15. Úvod ke středověké filosofii 1. Je posvátná nauka v ST naukou dokazovací? a. Lze dokázat obsah věrouky někomu, kdo vůbec nevěří? Je posvátná nauka „bádavá“ nebo „činorodá“? Spíše bádavá, ale i trochu činorodá. a. „bádavá“ = contemplativa = teoretická b. „Činorodá“ = practica = praktická Další aristotelské motivy v ST I.1. a. Pojetí Boha jako principu. b. Rozlišování věd podle předmětu. c. Postup od známějšího pro nás ke známějšímu prostě. d. Blaženost jako nejvyšší dobro. Další Tomášovy zdroje: a. Platónské – Pseudo-Dionýsios, Platón. b. Augustinus. c. Bible. d. Boethius. Srovnání Vyznání XI a ST I.1. a. Augustinus je emotivní a dogmatický. – Ovšem to Tomáš také. b. Tomáš píše obecněji, více argumentačně, věcněji. Z toho plyne otázka – „věř, abys rozuměl“ nebo „rozuměj, abys mohl věřit“? a. Problém s dědičným hříchem.