AKTUÁLNÍ OTÁZKY UMĚNÍ NOVÝCH MÉDIÍ [Simulátor konference] Se svými příspěvky vystoupí posluchači navazujícího magisterského studia oboru Teorie interaktivních médií Místo: učebna N21 FF MU, Janáčkovo nám. 2a Datum: 5. 4. (Blok: 01) 19. 4. (Blok: 02) 26. 4 . (Blok: 03) 3. 5. (Blok: 04) 2012 Čas: vždy 15:50 – 17:30 P. R. O. G. R. A. M. 5. dubna 2012 # # # # # # # # # # # # # [[ Blok příspěvků: 01 ]] # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # 15:50 Zahájení 16:00 – 16:20 Tomáš Raszka: Vysokoškolské instituce zaměřené na oblast nových médií od r. 1990 do r. 2005 v České republice ílem prezentace je souhrnná analýza a interpretace vývoje studia nových médií na vysokých veřejných školách v České republice v období od r. 1990 do r. 2005. Reflektuje kulturní, politické i ekonomické aspekty změn v akademickém prostředí po r. 1989 a zároveň se snaží tyto změny uchopit v kontextu institucionalizace nových médií. Zabývá se příčinami a motivy rozvoje vysokoškolského studia, které rozděluje na studium: umělecké, neboli praktické a teoretické. Oba směry jsou svým obsahem propojeny a vzájemně se ovlivňují, pouze forma výuky se liší. Obsahem praktické, umělecké části je soupis všech uměleckých škol, jež pracují v rámci studia s novými médii v laboratořích, ateliérech, či studiích. Teoretická část si naopak všímá těch vysokých škol, jež svým obsahem studia reflektují pouze uměnovědné a filozofické rozměry nových médií. U obou částí mapuje jejich historický vývoj, konkrétní uměleckou a pořadatelskou činnost a nejvýznamnější osobnosti daných oborů. 16:30 – 16:50 Andrea Vatulíková: Mark Ther: demonstrativní odlišností k (hledání vlastní) přirozenosti ílem mé práce, která se má zabývat otázkou queer a gay komunit ve vztahu k novo-mediální teorii a umění 70. – 90. let s důrazem na performance a novo-mediální umění bude charakterizovat základní znaky a proměny tohoto tématu na časové ose třiceti let, dále pak konfrontace teoretických textů a tohoto umění v praxi. Jako příklad jsem zvolila českého novo-mediálního umělce Marka Thera (čerstvě oceněného Cenou Jindřicha Chalupeckého). Ther navazuje na Andy Warhola (velkou ikonu queer scény), jeho videa mohou evokovat cynicky vyprázdněné umění 80. let. Existencí svého ženského alter-ega také navazuje na Marcela Duchampa (a jeho Rrose Sélavy). Therovo umění pak konvenuje jak s teorií Donny Haraway (genderové identity nejsou vrozené, jednotlivé role se začaly zpochybňovat a mísit), tak s Judith Butler, pro niž je „heterosexualita již konstantní parodií sebe samé“, nastoluje tedy „konec homosexuality jako druhořadé kopie heterosexuality“; jako „kopie kopie“, simulace. Ther svým expresívním přihlášením se ke queer scéně kvituje konec produkce efektu „být přirozený“. 17:00 – 17:20 Zuzana Jakalová: Starostlivosť ako žitý priestor umenia? Etika starostlivosti ako rodovo citlivá perspektíva participatívnych projektov posledných dekádach sa objavilo mnoho umelcov a umelkýň, ktorých práca priamo reaguje na nepriaznivé environmentálne a sociálne podmienky života ľudí na celom svete, so snahou spôsobiť pozitívnu zmenu. Tieto umelecké projekty pracujú často na lokálnej úrovni v spolupráci s miestnymi komunitami, obyvateľmi, neziskovým sektorom, grassroots organizáciami, miestnymi zastupiteľstvami apod., a pre danú situáciu hľadajú adekvátne riešenia. V teórii umenia sa o týchto projektoch väčšinou pojednáva v širšom poli obratu k participatívnym a kolaboratívnym praktikám, v kontexte opúšťania modernistickej paradigmy autonómneho umenia, deinštitucionalizácie umeleckej praxe či dôrazu na jej spoločenskú funkciu a odmietnutia jej komodifikácie. Dôležitým rozmerom, ktorý je však nedostatočne tematizovaný, je genderovanosť týchto nepriaznivých sociálnych a environmentálnych podmienok. Hlbšia rodová kritika chýba aj teóriám, cez ktoré sa na tieto umelecké projekty nahliada. Vo svojom príspevku tvrdím, že ako optika a východiskový bod pre rodovo i environmentálne citlivú analýzu týchto projektov môže slúžiť feministická morálna koncepcia etiky starostlivosti. Cez ňu sa potom budem dívať na diela umelcov a umelkýň (Aviva Rahmani, Veronica Wiman, a.i.), ktorí pracujú v prieniku komunitného, angažovaného a environmentálneho umenia, a ukážem, akým spôsobom sa v rámci týchto projektov realizuje žitá starostlivosť, ktorá sa stáva stavebným kameňom estetickej skúsenosti. 19. dubna 2012 # # # # # # # # # # # # # [[ Blok příspěvků: 02 ]] # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # 15:50 Zahájení 16:00 – 16:20 Šárka Masopustová: Grafická hudba na našem území ako grafická hudba bývá označeno dílo, které si neklade za prvotní cíl žít pouze jako výtvarný, vizuální objekt, ale jeho další význam spatřujeme v rovině hudební, auditivní. Ke svému grafickému vyjádření používá takových prvků, které mohou fungovat jako umělecké dílo svébytně, nezávisle na hudebním provedení. V rámci příspěvku na sympoziu budou zodpovězeny nejen otázky týkající se teoretického uchopení tématu, ale hlavně pojmy s grafickou hudbou související jako např. grafické partitury, koncepty, akustická hudba a další. Budou vytyčeny hlavní rozdíly s dalším, podobně znějícím, výrazem - hudební grafika. Dále budou představeni nejvýraznější osobnosti grafické hudby na našem území např. Milan Grygar, Milan Knížák či Miroslav Ponc. 16:30 – 16:50 Dušana Nuošková: Digitálna poézia: príspevok k možnostiam jej analýzy igitálna poézia ako literárny druh elektronickej literatúry je dnes v akademickej sfére etablovaný pojem. Umelci pri tvorbe digitálnych básní využívajú rôzne druhy médií, čím posúvajú zážitok z čítania do inej úrovne jako pri čítaní bežnej poézie. Ako ale pristupovať k analýze a interpretácii digitálnej poézie? V príspevku stručne vymedzím digitálnu poéziu ako žáner. Predstavím tiež aktuálne metodologické postupy analýzy a interpretácie digitálnej poézie, pričom poukážem na fakt, že tradičné interpretačné postupy určené pre literatúru nie sú pre digitálnu poéziu vždy dostačujúce. Na záver využijem jednu zo súčasných metód na analýzu a interpretáciu konkrétnej digitálnej básne. 17:00 – 17:20 Radek Holomčík : Princip (řízené) náhody v tvůrčím procesu se zaměřením na digitální umění ílem předkládané práce je reflektovat princip náhody v kontextu tvůrčího procesu v umělecké tvorbě. Náhoda bude představena jako komplexní a složitě determinovaný problém, na který lze nahlížet nejrůznějšími způsoby. V práci se zaměříme na takové chápaní náhody, které zavádí do tvůrčího procesu (jinak chápaného jako ryze subjektivní záležitost autora díla) vnější vlivy. V kontextu dějin umění je do počátku 20. století náhoda vnímána spíše nepatřičně, respektive jako jakési nutné zlo vyplívající z podstaty lidské bytosti. Zlom nalézáme ve tvorbě dvou umělců – Marcela Duchampa (náhoda jako prvek transformující pojetí umění) a Johna Cage (náhoda jako způsob odklonu od západní kulturní tradice). U mnohých novomediálních uměleckých forem (počínaje ranou počítačovou grafikou, konče generativními procesy simulujícími umělý život) nabývá náhoda až esenciální povahy. Tento fakt je způsoben jednak potenciálem digitálních technologií, který je mnohdy objevován až při uživatelských experimentech a také skutečností, že prostředí těchto C C V J D C technologií svými možnostmi přímo vybízí, aby byly použity jako spolutvůrci díla. Uvedený proces změn nelze připisovat pouze snahám o avantgardní umělecké vyjádření či technodeterministicky vzhlížet k novým technologiím. Jedná se o projev změn v chápání světa jako funkčního celku i postavení člověka-subjektu v něm. 26. dubna 2012 # # # # # # # # # # # # # [[ Blok příspěvků: 03 ]] # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # 15:50 Zahájení 16:00 – 16:20 Filip Johánek: Vztah technologie a rytmu v hudebním umění 20. a 21. století: Výběr entit a problematizace jejich vlivu na realizaci a vnímání rytmu diplomové práci si kladu otázku, zda-li lze vnímat projevy vztahu technologie a rytmu v hudebním umění 20. a 21. století. Nalézt odpověď na tuto otázku se pokouším na základě analýzy vybraných období hudební kultury, které proběhly, nebo probíhají, v dobách zásadních, i méně důležitých, milníků technologického vývoje. Jako zásadní milníky technologického vývoje práce reflektuje vynález (parního) stroje a mikroprocesoru s důrazem na období jejich masového rozšíření. Osu příspěvku budou tvořit témata a indukční směr uvažování. Cílem bude sestavení výčtu entit, které se mohou podílet na změnách v rovině (ne)pravidelnosti rytmu a jeho fixace ve vztahu k technologii, tj. k zařízením, které umožňují nepravidelnost rytmu svojí existencí a funkcí. Budu se zabývat také důsledky této existence a funkce. Soubor těchto entit nazývám prostorem artefaktů a prostorem médií a jako základní příklady uvádím (parní) stroj, osobní počítač, mikroprocesor, paměť, výkon, nahrávací studio, software pro hudební produkci. Vyústěním příspěvku bude pokus o zobecnění vlivů jednotlivých entit na podoby rytmu v hudbě. 16:30 – 16:50 Ondrej Karola : Interpretácia fonografického diela mojom príspevku sa pokúsim okrem predstavenia samotnej témy a tézy dipl. práce poslucháčom bližšie predstaviť problematiku umeleckej práce so zvukovými nahrávkami prostredia. Referát bude rozdelený na dve časti. Prvú polovicu príspevku pojmem ako všeobecnejší a širší úvod do sveta "field recordings", pokúsim sa predstaviť hlavné východiská a problémy tejto umeleckej stratégie. Predstavím poslucháčom Schaferovú "kanadskú" školu, problematiku zvukového znečistenia, predstavím žáner "soundscape composition" a spomeniem zopár predstaviteľov a ich diel. Druhá časť bude "teoretickejšia" a predstavím v nej filozofické a epistemologické problémy (vzhľadom na rozsah len informatívne), s ktorými sa FR ako umelecká stratégia potýka. Kedže sa v mojej mgr. diplomovej práci budem venovať umelcovi Davidovi Dunnovi a jeho umeleckej ale najmä teoretickej práci (pri ktorej vychádzal priamo z G. Batesona a jeho filozofie "mysle"), pokúsim sa predstaviť ústredný Dunnov problém - komunkácia s prostredím na úrovni aurálneho sveta, jeho "jazyka", ako Dunn chápe pojem "hudba" a ako sa to dotýka nahrávok prostredia a ich statusu umeleckého diela. Poslucháčom sa pokúsim zhrnúť, v čom spočíva jadro Batesonových myšlienok*, čo si z nich Dunn preberá a ako ich aplikuje na fonografické diela. V závere sa pokúsim stručne načrtnúť biosémiotický pohľad*, resp. základné princípy a pojmy (semiosféra, umwelt..), ktorý nám dnešná biosémiotika predstavuje, kedže v práci sa pokúsim pracovať s problematikou interpetácie fonografického diela pomocou myšlienkových konceptov, ktoré sú v biosémiotike (v jej súčasnom stave) k dispozícii. * G. Bateson a samotná Biosémiotika sú náležitosti príliš hlboké a zložité na objasnenie, preto sa v mojom príspevku obmedzím na predstavenie zjednodušených konceptov. Rozhodol som sa pre členenie príspevku formou stručných úsekov k jednotlivým pod-témam, s ktorými budem v práci operovať, kedže predstavenie len jednej pod-témy samotnej by len veľmi skreslene odzrkadľovalo tézu práce. 17:00 – 17:20 Veronika Kovalová: Zvuk/ruch jako umělecká forma v kontextu handmade hudebních nástrojů ývoj v oblasti hudebního umění je přímo úměrný s vývojem technologií a reflektuje aktuální směry v konotaci interaktivních médií. Experimentální hudební formy jsou úzce spjaty s vývojem technologií a pomocí improvizace a hry prozkoumávají hranice hudební recepce. Důležitým aspektem na poli vývoje elektronické hudby je strategie Do It Yourself (DIY), která je zároveň nedílnou součástí umělecké exprese v kontextu výroby a použití handmade hudebních nástrojů. To, jakým způsobem zasahují postup DIY do hudebního experimentálního pole, bude stěžejním bodem prezentace. 3. května 2012 # # # # # # # # # # # # # [[ Blok příspěvků: 04 ]] # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # 15:50 Zahájení 16:00 – 16:20 Markéta Tulisová : Nesmrtelná virtuální identita říspěvek se věnuje problematice virtuální identity po reálné smrti uživatele internetu. Je v něm reflektován fenomén digitální stopy, často vznikající ještě před započatým životem jedince. Stěžejní část prezentace se orientuje na možnosti ukončení bytí virtuální identity pro českého pozůstalého, tedy uživatele internetu v roli „exekutora“ virtuálního prostředí. Příspěvek se specializuje na servery a domény pro Čecha běžné. Součástí je i krátký náhled do nabízených možností práce s digitální stopou ze strany několika teoretiků nových médií. 16:30 – 16:50 Ondřej Souček: Znalostní management – teorie a praxe prezentaci výsledků mé diplomové práce se budu zabývat teorií a praxí knowledge managementu, který si můžeme představit jako sofistikovaný přístup ke shromažďování, uchovávání a další práci s informacemi. Specifický přístup k informacím a znalostem vyžaduje zachování určitých podmínek, abychom vůbec mohli očekávat jakékoliv výsledky. V mé diplomové práci jsem se snažil stanovit dílčí zásady správy velkého množství poznatků v dynamickém systému a tyto zásady reflektovat ve světle praktického poznání. Samotná prezentace bude zaměřena na sumarizaci teoretických předpokladů práce se znalostmi a výsledků zavádění předpokladů do praxe. 17:00 – 17:20 Jan Bilík: Umění v poli ole (le champ) je analytický pojem, který zavádí Pierre Bourdieu jako prostředek ke zkoumání vývoje literatury, potažmo umění všeobecně. Sociální pole je pak podle Bourdieu výsekem ze sociálního prostoru, který má autonomní pravidla, kritéria a instituce v historickém vývoji sílí vymezení pole vůči okolnímu světu. Dokáže - jak tvrdil Bourdieu – teorie sociálních polí překonat rozpor mezi čtením a vnějším rozborem? Jaká jsou pravidla pro analýzu sociálních polí? V V V P V P