2. E-learningový seminář z Vývojové psychologie I Téma: Vývoj řeči, motoriky, kognice a jiných důležitých aspektů od početí po školní období Úkol 1: Všichni shlédněte následující povinná videa, týkající se zejména vývoje motoriky, řečových schopností, ale i různých kog. funkcí u dětí a stručně sepište, co jste se z videí dozvěděli (rozsah max. ½ - 1 A4 – opravdu jen stěžejní informace, či nějaké skutečnosti, které vás překvapily). Videa vám poskytnou názorný, avšak pouze rámcový přehled o vývoji zmiňovaných schopností, proto doporučujeme zároveň detailněji nastudovat v relevantní literatuře (např. Vývojová psychologie od Langmeiera, Krejčířové) charakteristiku jednotlivých období od početí až do školního věku (včetně předmětu studia a metod využívaných ve VP). Při sledování videí se opět snažte uvažovat kriticky a informace z nich získané následně ověřte v odborné literatuře - pokud narazíte na nesrovnalosti, pokuste se je ve svém shrnutí popsat a vysvětlit. http://www.youtube.com/watch?v=XCA636-xsiY Motorický vývoj dítěte – krátké video http://www.youtube.com/watch?v=YXbxFPf-W44 Vývoj řeči – krátké video http://www.youtube.com/watch?v=5FreXRAhTQs&feature=related Vývoj řeči http://www.youtube.com/watch?v=rhiy_ljPQEM Psychomotorický vývoj Následující 2 videa jsou uložena ve studijních materiálech předmětu VP I v IS – bude nutné si je stáhnout. Učiňte tak, prosím, co nejdříve, neboť 4.5. budou videa z ISu smazána. https://is.muni.cz/auth/el/1421/jaro2012/PSA_036/um/32333620/ Batolata to think, Batolata to walk Níže jsou odkazy na videa, která jsou nepovinná – tedy jejich sledování je pouze doporučené. Jedná se o specifické snímky, které se zaměřují spíše na patologii. Možnost již nyní letmo porovnat patologický vývoj s vývojem normálním, který jste nastudovali v literatuře a z výše uvedených videí, vám prohloubí váš celkový pohled na lidský vývoj a jeho aspekty – možná vás donutí o problematice více uvažovat a lépe se vám budou chápat souvislosti. Pokud si najdete čas a rozhodnete se sledovat i níže uvedená videa, tak si můžete vybrat, zda stručný záznam raději napíše z těchto specifických videí či z videí předchozích. Následky vlivu dědičnosti a prostředí na dítě (závislosti) http://www.youtube.com/watch?v=SmLdHQfr7SY LMD http://www.ceskatelevize.cz/porady/1095946610-diagnoza/172-lehka-mozkova-dysfunkce/video/ Vlčí děti http://www.ceskatelevize.cz/porady/10095426857-interview-ct24/212411058040105/ Autismus http://www.ceskatelevize.cz/porady/1095946610-diagnoza/dusevni-onemocneni/190-autismus/ Úkol 2: Na základě informací získaných z videí a z odborné literatury doplňte níže uvedenou tabulku. Souhrn z videí a vyplněnou tabulku odevzdejte do odevzdávárny v ISu nejpozději v den 2. semináře. Vývoj řeči Způsob vyjadřování Časové období, od kdy do kdy se dítě takto vyjadřuje Stručný popis Vývoj hrubé motoriky Vývoj jemné motoriky Měsíce či roky Rozvoj konkrétní, nové schopnosti, stručná charakteristika Měsíce či roky Rozvoj konkrétní, nové schopnosti, stručná charakteristika