Parallel Image instalace Gebharda Sengmullera elektronická variace na cameru obscuru / nazýváno též Futura Obscura ukázka - Parallel Image futura_obscura_4.jpg Craryho úvahy o fotografii problematické momenty: spor v jeho argumentaci: 1. Crary: fotografie jakožto technika 19. století, která plní nově stejnou funkci jako camera obscura, a je ale odlišná od paralelních médií stereoskopie a kaleidoskopie, neboť je chápána jako technologie nabízející opravdovou percepci světa a současně vyžaduje pozorovatelovu stabilitu jako camera obscura tj. předpoklad zlomu s počátkem 19. století a současně doklad kontinuity 2. Crary přehlíží celou linii hravého zacházení s fotografií boston-from-hot-air-balloon-james-wallace-black.jpg ˄ jedna z prvních fotografií z balonu – letecká fotografie Gaspard-Félix Tournachon (Nadar) 1858 William Henry Fox Talbot Joseph Nicephore Niepce » Louis Daguerre ˅ world-first-photograph-nicephore-niepce.jpg first-daguerreotype.jpg složená fotografie, spiritistická fotografie fred3.jpg spiritist photo.jpg Edouard-Isidore-Buguet-PK-spirit-photographer.jpg surrealist photom.JPG 800px-fadingaway2.jpg 275px-Theatreoptique.jpg SuperStock_995-103295.jpg projekční tradice projekce fotografií (diapozitivy) projekce kreslených obrázků Charles-Émile Reynaud ukázka - Reynaud mediální archeologie a subtémata související s populární vizuální kulturou konce 19. století otázky zastaralých (mrtvých) médií paralela vědy a umění technologie a moderní tělesnost virtualita interaktivita technokultura a populární imaginace the_euphonia.jpg Sara Danius: The Senses of Modernity. Technology. Reception and Aesthetics (2002) ? pramenů pro výzkum – velmi široké spektrum stroje reprezentace, které vytvářejí ostatní reprezentace celku vizuální kultury psaný diskurz (kulturně-publicistický, vědecký, umělecký), metadiskurz – brožury a manuály Sara Danius – stroje v moderní literatuře Thomas Mann – Kouzelný vrch ukázka - Kouzelný vrch (GER, 1982, TV-ser.) Marcel Proust – Hledání ztraceného času James Joyce – Odysseus