedule řezaná / smlouva, stanovení platebních a prac. podmínek •mustr, model - nákres i plastický •- polír (parléř, palír) - zástupce stavitele na stavbě, zkušený zednický mistr •paumistr - stavitel, častý výskyt v pramenech 16. století, označení I pro navrhujícího stavitele •pausuperintendant •Maurermeister •dynchéř (karbéř, dynchovat) - zednický tovaryš, někdy i zednický mistr, ale vždy v podřízeném postavení •lepaři, hlinomazi, hlináci - zedníci nižší kategorie •kameník (steimetzer, štamecar) •Kalkschneider (Pasyrerer, Stucator)- zpracovatel vápna, ale i štukatér, nejen odlévané podle forem, ale zvl. cenné ruční dořezávání • •Poden, Boden - nejen podlaha či půda, ale jakákoliv větší plocha zdi v místnosti, většinou strop (klenutý i plochý) • sklepení - klenba • kuklice - luneta • pavlač - arkáda •