moderní literatura a možnosti poznání dobového pojetí smyslové a tělesné zkušenosti poznání vizuality arcade01.jpg …Která Zinaida – neboť je jich tolik, bylo jich tolik…? Ta, která se naň smála u tůně? Ale kdež – té dávno není, s tou se konečně srdnatě rozešel. Která tedy Zinaida? Jiná, docela jiná: Zinaida zlověstná, a kterou mu nikdo neukradne; Zinaida podvečerní; Zinaida šourající se ke stolu, za nímž čekal na večeři; Zinaida nesoucí psací podložku a na ní kalamář, pero a přihlašovací lístek. Richard Weiner, Hra na čest a oplátku „Na jeho tváři (lze-li tak říci) se vystřídala obličejů celá řada, ale tak rychle, že se mi krom posledního nepodařilo ztotožnit žádný z nich, střídaly se jak lístky útržkového kalendáře, spouštěné rychle pod palcem, a v tomto hbitém obracení listů-obličejů tkvěl nehybně jen pár upřených, horkých, téměř inkvizičních očí tak nějak, jako by se vrstvou přemítaných oněch lístků postupně propaloval. Náhle však spadla na ony oči těžká víčka a zprudka zabrzděné přemítání vyčistilo se do tak klidné, do tak usebrané tváře. To však, že jsem byl tváří v tvář sobě, nebylo tak nejstrašidelnější; strašidelnější ještě byla horlivost, s níž moje myšlenka domlouvala zdráhajícím se smyslům, že nejde o klam; strašidelnější ještě bylo moje zjištění, že moje smysly, hned například zrak, se jaly žít mimo mou myšlenku“ Richard Weiner, Hra doopravdy "…A posléze ono podzemní dunění a onen rachot, jež se tu vzbouzejí, aby když nastala příležitost, vyvrhly nepostižitelné výjevy, nikdy nezřené obrazy, nikdy neslyšené vzdušné vzryvy a zvuky, či jež doprovází báječné přesuny duševního života, jenž náhle jakýmsi intramolekulárním dějstvím přehranil se v hranol soustavy zcela jiné než byla ta, do niž byl zdánlivě už navěky vklet, ale jenž je tu přece tak náhlý, tak nový a zdánlivě opět tak definitivní a zatím tak labilní jako nevypočitatelný obraz ve stereoskopu, když ruka nepozorovaně otřásla kukátkem…“ Richard Weiner, Netečný divák a jiné prózy Walter Bejnamin (1892-1940) ways of seeing The Arcade Project – Passagenwerk vzestup pasáží: nástup obchodů s textilním zbožím (obchody mají materiál, který potřebují skladovat a mít místo na prodej průmyslová revoluce železo a sklo jako klíčový stavební materiál ve veřejných prostorách nástup kapitalismu Modernita v díle Waltera Benjamina – Pasáže 1940 »Město je realizace prastarého lidského snu o labyrintu. Této skutečnosti, aniž by si toho byl vědom, se celé věnuje flaneur. (...) Flaneura vytvořila Paříž. Je divné, že to nebyl Řím. Z jakého důvodu? Nejsou snad římské ulice rovněž navrženy snem? (...) Flaneurovu zemi zaslíbenou, krajinu z ničeho jiného než ze života, jak řekl jednou Hofmannsthal, vytvořili z Paříže sami Pařížané. Město se pro flaneura stává krajinou. Lépe řečeno rozděluje do svých dvou dialektických pólů. Otevírá se mu jako krajina a uzavírá ho do sebe jako místnost. (...) V roce 1839 bylo vrcholem elegance brát s sebou na procházku želvu. Což nám poskytne představu, jakým krokem flaneur procházel pasážemi. (...) Ulice, to je domov kolektivity. Kolektivita je bytost nacházející se neustále v bdělém stavu, neustále v pohybu, mezi zdmi domů, tam žije, o něco se pokouší, poznává a vymýšlí stejně jako jednotlivci pod ochranou čtyř domácích stěn. Pro tuto kolektivitu lesklé smaltované vývěsní štíty jsou ornamentem jejich domácích stěn a zdi s ´défense d´afficher´ jejich psacím stolem, stánky s novinami jejich knihovnami, poštovní schránky jejich bronzovými soškami a lavičky nábytkem v ložnici a terasa kavárny balkónem, odkud střeží klid svého domova. (...) Omamné vzájemné pronikání ulice a obydlí, k němuž dochází v XIX. století v Paříži - především ve zkušenosti flaneurově - má svůj prorocký význam« 0208interior.jpg web arkády pasáže jako extenze pařížského městského života město a zkušenost jako hypertext wordcity.jpg