Islám na prahu 21. stor. islám a Západ, muslimovia na Západe Základná charakteristika súčasného islámu, politizácia islámu - „muslimská politika“, tradicionalizmus / „ortodoxia“, „intelektualizmus“: liberalizmus / sekularizmus, fundamentalizmus / islamizmus („aktivizmus“): smery a skupiny (prehľad a paradigmy), Islám a Západ (Samuel P. Huntington a „stret civilizácií?“, Edward W. Said a „orientalizmus“), Islám na Západe (Európa, USA) a u nás (Slovensko, Česko, Československo). Pramene al-bannĀ’, Hasan, Five Tracts of Hasan Al-Bannā’ (1906-1949). A Selection from the Majmū^cat Rasā’il al-Imām al-Shahīd Hasan al-Bannā’, (eng. trans. & ed. Charles Wendell), „Near Eastern Studies vol. 20”, Berkeley – Los Angeles – London, University of California Press, 1978. Khumaynī, Rūh Allāh, Islam and Revolution. Writings and Declarations of Imam Khomeini, Berkeley, Mizan Press, 1981. Mítháq harakat al-muqáwwama` l-islámíja (Hamás), Filastín, 1. muharram 1409 Hidžrí – The Covenant of the Islamic Resisitance Movement (HAMAS), Palestine, 18. august 1988; on-line ed.: http://www.yale.edu/lawweb/avalon/mideast/hamas.htm Qutb, sayyid, Milestones: Ma’alim fi’l-tareeq, Birmingham, Maktabah Booksellers and Publishers, 2006. Literatúra barša, pavel, Západ a islamizmus. Střet civilizací, nebo dialog kultur?, Brno, Centrum pro studium demokracie a kultury, 2001. Dekmejian, R. Hrair, Islam in Revolution: Fundamentalism in the Arab World, Syracuse - New York, Syracuse U.P., 1995. Eickelman, Dale F. & Piscatori, James P., Muslim Politics, Princeton - New York, Princeton University Press, 1996. Enayet, Hamid, Modern Islamic Political Thouht, Austin, University of Texas Press, 1982. Kepel, Gilles, Boží pomsta. Křesťané, Židé a muslimové znovu dobývají svět, Brno, Atlantis, 1996. Kropáček, Luboš, Islámský fundamentalismus, Praha, Vyšehrad, 1996. Kropáček, Luboš, Blízký východ na přelomu tisíciletí. Dynamika přeměn v muslimském sousedství Evropy, Praha, Vyšehrad, 1999. Lewis, Bernard, The Political Language of Islam, Chicago - London, University of Chicago Press, 1988. Mendel, Miloš, Islámská výzva. Z dějin a součastnosti politického islámu, Brno, Atlantis, 1994. Mendel, Miloš, Džihád. Islámské koncepce šíření víry, Brno, Atlantis, 1997. MENDEL, Miloš, Náboženství v boji o Palestinu. Judaismus, islám a křesťanství jako ideologie etnického konfliktu, Brno, Atlantis, 2000. Mendel, Miloš, S puškou a Koránem: Pojmy a argumenty soudobého islámského fundamentalismu, Praha, Orientální ústav Akademie věd České republiky, 2008. The Oxford Encyclopedy of the Modern Islamic World, 4 volls., J.L. Esposito (ed. in chief), New York, Oxford University Press, 1995. Roy, Olivier, The Failure of Political Islam, London - New York, I.B. Tauris, 1994. Saad-Ghorayeb, Amal, Hizbu‘llah: Politics and Religion, London, Pluto Press, 2002. „temné storočia islámu“ – „zachovanie“ zlatého veku Smery, prúdy, tendencie I.A. islamizmus / fundamentalizmus I. „aktivizmus“ / „intelektualizmus“ I. B. sekularizmus / modernizmus II. tradicionalizmus Korene súčasného radikálneho islámu „islámske sociálné hnutia“: Wahhábizmus: Muhammad ibn ^cAbd al-Wahháb sanúsíja: Muhammad b. ^cAlí as-Sanúsí Mahdíja: Muhammad Ahmad al-Mahdí Fulbské džihády a Usuman dan Fodio, Kavkaz a imám Šámil, Čína, Indonézia, atď. Nahda: Džamál ad-Dín al-Afghání Muhammad ^cAbduh Muhammad Rašíd Ridá a salafíja časopisy: al-^curwá al-wuthqá a al-Manár islámsky fundamentalizmus / radikalizmus „Politický islám“ a islamizácia spoločnosti (zhora či zdola?), da^cwa wa džihád. „Noví“ islámski intelektuáli-aktivisti a „islámsky poriadok“ (nizám al-islámí) a „islámsky obrat“. Pokus o definíciu islámskeho fundamentalizmu, relevantnosť pojmu/pojmov, problémy, smery a vývoj. Mendel, Miloš, Islámska výzva, Brno, Atlantis, 1994, pp. 41-43. „Co je to vlastně islámsky fundamentalismus? Tento pojem nemám příliš rád a nadále ho budu používat jen s ohledem na to, že v naší veřejnosti dostatečně zdomácněl a že koneckonců není po ruce žádný jiný pojem, který by popisovaný společenský jev vystihoval bezezbytku (...) V této knize budu pod pojmem fundamentalismus chápat mnohotvárný ideologický a politický trend ve společnosti islámských zemí, jehož nejniternějším rysem je propojit klasickou islámskou politickou teorii ajejí soudobé interpretace s víceméně spontánně vyjádřenou tendencí k opoziční politické činnosti a „nekonformnímu“ způsobu chování. Fundamentalismus je nesourodý a vnitřně bohatě strukturovaný projev života části v společnosti v dnešním islámském světě. Jde o široce prociťovanou touhu po návratu k mravně ryzím a osvědčeným „fundamentům“ při použití různých podob politické činnosti a celkového „okázale islámského“ společenského chování.“ Kropáček, Luboš, Islámský fundamentalismus, Praha, Vyšehrad, 1996, pp. 31-32. „Fundamentalismus se zakládá na strohém přesvědčení o majetníctví pravdy. Vyznačuje se neúprosností, nesnášenlivostí a tvrdostí srdce. Z Koránu si účelově vybírá jen některá témata a symboly. Od morálněprávních úvah, zaměřených silne kriticky zvláště proti západním kulturním vlyvům, přechází k tvrdému jednání proti jinak smýšlejícím. Kolísá mezi skutečnou religiozitou a radikálnimi kulturními projevy a tendencí ke zpolitizování. V jeho ideologickém poli se formuje užší proud politického islámu, islamizmu, s celospolečenskými cíli ustavení totalitního islámského řádu. V krajních polohách islamizmus sahá k násilí a projevuje sej ako extermismus či terorismus. Z hlediska islám ujde o heretické vybočení, o novodobé, násilne orientované sektářství.“ Smery a hnutia asociácia muslimských bratov (džamá^cat al-ichwán al-muslimín) Egypt: založenie a začiatky ďalší vývoj, druhá a tretia generácia muslimských bratov (Hasan Hubajdí, ^cUmar Tilimsání a ďalší), „Zvláštny aparát“. Hasan al-Banná Sajjid Qutb a Milníky na ceste (Ma^cálim fí taríq) Egypt: skupiny „priamej akcie“ at-Takfír wa ’l-hidžra (Ahmad Šukrí Mustafá) Džamá^cát islámíjja zoskupenia al-Džihád a šejk ^cUmar ^cAbd ar-Rachmám a ^cAbd as-Salám Faradž Sýria (Sa^cíd Hawwá’, ^cAbd al-Fattáh Abú Ghubba); Jordánsko: Front islámskej akcie (^cAbd ar-Rachmán al-Chalífa, ^cAbd al-Latíf al-^cArabíját, Isháq Farhán) Palestinský islámsky radikalizmus Hamás šejk Ahmad Jásín Harakat al-muqáwwama al-islámíja Hnutie islámskeho odboja ^ ^ ^ ^ ^ ^ Ďalší predstavitelia: ^cAbd al-^cAzíz ar-Rantisí Chálid Miš’ál, Mahmúd az-Zahhár. Džihád al-islámí fí Filastín Fathí aš-Šiqáqí Islámsky džihád v Palestíne Súčasný vodca: Ramadán ^cAbdalláh Šalláh Hizb at-tahrír al-islámí a Taqí ad-Dín an-Nabhání Strana islámskeho oslobodenia ší^ca Irán: „Islámská revolúcia“, ájatolláh Rúholláh Chomejní a welájet-e faqíh vláda „duchovenstva“, doslova: vláda „duchovného“ a „reformisti“: Muhammad Chatámí export revolúcie, súčasné íránské „reformy“ a nový rahbar: ^cAlí Chamenei radikáli: Mahdúd Ahmadinedžád a „reformisti“: Mír-Hossein Músáwí Irak: Strana Da^cwa (Muhammad Báqir as-Sadr) veľký ájatolláh ^cAlí as-Sistání Muqtadá as-Sadr a Mahdího armáda Libanon: hnutie ^cAmal a Músá as-Sadr (súčasný vodca: Nabíh Berrí), Muhammad Husajn Fadlalláh Hizballáh a Hasan an-Nasralláh Pan-islamizmus a snahy o vytvorenie „celosvetovej islámskej ummy“ neo-salafíja, neo-wahhábíja, džihádí hnutia Militantné radikálne islámske hnutia a svetová politika (Afganistan, Somálsko, Sudán, Bosna, Čečensko, atď.) Usáma b. Ládin a hnutie al-Qá^cida (^cAbdulláh ^cAzzám, Ajman az-Zawáhirí, Abú Mus^cab az-Zarqáwí). Islám a Západ, muslimovia na Západe Západná recepcia islámu Démonizace islámu - imaginácia vrz. fakty: Vizuálne zdroje (obrazy, televízia, film) Textové zdroje (tlač, knihy) Vytváranie stereotypov v priebehu socializácie (vzdelávanie a tradícia, vizualizácia kultúry, selektívny obraz islámu v médiách, atd.) Príklad: prorok Muhammad „Mahomet“ ako „falošný prorok“ a Antikristus Dante: Božská komédia Inferno XXVIII, 19-42 Václav Budovec z Budovca: Antialkorán Muhammadove obrazy na Západe Karikatúry v Jyllands-Posten „medzinárodný boj s terorizmom / islámsky terorizmus“, „bezpečnostná politika“ a „ríša zla“. USA, Izrael, Palestína a pod. Xenofóbia a islamofóbia vrz. multikulturalismus (napr. Geert Wilders: Fitna) Kauza minaretov vo Švajčiarsku a „burky“ vo Francúzsku Prenášanie predsudkov Teórie islámsko-západných vzťahov: Orienalismus a Edward W. Said „Stret civilizácií“ a Samuel P. Huntington Islám a muslimovia vo Veľkej Británii, vo Francúzku, v Nemecku a inde, „džihádisti“ (napr. Abú Qatáda al-Filastíní) a Euro-islám (Táriq Ramadán). Muslimovia v Európe 53 miliónov (7.2%) z toho v EU 16 miliónov (3.2%) Islám v Československu v ČR a SR 1934 - vzniklo prvé združenie muslimov v Československu. 1991 - Ústředí muslimských náboženských obcí. 1998 - prvá mešita v ČR v Brne. 2004 – v ČR islám oficiálne registrované náboženstvo. Počet muslimov v ČR 4000 – 10 000. Problémy s registráciou v SR Islámska nadácia v SR Počet muslimov v SR 1 500 – 4 500. Islám v ČSR (Muhammad ^cAbdulláh Brikcius, Muhammad ^cAlí Šilhavý) ČR (Muníb Hassan ar-Ráwí) SR (Muhammad Safwán Hasna) v Strednej Európe.