4.25bEyemontage.jpg VIZUÁLNÍ STUDIA pomezní disciplína zabývající se vizuální kulturou a překlenující : mediální a filmová studia a dějiny umění, historii, sociologii, estetiku, literární teorii, kulturní kritické teorie, psychoanalýzu… přesahuje i do oblasti medicíny a vojenství 00099l.jpg rentgen-21187034.jpg medicínský obraz image005.jpg vojenský pohled •vizuální antropologie • •vizuální gramotnost • •obrat k obrazu ? • •hybridní média curtis-3c01843u-380.jpg •mediologie (Régis Debray) •zóna interakcí mezi kulturou a technologií, zejména technologiemi paměti, přenosu a směny informací • •efekty kulturní strukturace technických inovací •+ •technický základ společenského nebo kulturního vývoje Vintage_Bicycle_Posters.jpg sensible dress.png Girls & Their Vintage Bicycles (1).jpg P1020459.JPG Miroslav Tyrš: Sebrané spisy Miroslava Tyrše. Spisy tělocvičné, sv. 1 – Základové tělocviku (1873) lidské tělo – stroj – tělesná protéza fotka.jpg photo_id_image1.jpg post-mortem photos.jpg raná fotografie a diskurs o nesmrtelnosti •Etnologická a sociologická studia: •co dělá člověk s nástroji •Technologové a epistemologové: •co dělají nástroje s člověkem • flying_machine_vintage_human_powered_flight_mousepad-p144156898861836510z8xsj_400.jpg • •klíčové předpoklady pro úvahy v mediologickém rámci • •1. skrytou dynamiku toho, jak v historii pracují ideje, je třeba hledat v jejich materiální formě a v procesech jejich předávání/ přenosu • •2. přenos informací v čase je třeba odlišit od přenosu komunikace, nebo od přenosu informace v prostoru • •3. lidská kultura= umělé předávání určitých dovedností • •4. prostředky předávání, mediační prostředky symbolických systémů, jsou dvojí povahy - technické nástroje + organické nástroje • •5. objekt přenosu nepředchází mechanismus předání / dolní proud utváří horní proud • •6. způsoby předání symbolických systémů v moderním období nejde oddělit od způsobů fyzické přepravy • •Základní otázky mediologie: • Jak se materializují plány a ideje? • Co jsou společenské a institucionální mediátory, které dávají médiím a komunikačním technologiím jejich kulturní moc? • médium v nejširším pojetí •1.symbolický proces • (psaní, obraz) •2.společenský kód • (přirozený jazyk) •3.nástroj materiálního přenosu • (papír, magnetická média, obrazovka) •4.nahrávací a distribuční systém • (vydavatel, TV síť, informační systém) • • Jsem papyrus, pergamen, papír, počítačová obrazovka. • Jsem Dekameron, Francois Villon, Lenin a Macintosh, • jsem piktogram a abeceda, text a hypertext, • rukopis, vytištěná stránka • a vyzařující obrazovka. • • •Régis Debray, •Media Manifestos, 1979, •s. 16-17. • •koncept mediasféry • mediologie-papier-cover-sm.jpg •FRIEDRICH KITTLER •discourse networks • •média determinující subjekt • •vzájemné předhánění mediálních technologií a války • •rekursivní / •znovu-se-opakující historie •př. siréna img765.jpg •JAY DAVID BOLTER – RICHARD GRUSIN • •remediace •působí dvěma způsoby : • •imediace + hypermediace •= •bezprostřednost + zprostředkovanost • Miniature-Baroque-amber-cabinet-King-Stanislaw.jpg secretary-cabinet.jpg armypreview1.jpg main.jpg 400px-Homer_CD-ROM_main_menu.jpg Star_Trek_Nemesis_Special_Edition_DVD_Main_Menu_2.jpg Deco-2-Medieval.jpg church624x415.jpg Las Meninas by Diego Velasquez.jpg Diego Velázquez Dvorní dámy 1656 513px-Jan_Vermeer_van_Delft_011.jpg Jan Vermeer Malířství 1666-73 527px-Jan_Vermeer_-_The_Geographer.JPG 533px-Jan_Vermeer_-_The_Astronomer.JPG Jan Vermeer Geograf + Astronom oba 1668 0lepremiermai.jpg koláž, fotomontáž - klíčový tvůrčí umělecký postup 20. století •podstatou hypertextu je „nahrazování“ hypertext.gif •příklady remediace •vztah internetu a tisku •stereoskopie, meoskop • il_430xn-82553400.jpg holmes350.jpg •SEAN CUBITT •GLOBÁLNÍ MEDIÁLNÍ UMĚNÍ • •? vztahu mezi novými médii a vývojem (ve vědě a umění) •? jak digitální média přestrukturovala vztahy mezi tzv. prvním a třetím světem • •závislost přijetí inovace na distribuci a publicitě = •nutnost nepojímat historii jako sled vynálezů, ale uvažovat o komplexních společenských sítích (vědci, umělci, instituce) • •přehodnocení uživatele a tzv. low-tech praxe