Psychoterapie – kombinované studium 9.3. 2012 osnova, literatura, požadavky k ukončení, první setkání, sběr dat, kontrakt, terapeutická intervence Osnova •Kazuistika • •První setkání •Sběr dat, terapeutický kontrakt a plánování intervence •Vlastní intervence •Zpětné ověřování účinnosti, volba dalších intervencí •Závěr Osnova 1.Úvodní terapeutické setkání – nad čím přemýšlet před setkáním, jak se připravit, kdy klienta odeslat jinam/medikace; rozdíly soukromé vs. zdravotnické zařízení, komunita 2. 2.Sběr dat – terapeutická smlouva – na jaké informace se při terapii zaměřit, čeho si všímat; návrh intervencí, kontrakt Osnova 3.Vlastní terapeutická intervence 4. •Psychoanalytické a psychodynamické teorie/postupy •Behaviorální, kognitivní a KBT teorie/postupy •Humanistické teorie/postupy •Rodinné, systemické, narativní teorie/postupy •Integrativní teorie/postupy •Výjimky, zvláštnosti – přístupy „na pomezí“ Osnova 4.Ověřování účinnosti terapeutických postupů, ukončení terapie 5. •Metody měření •Subjektivní/objektivní hodnocení •Ukončení terapie (úspěšné/neúspěšné) • Osnova 5.Skupinová terapie •Specifika, zvláštnosti skup. terapie •Pár, rodina, skupina, komunita • 6.Terapie v ČR, výcviky 7.Výzkum v psychoterapii 8. • Seminární práce •Studenti kombinovaného studia a studenti v zahraniční zpracují seminární práci – rozsah min. 18000 znaků (vloží do odevzdávárny nejpozději 1 týden před termínem konání zkoušky) • •Porovnání dvou terapeutických přístupů; alespoň šest různých informačních zdrojů (články, knihy), přičemž nejméně jeden zahraniční Seminární práce •Osnova práce: •Úvod (volba směrů) •Samostatný popis jednoho i druhého směru – cca.1/2 textu •Společné faktory, prvky, postupy •Rozdíly •Souhrn •Citace, seznam literatury – standardy vědeckého textu Seminární práce •!Nelze vybrat oba přístupy ze stejné skupiny! • I. skupina: Freudova psychoanalýza, současná psychoanalýza, Jung, Adler, Horneyová, Kohut, Kernberg; bioenergetika 1) • II. skupina: Behaviorální terapie - Wolpe, Kognitivní terapie - Beck, Racionálně emočně behaviorální terapie – Ellis, současná KBT, multimodální terapie - Lazarus Seminární práce • III. skupina: Terapie zaměřená na člověka - Rogers, Dasainsanalýza, Existenciální psychoterapie (evropská nebo americká), Gestalt terapie, Transakční analýza, Satiterapie 3) • IV. skupina: Systemická terapie, Narativní terapie, Na cíl zaměřená psychoterapie, některý z rodinných směrů, novodobé p. Literatura • •Povinná •Doporučení •Beletristická zpracování Povinná literatura http://i.knihkup.cz/f/74215.jpg http://www.anag.cz/fotocache/bigorig/17514.jpg Doporučená literatura - příklady http://knihy.abz.cz/imgs/products/img_212829_main.jpg http://www.pknihy.cz/cze/system/img/stuff/002771.jpg Doporučená literatura - příklady http://www.jpc.de/image/w600/front/0/9783801713690.jpg http://yourbooksworld.com/images/Health/what-works-for-whom-second-edition.jpg Doporučená literatura • •Nakladatelství Portál – edice Spektrum • •Nakladatelsví Triton • •Další … • • Beletrie •Greenbergová, J. (1998). Neslibovala jsem ti procházku růžovým sadem. Praha: Triton. •Kocábová, D., Kocvera, J. (1996). Zpráva odjinud. Konfrontace: Hradec Králové. •Kottler, J., Carlson, J. (2003). Mumie u jídelního stolu. Praha: Portál. •Kristeva, J. (2004). Jazyk lásky: eseje o sémiotice, psychoanalýze a mateřství. Praha: One •woman press. •Luepnitz, D. A. (2002). Schopenhauerovi dikobrazi. Červený Kostelec: Pavel Mervart. •Peseschkian, N. (1999). Příběhy jako klíc k dětské duši. Praha: Portál. •Peseschkian, N. (1996). Kupec a papoušek: Využití orientálních příběhu v psychoterapii. •Brno: Cesta. •Shem, S. (2002). Hora hore. Praha: Argo. •Svoboda, J. (2005). Modelkou v padesáti. Praha: Portál. •Yalom, I. D. (1999). Lži na pohovce. Praha: Portál. •Yalom, I. D. (2000). Když Nietzsche plakal. Praha: Portál. •Yalom, I. D. (2001). Máma a smysl života. Praha: Portál. •Yalom, I. D. (2004). Láska a její kat. Praha: Portál. •A další Požadavky ke zkoušce •Ústní zkouška – 2 části: • •Teoretická: znalosti toho, co zaznělo na přednáškách; znalost povinné literatury, povšechná znalost a orientace v doporučené literatuře (novinky v oboru) • •Praktická: navržení terapeutické intervence u konkrétního klienta (propojení teorie s praxí) Co je to psychoterapie? •Léčba rozhovorem (mluvením, slovem) – Gesprächstherapie/Freud • •„Léčebné působení na druhého člověka (skupinu osob) převáženě psychologickými prostředky za účelem zmírnění nebo odstranění prožívaných psychických obtíží.“ • Rozdíl terapie – poradenství (neexistuje jasná dělící čára) Kdo psychoterapii provádí? •Psychoterapie jak rozšíření akademického vzdělání: •Psychologové •Lékaři •Absolventi příslušných humanitních směrů • •Psychoterapie jako zcela samostatná profese: •Kdokoliv s příslušným výcvikem • •Klady a zápory Kde jí provádí? •Zdravotnické zařízení •Psychologické ambulance •Nemocnice, léčebny • •Terapeutické pracoviště •Komunity •Terapeutická centra • •Soukromá praxe • Jak vypadá terapeutická pracovna? •Několik základních požadavků: • •Bezpečí (ostré předměty, sklo, zvukotěsnost…) •Útulnost (teplo, dostatek světla, čerstvý vzduch…) •Vybavení (křesla, židle, stolek…) • http://www.hodos.cz/ckfinder/userfiles/images/Pracovna.jpg http://chytrynabytek.cz/images/gallery/26b9c652b652bb5b56c14ee75d0b7a5d.jpg Před prvním setkáním… •Jasně definovat podmínky – čas setkání a jeho délka, na pojišťovnu/hrazená služba •Mít rámcovou představu o povaze potíží (zejména u placené konzultace, abych klienta zbytečně – finančně, ale i časově nezatěžoval) •Mohu se klientovi dostatečně věnovat? (Zvážení svých možností) •Vzít si na klienta kontakt, případně poskytnout kontakt na sebe pro případ nenadálých událostí První setkání •Představení, zmírnění napětí, zopakování podmínek a ujištění, že jim klient rozumí •Rámcové objasnění toho, co mohu nabídnout •Otázka na předchozí zkušenosti s terapií, příp. objasnění, co obnáší práce psychoterapeuta - vedení rozhovoru, důvěrnost vztahu, tělesný kontakt apod. •časté stížnosti – zůstat nestranný (výjimka zneužívání) První setkání •Dosavadní řešení problému/potíží (medikace; spolupráce s dalšími odborníky) •Jak si klient problém vysvětluje (respektování jeho pohledu) •Jak to bude vypadat, až potíže odezní (otázka na zázrak) •Zvážení, jestli „na to mám“ – odeslání ke kolegům (to obnáší dobrou znalost nabídky služeb v regionu) • • • Vlastní sběr dat - forma •Využívání psychodiagnostiky není příliš rozšířené, ale často se dostaneme k lékařské zprávě (zejm. ve zdravotnických zařízeních) – klady i zápory (nálepkování, despekt) •Někteří terapeuti využívají vlastní diagnostiku – dotazníky, projektivní postupy •Časté je také přesvědčení, že „to důležité vyplave na povrch samo“ Vlastní sběr dat - forma Vlastní sběr dat - forma •Otevřené otázky •Parafrázování •Zájem •Potvrzování •Porozumění •Empatie •Trpělivost •Pochvala •… • Oblasti psychoterapeutického působení C:\Users\Dáda\Documents\knihy\Sebepoznání\obrázek_6.jpg Vlastní sběr dat - obsah emoce kognice tělo chování Komunikace Vnější prostředí Minulost X - X X X - Přítomnost X - - X X - Budoucnost - - - - - - • Kazuistika Terapeutická smlouva - kontrakt •Jednoznačné formulování zakázky –Měřitelnost –Zaměření do budoucnosti –Pozitivní formulace –Dohoda o ukončení terapie •Kontrakt –Písemná forma –Ústní domluva –Zpřesňování Vlastní terapeutické intervence •Emoce • -Uvědomění emocí/rozpoznání emocí -desenzibilizace -Emočně korektivní zkušenost -Emoční abreakce -Schopnost sdělovat emoce - - Vlastní terapeutické intervence •Kognice • -Interpretace -Edukace, vysvětlování -Zpochybňování iracionálních přesvědčení -Imaginace, hypnóza -Stop technika (obsese) - - - Vlastní terapeutické intervence •Tělo • -Relaxace, Autogenní trénink -Zvyšování citlivosti vůči tělesným vjemům -Cvičení – pravidelná fyzická činnost -Úprava vnímání tělesného schématu -Úprava biorytmu - - - - Vlastní terapeutické intervence •Chování, komunikace • -Nácvik žádoucího chování -Zabránění nežádoucímu chování (kompulze) -Nácvik asertivity -Analýza a změna komunikačních stereotypů -Zlepšení slovní zásoby - - - - Vlastní terapeutické intervence •Vnější prostředí • -Sociální – práce s klientovým okolím (partner/partnerka, rodina) -Nácvik vztahování se (např. pomocí terapeutického vztahu) -Úprava vnějšího prostředí -Změna prostředí, změna zaměstnání… - - - - -