Design 21. století úvod Design 21. století pve všech odvětvích enormní nárůst (architektura, nábytek, grafika, móda, urbanismus, bytové doplňky, …) ppostmoderní design x moderní design pmodernismus: přímočarý, racionální, „méně je více“, „ornament je zločin“ ppostmoderní: nový duch experimentování, smyslovosti, návrat dekorace, estetika nahrazuje funkční logiku Design 21. století - architektura poproti přímočarému vizuálu 20. století plastičtější přístup k tvorbě – budovy vypadají např. jako bubliny, okurky, mraky,… p„ikoničtí“ architekti ppř. … Židovské muzeum (Liebeskind – Berlín) jewish Židovské muzeum (Liebeskind) libeskind-berlinjewish IMG_4018p Budova 30 St Mary Axe (Foster – London) norman_foster_barbora_kmonickova_clanek17 Concert Hall W. Disney (Gehry – LA) walt-disney-hall-13 Design 21. století - nábytek pblíže umění – objektu než nábytku pexpresivní, dekorativní ppř. … Front Švédsko front Maarten Baas Dánsko maarten-baas Philippe Starck Francie imgPhilippe Starck2 ??? pCo si myslíte, že tyto změny způsobilo? Rysy designu 21. století pvypadá pouze v některých případech futuristicky, jak tvrdili proroci 20. století pneoblékáme se do hi-tech látek, nežijeme ve futuristických jádrech, … prozmanitost přístupů: nnapř. svítidla Torda Boontjeho ndaty řízená architektura Rema Koolhaase nkonceptuální móda Husseina Chalayana Tord Boontje 9tord_boontje Remo Koolhaas kniha_t_e_t_c__new_york_48ce1754ef Hussein Chalayan hussein-chalayan-ropa-y-tecnologia Rozvoj designu 21. století ptechnologický pokrok, zj. v PC technice a výrobě nCAD nPC simulace – nový vliv i na zákazníky n pglobalizace ncestování, internet, spolupráce designérů různých kultur, diverzita, kosmopolitní duch, rychlost n ??? pJaká mohou být negativa globalizace v designu 21. století? Rozvoj designu 21. století pglobalizace – strach z monokultury, na druhé straně oživování lokální tradice, větší touha se odlišovat p pdemokratizace designu nroste počet bohatší klientely ndesign není záležitostí pouze vyšší vrstvy – IKEA, H&M, ZARA, … nmédia, časopisy - Wallpaper*, publikace Taschen, etc. n Rozvoj designu 21. století pdesign je prezentován jako „in“ součást životního stylu pvývojové trendy neurčuje VIP komunita, ale nekonečné množství nejrůznějších názorových směrů pklíčovým tématem je sebevyjádření pdříve design spíše vnímán jako produkce průmyslově zpracovávaných produktů pve 20. století se design snažil překonat sociální rozdíly x v dnešní době cenově dostupný špičkový design Rozvoj designu 21. století pdesign tzv. značkovacím nástrojem – důležitou roli hraje jméno designéra pfenomén designer-star ptypickým příkladem Philippe Starck pdesigner je přizván k projektu i na základě své image, slávy, jména, … péra znovuzačínající estetiky – vzhled je stejně důležitý jako funkce pdesign a architektura jsou neoddělitelné od marketingu a zábavy p Kauza James Dyson versus Alice Rawsthorn pJames Dyson člen správní rady Muzea designu (Londýn), vynálezce Dysonova vysavače odstoupil – nesouhlas s kurátorskou strategií tehdejší ředitelky muzea Alice Rawsthorn psérie výstav designerů, kteří jsou mediální star pstyling, koncept a postoj jsou stejně důležité jako funkce pvýstavy módního designu na úkor průmyslového Rozvoj designu 21. století pdesign začíná být středem pozornosti bohatých znalců a sběratelů umění pgalerie, aukční síně prosazují díla známých designerů pfunkčnost ustupuje koncepci pholandský konceptuální design, značka Droog ndesignéři se oprostili od teorií funkce a formy, zaměřili se na koncept vyprávění a kultury npř. … Jurgen Bey – Tee Trunk tree_trunk_bench_01 Stuart Haygarth – lustr Tyde stuart-haygarth-design-recuperation-L-7 Rozvoj designu 21. století pfenomén uměleckého designu se staví proti hromadné produkci pinspirace starým řemeslem ppř. … p Nielse van Eijk – lampa Bobbin Lace lampa booblin