--------­ .-------~---------------~-------- , 1 \ ~ /_••Dlathaal8r/ IBI I • I I I I I Me~ i este~ nikavY1 jedno~ (umiHe a fun proces kniha, dia a z.ek u v jed kem), pi'evaz konstr o paz o poz a kOI d~la a lseman} tvar. J ke sit~ tj. myI mome~ mu d~ uvaha~ ~~~~f1 (basen Pilot), pouze fiktivni, snove (Blizi se zvuk), 0 stesti, ktere vsak neni ureeno niim (Jsem. znaven dennim bloudenim), 0 zdaru bez nasi ucasti (Barka dni mych vstala). Historickym pozadim krasne basne Alexandra Bloka Zpivala diven7w v kostelnim sboru byla patrne porazka ruske flotily u Cusimy roku 1905 v rusko-japonske valee. Nad svetem jasu - bily divei zjev. paprsky, radostny sen 0 tichem zalivu - vitezi svet tmy, unavy, cizoty, katastrofy. Ale pI'ave na vIne triumfujiciho sveta zaniku se v za\,:'>ru basne objevuje "ditko u nebeske brany", zjev jakoby tajemne spjaty s divCl bytosti z premozeneho sveta jasu. V basni Jsem pfibit k putyce a k senku je premahan svet lasky, jasu, stfibfiteho dymu a stfibfite mlhy a vitezi nad nim noc, opila duse, ztrata milovan6. Avsak ve vitezstvi noci je posun: v zaveru ji prosvita zlaty postroj a postroj uz je nejen synekdocha trojky, na niz odjela milovana, ale mnohem vic. J e to Blokuv prubezny symbol prejaty od Gogola, padici Rus-trojka. Opet tu preskoeila jiskra mezi znakovym systemem, miricim k svetu pfemahanemu, a prekryvnou metarovinou (metaznakovou a metadesignatovou), v niz se posunul predchozi triumf zla. Existuje vitezstvi lupu, pravda mocnosti, jez basnikovi uloupily lasku, a existuje vyssi pravda dejin hrozici temto mocnostem, dana zde jako memento prubezneho symbolu ruske literatury. V proslule Blokove poeme Slavici sad nad onim svetem, jenz daI basni nazev, smutne, tragicky vitezi svet realny, loupezny. Avsak do kamenite tvrdosti vitezici reality je ulozena kfehkost pomijivosti a zaniku i tajemne kouzlo zivotniho kolobehu: realita vitezi jen tak, ze je poetizovana, ze do sebe vtahla cosi z poezie vyhrazene svetu idealnimu, slavieimu sadu. Ten ostatne podleha nikoli pro svou idealnost. nybrZ pro svou znehybnujici staticnost, cinici i ze stesti pi'itez. Blokovy ba.sne jsou neust3.le otevi'enou otazkou 0 smyslu vitezstvi a triumfU. V Blokove nejslavnejsi basni, v Dvanacti, jde 0 takove vitezstvi, pri nemz vitez, proletariat, nedba symbolu sveho triumfu - Krista, nerozeznatelneho v eele rudych gvardejcu. Naopak, ti jdou dal a jejich pochod smeruje do jakesi zaverecne otevrene otazky. V poeme Dvanacti je zaehovano leecos z tradicni symbolistni znakovosti, tj. znakovosti symbolismu coby historickeho basnickeho smeru. Nejdulezitejsi - a vlastne tufo symbolistni znakovost prekonavajicici - je vsak realisticky symbolovy okruh poemy, ktery otevrel basen dokoran i pro syrovy material revolucni ulice a pro revolucni ideologii. Basen se tak stala jednim z prvnich a zaroven dodnes nejvetsich del sovetske poezie. Koncime kapitolu, v niz 810 0 radu dalSich stranek symbolovosti: o moudrost, prozreni, skepsi VUCl triumfum hrube sily. Nerozluene vsak spolu s tim vystupovalo ito, jak symbol ozivuje onu realitu, kterou obrazi, aby v zapetf sam pocitil uCinek oziveni. Symbolove rozhybani reality je umeleckou paralelou znameho mimoumeleckeho dynamizovani skutecnosti; zvlaste experiment ji donucuje odpovidat 46 .'..'~ . na otazky, jez ji klade. Jako doklad protinaziraci metodologie uvadi B. Engels lidskou praci a pokus, jak jsme vzpomneli hned na prvnich strankach knihy. Stojime na opaenem btehu nez eiste naziraci estetiky a teorie umeni, ktere uvazuji jen 0 pasivnim designatu intence vrzene dilem, tj. 0 designatu pouze jako uzce fotografickem ubezniku intence, respektive naopak jako ,0 vysledku intencionalni projekce. Pi'ipomenme proti tomu, jak aktivne nalozila socialni realita, denotovana v nasem slova smyslu, napi'. se symbolem "mrtvych duM", jakmile do ni dopadl: jak jfm byla cela zjitrena, ale zato ani jej neponechala v klidu a Gogolova velikost byla v tom, ze dovedl naslouchat tomu, jak tato zjitrena realita zproblematizovala v samem symbolu jeho vYznam "mrtvolnosti". Budeme i dale sledovat, jak denotovana skuteenost zpetne reaguje na sve oznacenf a aktivne promenuje znakove-metaznakovou soustavu dila. 2. Symbol a alegorie "Liska je mazana," i'ika autorova mala vnueka, primhui'ujic chytracky jedno oko, kdykoli se pri vypraveni pohadky objevi znama lesni kmotra. Deveatko rna pravdu. Liska v pohadce nebyva vetsinou - a v tzv. zvireci bajce nemuze byt nikdy - jina nez chytra a ma­ zana. V tomto smyslu je postava z bajky povahove nehybna, nepromenna stejne tak, jako rna sve moznosti pi'edem vymezeny kazda figura v sachove hre. Vez muze postupovat jen primo dopredu, dozadu, do stran, jinak vsak nikoli. Bajka je slovesna partie zalozena na kombinacich vznesene sily (lev, orel), lacne dravosti (vlk), chytrosti (liska), tezkopadnosti (medved), strachu (zajic) atd. Kazdy musf hrat v partii tu hru, pro kterou je predureen. Promenlive na figurach obou partii, sachove i slovesne, jsou dve veci. 1. Sachova figurka muze byt ruzne vytvarne vyvedena - ed nadhernych i'e;1:eb, ktere vidame v muzeich a zameckych sbirkach, az po chlebove figurky, uchovavane v nekdejsich nacistickych veznicich. Socialnf a esteticke konotace spojene s obema soubory figur jsou nesmirne odlisne; zato z hlediska specificky sachoveho, systemoveho, neni mezi partii sehranou tou ci onou soustavou figur naprosto zadny rozdil. V slovesnych, ale i vytvarnych zpracovanich ruznych bajek, v nichz vystupuje liska (ba dokonce v ruznych verzich teze bajky), mu~e- byt s nekonecnou rozmanitosti realizovan obraz lisky. Pestrost realiiacnich moznosti v bajce se zahryzava hloubeji nez v predchozim prikladu 47 , . s ruzne proveditelnymi sachovYmi figurkami. Pravda, tam mohlo jit o veci 'livotne nesmirne va'lne (dovedeme si napf. pfedstavit situaci, kdy vezen hral primitivnimi chlebovYmi figurkami 0 'livot); zato v pfipade bajky llroven obrazu kvalitativne ovlivnuje celek "partie". Sachova u7'Oven hry se ani s jeji eventualni 'livotne osudovou ulohou, ani s podobou figurek nemenila; naopak v bajce se muze cela jeji umeleckci hodnota zmenit s urovni umeleckeho zpracovani obrazu liSky, a pro tento kvalitativni vzestup neexlstuje 'ladmi horni hranice. Jenze pozor! Neni hranic a neni stropu hodnotoveho, jsou vsak pomerne pevne meze zanrove. Hodnotoslovi, axiologle, mu'le byt v jistem smyslu dokonce v obracenem pomeru k zanroslovi, genologii: prohlubovane zpracovani nametu muze zaCit obracet puvodni 'lanr, s nim'l byl namet spjat. Tak napf. specializovany bajkal' siee zdokonaluje formu pravidelne v tom smeru, aby se nepozmenil obsah obrazu (napf. ve smyslu zmeny povahy lisky), mu'le se vsak stat, 'le by prohlubovani obrazu lisky slo tak hluboko. ze by zasahlo samu povahu lisky, napf. vneslo do ni psychologicky rozpor, promenlivost atp. Mu'le tim umelecky velmi ziskat literarni text; pfestane vsak fungovat jako bajka! Na miste bajky se objevi napf. parodie bajky, jak je zname '1/ nasi literatufe z tvorby M. Macourka. Bajka mu'le te'l v novem 'lanru fungovat jako prvek mytologicky atp. 2. Nepromenne mo'lnosti tahu s urcitou sachovou figurou nebrani nestejne funkcni intenzite dane figury uprostfed hry. Ve'l, ktera je sama dobi'e zajistena a ohro'luje protivnika, ma zcela jinou vahu nezli jina (bye potencialne jsou obe naprogramovany stejne), ktera zustala zablokovana v zadni linii, a dokonce by ani nemohla uniknout v ptipade napadenL A nejslabSi figurka na sachovnici, pesak, muze naopak nesmirne zintenzivnit svou funkci, ma-li sanci pfistfm tahem se promenit v damu, anebo kdyz dokonce na pesaka vyslo, aby dal mat protivnikovu krali. Stejne tak v bajce liSka (opakujeme: povahove jednoznacne naprogramovana) nabyva ruzne intenzity diky svemu postaveni v sY'letu a kompozici bajky. Intenzita jeji funkce kolisa napf. podle toho, je-li protihracem lisky bud' hlupak, anebo naopak jeste vetsi - ptitom vsak uslechtilejsi, nezli je liSka - "intelekt". Promeny ve funkcni intenzite postavy nemohou vsak nic zmenit v jeji naprogramovane povaze, nema-li zviteci bajka pfestat byt tim, cim je. Zde by ovsem mohla zacit nova, velka a nekonecna dalSi uvaha o vztahu partie sachove a "partie" slovesne. Charakterovym pfedureenim postav v bajce je do znaene miry predestinovano i rozuzleni deje. Krutost, napf. vlei, musi byt potrestana nebo ptelstena, tj. vysmata anebo aspon mravne odsouzena. S lisCi mazanosti je to slozitejsi, postoj k ni zavisi ad konstelace postav, od vztahu mezi lisko1:l a jejim protivnikem a od charakieru protivnikova: liSei mazanost je sympaticka, je-li protivnikem bytost silnEdsi, anebo tfeba brutalni mamonat, je naopak nesympaticka, sloU'li-li jen liscine laenosti. V ka'ldem pfipade vsak zaver bajky bYva logicky vyvoditelny, jak reeeno, 48 , -----_._,--~-------~ at z odsouzenihodne vlastnosti, at z konstelace postav. Ovsem'le liska, aby vyhrala, musi "dobfe hrat". Jenze ~~I!~3?a hra je v baj~e !~'l naprogramovana (stejne jako mazanost v hscme charakteru) - uspes­ na za ptedpokladu, ze liScinu uspechu nahrava povaha protihrace: Naopak v pfipade hry v sachy je na pocatku partie dana Jen urcita vyhoda bi1E~ho v tom smyslu, ze ma prvni tah, jinak vse za­ leii jen na tom, jak bude hrat bUy a jak bude hrat cerny. Vice ­ krome pravidel hry - neni ptedem dana nic! . , Nyni vsak to nejdlHezitejsi. Vsechny tyto shody a rozdlly meZl bajkou s jejim alegorickym principem a hrou v sachy jsou je~ odra­ zistem pro problematiku veskereho umeni, ktere je "nad baJkou" a "nad alegorii". Ve vseeh vyssi~h, dialekticn.ejSi~hpolohiich ,umeni m~ze byt pfitomno cokoli z uvedenych vlastnostI baJky a ale~one, ale s tI~, ze je to tam zaroven pfekonavano (paro~icky, m~tafo~lcky~.s~mboh~­ ky) a s tim, 'le krome "pravidel hry" a vubec celeho dlspozlcmho um­ ver~a (tradiee, dovednosti atp.) neni - stejne jako na zaeatku sachove partie - dana pfedem nic a vse zavisi od vYkonu, ktery. bude. pod~n. Po vsem, co bylo teeeno, je jasne, ze tolstojovska "dlalektIka hd­ ske ,duse", byt probihala pod ptikrovem zvitecim jako v Tolsteho povidce Cholstomer. Pfibeh kone, je v bajce nepfistupna. Liska ne­ muze pojmout litost k napalene obeti a byt nervove traumatizovana. Z povahokresebneho hlediska je ve zvifeci bajce nemyslitelna inter­ ference. Bajka, i kdyz dnes jiste neni zcela mrtva, neni jiz pfilis umelecky produktivni. Svedci to ve prospe~h zasady interferenen.os~~.jako.zto onoho principu umeni v novodobem slova smyslu, ktery JIZ takrka pted dvaceti lety uCinil jednou z prubeznych zasad prazskeho tym~ pro vyjadfovaci a sdelovaci systemy umeni jeho zakladatel a vedoucl Sava Sabouk. Na jedne strane pfi svem vyrazne kombinaenim charakteru ma zviteci bajka co do sveho puvodu blizko zfejme k hram jako sachy. Co do sveho souCasneho partnerstvi muze mit jakys takys styeny bod napf. s klasickou detektivkou - s jejimi charaktery obdobne u.stalenymi (lee pokud jde 0 postavu zloducha, pak tedy v detektlvce rllzne - i kdyz namnoze opet konvenene - zastiranYmi). Do jiste miry je zvifeci bajka ptezivanim stavu, kdy se do umeni zahrnovaly urcite dovednosti, ktere z dnesniho hlediska samy 0 sobe uz nejsou umenim v plnem slova smyslu, naopak se odtud v prubehu dejin 'vyelenovaly (v slovesnem umeni napf. dovednost retorieka). I dnes, pokud se zvlaste v nekterych vychodnich literaturach zvifeci bajka pestuje, pouta pozornost pfedevsim z hlediska dovednostniho ---; .jako. krystal vybrouseny s profesionalni dokonalosti. (V tomto smyslu citime napf. v sovetske literature ureity odstin, jenz odlisuje bajku prelozenou do rustiny z literatur neslovanskych narodii. SSSR od bajek napf. S. Marsaka nebo S. Michalkova, kteti spiSe situuji zanr bajky qokontextu detske literatury.) Pomerne abstraktni "umeni bajky" mifi ,pak k postihovani vlastnosti nadeasovych, vselidskyeh. Na druhe strane je tfeba i pri pomerne abstraktnim tvaroslovi 49 / bajky .brat v uvahu, ze vznika v konkretnz dobove situaci, prave ji take miva pri svem vzniku na mysli a do konkretni dobove situace dopada. Jestlize jsme napr. dnes v tvorbe M. Kapka svedky ozivene zvireci bajky deptajici urcite lidske vlastnosti kritizovane i soucasnymi stranickymi usnesenimi, pak to svym zpusobem velmi komplikuje ptipisovanou bajce nadcasovost. Stejne tak i bajka stara dva tisice let je vzdy znovu konkretne aktualizovana, vyvstane-li ve spolecnosti zvlast nalehave potl'eba analogicka te, pro kterou byla bajka kdysi davno napsana. Zde je treba, abychom byli zvlast presni. V literarni vede jsou pl'lpady, kdy musime rozlisovat gcnezi a funkci dna: hotove dno pusobi ponekud jinak, nez jak bylo puvodne zamysleno (Balzac, Tolstoj, Jirasek atd.). A naopak jsou kontexty jako ten, k nemuZ jsme nyni dospeli. Na jedne strane zde stoji spolu g~neze a funkce: urCita bajka - Ezopova, Lafontainova, Krylovova a]. - vznikla z duvodu konkretne historickych, a z dalSich obdobnych duvodu zase po sebedelsim casovem udobi obnovuje svou spolecenskou funkci. Na druhe strane stoji tvaroslovi: nehlede na vse, co bylo prave l'eceno, ve vlastnim tvaru bajky vladne pomerna abstraktnost, jednosmernost, racionalismus! (Tedy vlastnosti, ktere vzdy presahuje napr. dobra lyricka hasen, byt treba na prvni pohled vypada tez velmi nad­ casove.) Ovsemze v tvorbe bajkaru najdeme i basne, kdy autor jaksi pretrhava konvencni pouta abstraktnosti a doprava dobove konkretni latce bezprostl'edneji vstoupit do smyslu textu. Tak napi'. rada umelych bajek 0 krali zvirat lvu informovala vzdy posluchace a ctenare o pomerech na vladnoucim dvore. Relief bajky, nekdy dosti tenky, mapak mj. funkci autocenzurni. Jindy ovsem ptikrov bajky skryva velmi konkretni a obecne znamou historickou udalost bez jakychkoli cenzurnich a autocenzurnich duvodu, a na prednim miste je zde funkce heuristicka, rebusova: najit si pod ptikrovem vseliElskeho danou udaIost, spattit ji jako pod zvetsujicim sklem, vypoukle, plasticky. Klasickym ptikladem je Krylovova basen Vlk v psinci. Je odezvou nejen na urcitou spolecenskou atmosferu, jako tomu bylo v bajkach o krali zvirat, ale primo na historickou udaIost, na Napoleonuv vpad do Ruska. Zde se ovsem uz ocitame na pomezi bajky a basne s historickym namHem, na pomezi odtazite zasady alegorie a velmi konkretni zasady symbolu. - Nekterym takovymto strc'mkam v historicke a psychologicke podobe bajky, ktere mohou problematizovat jeji ztotozneni s alegorii, venuje pozornost L. S. Vygotskij v Psychologii umeni. Nas tu naopak zajima jen abstraktni stavba bajky jako uvedeni do otazek principu alegorie. Princip alegorie a princip symbolu! Je-li v slovesnem umeni nejaky zanr vybudovan dusledne na prin,cipu alegorie, pak je jim vedle morality (ktera - pokud ji neztotozimjeme s agitacnimi zanry - vice mene jiz odesla ze sceny) prave zvireci bajka. Proto jsme ji venovali tolik pozornosti. Obratme se naposledy k pi'ikladu s liSkou, ktera ve zvireci bajce 50 ,. vzdy reprezentuje tytez lidske vlastnosti - chytrost, prohnanost. Znamemi to, ze alegoricky obraz je vytvoi'en analyticky a dualisticky (rozpada se na apriorni ideu a sekundarni zobrazeni), racionalisticky a spekulativne, jednosmerne a jednoznacne, abstraktne a staticky, mii'i k vlastnostem vselidskym a nadcasovym, je neosobni a moralistni, uzavi'eny a interpretacne hladce zvladnutelnY. Na okraji teto uvahy je vsak tl'eba napsat dve poznamky opatl'ene velkymi vyki'icniky: 1. V cele teto uvaze je treba striktne rozlisovat typologii a axiologii, tj. hodnotoslovi. Charakteristika alegorie, jak jsme ji nyni vyslovili, je typologicka, nema nic spolecneho s trestnim rejstl'ikem! Od toho jsme ji ostatne jasne distancovali jiz vyse, kdyz jsme rozlisovali znalwvou povahu postavy z bajky a umeleckou hodnotu obrazu teto postavy. Ptivlastky alegorie, ktere jsme nyni uvedli, jsou pl'edevsim historicky znakovymi rysy bajky, vytvareji jeji specificnost, neb::-~1nily po tisice let jeji eventualni vysoke hodnote. Povazovat je za neco zlehcujiciho by nehorazne odporovalo historickemu citu. Musime to zduraznit zvlaste proto, ze pojem alegorie a pojem symbolu (ktery se ovsem, jak jsme zde vicekrat ukazali, sam neobejde bez alegorickeho prvku - bez nepodobnosti znaku a designatu -, a naopak z alegorie vyrusta) nekdy zacinaji byt samy pouzivany metaforicky a pl'imo symbolicky: termin "alegorie" pak hodnoticim zpusobern oznacuje vse, co je vyvojem socialistickeho umeni prekonavano (ilustrativnost, didakticnost, duty patos), kdezto symbol vse opacne (konkretnost, empiricnost, lidskost, vi'elost, aposteriorni smysl, vyznamovou ambivalenci, "jizdu do neznama" atd.), tj. to, co je v nastupu. Jenze takoveho preneseni rysu klasicke bajky na nedostatky casti soucasne tvorby, na jeji eventuaIni tezovitost, spekulativnost a remeslnou ilustrativnost je pl'ece jen urcitou dekorativni metaforou a je treba je brat velmi a velmi podminene. 2. Stejne peclive je nutno rozlisovat alegorii jako druh tropu, "zastupky" na jedne strane a jako oznaceni pro zanr casto nesmrtelnych konkretnich deI. Prvni ptipad je vyslovne tropologickY. Nejde tu 0 ona konkretni dna, nybd 0 teorii tropu, Ci - jak se i'ikil zvlaste ve starsich poetikach - "zastupek". Neni ovsem tropologie jako tropologie, tak jako vubec neni jedna poetika jako druha. Ve skole se kdysi mluvilo 0 "basnickych ozdobach", coz vedlo k notne ornamentlilnimu pojeti basnickeho jazyka. SOllcasna vedecka tropologie a poetika vubec se naopak obraci - do jiste miry i vraci - k ptistupu vice ontologicl{emu1r,) a kultorologickemu. Ovaha 0 urcitem "tropu" neni v takovychto kontextech zastavenim u jedne z molekul basnickeho jazyka, nybd promlouvcl zaroven 0 urcite podstatne strance umeni vubec. Takto tomu bylo v dejinilch filozofie umeni a estetiky prave v souvislosti se vztahem alegorie - symbol. Naprvem miste je zde treba uvest vynikajici Goethovy- uvahy o dane relaci, ktere nikdy neprestaly zit, ale zvlaste se aktuiHizuji dnes: v SSSR ve skole Losevove, ovsem i jinde ve svete.15) 51 Tolik k rozdilu mezi tropologii (resp. poetikou vu.bec) "skolni", ornamentalni, a tropologii hloubeji pojatou. Alegorie ovsem i v hodnotne tropologii zustava vyslovne abstraktnim prindpem, u nehoz vse zalezi na tom, jak bude pouzit. Stane se tak adekvatne, jako napi'. ve zvii'eci bajce, ve vlmsne provedenem alegorickem voze pi'i vei'ejne oslave, v emblemu, ktery je zakladem statniho znaku? Anebo naopak neadekvatne, jako je tomu napt. v takovem literarnim dile, ktere si cini narok na realismus, psychologii atd., v podstate vsak utkviva v ilustraci apriorni teze? Velmi odlisna od alegorie jako abstraktniho principu jsou konkretni umelecka dila - Dantova Bozskci lwmedie, sochy na Karlove moste, cyklus Josefa Capka Ohen -, ktera byvaji nazyvana alegoriemi! Pravda, zi'etelny alegoricky prvek je ve vychodisku kazdeho z nich. Jenze v zadnem z nich nezu.stava pti pouM alegoricke jednoznacnosti a jednosmernosti. Postavy techto del nejsou - neni takova dokonce ani nejabstraktnejSi z nich, zena v eeskoslovenskych barvach z cyklu Josefa Capka - jen nositeli apriorni ideje (ideje vzdoru v uvedenem cyklu). Kazda z postav ma bud' rozvinute, nebo aspon v naznaku svuj individualni osud, a posteriori uCinenou zkusenost. I ze znaene alegorickych Capkovych obrazu k nam promlouva konkretni situace eeskoslovenskeho uzemi ohrozeneho a posleze uchvaceneho fasisty v letech 1938-39 a zvlaste nekoneene daISi vzajemne podmiiiovani obrazu a denotovane jim dejinne reality. Ani alegorii nelze upi'it ureitou individualnost obrazu. Jak uvidime pozdeji na Schellingove ti'ielennem modelu, kde k alegorii a symbolu pi"istupuje i "schema", je to prave individucilnost, kterou se alegorie odlisuje od "schematu". Je to vsak jeste individualnost staticka, uzavi'ena, a alegorie je pi'estupovana symbolem v tom smyslu, ze v nem vse zustane otevreno: v symbolicky koncipovanem dile cteme vyhled do dalsich neustale se vz,J.jemne podmiiiujickh a propletajicich deju, osudu. obrazu a osudu reality: gesto zeny z Capkova dila nezustane obrazem, citime, ze se stane zivotem samym, realnym gestem zivYch bojovniku proti fasismu, a naopak realita hoticich domu se zase pi'esune do roviny znakove a promeni se v nove, nove znakove sym­ holy. Symbol bezne vyrusta z alegorie, ovsem tak, ze ji obmeiiuje. Je tomu tak v zivote a je tomu tak i v umeni. Pti slavnostnim zahajeni jednoho z fotbalovych mundialu mela televizni kamera dobry instinkt: vybraneho zaeka, jenz uprosti'ed stadionu vypustil mirovou holubici, nepi'estala sledovat ani pote, co vykonal tento alegoricky akt. ulozeny mu scenMem zahajeni. Jak chlapec opoustel stted hi'iste, staval se kazdym krokem neopakovatelnejSi individualitou, stale vice ptechazel z apriorni alegorie hloubeji do aposteriorniho symbolu. V jeho uminene, podmraeene tvMi mohl kazdy z nas podle sve fantazie VYClst "neplanovany", aposteriorni ptibeh. Ti'ebas ptibeh chlapce, ktery bez vedomi poi'adatelu pronikl na hi'iSte a vypustil zde svou mirovou holubici. A stejne tak je tomu v umeni. 52 r ''b'bi Vezmeme takovou alegorickou bachorku - tak aspon dane dilo bezne nazyvame -, jako je Jiraskova Lucerna. Alegorie se tu sousti'ed'uje zvlaste kolem dvou bodu, lipy a lucerny. Kolem stromu Ceskeho naroda a kolem zdroje svetla..lenze zu.stane lipa a lucerna jen apriorni alegorii? Lipa, a jeste vice lucerna, nestatuji, zapojuji se do deje, hraji s sebou, vmesuji se mezi ucinkujici postavy. Jejich osudy jsou empiricke, aposteriorni, a vyveraji z nich dynamicka zobecneni! Nebyt toho, sotva by Jiraskova Lucerna zila takova desetileti na ceskem jeviSti. Znamy francouzsky semiotik Paul Ricoeur nazyva ve svem rozsahlem dile La. metaphore vive16) zivou metaforou jev velmi blizky, ne-li totozny s tim, eim je nam v teto praci symbol. (Ricoeur sam ostatne pi'ipousti i toto oznaceni pro "zivou metaforu".) Proti teto metafoi'e, ktera je umelecky a ideove silna, stoji u Ricoeura metafora spiSe popisnci a ilustrativni, ktera je i zde vyslovne sblizovana spiSe s alegorii. Prvni druh metafory (symbol) spojuje francouzsky vedec napt. na vyse uvedenych mistech sveho dila s jeji informativnosti, reaInosti a jejim sematickym vztahem k realite (nikoli restittlci existence); s jeji generativnosti a .univerzalnosti, respektive s vazbou na celou vetu; koneene s jeji neptetrzitosti a smyslem pro detail. Opacny druh metafory je podle Ricouera poznamenan pouhou ornamentalnosti, funkci Ciste pojmenovavaci, identifikaeni, vztahem semiotickym (znak - znak) a zamerem restituovat existenci jevu; funkci substitueni a singularnosti, vazbou na samotne slovo; nakonec pak pi'etrzitosti a tendenci k rodovemu a pojmovemu. Ptitom vsak nejsou u Ricouera oba protikladne tropy (resp. spjate s nimi dye pojmove i'ady) od sebe metafyzicky odtdeny; naopak, existuji cetne ptipady jejich vzajemnych ptechodu. Jeden z nich zname z pi'ikladu metafory vetne (prvni druh metafory) a metafory slovni (opacny druh, nikoli vsak zcela cizi prvemu)... Obdobne je tomu i v naSi praci. Alegorie tu neni zcela oddelena od symbolu, je do neho integrovana tim, ze se spojila s jinymi tropy, zvlaste s metaforou. Lze i'ici i obracene, ze symbol je alegorie, ktera II.,se zpronevei'ila sobe same a rozhodla se pro samostatnou existenci. WVzdala se sve pn:'lzraenosti, lehke Citelnosti a pruchodnosti, tj. snadneho vystupovani "ven ze sebe same". Naopak, stala se svym zpusobem vice "imanentni", zacala vice poutat pozornost ke svemu vnejsimu tvaru; zaroven v~ak bezprosti'edneji obnazila i svuj smysl, svou vniti'ni ideu. Bezprosti'edni viditelnost ideje v symbolu - oproti jejimu diskurzivnimu a spekulativnimu postihovani v puvodni alegorii - ovsem neznamena vetSi recipientovo pohodli. Naopak, bezprosti'edne videt smysl symbolu vyzaduje ninohem narocnejsi recipientuv vykon nezli interpretovat, napi'" s pomoci ptiruckyantickeho bajeslovi, poslani urCite davne alegorie.' . . Prvni zMijovou nedeli 1986 jsme v prazske televizi shl~d1i premieru "televizni hi'icky 0 setkani tajemrie zeny s i'eckymdramatikem", jak znel podtitulek mistrneho dramatu Oldficha Danka. Zena z Ko­ 53 .', ­ " ." rinta. Znamy fakt, ze Euripides ve sve tragedii Medeia z roku 431 pt. n. 1: z~enil .tr~di~ni ~yz:t ve smyslu "vrazda deti Medeie byla dl}em n~koh Kormt~n~, nybrz same matky", rozvinul Danek jedineenym zpusobem: Eurlplda se pokouseji ptimet ke zmi'me syzetu Korinsti kvuli oeiste sve reputace, a pouzivaji k natlaku na dramatika krasne, a}e i ~oudre zpr.osttedkovatelky. Ta vsak nejen plni sve poslani, ~l~ za,rovven CO?l obdlvovatelka dramatikova genia Yeti, ze Mistr najde resem predevslm pro sebe sarna, teseni na vyssi umelecke urovni v nemz nejenze nebude viny ani Korinta, ani Theb Ci kohokoli jineho: ale take nebude penez, llplatku. V dlouhem dialogu obou protagonistu, Euripida a zeny z Korinta", plnem gradaci a zvratu, vedl nas O. Danek nejdtiv; po peripetiich (od .Et,Iripidova odmitnuti prvni uplaty k pokuseni ptijmout druhou, dvoJnasobnou), ktere jeste ptipominaly - ovsemze zamerne - znaky druhe skupiny Ricoeurovych metafor: v techto Euripidovych dohadech se zprostredkovatelkou slo napt. 0 restituov8.ni dilciho ptibehu (Korint ei Theby?), jeho skuteenou existenci, 0 posun syzetu v zajmu predem vytCene a abstraktni kategorie - oCisteni reputace Korinta. Zato ad okamziku, kdy Euripides pochopil, ze se ptibeh Medeie stane mohutnym a dramatickym tehdy, kdyz se oprosti od vnejsich nahodnosti a zamenitelnosti a zavine se do sebe, tj. kdyz se Medeia sarna vstane vrazedkyni svych milovanych deti, teprve tehdy se v Dankove dramatu hic et nunc, v Euripidove dramatu jaksi za scenou - dostavi to, co pati'i k Ricoeurovym metaforam-symbolum (a co ovsem vrhne zpetne svetlo i na peripetie pi'edchozi): Misto dosavadni abstrakce ("oCisteni reputace") sem vtrhne lidska cloveei konkretnost· misto "skuteenostni restituce" opravdova realnos't· misto singularnih~ a nahodneho vyboeovani "ven z pi'ibehu" (at sm~rem ke Korintu, at k Thebam) smei'ovani dovnitf pi'ibehu. Pi'itom ovsem jde 0 takove "dovniti''', kterym Euripides nastalil (a Danek zduvodnil) obecnou tisice let trvajici, platnou a generativni dramatickou vypovikl 0 Clo~ veku. Jakmile dal O. Danek vystoupit Euripidovi na nahorni plosinu symbolu, ihned se zmeni cela psychika jeho hrdiny: Najednou tatam je unava, stai'i, neduvera ve sve sHy, bolest z manzelCiny proradnosti, polj:useni pi'ijmout korintsky uplatek; najednou je tu jen svoboda. tvurCi rozlet a nezistnost. Ricoeurovy "zive metafory" neexistuji mimo metafory ustalene staticke, nybrz vtahuji je do sebe a v sobe pretavuji. Totez tvrdim~ o vztahu alegorii k symbolu. .Ie tomu tak i v pi'ipade onech velkych del, ktera rovnez provedla takovyto integrujici ukon, avsak byvaji nebo spise: byvala - nadale nazyvana alegoriemi. Dila, jako je napi'. Dantova Bo5:ska komedie, nelze v zadnem pi'ipade redukovat na princip ale~orie (jak je to bezne a opravnene v pi'ipade zvii'eci bajky). Tato dI1a z alegorie vyrLlstaji, avsak pi'esahuji ji smerem k principu symbolu. Symbol celkove prerustci alegorii smerem k synteticnosti (symbol v tom smyslu, v jakem je v danem pro­ 54 ...~ .._..._..~._~ ...,-""."_,,,,~,,~~_... _.._.:,;.._....:-._.._..~_- .~._~~ __._iZl...· _ tikladu uzivan, je pravidelne syntezou nekolika tropu, pi'ipadne fi­ gur), k monismu (spletitosti smysloveho a duchovniho), k jednote rilznych lidskych mohutnosti (rozumu, citu, yule, in­ stinktU), k dvousmerne odrazovosti (symbol a oznaeovana jim realita se vzajemne odrazeji a vyznamove dekomponuji), k principu osobnostnimu ("licnostnomu" v terminologii sovetskych estetiku), k mnohoznacnosti, vyznamove aposteriornosti, konkretnosti a historicnosti, dynamicnosti a vyznamove neukoncenosti, otevrenosti. Symbol neni moralizujici, 0 to lleinneji vsak moraIne PUSObi.l"t"V''''' Interpretacne je obtizny; zatimco alegorie je ustaleny, snadno ci- ltelny jinotaj, symbol rna blizko k hadance. Kazda hadanka vlastne mii'i k symbolu, ale symbol se nikdy neomezuje na jeji teseni racionalni, spekulativni, naopak, i'eseni zde vidime vlastnima oCima; symbol se take neuzavira i'esenim, kten'l sice nejsou jednoznacna, jsou vsak i ve sve ambivalentnosti stylove jednotna: pi'iznaena symbolova otazka "co by to bylo, kdyby to bylo" se siti vlnovite stale dal, ve stale dalSich konfrontacich se provei'uje, zda si symbol a jeho generativni nahoj zachovavaji jednotny styl svych odpovedi. Symbol neni dan, je zadtin, zadan jako ukol (zadani), ktery rna byt i'esen - aniz ptitom teseni melo konce. Symbol je niterny a spontanni, podtextovy a naznakovy, kfehky a pi'elevavY, soueasne vsak je nadan velkym generalizujicim pfe­ tlakem. K dejinam teorii symbolu. Napi'. francouzsky strukturalista Tzvetan Todorov (sam chape symbol jako nepi'ime oznaeeni vrstvici se na oznaeeni ptime) pojima v 1. dile sve "symbolistni dilogie" dejiny koncepci symbolu jako cestu ke vzniku nove vedy, semiotiky. Prelomem je podle neho konec 18. stoleti, kdy na misto klasicke teorie pi'ichazi romanticka koncepce symbolu: ten nabyva vedouci ulohy mezi estetickymi kategoriemi a stava se nositelem one zakonitosti, podle niz nikoli umelecke dHo napodobuje ptirodu, nybrz umelec se ptipodobiiuje tvurci ptirody a z jeho rukou vychazi dilo ucelene. v sobe uzavi'ene, ktere - na rozdil od "pruchodne" alegorie - rna sve vnittni zakony a je v strukturnim (izomorfnim) vztahu k systemu pi'irody. Smysl nasi knihy je mj. v tom, abychom ukazali, jak i strukturni shoda dila a "pfirody" je jen podi'izeny moment odrazove-pi'etvai'ejiciho vztahu mezi skutecnosti (ptirodnf. ale pi'edevSim socialni) a umeleckym dilem. V antice pi'islusi Plat6novi odliseni symbolu od mYtu. Pokud jde o ztotoziiovani symbolu s alegorii, trvalo jeste v teorii klasicismu (napt. u Winckelmanna). Ve vlastni umelecke tvorbe klasicis..mu vystupovaly ovsem ptevazne tytez hodnoty, ktere se pi'i rozlisovani alegorickeho a symbolickeho principu ptiznavaji poslednimu z nich. 55 Roztfid{mi symbolu a alegorie je zalezitosti historickou, doslo k nemu zvlaste zasluhou Schellingovou. Jak pozname po chvili i z pfimych citatu., F. W. Schelling ve Filozojii umeni provadi dane roztrideni v ramci triady schema (od obecneho k zvlastnimu) - alegorie (od zvlastniho k obecnemu) - symbol (synteza pfedchoziho). Pro vsechny tyto t1'i druhy zobrazovani plati, ze je umoZImje pouze pfedstavivost, jejimiz jsou formami, avsak jen symbolicke je formou abso­ lutni. Schellingova triada je posuvna, funguje vzdy v konkretnich relacich: Umeni je symboIicke, bere-Ii se ve vztahu k mysleni (= ciste schematizovanO a k jednani (to je alegoricke); v kontextu ved aritmetika je alegorizujici, geometrie schematizujici, filozofie symboIicka; v kontextu umeni hudba je alegorizujici, malirstvi schematizujici, socharstvi symboIicke; v kontextu poezie lyrika je alegorizujici, epika schematizujici, dramatika symboIicka. Predevsim je pak symboIicka - a ji take Schelling venuje nejvice pozornosti - mytologie a jeji basnictvi. Mimofadnou zasluhu na moderni teorii symbolu rna - dokonce nejen jako teoretik umeni, ale i jako pfirodovedec - J. W. Goethe. Je tomu tak zvlaste pro vyrazny moment generativnosti v teorii symbolu: srov. Goethovu ideu "proto-rostliny", tj. generativniho modelu, podle nehoz by mohlo vznikat bezpoeet obrazu. rostlin. Goethovo rozeleneni symbolu a alegorie v podstate jiz nikdy neopustilo ani pu.du vedecke estetiky a literarni kritiky, ani hodnotnych pramenu. literarni vychovy. Du.lezite je vsak i pfipomenout Gadamerovo kriticke upozorneni, abychom nezapominali na odlisny pu.vod symbolu. a alegorie: Alegorie, pochazejici z kontextu hermeneutickeho a retorickeho, mela za likol odkazovat vykladove k bozskemu; symbol - jsa jednotou jevu a idealu --:- a,ni t,?lik neodkazoval, jako spiSe tihnul k tajemnemu spojeni s bozskym.1 l ) V Goethove dobe byla pak - po rozsahlejSi kritice Winckelmannovy "alegoricke estetiky" - vyslovna estetizace symbolu dilem F. Schillera. Uved'me nektere pi'iklady, pocinajic Goethovym pfedchu.dcem: F. W. J. Schelling (1803): "To zobrazeni, v nemz obecne oznacuje zvlastni, anebo v nemz zvlastni nazirame skrze obecne, je schematismus. To zobrazeni, v nemz zvlastni oznaeuje obecne, anebo v nemz obecne nazirame skrze zvlastni, je alegoricke. Syntezou obeho, kdy ani obecne 'neozn8.cuje zvlastni, ani zvlastni obecne, nybr~ kde obe je absolutne jednim, je symbolicke."18) J. W. Goethe (1803): "Stanete se dobrodincem, kdyz mu uCinite srozumitelnym rozdil mezi alegorickym a symbolickym pojednanim, protoze kolem teto osy se toho tak mnoho otae1. "19) Tyz (1826): "Je velky rozdil mezi tim, hleda-li basnik zvlastni k obecnemu, anebo spat1'uje-li ve zvlastnim obecne. Z prveho zpusobu vznika alegorie, kde zvlastni plati jen jako pfiklad, jako exemplum obecneho; druhy zpu.sob je vsak vlastni pi'irozenosti poezie: vyslovuje zvlastni, aniz by myslel na obecne nebo nan odkazoval. Nuze ten, kdo zive uchopi toto zv!astni, ten zaroven - aniz by si to uvedomoval, nebo si to uvedomi az pozdeji - uchopi obecne."20) 56 " .~~.'~ / Tyz (z pozu.stalosti): "Alegorie promenuJe jev v pojem, pojem v obraz, a to tak. ze pojem je v obraze stale jeste zachovan, je k dispozici ve sve vymezenosti a dokonalosti a je obrazem vyslovitelny... Symbolika promenuje jev v ideu, ideu v obraz, a to tak, ze idea vzdy zu.stava nekonecne pu.sobiva a nedosazitelna a ze - byt byla vyslovena ve vsech jazycich - presto zu.stava nevyslovitelna. "21) Ch. H. Weisse (1865): "Pomer idealu, idealniho krasna, k idealne realnemu obsahu, ktery sam 0 sobe je na nem nezavisly, ale s nimz , ideal jakozto forma, ziva, organicka forma srllsta natolik, ze jeho byti jakozto idealu, tj. j'eho krasJa, je vsestranne podmineno tim, ze je v nem pfitomen (je mu imanentni) ideovY obsah - tento pomer je vedecky vyjadfen slovem symbol. Toto slovo v tom smyslu, jak je 1,'1: uziva ... novejSi filozofie, oznaeuje totiz nejen eiste vnejsi, arbitrarni,~ 1;1 I racionalni spojeni smysloveho obsahu s duchovnim nebo pojmovym obsahem, jak je tomu v litvaru, ktery jmenujeme pouhou alegorii. Symbolem oznacujeme mnohem spiSe prave takovou vnitfni, zivou a organickou jednotu, do jake mu.ze obraz a jeho vyznam sevfit jen tvofiva, ideal vytva1'ejici fantazie a pfedstavivost."22) Vaclav Petru (1870): "Alegorie (jinotajhost) povstava, kdyz se cela myslenka nebo dokonce cela fada myslenek obrazem vyjadruje ... ; ji porovnavany pfedmet obrazem pouze uhodnouti se dava. Musi byti alegorie jasna, pruzraena, aby snadno a dobfe poznana byla, ze jest obrazem a ceho jest obrazem. "23) (Terminu symbol V. Petru neuziva; nektere vlastnosti, ktere jsou mu pfipisovany pi'i odliseni od alegorie - novost, zivot, pfekvapivost, intenzivnejSi vyznamovost, nezli rna vyznam zobrazeny - lze najit spiSe v autorove livodu k zastupkam vubec.) F. X. Salda (1897): "Dnes zname dvojitost krasy: jedno ohnisko hmotne a detailove, druhe celkove a symbolicke - prave duchovni. "24) Tyz (1903): " ... nove umeni a nova krasa ... chce ne napodobit zivot, nybrZ ... zmnozovat a stupnovat intenzitu jeho rytmu . .. Kazda nova krasa a kazde nove umeni jest symbolicke ..."25) Tyz (1903): "Podminkou krasy minulym generacim byla nepopiratelne jakasi uzav1'enost, ukoneenost, hotovost ve vsem: v technice, etice a metafyzice - bez ni nevznikl jim esteticky dojem. My dnes vychazime ze stanoviska prave opacneho: umelecke dilo jest nam tim krasnejSim, eim vice pohledu a vyhledu nam dava na veci zivota, ... Cim mene uzavira a eim vice dava tusit, cim vice napovid;i a eim mene dopovida." ... "Milujeme jen dila, ktera souvisi co nejintimneji se zivotem sveho tvu.rce, s tmou a vsi sopecnosti jeho senzibility, dila ne hmotne statiky, nybrz dila v jadfe dynamicka, dramaticka a lyricka, ktera mnozi a stupnuji rytmickou horecku zivota ..."26) Frantisek Bily a Leander Cech (1907): "Alegorie ( jinotaj) jest zpodobeni utajeneho skutecneho deje dejem obraznym" , "symbol jest vec srostita (konkretni), ktera jest zpu.sobila svym vynikajicim znakem poukazovati na pojem odtazity (abstraktni) nebo na nejakou ideu (nejvyssi a nejabstraktnejsi pojem, vznikly ne pouze rozmnozo[vanim, ale i citenim, tusenim, verou) a byti takto jejich znakem: 57 " . 58 prsten byva symbolem vernosti, kfiz symbolem viry, venec symbolem slavy. "27) A. F. Losev (1927): " ... obraz (na rozdfl od schematu, kde obraz je mnohem mene nez obecne, je jen jeho ilustraci - Z. M.) muze ... svym obsahem pfesahovat to, co je dano v eidosu, v obecnem. Dilei je pak vice nez obecne, a obraz prumlouva nejen 0 obecnem, ale i 0 tom jedinecnem a zvlastnim, jez se nevejde do ejdosu. To je alegoTi.e. Je vsak myslitelna i rovnovaha eidosu a obrazu, jejich uplna totoznost, Ikdy obecne je i univerzalni, i jedineene, a dile' je i jedineene, i univerzaIni. To je symbol."28) 1fJz (1976): " .. v ureitem bode se obecne a jedineene pfekryva jak v alegorii, tak i symbolu .. Jenze v alegorii je toto pfekryvani jen podfizenim individualniho obecnemu, pfieemz se toto individualni nutne snizuje, naprosto se nemuze chapat doslovne a vyuziva se jen pro ilustraci. ... Zcela jiny je symbol. Druhovy jev se tu rovnez podfizuje urCite obecnosti, jenze pfitom nehyne, nechape se v pfenesenem smyslu, nikdy nemizi ze spisovatelova a cteniifova zorneho pole, je zkonstruovan podle urciteho zakona a je proto zakonity, je stejne realny jako ta obecnost, jiz je podfizen. "29) TfJz (1982): "Nebylo by lepsi misto 0 ,pracich ze znakovych systemu' (periodika tartuske Lotmanovy skoly - Z. M.) mluvit 0 ,pracich ze symbolickych systemu'?" " ... jestlize rna slovo znak (v uziti tartuske skoly - Z. M.) obrovsky pocet vyznamu, pak by bylo vhodnejsi nazyvat jej (tj. znak - Z. M.) ,symbolem'."30) VW!zslav Nezval (1927): "Akrobat je proti Edisonovi improvizaci. Protoze v prvnim a tfetim zpevu je podan symbolicky, muze si do neho kazdy vmyslit, co v nem touzi videt, jako do hukotu tramvaje. To je dobrodruzstvi a osemetnost symbolu. Pfipousti mnoho vykladuo "31) TfJz (1937): " ... nikoli symbol intelektualniho obsahu, nybd ... symbol obsahu fantazijniho, basnicky obraz. "32) TfJz (1957): "Skutecne umeni neni alegoricke, pouze vypomocne umeni je alegoricke. "33) Jan Mukafovsky (1946) :"Nejde (v obrazech Toyen - Z. M.) o alegorii, jde 0 symboly. At se jednou dnesni valka stane historickou vzpominkou, az easova lokalizace takoveho obrazu, jako je Na pokraji, nebude divakovi nehistoriku nic pfipominat, potom ... stromy, jejichz kura je viditelne horka a z nichz puci plameny na miste jarnich sneti, nebudou uz pfipominat vaIku. Kdovi, co budou pfipominat. Kdovi, na jakou otazku budou odpovidat. Ale odpovidat budou. A to prave mohou jen symboly. Alegorie je tesne vazana k tomu, co jednoznacne sdeluje."34) GY01'gy Lukacs (1962): "Teprve Hegelovo a Marxovo uceni 0 sebetvoreni Cloveka jeho vlastni praci, ktere Gordon Childe sfastne formuloval jako ,man makes himself', dovrsuje pozemskost obrazu sveta.... Pfiznani k pozemskosti, at zamerne, at nezamerne vyjadfuje vzdy svym vlastnim obsahem ono zamereni kazdeho praveho umeleckeho dUa k sobe samemu, ktere .ie urcitym druhem odrazu, jaky nema ...c;..;;_"~~'''''~''-'''''"''~~-'_~' ~ ''''J'''''tt-._ analogie v zadne jine oblasti li?skych ::a~ci ~a" vnejsi svet. Proto)~ protiklad alegorie a symbolu, Jak gemalne vldel Goethe, pro umem otazkou bytf a nebyti."35) S. S. Averincev (1971): "Smysl symbolu nelze desifrovat pouhym IIrozumovym usilim, do neho je tfeba se ,vzft'. ~ tom t~vi,za~adni ro~­ Ii dil symbolu od alegorie: smysl symbolu nem v raclOnalm formuh, IIkterou lze do obrazu ,vlozit' a pak jej odtu~ opet vyab~trah?vat. yzta~ w mezi oznacujicim a oznacovanym je dialektIckou ~el':tci meZI t"~toz~ostI a netotoznosti: , ... kazdy ?braz musime I!0~~OPlt Jako to, CII? Je':36a jen diky tomu jej chapeme Jako to, co oznacuJe . (F. W. J. Schellmg.) ) K. A. Svasjan (1980): "V pfipade symbolu se idea v obraze nejen odrazi, ale i pfetvaf'i, pficem'i. zaroven i jej pfetvafi uprostfed ,eme~: gence' urCiteho kvalitativne noveho celku. Obraz, y symbolu tO~IZ ,vzIina' k ideji: v alegorii zustava ,eidolonem', ktery ldeu nap<;>do,?uJe. Lze tici 'i.e alegorie je symbol v ravine usudku, spekulace, Jenze to bude ur~eni rozporne. protoze symbol nesnaSi spekulativnost a zamernost; je prave nezamerny, spontanni a nanejvys neuceloyy, an:~teleol~gickY. Alegorie je naopak cele podminena, s~er<~~ ~auzahty a u;elnostI. Idea je v ni pficinou i ucelem obrazu. Ma-h ucmlt hloupost nazornou, uchyIi se k tykvi. Proto je alegorie melka a protivne jasna."37) Mohli bychom charakterizovat symbol na pfikladu Paridova jablka svaru: vrzeno do prostoru dej in lidskych i bO:lskych, jablko vifi - az rozviti a generuje celou trojskou valku. Nuze ~vYI? zpus?bem se zrcadIi i v Goethove koncepci alegorie a symbolu Jakesl Pandovo jablko svaru, svaru dvou tvurcich zpusobu - st':ttic~eho, aprior!stic: keho a ilustrativniho na jedne strane a dynamlckeho, apostenorne zkusenostniho, vztlakoveho na strane druhe. Zaverem pasaze zminme jeste zajimave Pavelkovo deleni "nevlastniho" a "vlastniho literarniho symbolu", ktere nabyva yYznamu v k?~~ textu, v nemz tfeba lisit siroke pouziti ter"min~ "symbol" O? PO~ZI~1 v pfipade kdy se symbolem nejake skutecnostI stane slovm spoJem, ktere tradi~ne danou skutecnost nesymbolizuje".38) Budiz autorovi dovolena osobni vzpominka stara vice nez ctyfi desetileti. .". " d'l I V kvetnu 1945 se (tehdy totalne nasazeny jako zelezmcar) po I e v osvobozene vlasti na repatriaci skupinek cizich statnich pfislusnik{l ocitnuvsich se v jihoceskem meste za stehovanivn?rod~1 na pfelomv~ valky a miru. Skupiny byly pozadany, aby se kazda z mc~ pro ~nazs~ orientaci opatfila svou statni vlajkou. Byly to namnoze vlaJky dOJemne svou improvizovanosti vznesene v tom, jak byly narychlo zhotoveny z ubohych kusu latek,' ktere meIi byvaIi vezni a hilfsarbeitfi P~! s~be. Z jedne potrhane vlajky pfimo promlouvalo Polsko ~mc.ene a zbidacele valkou. V tom, co drzeli osvobozeni Polaci nad hlavaml, byl? samozfejme mozno spatfovat ciry, konvencni, tr.ans~aren~ni.zpak ~~J: jen odkazujici, avsak pfi teto sve semanticke p~uzracnost~ nep?utaJlcl k sobe samemu pozornost), znak opet abstraktmho a nadcasoveho de­ 59 ,'II 60 sigmitu "Polsko vubee"; v urcitych okamzicich se nase semi6za jiste ubfrala tfmto smerem. (Vztah Z-D.) Soueasne se vsak znak (vlajka) pro nase oei a pro nase vedomf vYznamove rozkhidal, takze jsme ehvflemf videli ptedevSfm konkretnf fakturu znaku, potrhanou hitku, 0 ktere jsme vsak soueasne vedeli, ze "znaef znak", ze je metaznakem, ze znamena mnozinu abstraktnfch vlajek. (Vztah MZ-Z.) K designatu "Polsko vubee" jsme tedy od vlajky v rukou Polaku stffdave smerovali jednou pffmo, abstrahujfce ad faktury vlajky, jednou zprosttedkovane, uvedomujfee si jejf fakturu a ehapajice ji jako znak takoveho znaku, ktery designuje "Polsko vubec". Pravda, od faktury poutajfci k soM mohutne nas z/l'ak bylo by mozno postoupit i opaenym smerem nezli k transparentnfmu znaku: bylo by mozno postoupit k "veei". "Vee" je hmotnou entitou v systemu "vlajky", entitou, ktera uz - nebo je§te - nema vubee znakovou funkei, vyboeuje ze znakoveho systemu "vlajky" smerem k materialu M, je tedy sttednfm elankem mezi materialem a metaznakem. Niemene toto smetovani poneehme nynf stranou. Podstatne v teto eh~fli je, a vyplyva to i z dale uvedene zasadnf uvahy J. Volka 0 metaznaku, ze vstupem MZ se znakova situaee razem obohaeuje, vznika napetf mezf vyznamem znaku a vyznamem meta7naku. Obohacovanf vsak postupuje dale. V eelistvejSf umelecke situaci totiz nedochazi jen k zmfnene udalosti na znakovem ("oznaeujfcim") vrcholu trojuhelnfku reference, tj. k uvedenemu rozpojenf vrcholu na spi.§e (asp011 v nami zvolene podobe umeleeke situace) staticky, konvenenf, abstraktnf a pruhledny znak a na dynamicky, ozvlastneny, konkretnf a nepruhledny metaznak, respektive k oscilaci mezi obema body. Zmfnena oscilace nemuze totiz zustat bez odezvy na protilehle ("oznacovane") strane trojuhelnfku reference. I zde dojde k obdobne dekompozici, tentokrate mezi designatem (D) a metadesignatem (D" estetieky real). Designovan tedy nynf uz nenf jen abstraktnejSf D ("Polsko vubee"), nybd vyvstava i konkretnf metadesi:gnat DJ , "Polsko 1945". (Dekompozice D - D!.) "Polsko vubec" se na strane denotovane sarno stalo znakem "Polska 1945"! Vztah D - D1 je takto analogieky vztahu MZ - Z, a abstraktnf reIace Z - D je historicky konkretizovana relad MZ - DI , relaci "jedinecna improvizace polske vlajky (metaznak Polska) - jedinecne Polsko 1945 (metadesignat vlajky)". Metaznak a metadesignat divajf se nahle navzajem sobe do oeL V podobe rozbite vlajky spattujeme primo rozbite Polsko roku peta­ etyi'icateho. Jestlize se v poetikach tradiene uvadi, ze symbol sdfli s alegorif takovou nepodobnost, arbitrarnost znaku ve vztahu. k designatu, pri ni2 minime dva nepodobne si predmety - napr. rueni mlynek a despoticky stat - ve stejnem smyslu (takto charakterizoval symbol 1. Kant), pak na "meta-uTovni" MZ - D1 plati i eosi noveho: symbolovy okruh se zde neomezuje na zminenou shodu Ciste vyznamovou, eiste racionalnf, nybrz nastoluje i podobnost smyslove vnimatelnou: skuteene vidi....~_._ ..................._""'-'.......-_.~__..,.; ~ -"'.•...'t..•...M_' me eosi ze vzajemne realne podoby potrhane vlajky a rozbiteho Polska roku 1945. Zde jsme tedy jiz naplno vstoupili do dynamiekeho okruhu symbolu musime si vsak uvedomit, ze jsme zatim stale v ravine symbolu ziv~tnfho" nikoli jeste naplno v ravine symbolu umeleekeho. " tteeeno' prfkladem: od potrhane vlajky. jak jsme a ni hovoi'ili v jejf praktieke zivotnf funkei, byehom musel! prejit k !,o~rhane ,:,l~jee fungujid v kontextu umeJeekeho dna - napr. k takove, Jako~ '-:ldlme ve vYjevu z obcanske valky na obraze M. Grekova Na Kubant (z r. 1934). . A reeeno modelem: ad pouheho obdelnfku, ktery vznika dekompozici vreholu referencnfho trojuhelnfku a ktery je vyznacen vreholy Z - MZ - D - DI , byehom museli prejit k uplnemu "etverei vl;lmeleeke speeificnosti". V nem se - na rozdfl ad situaee symbolu "ZIVOtniho" - musi projevit i nezastupitelnost materialu (M) a dfla-veei (V), a odtud jeho eelkova podoba: " M V " // , S / / D .......~ ••••••• M'1 , / " / , l,,/ '" D '1 Na tomto miste kde je v knize poprve naznacen obrys eeleho etveree" musfme pfedejmout jeho dflef navaznost na system Muka'fovskeho': JestliZe dflo-znak doplnil Mukatovsky dilem-veci, byl to podle nas vYznamny podnet k dekompozici znameho trojuhelniku reference' duslednym dotazenfm dekompozice pak vznikl nas "etveree" jako'model - ostatne nejen jiz semioticky, nybd i ontologieky - umeleeke situaee. Po obvodu eel~ho "ctveree" se vsak budeme pohybovat spise az v ctvrte casti knihy. Zatim setrvejme v nizSfm, obdelnikovem patte "ctveree" a aspon naznacme, jake nekonecne formy semi6zy se zacnou rozvijet, jakmile se v nasem vedomi upevnily body metaznaku a meta~ designatu. Nyni totiz uz neprobihaji jen vyse vylicene oseilaee meZl designatem a metadesignatem, respektive mezi znakem a metaznakem, ale vznikaji i spojniee nove. Napr. i sehematieky vyvedena vlajka (pomerne abstraktni Z) mMe v nas po predehozf zkusenosti primo vyvolavat predstavu velmi konkretniho postizeneho Polska 1945 (D!): naopak idea "Polska¥ubee" nas muze stejne bezprosttedne odkazat k predstave impro"Vizovane vlajky, jaka se objevila pfi jedinecne pfilezitosti. A protme zadna 61 pc Zaroven s tim jsme poukazali na soubeznou oscilaci na ose znakove: pi'edmetna interference ,.vyvolava na opacne strane obrazce pfislusne odrazove ... odezvy v umeleckem znaku a v dilu-veci" (tamtez, str. 175n). V stati Symbol v iivote a symbol v umeni (Estetika 1982, C. 4) jsme oscilaci na strane denotatu pfirovnali k pohybu filmove klapky': klapka Z ­ S - D[ se sklapi do polohy Z - S - D a vraci znovu zpet (viz sipky v nasem schematu). Podminkou symbolovosti jsme pak ucinili opet souhru denotal:ni oscilace" s analogickou oscilaci na strane znakove (str. 206-8). Potud je integrace metaznakove problematiky v "l:tverci" organicka a pu­ vodni. Na druhe strane musi autor prohlasit, ze jeho dohad 0 oscilaci na znakove strane ctverce" se mu velmi projasnil a take terminologicky ~pfesnil (sam termin "metaznak") pote, co vysla z8sadni studie J. V,olka lnterpretace umeleckeho dila jako metaznak.t,I) Obsahovala toto schema: (PIne sipky oznacuji smer prvotni semi6zy, tel:kovane sipky druhotne semi6zy.) s o 63 Jestlize vynikajici sovetsky vedec A. Losev prokazal materialisticky zaklad symboloveho principu, pak j.eden ': j:h.o n.asled?vnik~, K; Svasjan, fika, ze symbol svou e::Clstencl dosvedcuJe, ze svet a lldsky iivot maji smys1.40) Slibili jsme v pfedchozi easti knihy, ze se v kapitole, kterou timto uzavirame, blize zminime a relacni povaze metaznaku. Vime jiz, ze tento jev je charakterizovan oscilaci mezi svou dvoji oznaeujici funkci, jednak pi'imou (MZ - D), jednak napul pi'imou, napul zprosti'edkovanou kdy se stava "designaci designace" (MZ ­ Z - D). N~ jedne strane jsme jiz pfed lety smei'ovali k takove oscilaeni pfedstave. V studii Ctverec umelecke specificnosti (Estetika 1980, e. 3, srov. zvl. str. 175n) znazornil autor teto knihy metaforickou oscilaci mezi D a D1 : z novych spojnic nezustane bez zpetne odezvy pro kteroukoli ze spojnic pfedchozich, zakladnich, budou dalsi a dalsi zabarveni postupovat v symbolovem okruhu do nekoneena. Diky nevyeerpatelne smesi vazeb linearnich a zpetnych je symbol pravidelne nadan velkou silou "socializaeni". I tam, kde puvodce symboloveho okruhu snad mel na mysli jen lehkou hfieku, muze takovy okrl'h vydat zarovell plody z8vazne. Tfeba si nektery z ctenai'u Dikobrazu jeste vzpomene na obrazek ad Jana Vyeitala na titulni strane nyni jiz nekolik let stareho cisla satirickeho casopisu. 3') Lesni cestou se fiti bezohledny motorista, navic zamestnanec statnich lesu. Na jeho sluzebni eepici sedi rystrazne houkajici sycek, pfed koly motocyklu zdesene prcha lesni zvef. Prvnim dojmem z obrazku muze byt jen komicke vybaveni "strasneho lesu pana" originalni vystraznou sirenou: jeji houkajici t6n (Z) signalizuje nebezpeei na lesni ceste (D). My si ovsem okamzite uvedomujeme dekompozici Z: sirena neni jen abstraktnim znakem, konvenenim kolisavym zvukem, n~rbrZ se konkretizuje v podobe zlovestneho ptcika, syeka, tj. v metaznaku. (Pfes propastny rozdil mezi obrazkern, ktery rychle zapadne, a nesmrtelnou Poeovou basni muze nase asociace doletnout az k zlovestnemu havranovi ...) Nuze spolu s dekompozici Z, se vznikem vztahu Z - MZ, se vynofuje i dekompozice D, yztah D - D[. A nyni jiz nepujde jen a hrozbu nadeasovou a (v tomto smyslu) abstraktni, eiste anekdotickou, neurcite lokalizovanou "kdesi na lesni ceste". Naopak, drasticky se ozve i hrozba ekologicke katastrofy (Dt}, ktera se vznasi konkretne nad soueasnym svetern, pokud lide zustanou bezohledni vuei pfirode. . Objevila se tedy bezprostfedni vazba mezi hrozivym metadesignatem a zlovestnym, varovnym metaznakem, syekem. A opet: nemusi zustat jen pi'i tHo vazbe, nybrz nyni se mohou rodit i nekoneene vazby daISi: ekologickou hrozbu mtlZe signalizovat i bezny zvuk sireny, zaslechnuty na mestske ulici (vztah Z ­ DJ), atd. atd. Svou bohatou vnitfni organizaci strhava symbolovy kolobeh vzdy hlubSi a hlubsi vrstvy duchovniho ustrojeni cloveka a neustale obrazi, nasava nove informace z reality.. Skuteenost, ie tyto procesy jsou nekoneene a ie symbol je interpretacne neuzavi'eny, znamena, ie jeho "cerna ski'inka" jako by vyditvala vice, neili do ni bylo vloieno. Symbol nejen tlumoci, ale i umocnuje pi'ijatou informaci, jeho pfetlak mu dodava prudkou generalizacni ucinnost (vetsi, neili jakou skyta pouha indukce). To vse zpusobuje, ie se nam symbol muie jevit jako vyssi utvar nei pouhy "basnicky tropus", tak trochu jako "umely mozek". Pi'itom vsak symbol vyrazne orientuje Cloveka ke spolecnosti a casovosti, k socialni .angazovanosti a historismu. Symbolovost je principem realistickym, a i kdyi vzbuzovala pi'irozeny zajem symbolistlJ (a nekterym jejich nejzdai'ilejsim ziskum se nevyhybame ani v teto knize), nemuze byt zdaleka redukovana na symbolismus jako smer z pfelomu 19. a 20. stoleti: jako celek mel do plneho, realistickeho vyuziti symboloveho okruhu pomerne daleko. 62 64 J. Volek zde vychazi dusledne z relacniho pojeti metaznaku, tj. 4. v teto funkci znaku Z je nyni prodlouZena funkce MZ z faze 2, z trojClenneho vztahu (tetezu) techto clanku: 1. metaznaku (znaku takze MZ takto oznaeuje D' i zprosttedkovane (nejen bezprosttedne znaku), 2. puvodniho znaku, ktery se nyni stava prvnim bezprostted­ jako ve fazi 1). nim designatem metaznaku, 3. puvodniho designatu, ktery se stava druhym (meta-) designatem metaznaku. Relaeni pojeti mu umoZImje nalezat podle situace ruzne typy metaznaku - abstraktniho i konkretnejsiho, konveneniho i nekonveneniho charakteru. My sami zastavame v teto knize hledisko, ze v umeleckem dile funguji metaznaky zpravidla jako nositele bohatsich konkretnich vyznamu nez jednotlive atomizovane. dilCi znaky. Metaznaky vystupuji v nasich rozborech umiHeckych del jako stred napjate tetivy vymrsfujici sip, jako vztlakovy cep ei jako nosny sloup ve sti'edu mostu pteklenujiciho dvoji upati - "eisty" designat a analogicky "eisty" znak: k obema okrajum mostu ma metaznak stejne daleko. Pi'ednosti Volkova schematu je plasticnost: metaznak na nem olmmzite vidime jako situovany za zn.akem. My sve schema fungovani metaznaku integrujeme do celkoveho modelu "ctverce"; ten je plosny a zavadet do neho trojrozmerne pasaze by jej pi'iliil zkomplikavalo. Proto zminene za znakem se u nas vzdy objevovalo jako nad znakem. (Obdobne metadesignat, jehoz oddeleni od designatu v "ctverci" uz ptedstavuje dalili fazi semi6zy ktera se s pi'edchozi setkava v syntetickem symbolovem okruhu se u na~ objevuje nad designcitem.) , . Jestlize vsak proces semi6zy spjate s funkci metadesignatu rozclenime na jednotlive faze uvnitf deni "Ctverce", zjistime, ze nakonec ukazuji tyz proces, 0 jaky s10 v pi'edchozim schematu: 1. Bod MZ/Z' je znakem Z', pokud bezprosti'edne oznacuje designat D, 2. je metaznakem MZ, pokud bezprostredne oznacuje znak Z/D', S M7 ~7/D' 3. D' se stava znakem Z, ktery oznaeuje designat D v referenenim trojuhelniku Z - S - D, s D~2 s ~2 , , D _ _ , DLS Z Abychom dosahli pIne jasnosti, museli bychom si na tomto schematu 4. faze semi6zy pi'edstavit trojuhelnik vpravo (MZ - S - D') sklopeny nazpet (bodem MZ dohi) a zaroven do tehoz schematu pi'enest z 1. faze spojnici Z' - D. To by ovsem byl prave onen zasadne vec projast'l.ujid pi'inos Volkova trojrozmerneho schematu (zvyraznujici tez ptemenu D' v Z), zatlmco my jsme ve svem dvojrozmernem modelu se museli znovu obratit - jako pi'edtim v modelu deni mezi designatem a metadesigmitem - k pi'imeru s filmovou kIapkou: faze c. 1 byia kIapkou "otevi'enou", faze c. 3 ­ "zavtenou". Nicmene v nasem modelu je jak deni metaznakove, tak i metadesigmitove jen dvema yYseky z vice funkci a pohybu v celkovem modelu umelecke situace, a chceme-li obe deni uchovat v tomto celku, musime setrvat u jejich schemat plosnYch. Deni metaznakove, charakterizujici alegorii, spoeiva - jak plyne z vyse teeeneho (vzpomenme sklapeni trojuhelniku D - S - MZ do polohy D - S - Z a noveho odklapeni) - v tom, ze dve znakove urovne odkazuji k jedinemu designcitu. Napt. k socialni instituci s nazvem Vcela(spotitelna, druzstvo) odkazuje v 1. rovine jeji vyvesni sUt, ktery muze byt svym provedenim zcela jedineeny (alegorie neni schema!), ale pti vsi jedinecnosti se nakonec nesmi rozejit se semantickym polem 2. roviny, s vyznamem v podstate abstraktniho znaku veely, tj. pill, sttadavosti, zivotni moudrosti. Jedineene zobrazeni veely na vyvesnim stite musi tedy odkazovat k dane sochilni instituci nejen (1) ptimo, bezprosttedni vazbou (jak je tomu u nas ph rozpojeni obou znakovych urovni), ale musi byt schopno kdykoliozivit i (2) vazbu zprosttedkovanou ustalenym vyznamem veely jako pile (u nas sklopeni "klapky", spojeni obou znakovych urovni). Kdyby se zobrazeni vymklo z ustaleneho vyznamu, kdyby napt. reklamni vcela "zlenivela", pak by skoncila alegorie a doslo by - obdobne jako jsme zaznamenali v problematice bajky - k jeji parodii. Alegorie je konkretni obraz, udrZujici vsak zaroven ptedstavu o abstraktnim schematu, ktere individualizuje. Odtud v alegorii rozestup mezi (abstraktnim) znakem a (konkretnim) metaznakem pri jedinem desigm'itu. Naopak pri deni metadesignatovem, ktere nam splyva s metaforickym (pti tomto deni se trojUhelnik Z - S - D1 sklapi dQ.' polohy Z - S - D a opet oddeluje), jediny znak kmita svym designacnim tykadlem mezi dvema stejne dulezitymi (aspon v moderni metafore a 65 86 pi'imeru vubec) designaty. Zustal1me u pfikladu s vcelou. :Rekne-li V. Nezval "Manon je vcela", pak tento yYrok je jedinou znakovou urovni, zato vsak jeho designacni tykadlo ustavicne osciluje mezi dvoji urovni oznacovanou - urovni bytosti lidske a urovni bytosti pi'irodni: v nasem vedomi stale trva moznost minit nejen pfeneseny yYznam slova, divku Manon, ale i vyznam velmi skutecny, nepoddavajici se apriorni retoricke konvenci, zato vsak schopny z pfirodni sfery cerpat - a rovine yYznamu pfeneseneho pfedavat - zcela nove a necekane podnety! eim je symbol? Neni nicim jinym nez spojenim obeho druhu oscilaci alegorickeho .a metajorickeho, kombinaci sklapeni a odklapeni n~ obou stram\ch "ctverce". Symbol se objevuje napf. tam, kde v obraze vcely jeste pfetrvava alegoricky yYznam pile a setrnosti, zaroven vsak byly jiz zruseny, rozorany meze semantickeho pole alegorie. Alegoricky obraz je nyni schopen take metaforickeho rozkmitu od doslovnosti ke zcela nOyYm moznostem yYznamu pfeneseneho. Vzpomenme symbolu vcely v Jaro~ove pr6ze a Jakubiskove filmu Tisierocna vcela: prubezna alegorie vcely-matky rodu pfechazi pfi ruznych pfihodach se vcelami v prubehu deje ve stale nove metafory (vcely jako pruvodkyne a pfimery nejruznejsich zivotnich situaci), a ty se opet vraceji v prubeznou alegorii. Symbol jako by sam byl okfidlenym zjevem, jehoz jedno kfidelko modeluje syYm tfepotanim oscilaci alegorickou, druhe - chveni meta­ foricke. Znazorneme zaverem symbolovou jednotu oscilace alegoricke (vodorovne srafovani) a metaforicke (svisle srafovani): " ,r'­ 3. Interference a symbolovy okruh Uvedli jsme vY~e, ze umeleeka situaee rna Bve tezisko jednak na strane znakove, pficemz oscilace mezi znakem a metaznakem charakterizuje zvlaste alegorii, respektive alegoricky emblem (srov. pfiklad s vlajkou jako znakem a metaznakem), jednak na strane oznacovane, kde oscilace cili "pohyb filmove klapky" rna zjevne raz metaforicky: je-li designat "Clovek" metaforicky zobrazen s urcitymi atributy "stromu" (Di), pak obe se vzajemne vyznamove zaklesava, obe se v necem pfekryva, v necem lisi, proste interferuje, takze oscilace - jak je to pro metaforu pfiznacne - neustava. Metaforicky raz oscilace na strane denotatu potvrzuje tez P. Ricoeur: " metaforicka vYpoved operuje na dvou rejerentnich polich soucasne , Prvni vyznam se tyka pole zname reference, tj. domeny takoyYch jsoucen, jimz lze pfiznat pfivlastky, ktere jsou samy 0 sobe pOuZity v beznem vYznamu. Pokud jde 0 druhy vyznam, ktery by se mel objevit, ten se vztahuje k referencnimu poli, jez neni charakterizovano primo a nemuze byt tudiz nalezite popsano beznymi pfivlast­ ky."42) Je ovsem treba i'ici zcela jasne, jak chapeme pi'itomnost obou "referencnieh poli" z hIediska recipienta metafory. Jsou tu dye zasadne odliSne moznosti. Podle jednech spociva metafora v tom, ze fikame jedno a myslime druM. Takovouto metaforu, spise klasickou, jsme kdysi43) oznacili jako zastupnou; oznacovany jev je v ni dokonale zastoupen, pfekryt zastupujicim, metaforickYm. Proti ni jsme vsak postavili spise moderni metaforu rozestupnou: Tikame napul jedno, napul druM, a myslime to pi'esne stejne. .. Je to jak s temi napUl mladymi lidmi; napul vodnimi tvory ve versi N. Zabolockeho: "Hejna divek s rybimi oeasy a muzove podobni krabum." Rozestupna, rovnovazna metafora rna velmi jasne dva designaty, oba si vynucuji uznani a respekt na strane znaku. Jev, ktery takova metafora zastupuje, je pfekryt vZdy jen zMsti. Nepfekryty dil "dolniho" jevu zustava v obraze pfitomen v autenticke podobe - jako jeho "nemetaforicka" cast - a interferuje zde s casti pi'ekryvnou. Slovo "nemetaforicka" ovsem plati jen z hlediska stare, "zastupne" metaforicnosti, zatimco pro metaforu novou, rozestupnou, je pritomnost autentickeho (nepi'ekryt~ho) ptfmo podminkou jeji existence jako me­ tafory. "Referencni podvojnosti" jsme se dostali na sam prah podrobnejSi uvahy .0 interferencich v pi'edmetu umeleckeho odrazu (tj. 0 deni, ktere jsme nyni nahlizeli jen ze strany recepce a denotace - jako "oscilace na strane denotatu"). Shrneme problematiku pi'edmetu,umeleckeho odrazu a zvlaste jeho sti'edoveho bodu, estetickeho iMhi, do sedmi bodu (a-g). 87 .\.