MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ FILOZOFICKÁ FAKULTA Didaktika estetické výchovy Multikultura - Subkultury Autorky práce: Jana Moláková Veronika Klašková Pavla Masaříková Brno 2011 Definice estetické výchovy: Estetická výchova se podílí na rozvíjení kulturního a estetického cítění žáků s důrazem na dějiny umění a také na přehled v současném kulturním dění a životě. V této koncepci estetické výchovy je dán také prostor pro probírání hraničních témat. Nesdělovat žákům pouze určité zažité stereotypy, ale skrze zážitek, tedy netradiční výukovou formou, přivést žáka k vlastnímu názoru a kritickému myšlení. U žáků by se tedy postupně mělo rozvíjet umění komunikace a vytváření si vlastních argumentů a schopnosti si je obhájit. Na straně druhé také ovládat sebe a přijímat názory a pohledy druhých. Nedílnou součástí estetické výchovy je také rozvíjení kreativity a uměleckého cítění. Cíle hodiny: Žák dokáže vytyčit hlavní subkulturní směry. Žák umí komunikovat se spolužáky a na základě argumentů obhájit vlastní názor. Žák se dokáže vyjádřit ke kontroverzním tématům. Žák se seznámí s uměleckou tvorbou subkultur, především pak subkultury street artu. Žák dokáže posoudit subkultury z několika úhlů pohledu, dokáže se tedy na problémy dívat kriticky a posoudit veškeré důležité aspekty. Časová dotace: Výuka probíhá jednou za čtrnáct dní v odpoledních hodinách. Časová dotace činí 2x45 minut. Lekce se koná bez přestávky. Přestávka je možná dle aktuálních potřeb žáků nebo rozhodnutí vyučujícího. Třída: Hodina je určena pro třetí nebo čtvrtý ročník gymnázia. Se třídou, která má dvacet žáků, jsme již seznámeny, známe jejich práci, předpokládáme jejich reakce a zapojení do výuky. Kontext hodiny „SUBKULTURA“: Tuto lekci jsme zařadily do projektové výuky. Předpokládáme propojení se základy společenských věd, kde žáci budou probírat jednotlivé ideologie, s českým jazykem a literaturou a výtvarnou výchovou. V těchto hodinách získají teoretické poznatky, který si v hodině estetické výchovy utříbí a rozvinou. Hodnocení: Hodnotit budeme individuální vývoj žáka, který sledujeme v průběhu celého roku. Známkovat budeme písemné práce, které budou vycházet z látky z pracovních listů. Dále budeme hodnotit malými známkami aktivitu a práci v hodinách, spolupráci se spolužáky. V tomto projektovém vyučování týkající se subkultury se bude dále hodnotit práce žáka ve všech „spolupracujících“ předmětech – ZSV, VV, jazyk český a literatura. 1. lekce Čas (min) Aktivita Cíl Co se děje Instrukce Pomůcky 10 Administrativa, upravení zasedacího pořádku Zápis do třídní knihy, uklidnění studentů, nové uspořádání třídy. Učitel zapíše téma hodiny, chybějící žáky. Usměrňuje třídu. Studenti se posadí do skupinek po třech . Zjistíme kdo chybí, zapíšeme do třídní knihy. Požádáme o ztišení. Poprosíme, aby si sedli po trojicích. Třídní kniha. 10 Třífázový rozhovor Úvodní evokační kooperativní aktivita, pomocí níž si žáci snaží vybavit co nejvíc na téma subkultura. Studenti si ve trojici rozdělí roli na A, B, C. Aktivita probíhá ve třech fázích. V první fázi se po dobu 2 min. žák A ptá, žák B odpovídá a žák C pozoruje, popř. zapisuje. V dalších fázích se role prohodí. Stopujeme 2 minuty na každou fázi (tzn. 3x2 minuty). Sledujeme, zda žáci pracují a mluví k tématu, kontrolujeme správný průběh aktivity. Papír 15 Reflexe úkolu Zjistit, co žáci již vědí o subkultuře, popř. jaké asociace se jim vybaví. Seznámení s tématem hodiny. Učitel zjišťuje, na co studenti přišli. Ptáme se zástupce každé skupinky, co se dozvěděli. Odpovědi korigujeme, žáky navedeme k tomu, co je to subkultura. Předpokládáme, že padnou názvy konkrétních subkultur, čímž se připravíme na další aktivitu. 5 Přiřazení obrázků k charakteristikám Dozvědět se základní charakteristiky, charakteristické znaky jednotlivých subkultur. Učitel má na tabuli připravené obrázky jednotlivých subkultur, ke kterým se má přiřadit jejich charakteristika, nalepená na druhém konci tabule. Požádáme žáky, aby věnovali svou pozornost tabuli, dobrovolníci budou jednotlivě chodit a přiřazovat. Přiřazené charakteristiky si pak společně přečteme. Obrázky jednotlivých subkultur a jejich charakteristika, tabule 20 Vlak tolerance, Seznámit se se stereotypy a předsudky, které jsou spojené s jednotlivými subkulturami. Učitel nalepí každému žákovi na záda lísteček se zástupcem jedné subkultury, kterým se pro tento okamžik stává. On sám neví, kdo je. Chodí po třídě a jednou větou vždy studenti zareagují na jednotlivé představitele. Tak, jak si myslí, že by se k nim chovali, kdyby je potkali, nebo jak si myslí, že se k nim staví společnost. Nalepíme každému žákovi na záda zástupce subkultury. Kontrolujeme správný průběh aktivity. Usměrňujeme hru, aby ve třídě nenastal chaos. Samolepící lístečky 30 Reflexe úkolu, Práce s pracovním listem Zjistit, jak vnímají žáci odlišnosti jednotlivých subkultur, jak si myslí, že je vnímá společnost. Pomocí otázek se učitel snaží navést žáky na konkrétní informace o subkulturách, které si zapíší do pracovního listu. Debatuje se nad aktivitou. Snaha, aby si žáci sami vytvořili názor na jednotlivé subkultury, na to, jak se k nim chová společnost a proč. Dále se pro žáky zopakuje co subkultura je, aby si mohli udělat poznámky do svých pracovních listů. Ptáme se žáků např.: Jak jste se cítili ve své roli? Proč si myslíte, že se k vám chovali ostatní tak, jak se k chovali? Myslíte, že lze příslušnost k subkult. přisuzovat jen podle vzhledu? Která z idejí subkult. vás nejvíce zaujala? Se kterými nesouhlasíte? Připadají vám subkult. nebezpečné? Proč? … Pracovní list 2. lekce 5 Administrativa Zápis do třídní knihy, uklidnění studentů. Učitel zapíše téma hodiny, chybějící žáky. Usměrňuje třídu. Zjistíme kdo chybí, zapíšeme do třídní knihy. Požádáme o ztišení. Třídní kniha 5 Akrostich Rozehřívací evokační aktivita, pomocí níž si žáci povzpomínají, o čem se mluvilo minule, a navodí se na dnešní hodinu. Na tabuli budou ve sloupcích napsána tři slova: punk, hippie, street art. Žáci si nejprve udělají svůj akrostich do pracovních listů a poté budou jednotlivě chodit a zapisovat ke každému písmenu asociaci, která se týká daného slova. Zadání úkolu v pracovním listě. Poté postupně vyvoláváme žáky, kteří chodí zapsat slovo, které je napadne k jednotlivým písmenům. Tabule, Pracovní list 5 Tabulkovaná Bližší seznámení s konkrétními třemi subkulturami a opakování po 14 dnech. Na meotaru se jim promítnou jednotlivé krátké charakteristiky těchto tří subkult. Žáci ve dvojicích přemýšlí, co kam patří, po té jim to učitel promítne barevně a žáci si zkontrolují, zda přiřadili správně. Následně si to zapíší do pracovního listu. Promítneme úkol, necháme čas na přemýšlení. Pak promítneme správné odpovědi. Meotar, pracovní list 5 Reflexe aktivity Reflexe aktivity, učitel otázkami cíleně směřuje k dalším činnostem Pomocí otázek učitel cíleně navede žáky k tomu, že tyto subkultury spojuje boj proti komerci, vymezení se mainstreemu (v době vzniku těchto subkultur i dnes) atd. Ptáme se např.: Vidíte v těchto subkulturách něco společného? Co je spojuje? … 10 Čínský text Seznámení se s uměním, myšlenkou či jinou charakteristikou punku, hippie a street artu. Žáci pracují ve třech skupinách, které odpovídají třem řadám lavic. Každá dostane ve sloupcích napsaný text (Hippie - Kvílení od Allena Ginsberga, Punk – ukázka písně Anarchy od Sex Pistols, Street art – citát britského výtvarníka Banksyho, který se vyjadřuje k reklamě), který souvisí s jednou subkulturou. Několik písmen je označených barevně. Když je přečtou po sloupcích, získají slovo, které souvisí s danou subkult. Požádáme žáky, aby si ve skupinách přečetli svůj text a zjistili, jaké je hledané slovo. Poradíme jim, že většina písmen jde po sloupcích. Kontrolujeme, zda plní úkol, popř. radíme, jakým způsobem text číst, nalézt slovo… Tři papíry s textem 25 Diskuze k aktivitě, výklad Seznámení se s literaturou Hippie, hudbou Punk a myšlenkami Street art. Zaměření se na současné Street art umění. Učitel pojímá výklad o Hippie jako opakování z literatury (Beat generation atd.), zmíní něco o Punku a přechází ke Street artu. Žáci si zapisují do pracovních listů. Navazujeme na předchozí aktivitu, zopakujeme to, co již znají z literatury. Nejvíce se zaobíráme uměním Street art, protože spadá do současnosti a od žáků požadujeme, aby se uměli vyjádřit k současnému dění. Také se pobavíme o citátech dvou street artových umělců, které žáci mají na svých pracovních listech. Komunikace? Vandalismu? Obrázky, Pracovní listy 18 Komunikace prostřednictvím street artu Vyzkoušet si, jakým způsobem street art „komunikuje“ svými obrazy. Podpoření kreativity. Každá skupinka dostane obrázek, který musí „oživit“. Popíší, co se děje na obrázku buď krátkým příběhem (ve 3. os. č. j.), nebo dialogem. Poté se žákům sdělí pár vět o autorech, jejichž výtvor oživovali. Oni si tyto informace poznačí do pracovních listů. Zadáme úkol, přesně ujasníme, jak má příběh či dialog vypadat, jaký má mít rozsah atd. Kontrolujeme správné plnění úkolu. Obrázky street art, papír, pracovní list 2 Zadání domácího úkolu Příprava šablony, kterou využijí v hodinách výtvarné výchovy. Zde pak budou vyrábět stencils, které se hojně využívají ve street artu. Učitel zadá domácí úkol, kterým má být vytvoření šablony na téma : „Moje generace“. Pomocí této šablony budou ve výtvarné výchově sprejovat své stencils. Zadáme domácí úkol. Odpovíme na otázky studentů. 10 Argumentace Ujasnění si názorů na současnou problematiku street artu. Umět argumentovat, svůj názor si obhájit. Třída je rozdělena na dvě půlky. Učitel zadá otázku: „Připadá vám street art jako umění, nebo se jedná jen o pouliční vandalismus?“ Jedna skupina žáků bude obhajovat street art jako umění, druhá zastává názor, že se jedná pouze o vandalismus. Prvních přibližně pět minut skupina přemýšlí nad argumenty, zbývajících pět minut probíhá debata. Rozdělíme třídu na dvě půlky, zadáváme otázku a korigujeme následnou debatu. připomínáme pravidle komunikace. 5 Diamant Ujasnit si svůj názor na téma subkultura. Zakončit obě lekce. Žáci si do pracovního listu, kde mají grafickou podobu diamantu, doplní všechny řádky. 1. řádek – téma subkultura, 2. řádek – dvě kladná slova, která je napadnou v souvislosti s tématem, 3. řádek – co téma dělá, co se s ním děje, 4. řádek – čtyřslovná kladná věta. Další řádky pokračuji zrcadlově stejně, avšak žáci doplňují záporné výrazy týkající se tohoto tématu. Ukončení hodiny. Učitel vysvětlí úkol. A pokud některý z žáků chce, může svůj diamant přečíst nahlas. Pracovní list Třífázový rozhovor Kooperativní metoda, při níž se žáci ptají jeden druhého na to, co si myslí/ví o daném tématu. POSTUP: 1. Rozdělení žáků do trojic 2. Pokud „přebývá“ 1 – 2 žáci, mohou být, podobně jako učitel, centrálními pozorovateli (sledovat práci trojic, zda mluví tiše, dodržují pravidla postupu, jaké otázky volí…) 3. Ve trojicích se žáci rozdělí na roli A, B a C. 4. Vysvětlení fází rozhovoru podle následujícího klíče: žák A žák B žák C 1. fáze ptá se odpovídá pozoruje (+ zapisuje si) 2. fáze pozoruje (+ zapisuje si) ptá se odpovídá 3. fáze odpovídá pozoruje (+ zapisuje si) ptá se 5. Zadání tématu/otázky/úkolu pro rozhovor a dobu trvání jedné fáze rozhovoru 6. Chvíle ticha na přemýšlení všech žáků (nekonzultují navzájem). 7. Samotný třífázový rozhovor 8. Prezentace výsledků před třídou (není nutné; závisí na podstatě práce, cílech učitele…) VÝHODA: Tento postup prodlužuje čas, kdy žák sám mluví (mluvení souvisí úzce s myšlením). Při klasické výuce hovoří určité dítě k učení pouze 2 % z celého vyučovacího času! MOŽNOSTI VYUŽITÍ: Ø Úvod k tématu Ø Opakování z minulé hodiny Ø Kontrola domácího úkolu Ø Shrnutí učiva hodiny Ø Reakce na exkurzi, div. či filmové představení… Ø Žáci si předávají vlastní zkušenost, vyjadřují své názory na věc CO LZE NAPŘÍKLAD POZOROVAT (závisí na vyuč. předmětu, na podstatě úkolu…): U TAZATELE: Logika či systematičnost kladených otázek, jejich návaznost, schopnost položit otázku a využít již obdržených odpovědí k vystavění dalších otázek, dar vyprovokovat odpovídajícího k delší promluvě, schopnost vyžádat si informace důležité, nepostradatelné… U ODPOVÍDAJÍCÍHO: schopnost rozvést svoji odpověď do větší podrobnosti, je-li třeba; schopnost vyjádřit vlastní názor, postřeh i konkrétní výsledek svého snažení… SPOLEČNĚ: spisovnost, obsahová a pojmová správnost, schopnost hovořit jasně, výstižně; zaujatost pro téma, mimika, gestika, haptika, oční kontakt… Techniku využívá program ČTENÍM A PSANÍM KE KRITICKÉMU MYŠLENÍ (RWCT). Přiřazování charakteristik k obrázkům - ukázky Hipes Hnutí vzniklo v 60. letech v USA, odkud se šířilo do Evropy. Hnutí se vymezuje vůči konzumní společnosti, jsou pacifisté (jedním z výrazných rysů během počátků hnutí byl odpor vůči americkému vojenskému angažmá ve Vietnamu), preferují život v souladu s přírodou. Hnutí je propojeno s rockovou hudbou, je charakteristické vstřícným postojem k některým drogám, především marihuaně, LSD a houbám lysohlávkám. Filosofie hnutí má kořeny ve východních náboženských a mravních naukách, jako jsou buddhismus, zen či cesta tao. Klasičtí zastánci tohoto hnutí jsou vegetariáni, mnoho z nich (převážně v Americe a západní Evropě), odešlo žít do komun, charakteristických společným majetkem, společnou výchovou dětí, často i volným výběrem a střídáním sexuálních partnerů. Stoupenci se oblékají do barevných (batikovaných) volných šatů, charakteristické jsou také korálky, čelenky, květinové vzory i výzdoba, barevné kulaté brýle „lenonky“. Punks Hnutí vzniklo v sedmdesátých letech a počátky jsou spojeny s tvorbou a životním stylem kapely Sex Pistols. Hudba tohoto hnutí je rychlá, agresivní, vyjadřuje hněv. Pro ideologii je typický znechucený odpor vůči dominantním normám, anarchismus (odpor vůči státní moci, která je chápána jako znásilňování lidské svobody) provokativní ve vzhledu i životním stylu, která jde často až na hranici sebedestrukce. S tím souvisí i obecně vstřícný postoj ke všem druhům drog (včetně alkoholu). Po odštěpení skinheadského hnutí se většina členů vymezuje levicově, deklarují antifašismus, antirasismus, chápou se jako úhlavní nepřátelé rasistických skinheads a neonacistů. Angažují se také při antiglobalizačních demonstracích. Typický vzhled: provokativní úprava vlasů, kožená bunda, potrhané tričko a rifle, zavírací špendlíky a jiné kovové „šperky“ na oblečení, v uších a jinde. Metal Subkultura sdružené kolem hudebního stylu metal. Za klasiku jsou považovány kapely Iron Maiden a Metallica. “Skalní” zástupci tohoto hnutí nosí dlouhé vlasy, preferují džínové oblečení, modré nebo černé. Skate-freaks Filosofie tohoto hnutí se dá shrnout: buď volný, raduj se z pohybu, jdi na hranici svých možností, nebuď snob! Skateboarding (často doplněný dalšími adrenalinovými sporty) bývá provázen poslechem hard-rocku a hip-hopu a rapu. Typické oblečení jsou velmi volné široké kalhoty („kapsáče“), velká trička, mikiny s kapucí, mohutné sportovní boty a čepice s kšiltem. Skinheads Dnes již velmi rozrůzněné hnutí, jehož členy nespojuje dokonce ani společná úprava zevnějšku. „Klasický“ vzhled zahrnuje holou hlavu, leteckou bundu (bomber - zelený nebo černý s oranžovou podšívkou), trička značek Umbro, Lonsdale (a dalších), kšandy, vyhrnuté rifle a těžké vysoké boty. Ideologie sahá od antirasismu (SHARP), marxismu (Red skins) přes antikomunismus až k rasimu, antisemitismu a/nebo neonacismu. EMO Zkratka výrazu „emoce“ - ale z anglického „emotions“ je americký slangový výraz označující subkulturu, která je definována punkově orientovanou módou a přecitlivělostí a touhou po romantice. Její příslušníci si často libují v ponuré romantice, melancholii a důrazu na vlastní prožitky odehrávající se v jejich vnitřním světě. Někteří vyznavači jsou okouzleni temnotou, jsou fascinováni vším, co souvisí se smrtí, a mohou mít i sklony k sebepoškozování. Hooligans Sportovní (především fotbaloví) fanoušci, kteří uctívají svůj klub a vyvolávají násilné potyčky s příznivci jiných klubů či se všemi, kdo úctu k jejich klubu nesdílí. Vedle násilí je programem konzumace alkoholu. Oblékají se často do barev svého klubu, ale mnohdy mají image skinheads. Technaři Hnutí, jehož základní charakteristikou je taneční (velmi rytmická a monotónní) hudba. V devadesátých letech získaly velkou oblibu party, na kterých DJ´s pouští k tanci velmi hlasitou taneční hudbu. Hnutí nemá složitou filosofii: cílem je pomocí dlouho trvajícího tance dosáhnout změněných stavů mysli. K tomu většinou napomáhají i drogy, které mění vnímání hudby a udržují tělo v čerstvém stavu po dlouhou dobu: především extáze, speed, ale také LSD, lysohlávky nebo marihuana. Škála image účastníků party je velmi široká: od zcela civilního vzhledu přes „výpůjčky“ z jiných hnutí a módních trendů až k erotickým, latexovým, různě světélkujícím, sci-fi a high-tech výstřelkům. Tabulkovaná Hippies, Punk, Street art Projev vzteku (vzteku na vládu, na komercionalizaci rokenrolu) Odmítání rasismu a imperialismu Slangové výrazy (např. tag, chrom, crew) Nihilistická nespokojenost s osudem Umělecký protest proti fádní architektuře Potřeba originálního obrazového zpracování na zdech Heslo „ No Future!“ Odmítání války ve Vietnamu graffiti Kritika „války proti komunismu“ Vychází z hip-hopové subkultury. Dnes hovoříme o tzv. postgraffitech. Hip-hop Agresivní styl hudby Čínský text HIPPIES M J M J M J O E O E O S L R L K L O O Y O O O U C Z C L C D H Í H O H E U, M U, B U, S T A T Ě T E V Š V H V T Á I Á P O A M N K E J R Y É R N E M S R E Ě P Á L I V Z R D E S T Y Odpověď: Beats Punks J J N V C P S S E Í H R E E V M C O M M Í J I T A A M, A N O N N C K I Ž T A O T Č E I R C O I C K C H H T H R H C O K C I I I D O I S S A O L B T T L S E Ý A E Á M T H J A N D N O O A U U R T C C Í H I Í Odpověď: Vicious Street art B K H D V J A I A Á O E E N L M Z V V N A L E E A Á A H B N J Š S Č Á O Y, Í E P A Z A K N H O A E R T A O C S T D E H Ž I E J Y R L I T S I J É A V N E M S V V O E S H O Á U. T D B O U M V A O Í Z J M E A S R P A I T V T A Á K L Ř Z A T T O I E B T T K O L U E O Y N Y Z Č K Á S U N A Ř E J O M I Í S E T N I Í Odpověď: Posters Komunikace prostřednictvím street artu, ukázky: 1. Swoon 2. Banksy 3. Keith Haring Diamant Metoda vedoucí žáky k vybavení toho nejpodstatnějšího, co si oni sami o tématu myslí: z pozitivního i negativního nazírání. Umožňuje úvodní evokaci i závěrečnou reflexi tématu. Grafická podoba diamantu Jedno slovo: Téma Dvě slova: Jaké téma je podle mě = autora (jaké má vlastnosti) Tři slova: Co téma dělá, co se s ním děje Čtyři slova: Čtyřslovný syntakticky propojený výraz (věta) Pozitivní stránka tématu Čtyři slova: Čtyřslovný syntakticky propojený výraz (věta) Tři slova: Co téma dělá, co se s ním děje Dvě slova: Jaké téma je podle mě = autora (jaké má vlastnosti) Jedno slovo: Synonymum, obraz, metafora pro téma Negativní stránka tématu Příklad diamantu na téma móda: Móda veselá překvapivá pozitivní vzrušuje inspiruje přitahuje vytváří nečekané umělecké kreace mladým lidem bere osobitost negativní ohlupuje omezuje stresuje drahá jednorázová utrácení Použitá literatura FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní, malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno: Paido, 2001. 164 s. ISBN 80 – 85931- 99- 0 KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh. Praha: Victoria Publishing, 1995. 108 s. ISBN 80-7187 – 037-4 MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2005. 153 s. ISBN 80-901660-6-7 Smolík, Josef. Subkultury mládeže. Uvedení do problematiky. Praha : Grada. 2010 Internetové zdroje Multikultura. [online]. [cit. 2011 – 05 – 01]. Dostupný z WWW: URL: < http://www.multikultura.cz/> Banksy. [online]. [cit. 2011 – 05 – 01]. Dostupný z WWW: URL: < http://www.google.cz/search?q=Banksy&hl=cs&client=firefox-a&hs=kvo&rls=org.mozilla:cs:official&prmd =ivnsu&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=NPDMTc78HsPHswb7iq2kCw&ved=0CEUQsAQ&biw=1280&bih=590> Swoon. [online]. [cit. 2011 – 05 – 01]. Dostupný z WWW: URL: < http://www.google.cz/search?hl=cs&client=firefox-a&hs=dc9&rls=org.mozilla%3Acs%3Aofficial&biw=1280& bih=590&tbm=isch&sa=1&q=Swoon&aq=f&aqi=g1&aql=&oq=> Keith Harings. [online]. [cit. 2011 – 05 – 01]. Dostupný z WWW: URL: < http://www.google.cz/search?q=Keith+Harings&oe=utf-8&rls=org.mozilla:cs:official&client=firefox-a&u m=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&hl=cs&tab=wi&biw=1280&bih=590> Bakalářská práce. [online]. [cit. 2011 – 05 – 01]. Dostupný z WWW: URL: < http://is.muni.cz/th/178545/ff_b/bakalarska_prace1.pdf> Pracovní list pro žáky Subkultura Společenství lidí, které je charakteristické určitými znaky (……….., …………, ……….., zvyky, vzhledem) uvnitř širšího kulturního rámce, do něhož patří. Subkultura záměrně udržuje svou odlišnost vůči ……………… …………., z nichž některé zcela vědomě neguje. Subkultura je výrazem hledání plnohodnotného života v reakci na usedlý a stereotypní život „konzumující“ většiny - rodičů. Podstatným u subkultur je také jejich vlastní vývoj a hodnotová měřítka, tak jak se utvářely v 50. letech v USA v případě ……………. Šedesátá léta byla doménou …………. a koncem desetiletí ………….. V Americe zase vznikají v New Yorku v prostředí černošských a portorikánských ghett první ………….., jež prostřednictvím hip hopu zaplavují v 80. a 90. letech Evropu, včetně ČR. Významnou subkulturou jsou od 70. let až do dnešních dní …………….. K reflexi vlaku tolerance ( nevím, které další, kdyžtak přidat okýnka): Hippies Punk Metal Skate-freaks Skinhead Hooligans Emo Techno Začátek 2 hodiny: P H S U I T N P R K P E I E E T A R T Tabulkovaná: 1. (Hip-hop) 2. (Mír, láska a nenásilí) 3. (Projev vzteku (vzteku na vládu, na komercionalizaci rokenrolu)) 4. (Kritika „války proti komunismu“) 5. (Slangové výrazy (např. tag, chrom, crew)) 6. (Umělecký protest proti fádní architektuře) 7. (Potřeba originálního obrazového zpracování na zdech) 8. (Odmítání války ve Vietnamu) 9. (graffiti) 10. (Nihilistická nespokojenost s osudem) 11. (Agresivní styl hudby) 12. ( Vychází z hip-hopové subkultury. Dnes hovoříme o tzv. postgraffitech.) Co mají společného subkultury? …………………………………………………………………………………………............. ………………………………………………………………………………………………...... ……………………………………………………………………………............................... Hippies ………………………………………………………………………………………………...... …………………………………………………………………………………………............. ………………………………………………………………………………………………...... PUNK …………………………………………………………………………………………............. ………………………………………………………………………...................................... …………………………………………………………………………………………............. STREET ART „Seberealizace, účast na dotvoření vzhledu města, snaha o kontakt, komunikaci, zviditelnění nebo vůbec nic... Prostě život tak, jak je, jak ho žije každý jedinec, jak ho cítí, není slov...“ × „Když jsem s graffiti začal, ani ve snu by mě nenapadlo, kam to povede, co všechno se stane. Myslím na to každý ráno, když čistím rolety svýho shopu od tagů. Graffiti je báječná věc, pokud jste ten, kdo ho dělá.“ V sedmdesátých letech minulého století začaly v New York boroughs vznikat nové výtvarné, taneční a hudební styly, podtrhující myšlení, umělecké cítění a životní styl afroamerických menšin. Vzniká tak fenomén s celistvým označením…... Hip-hopová subkultura prezentuje specifickou uměleckou formu, zahrnující ……., …….., ………. a ………. Dnes se však vyskytují nové podoby graffiti……………………………………... Díla považovaná za street art už nebývají tvořena výhradně nastříkáním barev na zdi jako je tomu u graffitů, tvůrce street artu využívá i ……., ……..a všemožných dalších prostředků, kterými může překvapit kolemjdoucí. Označuje se také jako umění ………., protože bývá všude tam, kde nemá co dělat. V podstatě to může být všechno, co se na ulici objevuje a nemá …………původ. Od graffiti se liší přemýšlivějším přístupem. Společné s graffiti má street art ale hlavně ………., nebo spíš nepovolené využívání ulice jako sdělovacího prostředku. DRUHY A TECHNIKY STREET ARTU – Udělej si poznámku k technikám street artu a následně spoj výraz se správným obrázkem. STENCILS……………………………………… ………………………………………………….. POSTERS…………………………………….. …………………………………………………. STICKERS……………………………………… …………………………………………………… Autoři street artu Swoon ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. Banksy …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Keith Haring …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Diamant Zadání domácího úkolu Stencils Vytvoření šablony na téma : „Moje generace“. Potřebné pomůcky – karton, ulamovací nožík. Ve VV se budou stencils aplikovat na velký papír, trička – po domluvě s vyučujícím.