1. Seminář z vývojové psychologie I Požadavky: aktivní účast na semináři, příprava na semináře, e-learning Úkol: Vyberte si jedno z následujících témat (Dětská kresba nebo Pohádka, kdo chce, může si připravit obě) a zpracujte jej dle zadaných instrukcí. Přípravu pro práci ve skupinkách pak přineste na 1. seminář. Téma č. 1: Dětská kresba Pokuste se získat dětskou kresbu. Požádejte dítě, aby vám nakreslilo obrázek a zadejte téma. Nezapomeňte před tím na úvodní rozhovor s dítětem. Kreslení by mělo probíhat v příjemném pracovní společenství bez výraznější tenze u dítěte. Dítěti dejte k dispozici bílý papír formátu A4. Tužku, případně pastelky, podle vaší volby tématu. Můžete získat více kreseb, např. zvolte více témat u jednoho dítěte, získejte kresby o d více dětí stejného věku, od dětí různého věku. Pokuste se získat kresbu od dítěte ve věku: 2 let 3 let 4-5 let 6-8 let 9-10 let 11-12 let Kresebná témata: a) volné téma b) kresba postavy (pouze tužkou) Instrukce: „Nakresli postavu pána“ c) Kresba rodiny Instrukce: „Nakresli vaši rodinu“ d) Kresba pohádky (dítě může nakreslit oblíbenou pohádku, nebo pohádku, kterou nedávno slyšelo, nebo mu můžete pohádku vyprávět/číst a dítě ji může kreslit) e) u předškolních dětí můžete získat zkusit kresbu křížku, kruhu, čtverce, trojúhelníku (pouze tužkou) Během administrace dítě pozorujte, zaměřte se na celkové chování během kresby, např. zacházení s tužkou, výběr pastelek (pokud je použijete), odklony pozornosti, spontaneitu při kreslení, známky inhibice, kontakt s vámi apod. Po kreslení proveďte s dítětem rozhovor o kresbě. Téma č. 2: Pohádka Příprava na práci ve skupinách: Vyberte si jednu z pohádek: Červená Karkulka, Perníková chaloupka, Sněhurka, Smolíček Pacholíček, případně jinou oblíbenou (všeobecně známou) pohádku. Zkuste si vzpomenout na obsah pohádky. Které postavy se zde vyskytují? Která z postav může být identifikační postavou pro dítě? Jaké problémy tato/tyto postava/y řeší? Mohou řešené problémy symbolizovat řešení některých vývojových úkolů? Kterých? Zkuste si všimnout další symboliky v pohádce. Nabízí pohádka nějaké poučení? Jaké? K zamyšlení: - Jakou pohádku jsem měl/a rád/a ve svém dětství? - (možná se oblíbená pohádka během vývoje měnila, zkuste si vzpomenout, jak se tato - preference měnila během věku) - Jakou formou jsem se ní setkával/a? (četba, vyprávění, která osoba/y, audio-nahrávka, - televize) - Jakou formu jsem preferoval/ a proč? - Co se mi na té pohádce nejvíce líbilo? Které momenty si nejvíce pamatuji? - Hrál/a jsem si někdy v dětství některou pohádku? Kterou? S kým? - Která pohádka se mi líbí nejvíce v současné době a proč? Jaký je můj názor na - prezentování pohádek v médiích - na kreslené pohádky - na moderní pohádky - na různé podoby pohádkových knížek (ilustrace, obsah)? Jaké znáte moderní pohádky? Které pohádky v současné době znají předškolní dětí, které mají nejraději, jakou formou se s nimi setkávají? Doporučená literatura: * Černoušek, M. (1990). Děti a svět pohádek. Praha: Albatros. * Bettelheim, B. (2000). Za tajemstvím pohádek. Praha: NLN * von Franz, M., L. (1998). Psychologický výklad pohádek. Smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Praha: Portál