20060330141520.1.1.0.1 Hodnocení grantových projektů GA ČR ukončených v posledních třech letech, u kterých byl navrhovatel hlavním řešitelem Grantová agentura České republiky Část A Grantová přihláška standardního projektu Datum podání: Číslo podoboru(ů) Registrační číslo: 13.03.2006 408, 404 408/07/0848 UCHAZEČ a NAVRHOVATEL Uchazeč: IČ: Muzeum umění Olomouc 00494569 Sídlo: Denisova 824/47, Olomouc, 77100 Navrhovatel: Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D. Pracoviště navrhovatele: Rodné číslo: Telefon: Fax: E-mail: 7604085368 585 514 172 585 514 177 jakubec@olmuart.cz Název projektu česky: Olomouc a barokní kultura Název projektu anglicky: Olomouce and Baroque Culture Klíčová slova česky: barokní umění a kultura; Olomouc; Morava; raný novověk Klíč. slova anglicky: Baroque art and culture; Olomouc, Moravia, Early Modern Period Datum podání: 13/03/2006 Datum zahájení: 01/01/2007 Doba řešení (roky): 3 Zařazení do číselníku CEP: AL,Umění, architektura, kulturní dědictví AB,Dějiny Registrační číslo: Registrační číslo: Registrační číslo: Registrační číslo: 20060330141520.1.1.0.1 Odborní spolupracovníci , kteří se budou podílet na řešení výše uvedeného projektu. (V seznamu se neuvádí navrhovatel a spolunavrhovatelé.) Uchazeč a navrhovatel svými podpisy na grantové přihlášce stvrzují, že: - se před podpisem grantové přihlášky seznámili s obsahem zadávací dokumentace a s pravidly Grantového systému GA ČR 2006 a zavazují se dodržovat jejich ustanovení; - všechny údaje uvedené v grantové přihlášce jsou pravdivé, úplné a nezkreslené a grantová přihláška byla vypracována v souladu se zadávací dokumentací a s pravidly Grantového systému GA ČR 2006; - všichni spoluuchazeči, spolunavrhovatelé a spolupracovníci uvedení v grantové přihlášce byli seznámeni s věcným obsahem grantové přihlášky, jakož i s finančními požadavky uvedenými v grantové přihlášce a dále i s obsahem zadávací dokumentace a s Pravidly Grantového systému GA ČR 2006; - před podáním grantové přihlášky zajistili souhlas výše uvedených osob s účastí na řešení grantového projektu uvedeného v grantové přihlášce; - souhlasí, aby údaje uvedené v této grantové přihlášce byly použity pro vnitřní informační systém GA ČR a dále souhlasí s uveřejněním údajů v rozsahu stanoveném v zadávací dokumentaci. 1) U uchazeče právnické osoby nebo organizační složky se uvádí rovněž jméno, příjmení a funkci jednající osoby (jednajících osob). Jednající osobou u uchazeče - právnické osoby může být pouze: - statutární orgán, nebo - člen statutárního orgánu oprávněný za uchazeče jednat, nebo - prokurista. Jednající osobou u uchazeče - organizační složky může být pouze: - vedoucí této organizační složky. Jméno a příjmení Instituce Milan Togner Katedra dějin umění, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého Olomouc Rostislav Švácha Ústav dějin umění Akademie věd České republiky Martin Elbel Katedra historie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého Olomouc Marek Perůtka Katedra dějin umění, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého Olomouc Jan Štěpán Zemský archiv v Opavě, pracoviště Olomouc Martina Kostelníčková Muzeum umění Olomouc Tomáš Hanzlík Katedry hudební výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého Olomouc Martin Pavlíček Katedra dějin umění, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého Olomouc Vladimír Maňas Ústav hudební vědy, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita Brno Ivana Panochová Ústav dějin umění Akademie věd České republiky Vítezslav Prchal Ústav českých dějin, Filozofická fakulta, Karlova univerzita v Praze Martin Horáček Katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého Olomouc Leoš Mlčák Muzeum umění Olomouc Filip Hradil Katedra historie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého Olomouc Josef Bláha Katedra dějin umění, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého Olomouc Michal Viktořík Katedra historie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého Olomouc Radmila Pavlíčková Katedra historie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého Olomouc Ondřej Zatloukal Muzeum umění Olomouc .................................................. .................................................................................................... .................................................. Podpis navrhovatele (Jakubec) Podpis statutárního orgánu a razítko uchazeče 1) (prof.PhDr. Pavel Zatloukal, ředitel) Datum 20060330141520.1.1.0.1 Grantová agentura České republiky Část Abstrakt Navrhovatel: Registrační číslo : Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D. 408/07/0848 Název projektu: Olomouc a barokní kultura Podstata navrhovaného projektu (max. 1100 znaků) - česky Předmětem projektu je zpracování analytické monografie věnované historii, umění a kultuře města Olomouce a souvisejícího regionu v období baroka (1600–1780). Důvodem je existence specifického fenoménu městské výtvarné kultury, která v tomto období představuje vrcholný okamžik tohoto teritoria, jehož tvářnost plodně spoluutvářely vlivy Itálie, Podunají a sousedních Čech i Slezska. Připravovaná publikace je míněna jako úvodní svazek výstavy „Baroko v Olomouci“, kterou pro rok 2009 připravuje Muzeum umění Olomouc a další instituce. K výstavě bude vydán i katalog, který bude s výstavou hrazen z jiných prostředků. Úvodní svazek bude představovat komplexní zpracování problematiky barokní kultury a historie Olomouce v 17. a 18. století, pro které byl zvolen interdisciplinární přístup zajištěný kolektivem autorů různého zaměření (historikové umění, historikové, archiváři, muzikologové ad.) i generační příslušnosti. Publikace i související výstava představují jedinečnou příležitost poprvé analyticky zpracovat téma „olomouckého baroka“ jako specifického kulturního projevu tohoto mikroregionu. Cíle projektu (max. 300 znaků) - česky. (Tento text bude v případě udělení grantu uveden ve smlouvě o řešení projektu.) Cílem projektu je zpracovat za účasti širšího kolektivu autorů interdisciplinárně založenou vědeckou monografii věnovanou historii, kultuře a baroknímu umění středomoravského regionu Olomouce a Olomoucka v období vymezeném léty 1600 až 1780. Podstata navrhovaného projektu (max. 1100 znaků) - anglicky The objective of the project is to produce an analytical monograph focusing on history, art and culture of Olomouc and its surrounding region in the age of Baroque (c. 1600-1780). During that period cultural life of the city reaches its peak, absorbing the influences from Italy, Danube region as well as neighbouring Bohemia and Silesia. The monograph will be based upon interdisciplinary research carried out by a number of scholars of different disciplines (historians, historians of art, music, specialists from archives and libraries) and experience (established scholars as well as postdoctoral students). The monograph will be closely related to the exhibition Baroque in Olomouc (2009), which is being prepared by the Museum of Fine Arts in Olomouc together with other institutions. The exhibition will be accompanied by a catalogue, which will be financed from other resources. The monograph proposed by this project, together with the exhibition and the catalogue, aims to create a complex and thorough analysis of urban culture in Baroque Olomouc. 20060330141520.1.1.0.1 Grantová agentura České republiky Část B-sumy Uchazeč: Muzeum umění Olomouc Registrační číslo: Navrhovatel: Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D. 408/07/0848 1) Celkové předpokládané uznané náklady na řešení projektu ze všech zdrojů financování na jednotlivé roky jeho řešení (finanční údaje se uvádějí jako celočíselné hodnoty v tis. Kč) 1. rok 2. rok 3. rok Celkem Náklady ze všech zdrojů financování 192 327 897 1416 2) Celkové předpokládané uznané náklady na řešení projektu z jednotlivých zdrojů za celou dobu jeho řešení (finanční údaje se uvádějí jako celočíselné hodnoty v tis. Kč) Jednotlivé zdroje finančních prostředků na řešení projektu tis. Kč Celkové grantové prostředky požadované z GA ČR 1416 Ostatní veřejné prostředky nepatřící do státního rozpočtu (např. z rozpočtů krajů nebo obcí) 0 Ostatní neveřejné prostředky (např. vlastní prostředky uchazeče u soukromých subjektů) 0 Celkem 1416 3) Celkové náklady na řešení projektu požadované od GA ČR (finanční údaje se uvádějí jako celočíselné hodnoty v tis. Kč) 1. rok 2. rok 3. rok Věcné prostředky celkem 172 307 877 Investiční prostředky celkem 0 0 0 Mzdové prostředky celkem 20 20 20 Celkem na řešení projektu 192 327 897 20060330141520.1.1.0.1 1) Část IV oddíl 7 Grantového systému GA ČR 2006 2) Část IV oddíl 9 Grantového systému GA ČR 2006. Každou položku uveďte na zvláštní řádek. 3) Část IV oddíl 8 Grantového systému GA ČR 2006 4) Uvádí se celková pořizovací cena. Grantová agentura České republiky Část B-rozpis Finanční prostředky požadované od GA ČR pro uchazeče (finanční údaje se uvádějí jako celočíselné hodnoty v tis. Kč) Uchazeč: Muzeum umění Olomouc Registrační číslo: Navrhovatel: Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D. 408/07/0848 Požadované prostředky od GA ČR 1. rok 2. rok 3. rok Věcné prostředky 1) Provozní náklady 55 20 0 Služby 30 220 870 Doplňkové (režijní) náklady 0 0 0 Cestovní náklady 80 60 0 Sociální a zdravotní pojištění a FKSP 7 7 7 Věcné prostředky celkem 172 307 877 Investiční prostředky na hmotný a nehmotný majetek 2) Celková cena 4) 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 Investiční prostředky celkem 0 0 0 0 Mzdové náklady (detaily jsou uvedeny v části B-mzdy) 3) Počet Mzdy navrhovatele a spolupracovníků 0 0 0 0 Odměny navrhovatele a spolupracovníků 1 20 20 20 Mzdy technického personálu 0 0 0 Odměny technického personálu 0 0 0 Ostatní osobní náklady (celkem) 0 0 0 Mzdové prostředky celkem 20 20 20 Celkové prostředky z GA ČR 192 327 897 20060330141520.1.1.0.1 Příloha k B-rozpis je nedílnou součástí grantové přihlášky a údaje v ní se musí shodovat s údaji v příslušné části B-rozpis. V této části musí být každý požadavek jasně specifikován, zdůvodněn a uvedeny informace o konkrétním využití požadované účelové podpory v souladu s ustanovením části V oddíl 11 Grantového systému GA ČR 2006 . Údaje v části Příloha k B-rozpis se uvádějí pro první rok řešení, pro další léta se údaje upřesní v příslušné dílčí zprávě. a) provozní náklady – materiál, drobný hmotný majetek: 55 000 Kč - nákup odborné literatury (české i zahraniční), nezbytná podmínka zpracování tématu (20 000 Kč) - digitální fotoaparát (bude k dispozici všem spolupracovníkům dle potřeby, určený k fotodokumentaci studovaných památek a jako pomůcka při práci v knihovnách a archivech, nezbytné ke zpracování tématu, 30 000) - paměťová karta  pro digitální fotoaparát (5 000 Kč) Zakoupené publikace budou spolupracovníky využívány při řešení projektu a po jeho ukončení se stanou součástí knihovny uchazeče, tj. Muzea umění Olomouc   b) služby: 30 000 Kč - kopírovací služby (kopírování sekundární české i zahraniční literatury nezbytné ke zpracování tématu, 5 000 Kč) - meziknihovní výpůjční služba (zapůjčování knižních titulů nezbytných ke zpracování tématu ze zahraničních knihoven, (5 000 Kč) - analýza archeologických nálezů (20 000 Kč). Nutné pro dílčí základní výzkum, který je nezbytný v rámci zpracování příslušné části publikace e) cestovní náklady: 80 000 Kč - cestovné po ČR: kompenzace pro pracovníky nucené dojíždět ke zpracování tématu do regionu Olomoucka ze vzdálenějších míst ČR - cestovné po ČR: návštěvy archivů (Brno, Praha, Opava ad.) - cestovné mimo ČR (studijní pobyty řešitele a spolupracovníků v zahraničních knihovnách a archivech (Vídeň, Mnichov, Vratislav) Cestovné zahrnuje náklady na cestovné, ubytování a pojištění. Částka je zvolena vzhledem k většímu počtu spolupracovníků, kteří se budou na řešení problému podílet.   Grantová agentura České republiky Příloha k B-rozpis Zdůvodnění a rozpis finančních prostředků Uchazeč: Muzeum umění Olomouc Registrační číslo: Navrhovatel: Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D. 408/07/0848 h) mzdové náklady: 20 000 Kč – odměna pro navrhovatele s ohledem na podíl úvazku navrhovatele na projektu (15%)   sociální a zdravotní pojištění a příspěvek do FKSP (7 000 Kč)   Celkové náklady: 172 000 Kč 20060330141520.1.1.0.1 Náklady na mzdy nebo odměny odborných zaměstnanců: Mzdy a odměny technického a administrativního personálu Ostatní osobní náklady (dohodu o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti) - uveďte typ pracovní činnosti, uvádějí se rovněž jména studentů přijatých na dohody: 4) 1) Uvádí se v procentech odpovídajících rozsahu úvazku zaměstnanců na řešení grantového projektu. 2) Uvádí se celková výše hrubé mzdy nebo hrubého platu, resp. jejich poměrná část požadovaná z prostředků GA ČR na první rok řešení grantového projektu. Nevyplňuje se, pokud je požadována odměna. 3) Uvádí se odměna (nebo zvýšení pohyblivé částky mzdy nebo platu) požadovaná z prostředků GA ČR. 4) Pokud se budou práce na projektu účastnit studenti, uvádí se jméno a příjmení s označením „(s)“. V případě, že studenti budou odměňování z položky OON uvádí se tyto údaje do pole "typ pracovní činnosti". Grantová agentura České republiky Část B-mzdy Mzdové náklady pro uchazeče pro 1. rok řešení (finanční údaje se uvádějí jako celočíselné hodnoty v tis. Kč) Uchazeč: Muzeum umění Olomouc Registrační číslo: Navrhovatel: Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D. 408/07/0848 Navrhovatel a spolupracovníci: Pracovní kapacita na řešení projektu 1) Požadované prostředky od GA ČR Jméno Příjmení Roční mzda 2) Odměna za rok 3) Ondřej Jakubec 15 0 20 Požadované prostředky od GA ČR Roční mzda 2) Odměna za rok 3) Celkový počet technických a administrativních zaměstnanců: 0 0 0 Typ činnosti Celkem požadované 20060330141520.1.1.0.1 Projekty v současné době podporované 1) Jde o výši podpory na celou dobu řešení projektu v tisících Kč. 2) Rozsah úvazku na řešení jednotlivých projektů (v %) a to i když podpora nezahrnuje mzdy. Grantová agentura České republiky Část E Finanční podpory, které navrhovatel získal nebo hodlá získat z jiných zdrojů Neúplnost údajů bude mít za následek vyřazení grantové přihlášky ze soutěže Uchazeč: Muzeum umění Olomouc Registrační číslo: Navrhovatel: Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D. 408/07/0848 Poskytovatel Reg. č. a zkrácený název projektu Podpora 1) Kč - 0 Doba řešení od-do (roky) Pracovní kapacita 2) Řešitelské pracoviště - 0% Navrhovatel: Ondřej Jakubec Registrační číslo: 408/07/0848 Grantová agentura České republiky - Část C Zdůvodnění návrhu Jméno navrhovatele: Ondřej Jakubec Název projektu: Olomouc a barokní kultura Předkládaný projekt publikace monografie analyticky se věnující historii, kultuře a umění města Olomouce a přilehlého regionu v době baroka (cca 1600 – 1780) se váže na související projekt výstavy „Baroko v Olomouci“. Ten pod autorským vedením prof. Milana Tognera z Katedry dějin umění Univerzity Palackého v Olomouci připravuje Muzeum umění Olomouc pro rok 2009 ve spolupráci s dalšími institucemi (Vlastivědné muzeum v Olomouci, Katedry historie, výtvarné výchovy a hudební výchovy Univerzity Palackého v Olomouci, Zemský archiv v Opavě, pracoviště Olomouc, Vědecká knihovna v Olomouci, Okresní archiv v Olomouci ad.). K výstavě bude připojen jak vlastní katalog, jako druhý svazek (hrazené z jiných prostředků), tak úvodní svazek, který je předmětem tohoto předkládaného projektu. Cílem monografie je analýza specifických historických a kulturních aspektů Olomouce a Olomoucka v době baroka, kterou si ostatně klade za cíl i vlastní výstava. Přítomnost nejrůznějších odborníků zajistí jak mezioborový charakter publikace, tak výběr spolupracovníků napříč generacemi slibuje potřebnou názorovou a metodologickou pestrost. Období barokní kultury na Moravě v období 17 a 18. století představuje klíčové téma, kterému je minimálně od poloviny minulého století věnována intenzivní pozornost (naposledy v podobě reprezentativní publikace V zrcadle stínů: Morava v době baroka 1670–1790, ed. Jiří Kroupa, Rennes – Brno 2003). Za klíčový faktor (nejen) tohoto období lze považovat teritoriální a regionální specifika, která se v prostředí Moravy koncentrovala zvláště do dvou hlavních metropolí – Olomouce a Brna. Tato specifika se promítala nejen do uměleckého vývoje a ovlivňovala tak formální a stylovou tvářnost umění daného regionu, ale podmiňovala pochopitelně i soci-kulturní prostředí. Takovým zvláštním prostředím byla nepochybně i Olomouc, které se přes ztrátu svého výsadního postavení po Třicetileté válce ve prospěch Brna podařilo od druhé poloviny 17. století znovu obnovit své výjimečné postavení na mapě Moravy. Zvláště období 1670 – 1742 přitom představovalo vrcholné období zejména v oblasti výtvarné kultury, které nesmazatelně ovlivnilo tvářnost města. V této době se ve městě koncentrují umělci nejen místního původu, ale na formování jeho uměleckého obrazu se podíleli i vagantní umělci z Itálie, severozápadní Evropy, stejně jako umělci z Vídně. „Barokní charakter“ města je dodnes do značné míry zachován a představuje jakousi „rezervaci“, o jejímž jedinečném charakteru svědčí řada monumentů (např. Sloup Nejsvětější Trojice zapsaný na seznam památek UNESCO), barokních architektur a autentických chrámových interiérů. K rozkvětu barokní Olomouce, jejího specifického charakteru i výtvarné barokní kultury na Moravě vůbec přispěl rozhodně také fakt, že Olomouc zůstala sídlem biskupství a univerzity, mělo jeden z rozhodujících vlivů na utváření Olomouce jako uměleckého a kulturního centra, stejně jako 1 Navrhovatel: Ondřej Jakubec Registrační číslo: 408/07/0848 to konstituovalo zcela specifické poměry v rámci městské komunity, ve které různí aktéři hráli svou různou roli. Tyto zvláštní podmínky vycházely z historických i kulturních okolností, které dějiny města provázely. Lze zmínit jen některá témata, jejichž sledování si připravovaná publikace klade za cíl: švédská okupace, morové epidemie, čarodějnické procesy, živelné pohromy, samotný fenomén obrody města po Třicetileté válce konstituující svéráznou mytologii městské obce, fenomén mecenátu světské (měšťané, šlechta) i duchovenské (kláštery, biskup, kapitula) reprezentace, religiozita, náboženské kulty a slavnosti i samotný závěr barokní epochy svázaný s proměnou Olomouce do moderní pevnosti a pronikáním osvíceneckých idejí. Tvářnost městského společenstva bude analyzována i na sledování specifických vztahů napříč společenskými vrstvami v rámci komunity, stejně jako s přihlédnutím k tomu, jak do dějin a života města promlouval vnější svět či válečné události. Kontinuita „olomouckého baroka“ ostatně trvá i do 19. a 20. století (historismus, památková péče). Všechny tyto okolnosti dokládají existenci specifického historického i kulturního fenoménu „olomouckého baroka“, k jehož komplexní historické analýze dosud nedošlo. Do současné doby byla sice skutečnost specifického kulturního a uměleckého charakteru regionu Olomouce v době 17. a 18. století konstatována, ovšem s výjimkou dílčích studií nebylo přikročeno k pokusu o systematické shrnutí. V bibliografické příloze jsou uvedeny nejdůležitější příspěvky k tématu, která však dosud měly spíše nahodilý charakter a jednotlivé oborové přístupy byly izolovány. Cílem předkládaného projektu je monografie – publikace, která by měla naopak vytvořit příležitost pro shrnutí problematiky historie, umění a kultury barokní Olomouc, nahlížené z mezioborové perspektivy (historie, dějiny umění, archeologie, muzikologie, literární historie ad.). Monografie jako výstup grantového projektu je míněna jako úvodní svazek výstavy „Baroko v Olomouci“ (spolu s druhým svazkem katalogu), kterou připravuje Muzeum umění Olomouc pro rok 2009. Koncepční a metodický přístup pro zpracování publikace byl zvolen následujícím způsobem. Úvodní svazek katalogu nebude koncipován jako syntéza, ale spíše jako komplex dílčích, navzájem propojených studií. Kniha bude rozdělena do dvanácti kapitol, které budou mapovat jednotlivé aspekty života města v raném novověku. Předběžně byla navržena následující témata: 1. Olomouc ve světě, svět v Olomouci: humanismus, mezinárodní kontakty 2. Na cestě ke stavovskému povstání, politický význam města, konflikty; 3. Švédská okupace a poválečná (hmotná) obnova; hmotná kultura 4. Ztracená sláva, mytologie, legendy, kašny, orloj, etc. 5. Město a biskup (slavnost a reprezentace) 6. Kulturní mecenát: církevní (biskup, kapitula, kláštery) a světský (šlechta, měšťané) 7. Mor, požáry, živelné pohromy 8. Pověry, čarodějnické procesy, vampyrismus 9. Náboženský život: kult svatých, poutě a procesí 10. Válečné události a přeměna Olomouce na pevnost 11. Societas incognitorum, zrušení jezuitů, universita, arcibiskupství, rušení klášterů 12. Obraz baroka (památková péče, historiografie, historismus) 2 Navrhovatel: Ondřej Jakubec Registrační číslo: 408/07/0848 Každá kapitola bude mít čtyři části: úvodní kulturněhistorickou studii, edici pramene s komentářem, biografickou studii a konečně pojednání o určitém uměleckém díle. Tyto čtyři části budou navzájem provázány. Ve svazku se tak bude nacházet dvanáct kulturně historických studií, dvanáct dobových pramenů, dvanáct medailónů osobnosti a dvanáct uměleckých děl. Celkem se tedy sborník bude skládat ze 48 dílčích studií. Redakci publikace bude zajišťovat navrhovatel (Ondřej Jakubec) a spolupracovník Martin Elbel z Katedry historie Univerzity Palackého v Olomouci a dílčí redakční podíl v rámci příslušných oddílů bude mít dalších několik spolupracovníků. Zvolená koncepce má představovat několik výhod: 1) Organizace práce a výzkumu. Při zpracovávání podobných svazků vznikají zpravidla jednotlivé příspěvky nezávisle na sobě a teprve v závěru jsou ve větší či menší míře sjednoceny editorem. V tomto případě se ale předpokládá, že jednotliví autoři budou své poznatky konfrontovat s ostatními autory a to jak v rámci jednotlivých kapitol, tak i celé knihy. Bude uspořádáno několik neformálních pracovních setkání – práce na sborníku tak bude mít charakter jakési konference. 2) Iniciace dalšího výzkumu a spolupráce mezi jednotlivými autory. Izolovanost jednotlivých oborů představuje i přes dosažené pokroky stále překážku intenzivnějšího výzkumu. Předpokládáme, že účast na projektu podnítí do budoucna další spolupráci jednotlivých autorů. 3) Navržená struktura sborníku má umožnit výraznější různorodost co se týče autorů. Vedle zkušených badatelů budou zastoupeni i studenti doktorského studia. Důraz bude kladen na mezioborovost: vedle historie samotné budou zastoupeny dějiny umění, hudby, divadla, ale i další disciplíny jako je třeba památková péče. Autorský kolektiv bude zahrnovat odborníky, jak z Muzea umění Olomouc a Univerzity Palackého v Olomouci, tak také z některých dalších universitních zařízení, muzeí, archívů, knihoven, apod. 4) Prezentace výsledků. Přestože jednotlivé příspěvky budou mít charakter odborných studií, výsledný celek bude díky své tématické pestrosti (a jisté ne-akademičnosti) přístupný i pro širší veřejnost. (To by mělo být umocněno i vhodnou typografickou úpravou a obrazovým doprovodem). 5) Formulace otázek. Vzhledem k tomu, že se nebude jednat o klasicky členěné „dějiny města“, bude možné, a mělo by to být i cílem, vylíčit nejen dějiny „barokní kultury“ v Olomouci, ale zkoumat obecnější otázky na příkladu místní problematiky – mj. za využití kombinace místních pramenů a zahraniční literatury. Svazek by měl přispět k širší debatě o kultuře raného novověku a oslovit i zahraniční badatele. Z tohoto důvodu plánujeme vydání sborníku i v anglické verzi. 3 Navrhovatel: Ondřej Jakubec Registrační číslo: 408/07/0848 Předpokládané tři roky řešení poskytují dodatečný prostor pro zpracování textů od přibližně dvaceti autorů, se kterými již byla zahájeno jednání a koordinace práce na monografii s přidělením jednotlivé redakční zodpovědnosti. Tento časový rámec je nutný především z důvodu nezbytného základního výzkumu, např. v oblasti archeologie, stejně jako u archivního průzkumu. Doba pro přípravu textů do roku 2008 je vázána na vlastní ediční, grafické práce a tisk publikace v roce 2009. Léta 2007 a 2008 budou tak věnovány výzkumu, přípravě textů, stejně jako nezbytné dokumentaci (včetně fotodokumentace). Součástí rozpočtu tak jsou i prostředky na základní výzkum, zvláště v oblasti archeologie – nutná aplikace metod přírodovědecké analýzy. To se může jevit jako vymykající se svým charakterem metodice ostatních spolupracovníků, ovšem právě vědecká analýza archeologických nálezů a její zpracování pro publikaci přinese nanejvýš potřebné doplnění dosavadních znalostí a svou orientací na problémy kulturněantropologické a historické jen podtrhuje interdisciplinární charakter projektu. Samozřejmou součástí zpracování textů jsou pobyty navrhovatele a spolupracovníků v archivech a knihovnách domácích i zahraničních, pro které je nutné počítat s náklady na cestovné. Z obdobného důvodu byly do grantového projektu zahrnuty i náklady na fotoaparát (dokumentace) a nákup odborné literatury. V posledním roce řešení (2009) by měla být edičně připravena samotná publikace. Výběr všech spolupracovníků byl podmíněn jejich dlouhodobým či intenzivním zájmem o danou problematiku. Zastupují rovněž řadu institucí jejichž pracovníci se jednak zvoleným okruhům problémů pro připravovanou monografii věnují, ovšem spolupráce s nimi je také motivována nezbytností vstřícné a kolegiální kooperace těchto institucí na vlastním výzkumu (zpřístupnění fondů a materiálů pro studium). Jak navrhovatel, tak další spolupracovníci (spoluautoři monografie) mají zkušenosti s působením na zahraničních ústavech specializujících se na kulturu raného novověku (např. Warburg Institute v Londýně ad.). Samotný uchazeč, Muzeum umění Olomouc, má již tradiční a dlouholetou zkušenost s podobnými projekty a je garantem úspěšného zvládnutí celého projektu, který vyvrcholí vlastní výstavou „Baroko v Olomouci“ v roce 2009. Je tak možno připomenout například reprezentativní výstavní projekty, vzniklé často na principu zahraniční spolupráce, se kterými byly spojeny monografie zásadního významu, jako zejména Ivo Hlobil – Marek Perůtka (eds.), Od Gotiky k renesanci. Výtvarná kultury Moravy a Slezska 1400- 1550. III. Olomoucko, Olomouc 1999 a další tři související svazky, včetně reprízy výstavy v Římě se zvláštním katalogem: Ivo Hlobil (ed.), Ultimi fiori del Medioevo. Dal Gotico al Rinascimento in Moravia e nella Silesia, Muzeum umění Olomouc 2000. – Ivo Hlobil (ed.), The last Flowers of the Middle Ages. From Gothic to Renaissance in Moravia and Silesia (exh. cat.), Muzeum umění Olomouc 2000. Ovšem podobné projekty Muzea umění Olomouc se přitom zdaleka neomezují jen na starší umění, viz Ladislav Daněk (ed.), Vzdálená blízkost. Maďarské poválečné umění ze sbírek Szent István Király Múzeum v Székesfehérváru / Távoli közelség. A háború utáni magyar képzőművészet a Székesfehérváti Szent István Király Múzeum gyűjteményéből (kat. výst.), Muzeum umění Olomouc 2003. – Beke László - Ladislav Daněk - Szücs Erzsébet et al., Blízká vzdálenost. České výtvarné umění 1956-1972 ze sbírek Muzea umění Olomouc. / Közeli távolság. A cseh képzömüvészet 1956 és 1972 között az Olmützi Müvészeti Múzeum gyüjteményéböl. / Proximate Distance. Czech Art between 1956 and 1972 from collections of the Olomouc Museum of Art (kat. 4 Navrhovatel: Ondřej Jakubec Registrační číslo: 408/07/0848 výst./ exh. cat.), Muzeum umění Olomouc 2004. Pracovníci Muzea umění Olomouc při těchto příležitostech vždy dokázali odbornou způsobilost pro zajištění projektů a rovněž v případě podávaného grantového projektu spolupráce s dalšími přizvanými partnery jen posílí nutnou kooperaci při jeho zpracování. Připravovaná výstava „Baroko v Olomouci“ a související publikace vědomě navazují na tyto předchozí projekty, především výstavu „Od gotiky k renesanci“ a usiluje vytvořit kontinuální řadu, jež by ve spojitosti s připravovanými výstavami vědecky zpracovávala i do budoucna témata umění, kultury a historie na Moravě se zaměřením na region Olomoucka. Odborná spolupráce řady institucí a specialistů na zmiňovaném projektu výstavy „Od gotiky k renesanci“ a jejích monografií slibuje, že i v případě plánované expozice „Baroko v Olomouci“ by mělo dojít k podobně cennému výsledku. Nedílnou součástí je tedy připravovaná monografie úvodního svazku této výstavy, která je podstatou grantového projektu. VÝBĚROVÁ BIBLIOGRAFIE K PŘEDKLÁDANÉMU PROJEKTU Pouhé naznačení příslušné literatury ke všem tématům, které budou zpracovávány v připravované monografii by si vyžádalo neúměrný prostor a zabíhalo by do zbytečných detailů. Byť jen zkrácené bibliografické odkazy k tématům mecenátu a sběratelství olomouckých biskupů a arcibiskupů, dějinám této instituce, případně dalším okruhům problémů (dějiny kapituly, městské správy, hospodářské dějiny, jednotlivé památky ad.) by si vynutily značně rozsáhlou přílohu. Z těchto důvodů byly zvoleny jen citace nejdůležitějších prací, které se váží k tématu a vytvářejí jeho širší rámec. Seznam se také snaží upozornit alespoň náznakově na hlavní postavy, které se dané problematice věnovaly, stejně jako na práce recentní. Výběr některých publikací se také odvolává na témata, která budou řešená v publikace – vzhledem k účasti některých zmiňovaných autorů na předkládaném projektu to také ukazuje na jejich odbornou způsobilost a dosažené publikované výsledky, které je opravňují k řešení projektu. Dějiny Moravy v rámci českých zemí i středoevropského kontextu • Martin Elbel, Bishop’s Secular Entry: Power and Representation in Inauguration Ceremonies of the Eighteenth-Century Bishops of Olomouc, in: J. P. Paiva (ed.), Religious Ceremonials and Images: Power and Social Meaning, Coimbra 2002, s. 47-60. • Christian d´Elvert, Zur Geschichte des Erzbisthums Olmütz und insbesonders seines mehr hundertjährigen Kampfes mit den mährischen Ständen und Staatsgewalt, Brünn 1895. • Robert J. W. Evans, The Making of the Habsburg Monarchy, 1550–1700, Oxford 1979. • Robert J. W. Evans – T. V. Thomas (edd.), Crown, Church and Estates: Central European Politics in the Sixteenth and Seventeenth Centuries, Houndmills – London 1991. • Ladislav Hosák, Historický místopis země moravsko slezské, Praha – Brno 1938. • Ondřej Jakubec, Kulturní prostředí a mecenát olomouckých biskupů potridentské dob: Umělecké objednávky biskupů v letech 1553–1598, jejich význam a funkce, Olomouc 2003. • A. Kohler, Das Reich im Kampf um die Hegemonie in Europa 1521–1648: Enzyklopädie deutscher Geschichte, Bd. 6, München 1990. • František Matějek, Morava za třicetileté války, Praha 1992. • Josef Matzke, Die Olmützer Fürstbischöfe, Königstein/Taunus 1974. 5 Navrhovatel: Ondřej Jakubec Registrační číslo: 408/07/0848 • Jaroslav Pánek, Olmütz als Bischofs- und Landeszentrum an der Schwelle zur Neuzeit, in: E. Engel - K. Lambrecht - H. Nogossek, Metropolen im Wandel: Zentralität in Ostmitteleuropa an der Wende vom Mittelalter zur Neuzeit, s. 233–243. • Radmila Pavlíčková, Sídla olomouckých biskupů v 17. století: Mecenáš a stavebník Karel z LiechtensteinuCastelkorna, Olomouc 2001. • Ronnie Po-Chia Hsia,, Social Discipline in the Reformation: Central Europe 1550–1750, London – New York 1989. • Josef Polišenský, Třicetiletá válka a evropské krize 17. století, Praha 1970. • Jan Skutil (ed.), Morava a Brno na sklonku třicetileté války, Praha – Brno, 1995. • Jan Tenora – Josef Foltynovský, Bl. Jan Sarkandr: Jeho doba, život a blahoslavení, Olomouc 1920. • Josef Válka, Česká společnost v 15. 18. století II. Bělohorská doba: Společnost a kultura manýrismu, Praha 1983. • Josef Válka, Dějiny Moravy II. Morava reformace, renesance a baroka, Brno 1995 • Thomas Winklebauer (ed.), Kontakte und Konflikte: Böhmen, Mähren und Österreich: Aspekte eines Jahrtausends gemeinsamer Geschichte (Schriftenreihe des Waldviertler Heimatbundes 36, HornWaidhofen an der Thaya 1993. • Thomas Winkelbauer, Grundherraschaft, Sozialdisziplinierung und Konfessionalisierung in Böhmen, Mähren und Österreich unter der Enns im 16. und 17. Jahrhundert, in: J. Bahlcke – A. Strohmeyer (hg.), Konfessionalisierung in Ostmitteleuropa: Wirkungen des religiösen Wandels im 16. und 17. Jahrhundert in Staat, Gesellaschaft und Kultur, Stuttgart 1999, s. 307–338. • Eduard Winter, Frühaufklärung. Der Kampf gegen den Konfessionalismus in Mittel– und Osteuropa und die deutsch–slawische Begegnung, Berlin 1966. • Herwig Wolfram (ed.) Ständefreiheit und Fürstenmacht. Länder und Untertanen des Hauses Habsburg im konfessionellen Zeitalter, 2 sv. (Österreichische Geschichte 1522-1699, Wien 2003. • Gregor Wolný, Kirchliche Topographie von Mähren, meist nach Urkunden und Handschriften: Olmützer Erzdiöcese. I, Brünn 1855. • Alois Zelenka, Die Wappen der böhmischen und mährischen Bischöfe, Regensburg 1979. • Metoděj Zemek, Posloupnost biskupů a arcibiskupů v Olomouci, Olomouc 1949 • Bohumil Zlámal (ed.), Katalog moravských biskupů, arcibiskupů a kapitul staré i nové doby, Olomouc 1977. • Rudolf Zuber, Osudy moravské církve v 18. století I; II, Praha 1987; 2003 Dějiny města Olomouce • Josef Bartoš a kol., Malé dějiny Olomouce, Ostrava 1972. • Josef Bartoš, Olomouc: Malé dějiny města, Olomouc 2002. • Josef Bláha, Komunikace, topografie a importy ve středověku a raném novověku (7.–17. století) na území města Olomouce, Archaeologia historica 23, 1998, s. 133–159. • Hubert Doležil, Politické a kulturní dějiny Olomouce, Olomouc 1903. • Johann W. Fischer, Geschichte der kgl. Hauptstadt und Granzfestung Olmütz in Markgrafthum Mähren I, Olmütz 1808. • W. Haage, Olmütz: Wesentliches und Wissenswertes, Olmütz 1943. • Rudolf J. Hudeczek, Geschichte der Kirchen der kgl. Hauptstsdt Olmütz, Olmütz 1907. • Josef Kachník, Osm set let dómské kapituly olomoucké, Olomouc 1931. • Miloš Kouřil, O disputacích a barokních slavnostech na olomoucké univerzitě, in: Ivo Hlobil– Miloš Kouřil – Milan Togner, Tři obrazové teze olomoucké univerzity, Olomouc 1996, nestr. • Johann Kux, Olmützer Gemeindefinanzen 1530–1630, Brünn 1918. • Johann Kux, Geschichte der kgl. Hauptstadt Olmütz bis zum Umsturz 1918, Olmütz 1937. • Johann Wilibald Müller, Geschichte der königlichen Hauptstadt Olmütz, Olmütz 1895. • Josef Navrátil (red.), Kapitoly z dějin olomoucké univerzity 1573–1973, Ostrava 1973. • Václav Nešpor, Olomouc: Průvodce místopisný a kulturně historický, Olomouc 1927 6 Navrhovatel: Ondřej Jakubec Registrační číslo: 408/07/0848 • Václav Nešpor, Dějiny Olomouce, Brno 1936 (2. vyd. Olomouc 1998). • Václav Nešpor, Dějiny university olomoucké, Olomouc 1947. • Jana Oppeltová, Narativní prameny vzniklé v prostředí premonstrátské kanonie Klášterní Hradisko v Olomouci v 17. a 18. století, in: Slavme chvíli ... Sborník 70. narozeninám Jana Bistřického, Ústí nad Orlicí 1999, s. 83–121. • Josef Schulz (red.), Olomouc: Malé dějiny města, Olomouc 2002. Dějiny barokního umění a kultury se zaměřením na Moravu a Olomouc • Adel im Wandel: Politik – Kultur – Konfession 1500 – 1700, Katalog der NÖ Landesmuseums, Neue Folge, Nr. 251, Wien 1990. • Jürgen Bahlcke, Regionalismus und Staatsintegration im Widerstreit: Die Länder der Böhmischen Krone im ersten Jahrhundert der Habsburgerherrschaft (1526–1619), Oldenburg – München 1994. • Thomas DaCosta Kaufmann, Court, Cloister and City: The Art and Culture of Central Europe 1450– 1800, London 1995. • Jiří Dvorský (red.), Dějiny českého výtvarného umění II/1–2, Praha 1989. • Jiří Fiala – Leoš Mlčák – Karel Žurek (red.), Jezuitský konvikt: Sídlo uměleckého centra Univerzity Palackého v Olomouci: Dějiny – Stavební a umělecké dějiny – Obnova a využití, Olomouc 2002. • Petr Fidler, K architekture stredoevropského seicenta, Ars 1994, s. 135-156. • Petr Fidler, Zum Mäzenatentum und zur Bautypologie der mitteleuropäischen Jesuitenarchitektur, in: Herbert Karner-Werner Telesko (eds.), Jesuiten in Wien, Wien 2003. • Petr Fidler, Der Architekt Giovanni Pietro Tencalla (1629–1702), in: Friedrich Polleroß (ed.), Reiselust und Kunstgenuss. Barockes Böhmen, Mähren und Österreich, Petersberg 2004, s.49-62. • Hans G. Franz, Die deutsche Barockbaukunst Mährens, München 1943. • Géza Galavics (ed.), Baroque Art in Central Europe-Crossroads, Budapest 1993. • Jan Harasimowicz, Das Kunstmäzenatentum der ostmitteleuropäisch Bürger in der frühen Neuzeit, in: T. N. Geahtgens (ed.), Künstlerische Austach. Artistic Exchange., Akten des XXVIII. Internationalen Kongresses für Kunstgeschichte. Berlin 15.–20. Juli 1992, Berlin 1994, s. 221– 232. • Jan Harasimowicz, Kunst als Glaubensbekenntnis. Beiträge zur Kunst- und Kulturgeschichte der Reformationszeit, Baden–Baden 1996. • Jan Harasimowicz (red.), Sztuka i dialog wyznań w XVI i XVII wieku, Warszawa 2000. • Ivo Hlobil - Pavel Michna - Milan Togner, Olomouc, Praha 1984. • Zdeněk Hojda (red.), Kultura baroka v Čechách a na Moravě, Praha 1992. • Tomáš Knoz (ed.), Morava v době baroka, Brno 2004. • Vlasta Kratinová, Malířství 18. století na Moravě ze sbírek Moravské galerie (katalog výstavy), Moravská galerie v Brně 1968. • Vlasta Kratinová, Barok na Moravě: Barokní malířské a sochařské návrhy z moravských sbírek (katalog výstavy), Moravská galerie v Brně, Praha 1986. • Vlasta Kratinová, Barock in Mähren (katalog výstavy), Wien 1988. • Jiří Kroupa, Umění doby osvícenské: Střední Evropa 1760–1810 (katalog výstavy), Kroměříž 1984. • Jiří Kroupa, Alchymie štěstí: Pozdní osvícenství a moravská společnost 1770–1810, Kroměříž – Brno 1987. • Jiří Kroupa, „Lieu de plaisance“" und das barocke Mähren. Notizen zu einem „französischen Modus“ in der Architektur, Umění XLIII, 1995, s. 317–337. • Jiří Kroupa, Mentalitäten des aufgeklärten Bürgertums: Heinrich Friedrich Hopf in Brünn, in: Moritz Czáky – Walter Pass (eds.), Europa im Zeitalter Mozarts, Wien – Köln – Weimar 1995, s. 113–118. • Jiří Kroupa (ed.), V zrcadle stínů: Morava v době baroka 1670–1790, Rennes – Brno 2003. • Jiří Kroupa, Funkce, forma a mentality v raně novověké profánní architektuře, in: Památková péče na Moravě/Monumentorum Moravice Tutela, 8, 2004, s. 7–22. 7 Navrhovatel: Ondřej Jakubec Registrační číslo: 408/07/0848 • Ivo Krsek – Zdeněk Kudělka – Miloš Stehlík – Josef Válka, Umění baroka na Moravě a ve Slezsku, Praha 1996. • Josef Kšír, Olomouc dřívější a dnešní, Olomouc 1932. • Johann Kux, Alt-Olmütz: Ein kunstgeschichtlichen Rundgang, Zeitschrift des Vereins für die Geschichte Mährens und Schlesiens, XXX, 1928, s. 198–201. • Josef Matzke – Richard Zimprich, Barock in Olmütz, Esslingen am Neckar 1969. • Miklos Mojzer (ed.), The Metamorphosis of Themes: Secular Subjects in the Art of Baroque in Central Europe, Budapest 1993. • Adolf Nowak – Josef Kachník, Církevní památky umělecké z města Olomouce I, Olomouc 1890 • Radmila Pavlíčková, Olomouc a Brno – dvě biskupské rezidence: (K vlivu funkcí šlechtického sídla na ikonografický program výzdoby interiérů), in: Opuscula Historiae Artium, Sborník prací Filozofické fakulty Brněnské univerzity F 46, 2002, s. 31-44. • Friedrich Polleroß (ed.), Reiselust und Kunstgenuss. Barockes Böhmen, Mähren und Österreich, Petersberg 2004. • August Prokop, Die Markgarfschaft Mähren in kunstgeschichtlichen Bziehungen IV, Wien 1904. • Václav Richter, Umění a svět: Studie z teorie a dějin umění, Praha 2001. • Václav Richter – Zdeněk Kudělka, Architektura 17. a 18. století na Moravě, in: Sborník prací folozofické fakulty brněnské univerzity, F 16, 1972, s. 91–130. • Josef Sehnal, Hudba v olomoucké katedrále v 17. a 18. století, Brno 1988. • Georg Skalecki, Deutsche Arhitektur zur Zeit des Dreißigjährigen Krieges, Regensburg 1989 • Robert Smetana, Průvodce památkami v Olomouci, Olomouc 1948. • Miloš Stehlík, Nástin dějin sochařství 17. a 18. věku na Moravě, in: Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity F 19– 20, 1975 – 1976, s. 23–40. • Karl M. Swoboda (ed.), Barock in Böhmen, München 1964. • Rostislav Švácha, Dva neznámé borrominismy na střední Moravě, in: Sborník památkové péče v Severomoravském kraji 1977, 3, s. 172–181. • Milan Togner, Jan Kryštof Handke – Malířské dílo (katalog výstavy), Muzeum umění Olomouc 1994. Pro značný rozsah nelze zmínit četné příspěvky v časopisech a sbornících, za všechny alespoň základní tituly: Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity – řada uměnovědná (F), Opuscula historiae artium, Umění, Historická Olomouc (zvláště svazky V, X, XIII, XIV), Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Facultas Philosophica, Philosophica-Aesthetica, Historia artium, Ročenka okresního archivu v Olomouci, Střední Morava, Bulletin Moravské galerie v Brně, Vlastivědný věstník moravský a mnohé další. 8 Navrhovatel: Ondřej Jakubec Registrační číslo: 408/07/0848 Grantová agentura České republiky - Část D Navrhovatel a spolunavrhovatelé Jméno navrhovatele: ŽIVOTOPIS Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D. Adresa: Radíkovská 31, Olomouc – Svatý Kopeček, 772 00 E-mail: jakubec@olmuart.cz; ojakubec@centrum.cz Tel.: 732 779 678; 585 514 172 _____________________________________________________________ I. Osobní data Národnost: česká Státní příslušnost: ČR Datum narození: 8. IV. 1976 Místo narození: Olomouc Stav: svobodný II. Odborný životopis 1994–1999 – vysokoškolské studium, Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Katedra dějin umění (absolvoval s vyznamenáním; Mgr.) 1997–1999 – asistent výstavy „Od gotiky k renesanci: Výtvarná kultura Moravy a Slezska, 1400–1550”, zaměstnavatel: Moravská galerie v Brně 1997–2000 – vysokoškolské studium, Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Katedra historie (FF UP) 1999 – absolvování semináře Culture of Early Modern Europe, Univerzita Palackého v Olomouci, Civic Education Project (Central European University, Budapest), prospěch: Excellent (18. XI. 1999) 1999–2002 – postgraduální studium, Katedra dějin umění FF UP (Ph.D.) Disertační práce: Kulturní prostředí a mecenát olomouckých biskupů ve 2. polovině 16. století: Význam a funkce jejich uměleckých objednávek duben – květen 2000 – redakční práce katalogu „Olomoucká obrazárna II. Nizozemské malířství 16. a 17. století z olomouckých sbírek”, zaměstnavatel: Muzeum umění v Olomouci – Arcidiecézní muzeum 2000–2002 – koncepce a vedení semináře „Vybrané aspekty umění renesance”, Katedra dějin umění FF UP 2000–2003 – spoluúčast na řešení výzkumného záměru MŠMT ČR „Výzkum historie a kultury Moravy” – MSM 152100017 (FF UP Olomouc) 2001 – redakce sborníku „Václav Richter 1900–1970. Sborník ke 100. výročí narození”; Univerzita Palackého Olomouc – Masarykova Univerzizta Brno. 2001 – garant řešení vnitřního grantu FF UP v Olomouci: Olomouc, Univerzitní ulice č. 8. Nástěnné malby fasády měšťanského domu z období pozdní renesance: Uměleckohistorický a technologický průzkum listopad 2001 – Uniwersytet Wroclawski, Instytut Historii Sztuki, Wrocław, studijní pobyt září 2002–březen 2004 – knihovník Katedry dějin umění FF UP (náhradní vojenská služba), zaměstnavatel: FF UP v Olomouci říjen–prosinec 2003 – koncepce a garance přednáškového cyklu „Výtvarné umění”, Univerzita třetího věku, FF UP duben–červenec 2004 – The Warburg Institute, School of Advanced Study, University of London, výzkumný stipendijní pobyt (Andrew W. Mellon Research Fellowship Programme) 2002–současnost – pedagogická činnost, externí spolupráce s Filozofickou fakultou (Katedra historie) a Pedagogickou fakultou (Katedra výtvarné výchovy) Univerzity Palackého v Olomouci 2004–současnost – člen badatelského týmu projektu „Poselství barev, tvarů a myšlenek. Culture 2000“ garantovaného Moravskou galerií v Brně. srpen 2004–současnost – Muzeum umění Olomouc – Arcidiecézní muzeum, kurátor, od října 2005 vedoucí uměleckohistorického oddělení 9 Navrhovatel: Ondřej Jakubec Registrační číslo: 408/07/0848 podzim 2005 – koncepce a realizace kurzu „Cultural network in modern and pre-modern Europe“ v rámci studijního programu „Euroculture Programme“, FF UP 2005 – získání Baderova stipendia pro výzkum malířství 17. století pro rok 2005; téma: „Elias Hauptner, umělecká osobnost v kontext malířství pobělohorského období na Moravě“ III. Odborná činnost za posledních 5 let A. Účast na konferencích 1. Historická Olomouc XIV. Mezinárodní konference „Umění a mor: Reflexe moru v umění 16.–18. století”. Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Katedra dějin umění, 13.–14. XI. 2002. 2. „Cultural Conquests: 1500–2000”. International colloquium. Seminář obecné a srovnávací historie, Institut světových dějin Univerzity Karlovy v Praze – European History Group at the Universities of Newcastle and Northumbria, Praha, 11.–13. IX. 2003. 3. „Stilwechsel und Wechselwirkung: Ein internationales Seminar junger Kunsthistoriker”, Institut dějin umění Maďarské akademie věd, Budapešť, 9.–11. X. 2003. 4. „Italská renesance a baroko ve středoevropském kontextu”. Mezinárodní mezioborová konference. Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Katedra dějin umění – Varšavská univerzita, Fakulta moderní filologie, Katedra italianistiky – Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Katedra italianistiky, Olomouc 17.–18. X. 2003. 5. „Genologický systém kultury na Moravě”. Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Olomouc 30.–31. X. 2003. 6. Historická Olomouc XV. Konference „Dějiny a kultura na Moravě”. Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Katedra dějin umění, 10.–11. XI. 2004. 7. „Florian Zapletal: Život a dílo“, Muzeum Komenského v Přerově, 18.–19. X. 2005 8. Śląsk i Czechy: Wspólne drogi sztuki, Wrocław – Legnica, 26.–30. 4. 2006 (připravovaná) B. Příležitostné odborné přednášky (1999–2006): • Univerzita Palackého v Olomouci • Katedra dějin umění Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci • Katedra historie Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci • Centrum medievistických studií Univerzity Karlovy v Praze a Akademie věd České republiky • Ústav dějin umění Akademie věd České republiky • Institut restaurování a konzervačních technik Litomyšl • Slezská univerzita v Opavě: Ústav historie a muzeologie • The Warburg Institute, School of Advanced Study, University of London C. Ocenění odbornou komunitou: 2004 – 1. místo v soutěži o Cenu Josefa Pekaře (získáno za publikaci Kulturní prostředí a mecenát olomouckých biskupů potridentské doby: Umělecké objednávky biskupů v letech 1553–1598, jejich význam a funkce, Olomouc 2003). IV. Výběrová bibliografie za posledních 5 let 2001 • Podoby podpory kultu sv. Stanislava na Moravě za olomouckého biskupa Stanislava II. Pavlovského (1579–1598): Manifestace katolicismu v uměleckých objednávkách jako součást protireformačního programu olomouckých biskupů raného novověku, in: AUPO. Facultas Philosophica. Historica 30, Olomouc 2001, s. 67–84. 2002 • Manifestace katolicismu v uměleckých objednávkách olomouckých biskupů v období raného novověku, in: Historická Olomouc XIII, 2002, s. 161–181. • Olomoučtí biskupové jako renesanční mecenáši?, in: Dalibor Prix (ed.), Pro Arte: Sborník k poctě 60. narozenin prof. PhDr. Ivo Hlobila, Praha 2002, s. 261–270. 2003 10 Navrhovatel: Ondřej Jakubec Registrační číslo: 408/07/0848 • Skupina pozdně renesančních štukatur na Moravě, jejich styl a význam – možnosti a meze interpretace, Umění 51, 2003, s. 278–291. • Renesanční epitafy v olomoucké katedrále a katolická propaganda a imaginace na Moravě přelomu 16. a 17. století, Časopis Slezského zemského muzea B 53, 2003, s. 109–113. • Kulturní prostředí a mecenát olomouckých biskupů potridentské doby: Umělecké objednávky biskupů v letech 1553– 1598, jejich význam a funkce, Olomouc 2003. 2004 • Kultura a umění na pozdně renesančním dvoře olomouckých biskupů: Jejich vztahy k rudolfínské Praze a dalším uměleckým evropským centrům, Studia Rudolphina 4, 2004, s. 17–27. 2005 • Olomouc: augustiniánky, augustiniáni (se Š. Gilarem), minorité, jezuité, kartuziáni, voršilky (s. H. Kuchařovou), klarisky (s J. Kroupou), milosrdné „opavské“ sestry (s D. Foltýnem), seminář jezuitů s kaplí sv. Františka Xaverského; Olomouc – Svatý Kopeček: františkánky (s J. Pařezem), premonstrátky (hesla), in: Dušan Foltýn (ed.), Encyklopedie moravských klášterů, Praha 2005, s. 463–468, 473–481, 485–489, 490– 498, 503–505, 509–511, 522–523, 529–531. • Malířská výzdoba oltáře a její eucharistická symbolika, in: Helena Zápalková (ed.), Oltář Nejsvětější Trojice z kostela Nanebevzetí Panny Marie v Uničově: Restaurování 2003–2005 (kat. výst.), Muzeum umění olomouc – Arcidiecézní muzeum v Olomouci 2005, s. 17–24. • Biskupský dvůr – Knížecí rezidence olomouckých biskupů v Brně, in: Tomáš Jeřábek – Jiří Kroupa (eds.), Brněnské paláce: Stavby duchovní a světské aristokracie v raném novověku, Brno 2005, s. 45–91 (s R. Pavlíčkovou). DALŠÍ SPOLUPRACOVNÍCI Výběr spolupracovníků byl určen především jejich odborným zaměřením a dlouhodobým či intenzivním zaujetím pro danou problematiku barokního umění, kultury, historie Olomouce a Moravy v období raného novověku. Zvolený tým odborníků také pokrývá hlavní instituce, jejichž pracovníci na projektu spolupracují, kdy jde z pochopitelných důvodů především o instituce místní, ale i další, a to především následující: • Katedra dějin umění, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého Olomouc (Milan Togner, Josef Bláha, Marek Perůtka, Martin Pavlíček) • Katedra historie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého Olomouc (Martin Elbel, Radmila Pavlíčková, Filip Hradil) • Katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého Olomouc (Martin Horáček) • Katedry hudební výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého Olomouc (Tomáš Hanzlík) • Ústav dějin umění Akademie věd České republiky (Rostislav Švácha, Ivana Panochová) • Zemský archiv v Opavě, pracoviště Olomouc (Jan Štěpán) • Muzeum umění Olomouc (Martina Kostelníčková, Leoš Mlčák, Ondřej Zatloukal) 11