Architektura – design ? Ikonické stavitelství Kunsthaus Nacht 633 Éra ikonického stavitelství nVelkolepé , unikátní stavby s cílem zviditelnit dané místo, instituci apod. nIkonické stavitelství existuje již dlouho nGustav Eiffel (1832-1923) nJorn Utzon (1918 – 2008) n1889 „marketingový tah pro Paříž“ Eiffelovka1 n„Sydney konečně na mapě současné architektury“ Sydney_Opera_House_Sails Guggenheim Bilbao nFrank Gehry 1997 n„Příklad architektury jako obrazu“ nStartekti n foto_postal_03 Startekti nKdo je podle Vás tzv. „startekt“ současnosti? nZnáte nějaká jména zástupců této skupiny? Norman Foster n30 St Mary Axe, Londýn – „okurka“ n2000-2004 n n 4 20061115102102-torre-swiss-re-norman-foster 0 Zaha Hadid nCincinnati, Ohio nRosenthal Center for Contemporary Art n2003 599L 4165369342_83e2b5e825_o Daniel Liebeskid nŽidovské muzeum v Berlíně, (1989-99) berlin_026p 3666-daniel_libeskind nProti startektům protireakce ohleduplnějších designérů nProjekty odpovídají místním zvyklostem nSilně intelektuální přístup Jean Nouvel n2005 nBarcelona nTorre Agbar jean-nouvel1 ta17 Barcelona_-_Agbar_Tower_-_night wikipedia small Rem Koolhaas nSeattle Central Library nSeattle, USA n2004 rem_koolhaas_by_dominik_gigler_for_web_rgb 450px-Seattle_Central_Library,_Seattle,_Washington_-_20060418 Foreign Office Architects Ravensbourne_College_Tile_Covered_Campus_Foreign_Office_Architects1 nKampus Ravensbourne College of Design and Communication nGreenwich London nManželé:Farshid Moussavi a Alejandro Zaera-Polo 109_1Lg Podmínky exploze arch. kreativity nGlobalizace nProsperující světová ekonomika nPoptávka po rozsáhlých stavbách, zj. pro obchodní společnosti a značky nDále pro kulturní instituce, tzn. poptávka po unikátním a rozpoznatelném designu nVysoké stavební náklady kompenzuje publicita a příliv návštěvníků, součást PR nDokonalý PC software nMalé avantgardní ateliéry pracují na velkých zámořských projektech nPř. Foreign Design Architects – Přístavní terminál Jokohama Přístavní terminál Jokohama 0138 Přístavní terminál Jokohama 0238 0339 Přístavní terminál Jokohama nV roce 1994 vyhrál londýnský ateliér FOA mezinárodní soutěž. nKlient navrhl jako východisko projektu koncept ri-wa-minato, zprostředkování mezi různostmi. nRůznostmi se rozumí rozhraní mezi zahradou a přístavem, ale také mezi obyvateli Yokohamy a zbytkem světa. 0539 Přístavní terminál Jokohama 0639 Přístavní terminál Jokohama nzprostředkující zařízení mezi dvěma velkými sociálními mechanismy nsystém jokohamských veřejných prostor a řízení provozu osobní lodní dopravy n 0738 0832 Přístavní terminál Jokohama nVeřejný prostor se zabaluje kolem terminálu, nedbá na jeho symbolický význam brány do města ndekóduje rituály cestování a funkční strukturu nkrajina bez instrukcí pro pobyt v ní 1224 Přístavní terminál Jokohama nNavrhované řešení redukovalo množství energie potřebné k přechodu z jedné situace do druhé, od místních obyvatel k cizím návštěvníkům atd. nTerminál se stal prvním průnikem do městského prostoru v Jokohamské zátoce. nKrajina, veřejný prostor, volně přechází z města do zátoky a prolíná se s vnitřními prostory terminálu. nVýraz krajiny podporuje prostorové členění celé stavby i materiálové řešení povrchů. nObjevují se zde „krajinotvorné“ prvky, samozřejmě v přeneseném významu, jako například delta, záliv, kaňon, řečiště, nábřeží, pohoří atd. Přístavní terminál Jokohama 1029 nZaklenutí vnitřního prostoru terminálu se dá přirovnat k origami, které využívá lomenice jako základního prvku prostorové tuhosti. 0927 Znaky postmoderní architektury nNárůst budov bublinovitého tvaru nNatWest Media Centre – Future Systems nProjekt Eden – Nicolas Grimshaw NatWest Media Centre – Future Systems - Kaplický 1999-lords_1951347i NatWest Media Centre – Future Systems 07 Projekt Eden – Nicolas Grimshaw n2001 nCornwall, UK 13738w_steven_connor_08b Projekt Eden – Nicolas Grimshaw 004 Projekt Eden – Nicolas Grimshaw eden-project-2 Projekt Eden – Nicolas Grimshaw foto1 Projekt Eden – Nicolas Grimshaw eden_2006_night_465x349 Znaky postmoderní architektury nBublinovitý tvar vystřídaly idiosynkratické lomené tvary nVeřejná knihovna v Seattlu od Rema Koolhase nVědecké centrum Phaeno od Zahy Hadid n nidiosynkratický [řec.] svérázný, rázovitý (např. styl); excentrický, výstřední (např. chování), nesystematický Veřejná knihovna v Seattlu §http://aktualne.centrum.cz/fotogalerie/2007/03/14/verejna-knihovna-v-seattlu/foto/76949/?cid=37854 2 Veřejná knihovna v Seattlu nPo rozboru funkcí knihovny a požadavků na prostor vznikly čtyři hlavní kategorie n nprostor pro administrativu a personál nfond knihovny nInformace nveřejné prostory a možnost parkování n nVe spodní části prostor pro parkování, výše prostor pro veřejnost, nad tím prostor informace, dále fond knihovny a nejvýše administrativní část. nJednotlivé sekce v návrhu asymetricky přesouvány nad úroveň té druhé, aby umožňovaly náležitý výhled a zároveň dostatečný přístup denního světla. Veřejná knihovna v Seattlu nMyšlenka tvaru budovy z přesvědčení, že knihovna nebude nezbytně klasických tvarů „krabice“ tak, aby její fungování bylo nuceno přizpůsobit se prostoru, ale raději aby prostor byl navrhován tak, aby vyhovoval fungování knihovny. nProstory nenutily k přizpůsobování, ale aby naopak vycházely svým uživatelům vstříc. 9109-v-seattle3 Veřejná knihovna v Seattlu nVe většině budov vzhled patra kopíruje předešlé nebo nadcházející patro – zde posloupnost velmi rozdílných pater. nNěkteré části jsou záměrně zešikmeny tak, aby využily výhod výhledu do okolí budovy města Seattlu. nKaždý prostor je řešen individuálně. n 9107-v-seattle2 Veřejná knihovna v Seattlu nCentrum pro děti ve spodní části budovy nabízí útulnost jeskyně nčítárna pro dospělé v horní části budovy zajišťuje dostatek světla svým rozložením směrem ven k obloze. n Seattle-With-Kids-Library-19547 Veřejná knihovna v Seattlu seattle_library_kids_1small Veřejná knihovna v Seattlu nčítárna pro dospělé v horní části budovy zajišťuje dostatek světla svým rozložením směrem ven k obloze ReadingRoomInterior2Y Veřejná knihovna v Seattlu Seattle_Public_Library_Main_Branch_Reading_Room Veřejná knihovna v Seattlu nhttp://www.youtube.com/watch?v=W6Wof8zJntE&feature=related n Veřejná knihovna v Seattlu nobrovská plocha oceli a skla nObvodové skleněné navrženy ze speciálního skla, aby propouštělo dostatečné množství denního světla a zároveň chránilo před škodlivým zářením. nOchranu této celoskleněné stavby před zářením zajišťuje hliníková mřížka vložená do izolačního trojskla Okalux - odráží až 90% škodlivého slunečního záření a zároveň zajišťuje jasný výhled. nMísta, která není třeba chránit před přímým slunečním svitem byla ponechána bez těchto hliníkových sítí. Veřejná knihovna v Seattlu nhttp://www.youtube.com/watch?v=cnxglxAKu9o&feature=related Veřejná knihovna v Seattlu nprojekt budovy musel být navržen tak, aby byl schopen zavádění nových moderních technologií, případně dalších inovačních prvků v budoucnosti. nSoučástí rozhodování o architektonickém řešení budovy byla také spolupráce s firmou Microsoft, s níž partnerství trvá i nadále. nPotřeba ponechat prostor pro posezení a dále se vybavit dostatečným počtem veřejně přístupných počítačových míst. Vědecké centrum Phaeno phaeno-budova Vědecké centrum Phaeno nWolfsburg, 2005 nhttp://www.phaeno.de/en/index-en.html n Vědecké centrum Phaeno n„Phaeno“ jeko fenomén, jev nNávštěvník si může na interaktivních exponátech vyzkoušet, jak vzniká říční delta, proč klenba nespadne, co se děje v termitišti, jak funguje gyrokompas, proč struny hrají, jak vznikne ze rtuti parabolické zrcadlo etc. 150801-original-gnoy7 Vědecké centrum Phaeno nZaha Hadid (1950, Bagdád) nhttp://www.youtube.com/watch?v=kK7Zc8t6pjw&feature=player_embedded Vědecké centrum Phaeno nDekonstruktivismus n v období 80-90. let minulého století jako odpověď na obvyklé proporční a stavební řešení klasické moderní architektury, která pro mnohé umělce a architekty málo inspirativní a nudná nvlastností dekonstruktivismu odmítnutí jakýchkoliv pravidel soudržnosti a přesnosti. nopakující se rysy, ze kterých je cítit dvojznačnost, nejistota, disharmonie a nepravidelnost Dekonstruktivismus ncharakteristické kouskování, posouvání povrchů nebo vlnité křivé tvary, rozrušující architektonické prvky. nkonvenční znaky architektury se rozkládají a znovu skládají do zdánlivě nesoudržných forem, často vzdorujících zákonům gravitace Dekonstruktivismus nještě předtím, než byl termín dekonstruktivismus uveden do sféry architektury, jej na konci 60. let minulého století použil filozof Jacques Derrida nmnohoznačnost významů a interpretací, které se dají přiřadit jedinému textu Dekonstruktivismus nNejdůležitějším mezníkem této tendence byla výstava v newyorském Museum of Modern Art s názvem „Dekonstruktivní architektura“ nExpozici v roce 1988 zorganizoval americký architekt Philip Johnson, který tento pojem zavedl do architektury. n Dekonstruktivismus nPři této příležitosti byly představeny práce sedmi architektů, kteří jsou dodnes označováni za hlavní představitele nekonstruktivistické architektury: n nFrank Gehry nDaniel Libeskind nRem Koolhaas nPeter Eisenman nskupina Coop Himmelblau nBernard Tschumi nZaha Hadid Dekonstruktivismus 120291695_19ca5ef29a nZa průkopníka tohoto směru je považován Frank Gehry, který již od konce 70. let realizuje první dekonstruktivistické experimenty v Kalifornii. nPř. Walt Disney Concert Hall LA Dekonstruktivismus F. O. Gehry nHotel Marques de Riscal nElciego, Španělsko n2006 n frank_gehry_star_wood_hotel_3 Dekonstruktivismus nTančící dům v Praze narchitekti Franka O. Gehryho a Vlado Milunič n1996 724-tancici_dum Znaky postmoderní architektury - shrnutí nKritizuje modernistická témata nFunkcionalismus odsuzuje dekoraci jako buržoazní a frivolní nNastalo oživení zájmu o ornament nZáliba v betonu a skle stále přetrvává, je zjemněna organičtějšími a expresivnějšími tvary nExperimenty s materiálem a světlem Kunsthaus Graz 260px-Graz_Kunsthaus_vom_Schlossberg_20061126 Kunsthaus Graz nhttp://www.museum-joanneum.at/en/kunsthaus/kunsthaus-graz-5 n 220px-Kunsthaus-Graz-Nacht-Medienfassade Kunsthaus Graz nPřátelský mimozemšťan 2003 nNejradikálnější příklad bublinové architektury nIkonická stavba za účelem zviditelnit dané místo nPeter Cook a Colin Fournier – skupina Archigram 1961 nArchitektura inspirovaná hudbou n n 14 Archigram nKoncept Walking City nGigantické mechanické město 1964 2535_medium Walking City Walking City_800 Walking City paper-architecture-2 Walking City mta_11_wystawa_archigram_003_big Walking City w-c-B Plug-in city nhttp://www.archigram.net/projects_pages/plug_in_city_8.html nZásuvkové město nObyvatelná jádra, která se dají zastrčit kamkoli nVliv na hi-tech architekturu ? nVidíte nějaké společné znak Kunsthausu v Grazu a projektů Archigram? archigram1 kunsthaus-graz-graz-steiermark Kunsthaus Graz nOrganický tvar nTechnické odkazy n925 okrouhlých světélkujících trubek, které jsou uloženy pod sklem n60m bublinovitá konstrukce 9bW8l6j4mpe2ntaradaK2fN9o1_500 Blur qepu_2 Blur n2002 nJezero Neuchatel, Švýcarsko nDiller&Scofidio Diller, Scofidio + Renfro - Blur Building 4 Blur nU příležitosti Expo 2002 nNe-architektonická konstrukce nParalela současnou dobu a všezasahujících digitálních médií nX nEiffelova věž – Světová výstava v Paříži1889 nReprezentace industrialismu n 1 3 Blur nPřestava umělého mraku nJednoduché ocelové mřížoví přpomínající létací stroj nTrysky rozprašují do ovzduší atomizovanou vodu z jezera – umělá mlha nPC nastavuje rozstřik mlhy dle povětrnostních podmínek n n diller-scofidio-renfro-blur-building-2 Blur nNávštěvníci si oblečou pláštěnky, obdrží bezdrátový průvodce, vstoupí do mraku a procházejí okolo konstrukce nNehmatatelný mediální zážitek n n blurbuilding_03-560x404 blurbuilding_02-560x403 Rosenthal Center for Contemporary Art eur_altbildaktion_lois-richard-rosenthal-center-for-contemporary-art-index-1569-stellvertreter Rosenthal Center for Contemporary Art n2003, Cincinatti nZaha Hadid nSkládanka vzájemně provázaných krabic z betonu a černé oceli n eur_erco_lois-richard-rosenthal-center-for-contemporary-art_introp_1_1_ Rosenthal Center for Contemporary Art 5447740987_ee42a97de9_z zh Rosenthal Center for Contemporary Art 1 Loftcube nhttp://www.loftcube.net/ n Loftcube loftcube3 Loftcube n2005, Berlin nWerner Aisslingler nCeny pozemků, nemovitostí rostou – architekti hledají cesty nového typu bydlení za rozumnou cenu n45 m2 loft-cube-Werner-Aisslinger2 Loftcube nhostitelský cizopasník – jednotka se připojuje na jinou budovu n n loftcube-werner-aisslinger-3 Kaple Leaf res-leaf-chapel-01-4ef1dbdc19f89 Kaple Leaf n2004 nPrefektura Jamaši, Japonsko nKlein Dytham leaf_chapel_kda291008_4 Kaple Leaf nPro konání svatebních obřadů – automat na rychlosvatby nJakmile skončí obřad, mechanický ocelový panel se po ložiscích vysune vzhůru – napodobení způsobu zvedání nevěstina závoje n leaf_chapel_kda291008_3 Kaple Leaf nKlein Dytham Architecture nMark Dytham a Astrid Klein nPráce kombinují náměty z japonské i západní populární kultury, vizuální metafory n leaf_chapel_kda291008_1 Klein Dytham Architecture nhttp://klein-dytham.com/