‫ا‬‫وف‬ 1 Mystika (tasawwuf) a „ľudový“ islám cesty askézy (zuhd) a poézie, súfijské techniky a reálie, taríqy, al-Halládž, Ibn al-c Arabí, Džalál ad-Dín Rúmí; kult „svätcov“, amulety a pod. pramene: BAJÁTOVÁ, Moždeh, DŽAMNIJÁ, Mohammad Alí, Příběhy z pouští a zahrad. Moudrosti a příběhy ze života nejznámějších súfijských mistrů, Praha, Portál, 1999. RÚMÍ, Džaláleddín Balchí, Masnaví, Praha, Protis, 1995. literatúra: BRUIJN, J. T. P. de, Persian Sufi Poetry: An Introduction to Mystical Use of Classical Poems, Richmond, Curzon Press, 1997. GEAVES, Ron & DRESSLER, Markus & KLINKHAMMER, Gritt (eds.), Sufis in Western Society: Global Networking and Locality, London – New York, Routledge, 2009. KARAMUSTAFA, Ahmet T., Sufism: The Formative Period, Edinburgh, Edinburgh University Press, 2007. KROPÁČEK, Luboš, Súfismus, Praha, Vyšehrad, 2008. MALIK, Jamal & HINNELLS John (eds.), Sufism in the West, London - New York, Routledge, 2006. OSTŘANSKÝ, Bronislav, Dokonalý človek a jeho svět islámské mistiky, Praha, Orientální ústav AV ČR, 2004. OSTŘANSKÝ, Bronislav, Hledání skrytého pokladu, Praha, Orientální ústav AV ČR, 2008. RENARD, John, The A to Z of Sufism, Lanham – Plymouth, The Scarecrow Press, 2009. SCHIMMEL, Annemarie, The Mythical Dimensions of Islam, Chapel Hill, University of North California Press, 1975. SCHIMMEL, Annemarie, As Through a Veil: Mystical Poetry in Islam, New York, Columbia University Press, 1982. SMITH, Margaret, Studies in Early Mysticism in the Near and Middle East, Oxford, Oneworld, 1995. VITRAY-MEYEROVITCH, Eva, Rúmí a súfismus – úvod do islámské mystiky, Praha, CAD, 1993. WITTENVEEN, Dr. H.J., Univerzální súfismus, Praha, CAD Press, 1998. Formovanie islámskej mystiky (Egypt, Irak, stredná Ázia). Vplyvy kresťanstva a buddhizmu. tasawwuf – súfizmus, súf – hrubá ovčí vlna (možné iné významy napr. suffa – lavička, rada, safí – čistý, grec. sofos – múdry a pod.) súfí – mystik (tur. / perz.: derviš), fakír, sálik, násik, záhid, bakká hlavné techniky a zásady Priblížiť a Bohu, splynúť s Bohom, rozplynúť sa v tawhíd, k tomu slúžia rôzne extatické a entatické techniky: cvičenia (azkar), spev, hudba, tanec (samá’), mystickou extáza (ghalaba), modlitba (wird), extatické výkriky (šath) atď. Predmetom súfizmu je intuitívne, ezoterické poznanie - mac árifa ‫ا‬‫وف‬ 2 Súfijská „cesta” (taríqa) sa skladá z rôznych stavov (ahwál) a zastávok (maqámát) – príkladom je Muhammadova nočná cesta. zuhd – askéza dhikr – mystická „seansa“ faná’ – rozplynutie v Božej jednote majster (muršid) a učeň (muríd) šajch (šejk) – „majster“ (tur. bábá, perz.: pír), sídí, marabut / murábit (sev. Afrika) „náš učiteľ“ – mawlaná, maulá, muláj (sev. Afrika), mevlana (tur.) milosť (rahma), požehnanie (baraka) Iracká škola: Hasan al-Basrí (zomr. 728) al-Husajn ibn Mansúr al-Halládž (zomr. 922) – aná al-haqq (ja som Pravda) Rábic a al-c Adawíja (zomr. 801) Ibn al-c Arabí, Muhjí ad-Dín (zomr. 1240) Kamene múdrosti (Fusús al-hikam) Mekkánske iluminácie (al-Futúhát al-makkíja) mystická láska (al-mahabba al-haqíqíja) je opakom svetskej lásky súfijská lyrika: perzská poezia (óda - ghazál) „mevlana“ Džalál ad-Dín Rúmí (zomr. 1273) – Díván, Masnáwí Abú c Abdalláh Mushaffir ad-Dín b. Sac dí (zomr. 1283) – Bostán, Golestán Šams ad-Dín Muhammad Háfiz (zomr. 1389) – Díván súfijské „rády“ (taríqa) a rádové domy (záwija, ribát, perz. chánaka, tur. tekke) nakšbandíja – Bahá ad-Dína Nakšband (Sýria, Kaukaz, Kurdistan) qádiríja – c Abd al-Qádir b. Abí Sálih Džangídost Gílání (Iraq, Pákistán, záp. a sev. Afrika) mauláwíja (tur. mevleviye) – Džalál ad-Dína Rúmí (tanec) bektašíja – Haci (Hadži) Bektaš Veli (kresťanské, pohanské prvky c Alí a 12 šíc itských imámov a pod.), jeni čeri politické ambície súfizmu: Turecko, sanúsíja - Lýbia, qadiríja – Alžírsko, súfizmus vrz. fundamentalizmus svätci (arab. walí - druh, walí Alláh - druh Boží; perz. oulijáolláh - druhovia Boží) emámzádeh, „synovia imámov“, amulety a talizmany.