Ověřování účinku, ukončení terapie, terapeutické dimenze, psychodynamické směry a přístupy ž ž žVydařila se intervence? žMěla zamýšlený účinek? žJe třeba další intervence? ž – opětovný kontrakt ž – ukončení terapie ž ¢ žu dlouhodobější terapie je potřeba klienta na ukončení připravit – postupné snižování frekvence setkávání žcílem by mělo být nedržet klienta v terapii déle, než je potřeba (zaměření na klienta) žNěkdy se klient „už neobjeví“ – kontaktovat, přeptat se na to, co se děje (pozor na sugerování zlepšení) žDoporučuji sledovat „vlastní účinnost“ ž žDirektivnost x nedirektivnost ž žZaměření na symptomy x kauzálnost ž žNácvik x porozumění ž žMinulost – přítomnost - budoucnost ž ž žDirektivnost – výhody: —Snížení úzkosti (zejména v začátcích terapie) —Jasné instrukce pro klienta a tudíž i zřetelné výsledky změn — žDirektivnost – nevýhody —vytváření závislosti na terapeutovi/na jeho názorech a rozhodnutích ¢ ž ž žNedirektivnost – výhody: —často se může objevit téma, které by se ve strukturované terapii vůbec neukázalo —klient se může cítit více přijímán terapeutem — žNedirektivnost – nevýhody —zmatený klient ž ž žSymptomatická léčba ¡Výhoda: krátké trvání ¡Nevýhoda: možné přehlédnutí dalších podstatných záležitostí; substituce symptomu? ¡ ¡Příklad: bezděčné mrkání oka – postupné ovládání pomocí zrychlení a zpomalení – souvislost příznaku se stresem – jiný symptom ž žKauzální léčba ž ¡Výhoda: odstranění potíží jednou provždy (deklarováno) ¡ ¡Nevýhoda: dlouhé trvání; Kde je jistota, co vlastně způsobuje symptom? ¡ ž žNácvik: ¢Osvojování nových způsobů řešení starých potíží ¢Může být zábavný, obzvláště ve skupinách ¢ ž žNáhled: ¢klient porozumí tomu, jak jeho potíže vzniky a jak se udržují – to vede ke snížení úzkosti ¢samotné porozumění však často nemůže odstranit příznak ¢ ¢ Příklad: pokud si uvědomím, že moje potíže ve vztazích souvisí s mojí chybnou komunikací, pak samotné porozumění ke změně nepovede … ž ž žZaměření na minulost: —Možné odhalení spouštěčů potíží —Porozumění — žZaměření na přítomnost: —Udržení člověka v situaci teď a tady —Pozornost soustředěná dovnitř — žZaměření na budoucnost: —Možnost objevit způsob řešení problémů —Nabídnutí optimistické perspektivy ž ž ž ž žVšechny terapeutické směry se v terapii zaměřují na všechny tři časové dimenze, rozdíl je pouze v důrazu, který na danou složku kladou! ž žKauzálně orientované, náhledové, střídání nedirektivnosti a direktivity, zdůrazňování minulosti a přítomnosti ž žDélka výcviku a stejně i terapie dlouhodobější záležitostí ž žVhodné zejména u složitějších osobnostních problémů ž ž ž žObecně: přesvědčení, že nemoc vzniká konfliktem mezi nevědomými přáními a reálným světem (princip slasti x princip reality) ž žLéčba spočívá v jejich ozřejmění – interpretaci ž ž ž ž ž ž„… Psychoanalytické konstrukty mají svůj zdroj a původ ve specifické klinické zkušenosti, kterou lze přiblížit jen zčásti.“ ž žHolub, D.: Současná psychoterapie ž žNelze klinicky ověřovat – tvrzení, že kdo nemá odpovídající výcvik a praxi, nemůže porozumět… ž žZaměření na terapeutický vztah – přenos, protipřenos, terapeutická aliance a reálný vztah ž žZpůsob práce ž ¡Poloha vleže ¡Analýza přenosu ¡Analýza odporu ¡Analýza snů