PSYCHOTERAPIE - PŘEDNÁŠKY 18.4.2012 Humanistické přístupy a směry HUMANISTICKÉ PŘÍSTUPY ¢Předchozí dva přístupy – lidské chování a prožívání je determinováno: ¢Humanisté – důraz na svobodnou volbu, vůli, sebeurčení, tendenci člověka růst ¢ ¢Obvykle nepříliš jasně strukturované postupy – důraz na jedinečnost klienta; „terapie na míru“ ¢ ¢Terapeut spíše průvodcem než odborníkem (odborníkem je klient) EXISTENCIÁLNÍ SMĚRY EVROPSKÁ ŠKOLA ¢Daseinsanalýza – L. Binswanger a M. Boss ¢Navazuje na Huserlovu filozofii – fenomenologie ¢Usiluje o pochopení existence – člověk se má stát sám sebou, najít svůj potenciál ¢Terapie – dialog ¢Cílem terapie často nemusí být adaptace ¢ ¢Logoterapie – Viktor Frankl ¢Lidem je vrozená „touha po smyslu“ – jejím nenaplněním vzniká existenciální frustrace ¢Může vést až k existenciální neuróze ¢Opět: hledání smyslu; hodnot EXISTENCIÁLNÍ SMĚRY AMERICKÁ ŠKOLA ¢Rolo May; později Irvin Yalom ¢ ¢Konflikt pramenící z konfrontace člověka s podmínkami existence – tzv. základní záležitosti ¢ ¢Čtyři významné základní záležitosti: —Smrt —Svoboda a odpovědnost —Existenciální osamění —Životní smysl — ¢Psychoterapeut na úrovni klienta – i on prací s klientem roste a vyvíjí se — ¢ DOPORUČENÁ LITERATURA http://www.hcstatic.cz/data/images/138/medium_img_138229.jpeg CARL ROGERS – PSYCHOTERAPIE ZAMĚŘENÁ NA ČLOVĚKA ¢Nedirektivní, zaměřená na přítomnost a budoucnost, jedinečná pro každého klienta ¢Cílem je sebeaktualizace ¢Tři nezbytné podmínky na straně terapeuta: — —Empatie —Bezpodmínečné přijetí/akceptace —Kongruence ¢ ¢První záznamy terapií – „odkryl tajemství“ terapeutické místnosti odborné veřejnosti ¢Usilování o vědeckost – Q-sort technika ¢Práce na celosvětové úrovni - mediace — GESTALT TERAPIE ¢Fritz Perls – původně PA, Reichův žák; konfrontační ¢„integrativní pojetí“ – psychologické i filozofické kořeny (v mnohém podobná KBT) ¢Terapie: Fixovaný gestalt (nedokončená úloha) ¢Kontaktní cyklus – interakce s prostředím ¢ ¢ Uvědomění Vjem Stažení Mobilizace energie Kontakt Akce Zpraco-vání GESTALT TERAPIE ¢Uvědomění (vlastně zaměření pozornosti) —Mysl —Tělo —Emoce ¢ ¢Práce s projekcí —Vnitřní hlas —Sny ¢ ¢Teorie pole ¢ ¢Experimentování ¢ TRANSAKČNÍ ANALÝZA ¢Komunikace: tři egostavy: dítě, dospělý, rodič ¢ ¢ ¢Analýza transakcí ¢Převzetí odpovědnosti ¢hry ¢ ¢ obrázek_4.jpg obrázek_3.jpg