KOMUNIKACE Komunikační proces Komunikační prostředky Komunikační zlozvyky Znaky zdravé komunikace PhDr. Jaroslava Dosedlová, Ph.D., Psychologický ústav FF MU v Brně Komunikace je… * proces sdělování a sdílení významů mezi lidmi • •intrapersonální •interpersonální •masová komunikace Komunikační proces * Plaňava, 1992 osobnost A záměr A transfor- mátor A sdělení transfor- mátor B osobnost B účinek B kontext kontext ZV Co si sdělujeme? * Fakta * Postoje k faktům * Postoje (vztah) ke komunikačnímu partnerovi * Aktuální stav * Trvalejší osobnostní charakteristiky * Naši představu o časovém průběhu Čím komunikujeme? (osobní média) Verbální Neverbální Paraverbální (parajazykové) slovo - řeč mimika intonace polohy těla intenzita pohyby těla barva doteky důraz vzdálenosti pauzy zacházení s časem artikulace úprava zevnějšku vokalizace atd. Životní postoje a komunikace Vztah k sobě Komunikace Vztah k druhým + agresivní - - pasivní + - pasivně-agresivní - + asertivní + MCj04338170000[1] MCj04338210000[1] MCj04338180000[1] MCj04338170000[1] MCj04338180000[1] MCj04338210000[1] MCj04338230000[1] MCj04338230000[1] Komunikační zlozvyky při naslouchání * Čtení myšlenek * Přerušování a skákání do řeči * Nereagování na sdělení (chybí zpětná vazba) * Neverbální odmítání Komunikační zlozvyky při sdělování * Nepřímé vyjadřování pocitů oklikou * Neupřímnost * Nejasnost a nekonkrétnost sdělení * Přehánění a nadměrné zobecňování * Značkování * Připisování úmyslu * Únik od tématu * Přehnaná emoční reakce * Nesoulad slovního a mimoslovního projevu * Co patří k dobré komunikaci? • • nkognitivní přizpůsobování se partnerovi nsoulad slovního a mimoslovního projevu noční kontakt notevřenost, autentičnost a konkrétnost sdělení njasnost a srozumitelnost numění uvědomit si své kladné i záporné pocity, postoje a požadavky a bez agrese je vyjadřovat nreciprocita numění vyjádřit zájem, otevřené otázky, dovednost naslouchat nneinterpretovat předčasně, co se skrývá za sdělením („nečíst myšlenky“) nkonzistence vztahů npodpora humoru, vývoje a flexibility n n n