Mgr. Petr Polášek, DiS.. • Získávat • Uchovávat • Zkoumat • Zprostředkovávat • Vystavovat doklady o člověku a jeho prostředí • Za účelem studia, vzdělání, výchovy a potěšení. POSLÁNÍ MUZEÍ • Muzejní zákon 122/2000 Sb. o ochraně sbírek muzejní povahy • Prováděcí vyhláška 275/2000 Sb. vyhláška MKČR, kterou se provádí zákon č. 122/2000 Sb. • Metodické pokyny MKČR Metodický pokyn k ochraně sbírek muzejní povahy a sbírkových předmětů před krádežemi, vloupáním a požárem – č.j.: 10012/2010 Metodický pokyn k tvorbě plánů prevence a ochrany v muzeích a galeriích č.j.: 14.725/2004 Metodický pokyn k provádění některých činností souvisejících s tvorbou, péčí o sbírky a vývozem sb. předmětů do zahraničí – č.j.: 14.639/2002 LEGISLATIVNÍ RÁMEC • Všeobecné právní normy Autorský zákon Zákon o změně celních předpisů • Mezinárodní právní normy Úmluva o ochraně světového kulturního a přírodního dědictví (UNESCO) Zákon o vývozu některých kulturních statků z celního území EU DALŠÍ PRÁVNÍ NORMY • Režim zacházení se sbírkou I. a II. stupeň evidence Inventarizace sbírky Trvalé ukládání, ochrana a pohyb sb. předmětů muzea Depozitární řád Badatelský řád Vyřazování předmětů ze sbírkové evidence sbírky muzea VNITROPODNIKOVÁ LEGISLATIVA • Dokument o profesi konzervátora-restaurátora – KKR AMG (2011) • Etický kodex pro muzea – ICOM (2004) • Etický kontrolní seznam – konzervační oddělení V & A muzea (2004) • Návrh evropské strategie preventivní konzervace, dokument z Vantaa (2000) • Etický kodex konzervátora-restaurátora – ICOM-CC (1984) (Committe for Conservation ICOM) • Dokument z Nara o autenticitě PROFESNÍ ETIKA • Haagská konvence Český komitét Modrý štít • Projekt mezinárodní organizace ICCROM (International Centre for Study of the Preservation and Restauratino of Cultural Property) - Teamwork for Preventivní Conservation I a II - publikace Preventivní ochrana sbírkových předmětů, NM, Praha 2000 MEZINÁRODNÍ ÚMLUVY A PROJEKTY • Konzervace preventivní konzervace sanační konzervace • Restaurování Konzervátor/Konzervátor-restaurátor/Restaurátor • Muzeum/Galerie Sbírka muzejní povahy, sbírkový předmět VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ • Původ z lat. slova „conservõ“ a znamená zachránit, zachovat • Jiří Zelinger a Roman Kubička charakterizují konzervaci jako „… odbornou aktivitu v záchraně památky se zastavením či stabilizací přirozených či jiných destrukčních procesů a jejich důsledků, kterým památka podléhá.“ • Gaël de Guichen považuje konzervaci za „… každou přímou a nepřímou lidskou aktivitu, která usiluje o prodloužení pravděpodobného života buď celistvých nebo poškozených sbírek…“ • Z praktických důvodů je konzervace dělena na preventivní a sanační KONZERVACE • Systém nepřímých opatření nezasahující přímo do památky. Představuje souhrn opatření, která vedou ke snížení účinnosti negativních vlivů způsobujících degradaci materiálu památky bez zásahu do její hmoty. • Preventivní konzervace je nejšetrnějším způsobem dlouhodobé péče o památku jak z hlediska ekonomického, tak z hlediska zachování komplexní hodnoty. PREVENTIVNÍ KONZERVACE •Sanační konzervace má pouze zastavit degradační procesy. Hlavním předpokladem je respektování hodnoty ošetřovaného artefaktu. Každá fáze zásahu by měla být dokumentována, aby se zamezilo ztrátě informací. Sanační konzervace by měla splňovat v co největší míře zásadu reverzibility. SANAČNÍ KONZERVACE • Původ z latinského slova „restaurõ“ nesoucí význam „obnovovat“ nebo „znovu vystavit“ • Restaurování je sledem činností, které mají za úkol obnovit určitou kvalitu artefaktu, především estetickou a funkčnost. RESTAUROVÁNÍ • Vývoj odborné terminologie lze pozorovat na pojmenování odborníka zabývajícího se ochranou muzejních sbírkových předmětů. • Dokument o profesi konzervátora-restaurátora si mj. klade za cíl sjednotit neutěšenou situaci v této problematice, kdy se různě mísí různé obdoby. Vychází zejména z obsahu činnosti a ustálené terminologie nadnárodní organizace ICOM-CC, které je AMG členem. KONZERVÁTOR/ KONZERVÁTOR-RESTAURÁTOR/ RESTAURÁTOR • Muzeum je dle ICOM instituce ve službách společnosti a jejího rozvoje, otevřená veřejnosti, která získává, uchovává, zkoumá, zprostředkuje a vystavuje doklady o člověku a jeho prostředí za účelem studia, vzdělání, výchovy a potěšení. • Galerie je dle legislativy muzeum výtvarného umění MUZEA/GALERIE • Sbírka muzejní povahy je dle legislativy sbírkou zapsanou do centrální evidence sbírek (CES) • CES je veřejnosti přístupným informačním systémem ve správě MKČR • Sbírkový předmět je základní jednotkou sbírky muzejní povahy SBÍRKA MUZEJNÍ POVAHY, SBÍRKOVÝ PŘEDMĚT