•Jonathan Crary : Techniques of the Observer, 1992 • • camera_obscura.gif camera obsura vs. vizualita 18. a 19. století 18. století René Descartes Etienne Condillac subjekt a svět : předem dané, oddělené a svébytné entity akt vidění: pasivní a bezprostřední ve vztahu k vnímanému světu; oddělený od fyzického těla pozorovatele camera obscura pokus Parallel Image instalace Gebharda Sengmullera elektronická variace na cameru obscuru / nazýváno též Futura Obscura ukázka - Parallel Image futura_obscura_4.jpg goethe-johann-wolfgang-von-174-zur-farbenlehre-2-2548717.jpg Farbenkreis_Goethe.jpg Johan Wolfgang Goethe: Teorie barev 1810 subjektivita vize Woman-viewing-stereographs-Underwood-1901-card.jpg stereoskopie Oliver Wendel Holmes – poznámky o stereoskopii: „pomůcka produkující snovou exaltaci, během níž se nám zdá, že opouštíme za sebou své tělo a vydáváme se na plavbu od jedné ke druhé scéně, tak jako odtělesnění duchové“ Purkyne-kotouc.jpg c4.jpg J. E. Purkyně: kinesiskop zrakové subjektivní jevy_purkyně.png Purkyně – subjektivní vidění – tzv. vnitřní zrak •Riegrův slovník naučný 1865 (autor hesla: Purkyně): • •„kinesiskop je fyzikálně-fyziologické zařízení , které umožňuje reprezentovat rozličné pohyby přírodních i umělých objektů •nejrůznější pohyby přírodně historických i umělých spektáklů mohou být předváděny publiku a utvoří samostatnou vědeckou disciplínu a průmysl (použití ve školách jako nástroj vzdělání i zábavy) •pohyb vln, kapalin, světla, komplexních strojů (fyzika) •puls srdce, oběh krve, nervové stahy, svalová aktivita (fyziologie) •pohyby zvířat na zemi i ve vzduchu, hry barev, fyziognomické výrazy ve tváři, dramatické gesta, pohyb rostlin a jiných organismů (přírodní vědy) •kolektivní lidské akce (války, bály, průvody) – historie •nutnost dosáhnout celistvosti akce“ Woman-viewing-stereographs-Underwood-1901-card.jpg stereoskopie Oliver Wendel Holmes – poznámky o stereoskopii: „pomůcka produkující snovou exaltaci, během níž se nám zdá, že opouštíme za sebou své tělo a vydáváme se na plavbu od jedné ke druhé scéně, tak jako odtělesnění duchové“ Purkyne-kotouc.jpg c4.jpg J. E. Purkyně: kinesiskop zrakové subjektivní jevy_purkyně.png Purkyně – subjektivní vidění – tzv. vnitřní zrak •Riegrův slovník naučný 1865 (autor hesla: Purkyně): • •„kinesiskop je fyzikálně-fyziologické zařízení , které umožňuje reprezentovat rozličné pohyby přírodních i umělých objektů •nejrůznější pohyby přírodně historických i umělých spektáklů mohou být předváděny publiku a utvoří samostatnou vědeckou disciplínu a průmysl (použití ve školách jako nástroj vzdělání i zábavy) •pohyb vln, kapalin, světla, komplexních strojů (fyzika) •puls srdce, oběh krve, nervové stahy, svalová aktivita (fyziologie) •pohyby zvířat na zemi i ve vzduchu, hry barev, fyziognomické výrazy ve tváři, dramatické gesta, pohyb rostlin a jiných organismů (přírodní vědy) •kolektivní lidské akce (války, bály, průvody) – historie •nutnost dosáhnout celistvosti akce“ Parallel Image instalace Gebharda Sengmullera elektronická variace na cameru obscuru / nazýváno též Futura Obscura ukázka - Parallel Image futura_obscura_4.jpg Craryho úvahy o fotografii problematické momenty: spor v jeho argumentaci: 1. Crary: fotografie jakožto technika 19. století, která plní nově stejnou funkci jako camera obscura, a je ale odlišná od paralelních médií stereoskopie a kaleidoskopie, neboť je chápána jako technologie nabízející opravdovou percepci světa a současně vyžaduje pozorovatelovu stabilitu jako camera obscura tj. předpoklad zlomu s počátkem 19. století a současně doklad kontinuity 2. Crary přehlíží celou linii hravého zacházení s fotografií boston-from-hot-air-balloon-james-wallace-black.jpg ˄ jedna z prvních fotografií z balonu – letecká fotografie Gaspard-Félix Tournachon (Nadar) 1858 William Henry Fox Talbot Joseph Nicephore Niepce » Louis Daguerre ˅ world-first-photograph-nicephore-niepce.jpg first-daguerreotype.jpg složená fotografie, spiritistická fotografie fred3.jpg spiritist photo.jpg Edouard-Isidore-Buguet-PK-spirit-photographer.jpg surrealist photom.JPG 800px-fadingaway2.jpg ukázka - dějiny fotografie 275px-Theatreoptique.jpg SuperStock_995-103295.jpg projekční tradice projekce fotografií (diapozitivy) projekce kreslených obrázků Charles-Émile Reynaud ukázka - Reynaud mediální archeologie a subtémata související s populární vizuální kulturou konce 19. století otázky zastaralých (mrtvých) médií paralela vědy a umění technologie a moderní tělesnost virtualita interaktivita technokultura a populární imaginace the_euphonia.jpg Sara Danius: The Senses of Modernity. Technology. Reception and Aesthetics (2002) ? pramenů pro výzkum – velmi široké spektrum stroje reprezentace, které vytvářejí ostatní reprezentace celku vizuální kultury psaný diskurz (kulturně-publicistický, vědecký, umělecký), metadiskurz – brožury a manuály Sara Danius – stroje v moderní literatuře Thomas Mann – Kouzelný vrch ukázka - Kouzelný vrch (GER, 1982, TV-ser.) Marcel Proust – Hledání ztraceného času James Joyce – Odysseus VIZUÁLNÍ KULTURA A CROSS-MEDIACE zkušenost vizuálního obsahu - v mnoha formách, vizuálních obsazích a kódech, které migrují mezi sebou -tištěné obrazy a grafický design -TV a kabelová TV -film a video ve všech interfacech -počítačový interface a softwarový design -web jako vizuální platforma -digitální multimédia -reklama ve všech médiích -užité umění a fotografie -móda -architektura, design a městský design kódy instituce významu intertextualita + intermadialita dle Julie Kristevy (v návaznosti na Bachtina a jeho dialogismus): - význam a srozumitelnost diskurzu a textů je založen na síti předchozích diskurzů a textů T.S. Eliot o básnících: No poet, no artist of any art, has his complete meaning alone. His significance, his appreciation is the appreciation of his relation to the dead poets and artists. You cannot value him alone; you must set him, for contrast and comparison, among the dead. I mean this as a principle of æsthetic, not merely historical, criticism. - 3 jednotky dialogu: pisatel/ tvůrce, čtenář/ recipient a vnější texty kulturní encyklopedie termín Umberta Eca pro vysvětlení toho, jak členové interpretativní komunity dekódují významy textů či obrazů pomocí pravidly řízených postupů