KONTEXT MODERNITY PŘELOM 19. A 20. STOLETÍ komunikační a dopravní prostředky technologická vzdělanost a formování expertních elit Albert Robida – Elektrický věk 1883 gaslamp1.jpg IMG_3149.JPG Grace-Antique-Brass-Desk-Lamp.jpg tesla.jpg •Historie komunikačních médií •2 základní bloky •1 - historie psaní • (zápis, tisk) •2 - technická média • (telegrafie, analogová média, digitální médium počítače) • materialita zápisu tabulka, pergamen, papyrus, papír ?životnosti (potřeba uchovat? na jak dlouho? pergamen-z-chinonu.jpg cuneiform_tablet.jpg Rhind_papyrus.jpg •(knih)tisk – literatura – unifikace •1447/48 Johan Gutenberg 2885065_f520.jpg 275px-Alexander_Graham_Telephone_in_Newyork.jpg 225px-Edison_phonograph_1912.jpg phonograph.jpg First-Practical-Talking-Machine.jpg telefon fonograf grafofon •1936 : princip všech •digitálních technologií : •idea stroje Alana Turinga • •idealizovaný stroj, simulující •podstatu lidské mysli • teoretický projekt počítače, •založeného na programování • • •Jonathan Crary : Techniques of the Observer, 1992 • • camera_obscura.gif camera obsura vs. vizualita 18. a 19. století 18. století René Descartes Etienne Condillac subjekt a svět : předem dané, oddělené a svébytné entity akt vidění: pasivní a bezprostřední ve vztahu k vnímanému světu; oddělený od fyzického těla pozorovatele camera obscura pokus goethe-johann-wolfgang-von-174-zur-farbenlehre-2-2548717.jpg Farbenkreis_Goethe.jpg Johan Wolfgang Goethe: Teorie barev 1810 podle Craryho - zlom s počátkem 19. století subjektivita vize Woman-viewing-stereographs-Underwood-1901-card.jpg stereoskopie (polovina 19. století) Oliver Wendel Holmes – poznámky o stereoskopii: „pomůcka produkující snovou exaltaci, během níž se nám zdá, že opouštíme za sebou své tělo a vydáváme se na plavbu od jedné ke druhé scéně, tak jako odtělesnění duchové“ Purkyne-kotouc.jpg c4.jpg J. E. Purkyně: kinesiskop zrakové subjektivní jevy_purkyně.png Purkyně – subjektivní vidění – tzv. vnitřní zrak •Riegrův slovník naučný 1865 (autor hesla: Purkyně): • •„kinesiskop je fyzikálně-fyziologické zařízení , které umožňuje reprezentovat rozličné pohyby přírodních i umělých objektů •nejrůznější pohyby přírodně historických i umělých spektáklů mohou být předváděny publiku a utvoří samostatnou vědeckou disciplínu a průmysl (použití ve školách jako nástroj vzdělání i zábavy) •pohyb vln, kapalin, světla, komplexních strojů (fyzika) •puls srdce, oběh krve, nervové stahy, svalová aktivita (fyziologie) •pohyby zvířat na zemi i ve vzduchu, hry barev, fyziognomické výrazy ve tváři, dramatické gesta, pohyb rostlin a jiných organismů (přírodní vědy) •kolektivní lidské akce (války, bály, průvody) – historie •nutnost dosáhnout celistvosti akce“