INTERAKTIVITA základní vymezení: Randall Packer + Ken Jordan: Multimedia, From Wagner to Virtual Reality 2001 interaktivita jako jedna z 5 klíčových vlastností počítačových médií vedle: integrace, imerze, hypermediality a specifické narativity = schopnost uživatele manipulovat a ovlivňovat svou zkušenost s médiem přímo, a komunikovat prostřednictvím média s jinými uživateli eng_interactive_art_684975a.jpg ipad-interactivity.jpg engine1.jpg téma interaktivní média interaktivní umění participační kultura Jenny Preece: Human-Computer Interaction 1996 vymezuje interaktivní praktiky jako praktiky vztahu člověka a počítače – vysvětluje skrze koncept vizuality a každodenního používání běžných nástrojů podle tohoto počítač jako interaktivní médium x možnost zkoumat dřívější praktiky interakce člověka a stroje, podobně jako můžeme hledat předchůdce dnešních i-padů ipad-pages.jpg Early-Computer.jpg ukázka_ TV pořad Počítačová dilemata 1986 ukázka_přenosný počítač ukázka_internet Dynabook.png kay-children.gif alan-kay-dynabook.jpg Alan Kay – DYNABOOK (počátek 70. let) návrh počítače pro děti -přenosný -vzdělávací funkce DS9_arboretum_plan.jpg PADD_stylus_interface.jpg 638px-Sarah_Sisko_reconstruction.jpg paddy v Star Treku flickr05_002.jpg INTERAKTIVNÍ UMĚNÍ umění vyžadující aktivní odezvu recipienta jako otevřená komunikační hra chápána jako určující rys 90. let má ale své předchůdce minimálně v avantgardních praktikách a performancích a happeninzích 60. let 01_interactive_light.jpg interaktivní umění – dvojí historizující pohled A.historizování participační kultury a kultury interakce B.historizování praxe vytváření obrazů v interakci na pohyb lidského těla Člověk může psát díla jiných, aniž by něco přidal, nebo změnil; a tehdy je jednoduše nazýván písařem. Jiný píše díla ostatních s doplňky, které jsou jeho vlastní; ten se nazývá kompilátorem. Jiní píší jak cizí, tak vlastní díla, ale taková, která se vztahují k cizím dílům, k nimž dodávají zdůvodnění a vysvětlení; a těm se říká komentátoři. Další píší svá i cizí díla, ale hlavě ta svoje, do nichž vkládají ta cizí za účelem potvrzení; těm by se mělo říkat autoři. Sv. Bonaventura ; 13. století interaktivita vs. participační kultura participační kultura: termín Henryho Jenkinse způsoby mediální konzumpce zásadně proměněny s nástupem nových médií, která lidem umožňují mnohem flexibilněji participovat na archivování, anotování, přivlastňování si, transformaci a recirkulaci mediálního obsahu participační kultura tak odkazuje k novému typu spotřeby, která se v tomto prostředí utváří korporátní strategie konvergence médií – prostupování uživatelské praktiky participace kopírka video early_copier1.jpg nr_Xerox_Print_Ad_Monk_9200.jpg http://reel2reeltexas.com/vinAmpex1stVid.jpg http://farm2.static.flickr.com/1304/5179369918_c91fc59269_o.jpg early-cellphones-demotivational-poster-1233518685.jpg mobilní média http://www.dooffy.com/USoubory/clanky_menu/Adobe_photoshop/dooffy_adobe_photoshop_11_screen_softwar e_01.jpg star trek super 8 1977 fanouškovská kultura DIY (do it yourself) kultura tradice lidové kultury a folklóru http://beginwithsoftware.com/free-ipod-sony-psp-mp4-downloads/archive/Be_Kind_Rewind_iPod_iPhone_PS P_Trailer_beginwithsoftware.com.mp4.jpg AMATÉR JAKO MILOVNÍK z latinského amatorem francouzského amateur slovník z roku 1784: ten, kdo má vkus v 17. století jako amatér/milovník (něčeho) označován sběratel a znalec (fajnšmekr), znamenalo to ale také někdo, kdo patří do nějaké skupiny, spolku, společnosti, komunity znalců formy, které na konci 17. století podporovaly utváření konceptu novověkého amatéra: malby typu cabinet d‘ amateur album amicorum http://2.bp.blogspot.com/-2u7i5k9oaxI/TZ4OPH8n47I/AAAAAAAABdM/gQCvm_ywU4g/s1600/un+cabinet.jpg album amic.jpg album amico.jpg commonplacebook.jpg ms327_merchants_commonplace_bookvenice_1312-resized.jpg INTERAKTIVNÍ UMĚNÍ A JEHO PŘEDCHŮDCI – PŘÍKLAD STÍNOVÝCH HER http://27.media.tumblr.com/tumblr_lz6ihngapX1qzenhzo1_400.jpg http://www.akrylic.com/wp-content/uploads/2002/02/rafael_lozano-hemmer1154973532.jpg ombro.jpg ombro2.jpg ombromanie – stínohra prvně v jihovýchodní Asii 1000 př.n.l. 4 rysy performance ve stínohrách sledování z jedné, ale i obou stran plátna prostorové sledování performance bez plátna interakce herce a obrazu karagoz-theater.JPG wayang_sledování.jpg wayang lamah.png ukázka_ Camille Utterback interaktivita_schéma.jpg interaktivita_schéma2.jpg SWAMART Crackling Water komerční konce interaktivity