ETBB29 Psaní odborných textů v etnologii – seminář •Kurz akademického psaní Etnologie jako věda (?) •Problém nedostatečné diskurzivity: absence metodologického aparátu, základní literatury •Věda „o všem co se týká lidské společnosti“ – vágní, etiketa pouhé formality Lit: Diskuze: Národopisný věstník – etika, Česká etnologie 2000, Český lid – Co je a co není sociální antropologie •Hlavní těžkost etnologického popisu – „nemožnost kontroly“ •Je spíše: objektivisticko-empirická… •…nebo interpretativně-hermeneutická? • je víc sociální nebo historickou disciplínou? •Má veškerá sociální skutečnost jedinečnou povahu? •Pokud ano, co z toho vyplývá, a pokud ne, proč se etnologům nedaří formulovat obecně platné teorie o sociální realitě? • Definice etnologie •Nejobecněji řečeno: věda o rozdílech a shodách mezi kulturami a společnostmi v současnosti a minulosti (Streck 1987:7) •Zabývá se: kulturně podmíněným jednáním (včetně jeho důsledků a výsledků) ve specifických evropských podmínkách Jak napsat etnologickou studii •V čem spočívá specifikum etnologického studia? (zaznamenání zjištěných skutečností, etnologického psaní?) • • Mezi Charybdou empirie a Skyllou teorie •Zvládnout trojí kvalifikaci: •Empirickou •Metodologickou •Teoretickou • • • • • Volba tématu •Schopnost nabídnout problémové vidění •Formulování vhodných otázek •Rozpoznání, explikace relevantního problému, stanovení pracovních otázek a definování objektu včetně formulování pracovních hypotéz •Zamyslet se nad povahou dat •Způsobem jejich získání •Jejich dostupnosti •Jejich evidence •Konkrétními problémy práce ve zvoleném terénu • • •Kdy začínání problematizace? •V momentu, kdy nejsme sto určit kulturně imanentní (emický) smysl – co se ukrývá za „zřejmým“, co je neviditelné, ale přitom pro aktéry zásadně významné •Problém má empiricko-jevovou povahu – z problému je třeba odvodit pracovní otázky či i varianty odpovědí • • •Způsob získávání a vyhodnocování dat •otázka jejich charakteru •Není nic jako fakt, data apod – stávají se až v momentě, kdy vyslovíme otázku…tím definujeme, co hledáme •Musíme tak specifikovat, co pro mne bude etnografickým datem – čili definice terénu Kvalitativní nebo kvantitativní? •Dilema – dvě paradigmata • • •Data kvantitativní – numerická, zpracovány statistickými metodami • • Kvalitativní data •Přímými nositeli významu, obvykle textuální nebo vizuální povahy • •jak jednotlivci a skupiny nahlížejí, chápou a interpretují svět. •Emic perspektiva • • Primární a sekundární prameny •Primární: •ústní výpovědi získané přímo v terénu, přímé pozorování, •písemnosti • materiální artefakty • audiovizuální dokumenty • • > 3 kompetence •Získat adekvátní etnodata •Jejich empirické zpracování •Jejich interpretace a prezentace • •Musíme si tak osvojit dvojí metodologickou dovednost – pro způsob získávání a vyhodnocení dat • Způsoby/metody shromažďování dat •Interview – oral history, biografická metoda, narativní interview •Zúčastněné pozorování •Obsahová analýza •Experiment •Shromažďování materiálních objektů Terénní výzkum •Centrální způsob získávání dat •Kritika: k čemu se data vztahují, o čem vypovídají, jaká je jejich vypovídací hodnota •Role – výzkumník – badatel – 3. entitou je lokální kontext •Terén vlastně kdekoliv – éra svědků • • Determinace terénu •Kontextuálně ovlivněný – finanční, časové možnosti, vzdálenost, jazykové kompetence •volba problému •Na počátku do něj teprve pronikáme, určujeme předmět našeho zájmu, mění se • • Etnologický text •ÚVOD – seznámení s problematikou, vytýčení badatelského záměru, resp. formulování problému a představení dosavadního stavu bádání •TEORETICKOU –východiska a popis metod, v čem spočívá teoretická a metodologická inspirace – definování vlastního východiska •POPISNOU – obsahuje prezentaci kvantifikovatelných etnodat, vyjádření k povaze etnodat, s nimiž bude pracováno, co je pro mne pramenem a proč aa jak byla data získána •ANALYTICKOU – interpretace etnodat •Komparace •SUMARIZUJÍCÍ – shrnutí a zevšeobecnění nových poznatků • ÚKOL NA PŘÍŠTĚ •Vypracování ÚVODu – (seznámení s problematikou, vytýčení badatelského záměru, resp. formulování problému) •Na základě úvahy zformulujete motivaci, proč jste si dané téma vybrali •Seznámíte se se základní literaturou k tématu •zformulujete výzkumné otázky a hypotézu, která se stane předmětem ověřování, nejlépe ve vztahu k textu, který vás zaujal (ideálně formou polemiky). • • • Načíst •ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009. 209 s. Studijní texty, 34. svazek. ISBN 978-80-86429-40-3. •LOZOVIUK, Petr. Evropská etnologie ve středoevropské perspektivě. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005. 189 s. ISBN 80-7194-752-0. •