PSYCHOTERAPIE PŘEDNÁŠKY 11.4.2012 Behaviorální, kognitivní a KBT přístup BEHAVIORÁLNÍ TERAPIE ¢Joseph Wolpe – behaviorální terapie ¢Klasické a operantní podmiňování ¢Později – učení nápodobou (Bandura) — —Pozitivní zpevnění/oslabení – časté u BT – terapeut mívá „pytlíček sladkostí/odměn“ —Dobře funguje pochvala; nejlepší odměna – pocit, že se něco podařilo —Negativní zpevnění – využívají se málo (dříve např. antabusová léčba) —Negativní oslabení – (př. zabránění činnosti) — ¢ http://www.usc.edu/uscnews/stories/img/CHRON2475p1.jpg BEHAVIORÁLNÍ TERAPIE ¢Systematická desenzibilizace ¢ —Princip vzájemné neslučitelnosti podnětů —Vysvětlení postupu —Nácvik relaxace —Seřazení nepříjemných podnětů —Postupné vystavování jednotlivým podnětům ¢In vivo, imaginace (podobná úspěšnost) —Následné zvládání potíží v reálném životě – posilování BEHAVIORÁLNÍ TERAPIE ¢Kazuistika: ¢Žena, cca. 30 let, vysoce specifické doktorské vzdělání ¢Pracuje jako servírka v restauraci svých rodičů – zde také bydlí, prostor opouští s velkými obtížemi ¢Nedokáže cestovat jinak než autem a to pouze s blízkým člověkem (sama sice vlastní ŘP, ale neřídí); úzkosti, panika —Měla psa – musela chodit ven —Bavila jí historie —Měla sen udělat si ŘP na motorku BEHAVIORÁLNÍ TERAPIE ¢Joseph Wolpe – snaha o objektivní zhodnocení terapeutických výsledků (nicméně postupné „vylepšování“ terapeutické účinnosti) ¢Přínosy: ¢Škálování ¢Využití imaginací zaměřených na cíl (výborný postup hojně využívaný např. v koučingu) ¢ Zdůraznění posilování – odměn ¢Vynikající výsledky při práci a dětmi (vnější motivace) ¢Negativa: ¢Přílišná redukce ¢Nadhodnocování sféry vlivu ¢ KOGNITIVNÍ TERAPIE ¢ ¢Obecně: není to podnět sám, co v nás vyvolává nějaké chování, ale jeho subjektivní význam ¢ ¢Klasický model podnět – reakce rozšířen na podnět – kog. zprac. – reakce – následek ¢ ¢Terapeutická práce zaměřena na proces kognitivního zpracování informací ¢ ¢ KOGNITIVNÍ TERAPIE ¢Albert Ellis – RE(B)T ¢ ¢Model A – B – C —A – Activating event —B – belief —C – consequence ¢ ¢Model později rozpracován, přidána další písmena ¢Potíže způsobují iracionální přesvědčení (musturbace) ¢Diskuze, přesvědčování, domácí úkoly – praktický nácvik, využití humoru http://www.eitrainingcompany.com/wp-content/uploads/2011/04/albert_ellis.jpg KOGNITIVNÍ TERAPIE ¢Aaron Beck ¢Původně PA – práce s depresí ¢Automatické negativní myšlenky ¢Negativní triáda – přesvědčení o: —sobě —lidech kolem —světě ¢Sokratovský dialog – terapeut vede vhodnými dotazy klienta k tomu, aby si sám uvědomil nereálnost svých přesvědčení ¢Hledání dysfunkčních kognitivních schémat – nahrazování funkčními ¢ ¢ http://g.psychcentral.com/blog/wp-content/uploads/2009/09/aaron_beck.jpg KBT ¢Zakladatelé Mahoney a Meichenbaum ¢Propojení předchozích způsobů práce do uceleného systému – integrativní pohled ¢ ¢Rysy KBT (Možný, Praško,1999): ¢ 1.KBT je krátká, časově omezená 2.KBT je strukturovaná a terapeut je aktivní a direktivní 3.Pro KBT je charakteristická aktivní spolupráce mezi klientem a terapeutem 4. http://www.kondiceonline.cz/wp-content/uploads/2011/09/MUDr-Jan-Prasko.jpg http://www.kbt-odyssea.cz/storage/Petr_Mozny.jpg KBT 4.KBT vychází z teorií učení a teorií kognitivní psychologie 5.KBT se zaměřuje na přítomné problémy 6.KBT se zaměřuje na konkrétní, jasně definované problémy a na faktory udržující problém 7.KBT si stanovuje konkrétní, funkční cíle 8.KBT se zaměřuje na pozorovatelné chování a vědomé psychické procesy, konkrétní změny v životě 9.KBT uplatňuje vědeckou metodologii 10.Konečným cílem KBT je dosažení soběstačnosti klienta 4. KBT ¢Bludný kruh úzkosti: kbt model.jpg •Později přidány důsledky (Praško a kol., 2007) – dlouhodobé ovlivnění chování MULTIMODÁLNÍ TERAPIE ¢Akronym BASIC I.D: ¢ —B – Behavior —A – Affect —S – Sensation —I – Imagery —C – Cognition —I – Interpersonal realtionships —D - Drugs — — ¢ http://www.psychologytoday.com/files/arnold-lazarus.jpg?1307052595