Prezentace: Jakub Dvorský Autoři: Renata Kolková a Zuzana Suchá Didaktika estetické výchova II. Naše koncepce: Estetickou výchovu považujeme jako nedílnou součást výchovy obecně. Pracujeme s pojmem ,,výchova uměním“. Obecně estetické vztahy chápeme jako specifickou formu poznávání a osvojování skutečnosti, naším cílem je zušlechtit a rozvinout osobnost člověka. Chceme rozvíjet jeho estetický cit a schopnost vnímání a prožívání krásy. Budeme se snažit o propracovanost hodin, abychom plně využili potenciálu, který nabízené téma skýtá. Podat dané téma tím způsobem, aby bylo pro studenty dostatečně přitažlivé a odnesli si z naší hodiny informace, které je obohatí. Budeme se snažit žáky neustále aktivizovat. K dispozici budou mít pracovní list, do kterého asi až budou vyzváni, mohou vyplňovat. Budeme neustále vyžadovat zpětnou vazbu z jejich strany. Cíle hodiny: Ø Žák se seznámí s českým výtvarníkem, kreslířem a tvůrcem počítačových her, Jakubem Dvorským Ø Žák bude umět popsat, vybavit si, vyjmenovat a reprodukovat tvorbu Jakuba Dvorského Ø Žák se dokáže samostatně orientovat v předložených úkolech a následně je schopen je konstruktivně řešit a tím rozvíjet svoji kreativitu Ø Žák dokáže vlastními slovy vystihnout podstatu věci Ø Žák by se měl umět podrobit kritice Ø Žák se dokáže samostatně orientovat v předložených úkolech a následně je schopen je konstruktivně řešit Ø Žák identifikuje předměty, případně jevy, které odpovídající nově naučeným pojmům a svá rozhodnutí dokáže zdůvodnit Představa hodiny: · Jednou za dva týdny, ve dvouhodinovém cyklu · Tento cyklus by byl po domluvě s ředitelem školy sestaven do rozvrhu již v úvodu týdne, v úvahu přichází tedy úterý či středa, a to ve formě odpoledního vyučování. · Tato školní výuka je určena pro studenty Střední školy umění a designu · Je pojímána jako seminář pro studenty, kteří by chtěli své budoucí povolání směřovat k umění a designu, tedy na vysoké školy s uměleckým zaměřením. · Soustředíme se na studenty ve 4. ročníku, chystající se k maturitní zkoušce · Teoretické poznatky přijdou do konfrontace s praxí, budeme se snažit, aby studenti získané pojmy byli schopni užít a aplikovat · Jedná se o předmět rozvíjející obzory a kreativitu studentů, vzhledem k faktu, že se jedná o seminář, je kapacita studentů omezena - počítáme zhruba s 20 studenty 1. hodina jinak dvouhodinového cyklu: Ø Na začátku hodiny bude puštěn krátký spot (reklama na Bonaquu a Komerční banku) Ø Posléze proběhne krátká debata s dotazy, zda tyto reklamy znají a jejich stručný názor na ně. Zda se jim líbí či nikoliv. Studentův názor nás zajímá, dáme mu tedy prostor pro projev, spolu s tímto nás i zajímá, jakou jinou reklamu znají, která je zaujala a která naopak nikoliv. Ø Následně seznámíme studenty s autorem tohoto počinu, tedy s Jakubem Dvorským, představíme v kostce jeho život a přiblížíme jeho tvorbu. Ø Během hodiny pustíme spot, natočený českou televizí, ve které se Jakub Dvorský přímo vyjadřuje k otázkám jeho tvorby a vysvětluje svoje počiny Ø Proběhne diskuze, ve které nás zajímají pocity žáků, jak na ně Jakub Dvorský zapůsobil, zdali ho znají atd. Ø Na konci hodiny bude puštěna krátká ukázka, z filmu Kuky se vrací Ø Následuje 10-ti minutová přestávka, ve které budou mít studenti možnost prodiskutovat danou hodinu a pozastavit se nad puštěnou ukázkou. Mnoho z nich film jistě vidělo, ale jsou i tací, kteří ji neviděli, takže budou mít prostor vše prodiskutovat a nerušit tak naši hodinu. Bilance: 1. Hodina: Ø Příchod do třídy, zapsání do třídní knihy Ø Příprava a puštění spotu Ø Ukázka a následná debata (Reklama na Bonaquu: http://jakubdvorsky.com/Bonaqua.html, reklama na Komerční banku: http://jakubdvorsky.com/KB.html Ø Prezentace autora Ø Ukázka rozhovoru s Jakubem Dvorským (http://www.youtube.com/watch?v=GE7EO0wpNkg&feature=player_embedded#at=26) Ø Diskuze nad autorem Ø Ukázka z Filmu Kuky se vrací (http://www.youtube.com/watch?v=ePelcaQOEaE&feature=related) Následuje 10 minutová přestávka. 2. Hodina: Ø Diskuze nad filmem a následné dotazy Ø Zaměříme se v krátkosti na výklad animací, ilustrací a grafického designu Ø Aktivita: rozdělení dětí do 4 skupin zhruba po 4-5 studentech Ø Rozdáme jim papíry a prostředky pro malování (fixy, tužky..) Ø Každá jednotlivá skupinka dostane odlišné zadání pro tvorbu vlastní práce, nápady budou zapisovat na papír, jedná se tedy jen o teoretickou rovinu. Jak ,,asi“ by měla reklama, spot, flakon atd. vypadat. § 1 skupina: návrh flakonu pro nový energetický nápoj § 2 skupina: návrh vlastního reklamního spotu jako podporu pro prodej energetického nápoje § 3 skupina: návrh reklamy do rádiového vysílání jako podporu pro prodej energetického nápoje § 4 skupina: návrh plakátu jako podporu pro prodej energetického nápoje Ø Nyní budou mít žáci časový prostor, kdy se rozhodí do skupinek, dostanou příslušné potřeby a mají prostor pro tvorbu § Nebudeme na studenty klást přehnané nároky. Důležitý je hlavní motiv, nápad, jejich kreativita, každý nápad je dobrý nápad, a i když nemůže být dostatečně využit (ať už z časového, finančního či jiného důvodu) může inspirovat jiné studenty a celkově se tak mohou dobrat ke zdárnému výsledku. Chceme tedy, aby se studenti nebáli vyjádřit svůj názor, aby byl kolektiv otevřený všem názorům, aby byla dobrá atmosféra, díky které vše půjde snáze. Ø Vše se zrealizovat nestihne, takže úkol zůstává otevření s tím, že v příští hodině jim bude poskytnut krátký časový prostor, kde své návrhy dokončí, a kde proběhne prezentace vypracovaného úkolu Ø Studenti budou mít možnost nechat si své nedodělané práce u nás v úschově, ale je i možnost, že budou chtít své nápady dotáhnout do konce ve svém volném čase nebo o přestávce, je tedy na nich, zdali si materiály a nás uschovají či nikoliv Ø Závěrečná diskuze, studenti odcházejí domů Časová bilance: Ø Ukáznění žáků po přestávce Ø Diskuze Ø Aktivita Ø Závěrečná reflexe 1 hodina druhé části dvouhodinového cyklu: Ø Rozdáme žákům pracovní list, obsahující 7 otázek, které se pokusí v krátkém časovém intervalu vypracovat. Pracovní list obsahuje jednoduché, ale i složitější otázky, kdy si ověříme, zda si studenti něco z minulého semináře zapamatovali. Ø V krátkosti s nimi projdeme správné odpovědi a osvěžíme jim tak zapomenuté znalosti. Ø Nyní budou mít studenti časový prostor, kdy se znovu pobaví nad svými tématy a dovedou k dokonalosti své práce, které jim byly zadány v minulém cyklu tohoto semináře. Ø Studenti vyberou jednoho z nich, který daný úkol v krátkosti představí a nastíní jejich vizi, jak by měl dle nich úkol vypadat Ø Následuje krátká diskuze Ø Ke konci hodiny proběhne debata nad tématem počítačových her- jaké konkrétní hry děti znaly, jaké se jim líbily, když byly malé, jaké se jim líbí teď. Ø Jako motivaci jim bude sdělena informace, že je v následující hodině čeká malé překvapení, za jejich dobře odvedenou práci. Bilance: Ø Příchod do hodiny, zapsání do třídní knihy a ukáznění žáků Ø Práce s pracovním listem Ø Dokončení úkolu z minulé hodiny a prezentace Ø Pozastavení se nad prezentací Ø Diskuze k tématu počítačových her Následuje 10 minutová přestávka 2 hodina druhé části dvouhodinového cyklu: Ø Představíme a ukážeme krátký sestřih her (Samorost 1,2, Asmodeus, Dračí historie..), které jsou z dílny studia J. Dvorského a nastíníme víc tvorbu jeho studia v této sféře Ø Následně se přesuneme do počítačových učeben, kde si děti samostatně vyzkouší zahrát si některou z her pana Jakuba Dvorského, které jsou volně přístupné na internetových portálech- my jsme zvolily hru Machinarium. Každý jednotlivý žák obdrží návod k prvnímu levelu této hry. Ø Přesun do třídy, kde si sdělíme dojmy nad danou aktivitou, proběhne následná reflexe Ø Děti odcházejí spokojeně domů Bilance: Ø Ukázníme žáky a seznámíme je s naší představou Ø Představení her: (zde jsou i odkazy, pokud se chcete podívat) o Samorost (http://www.youtube.com/watch?v=1pZhT3VWsJM) o Samorost 2. (http://www.youtube.com/watch?v=vWitLwRYLxg&feature=related) Ø Rozdání návodů a přesun do učeben Ø Realizace hry: o Machinarium (http://www.hry.cz/machinarium#p=game) Ø Zhodnocení hodiny a dojmy žáků Způsob hodnocení: Ø Docházka Ø Aktivní podílení se na úkolech Ø Snaha dobrat se zdárného výsledku Ø Zájem účastnit se aktivit Jakub Dvorský - narodil se v roce 1978 v Brně (maturoval na Gymnáziu na třídě Kapitána Jaroše) - český výtvarník, kreslíř a tvůrce počítačových her - v roce 1997 dokončil vývoj počítačové hry Asmodeus a Dračí historie - studoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze v ateliéru Filmové a televizní grafiky - po absolvování školy založil v roce 2003 studio Amanita Desing, které se specializuje na tvorbu počítačových her. - Jakub Dvorský upřednostňuje 2D verze, neboť grafika dvojrozměrných her je většinou poetičtější a přehlednější. Naproti tomu 3D verze se pokoušejí o naprostou realističnost. Hry a tvorba studia Amanita desing - Tvorba studia Amanita desing se zaměřuje především na vývoj nezávislých her, které mají unikátní grafické a zpracování a velmi příjemnou atmosféru. V současné době studio tvoří 7 lidí. - Prvním výraznějším projektem se stala, v roce 2003 experimentální počítačová hra Samorost. Na konci roku 2005 bylo dokončeno pokračování hry Samorost 2. Posledním projektem, který vyšel z dílny Amanita Design, je nezávislá hra Machinarium, která se dočkala vřelého přijetí mezi hráči po celém světě a opět získala několik mezinárodních ocenění. - Animata znamená v latinském překladu muchomůrka, studio Animata design má v logu muchomůrku červenou, neboli Animata muscaria. Kromě počítačových her, studio vytvořil také několik hudebních klipů, webových stránek, animací a ilustrací Př: Support Lesbiens - http://jakubdvorsky.com/Support_Lesbiens.html Hry: - Samorost – 1. nejvýznamnější hra - Samorost 2 - Asmodeus - Dračí historie - Questionaut- výuková hra pro BBC - Machinarium – hráč prožívá příběh robůtka v krutém postapokalyptickém světě Samorost 2 - počítačová hra Samorost 2 je volným pokračováním velmi úspěšné hry Samorost - jde o velmi krátkou hru s pár levely - tato hra je unikátní tím, že je napůl kreslená a dotvářená kolážemi z přírodních materiálů, nejvíce ze dřeva a kovu - hlavní postavičky jsou do hry vkresleny jednoduchou a dětsky roztomilou grafikou - celá hra je doprovázena kvalitní hudbou - neexistuje zde prohra Příběh nás seznámí s nepřátelskou rasou mimozemšťanů, jejichž velitel miluje hruškový kompot. Jeho služebníci chodí krást na planetu zásoby hrušek. Při jedné takovéto návštěvě ukradnou pejska- obranáře našeho hlavního hrdiny, kterým je malý trpaslík. Náš hrdina neváhá, a vydává se pronásledovat mimozemšťany a najít svého věrného pejska a vrátit se s ním společně domů........ Machinarium Ø jedná se o nejúspěšnější hru vytvořenou ve studiu Amanita Desing, která byla vydaná v roce 2009 Ø tato úspěšná hra získala řadu mezinárodních ocenění Ø celou hru tvoří krásná, ručně malovaná grafika s nejjemnějšími detaily, doplněná 2D zobrazením Ø atmosféru této hry podtrhuje skvostná hudba a všudypřítomný humor Ø hra je plná logických hádanek, skládaní puzzlu, hledání předmětů, jejich správné zařazování, sestavování nových přístrojů Ø narazíme zde ale také například na piškvorky, na labyrinty z drátů a vodovodních trubek, procvičíme si kreslení různých obrazců jedním tahem Ø Machinarium je známé tím, že ve hře nepoužívá verbální komunikaci a text, veškerá komunikace, která ve hře je, probíhá přes klasické komiksové bubliny Hlavním hrdinou je bezejmenný robot, který byl vyhozen na městskou skládku a snaží se zachránit město před plány mafie. Samorost - první počítačová hra vytvořená Jakubem Dvorským - ač je velmi krátká, tak díky grafice a designu, vyčnívá nad ostatními hry v této kategorii - zaujme nás poutavým příběhem Hrdinou hry je malý trpaslík, který pluje vesmírem a žije na starém, mechem zarostlém samorostu. Má za úkol zachránit svoji planetku tím, že vychýlí z kurzu druhý samorost, který míří na jeho domov. Questionaut - krátká vzdělávací hra, vytvořená pro britskou rozhlasovou a televizní stanici BBC - je určena hlavně anglicky hovořícím dětem školního věku, která má sloužit k procvičení jejich znalostí z angličtiny, matematiky a přírodních věd Hráč se dostává do role vzduchoplavce, který se v balónu snaží vznést co nejvýše, aby získal klobouk, který uletěl jeho příteli. Balón má potíže, a proto musí přistát na volně se pohybujících planetkách. Na začátku kola musí hráč vyřešit vždy jednoduchý úkol, a pak odpovídá na otázky se specializací na určitý obor. Za každou správnou odpověď se balón přifoukne a vyletí. Filmografie: - Nusle - krátký animovaný film - Plantage - animovaný hudební klip - Co chytneš v žitě - Non plus ultras - Kuky se vrací – výtvarník tohoto celovečerního loutkového filmu Co chytneš v žitě - film z roku 1998 - povídkový film režiséra Romana Vávry - na tomto filmu spolupracoval Jakub Dvorský - celovečerní film složený ze tří povídek, týkajících se obilného pole během tří ročních období. Tyto povídky jsou humorně vyprávěny hlavními hrdiny filmu - http://www.kinobox.cz/cfn/film/5193-co-chytnes-v-zite/fotogalerie Non plus ultras - celovečerní film režiséra Jakuba Sluky - Jakub Dvorský se na tomto filmu podílel jako kameraman - film je natočený podle skutečné události - hlavním obsahem filmu, je satirický pohled na krátký časový úsek života pětice fotbalových fanoušků jednoho pražského klubu, kteří se řadí k tvrdému fanouškovskému jádru tzv. Fotbalovému chuligánství - http://www.nonplusultras.cz/non.html Kuky se vrací - film Jana Svěráka ( 2010) - postavy vytvořil Jakub Dvorský spolu s jeho studiem Amanita Desing - setkáme se zde s kombinací hraného a animovaného příběhu, plného akčních scén a vtipných dialogů - film získal tři ocenění Českého lva - film je zaměřen na drobné detaily např. světlu v listí, hmyzu, letícímu chmíří - jde o jedinečný film, který se snaží spojit rodinné a dětské publikum - v dabindu pohádkových postav můžeme zaslechnout Jiřího Macháčka, Petra Čtvrtníčka, Jiřího Lábuse - film vypráví o tom, jak rodiče malému synovi, který je astmatik a nemůže proto mít hračky, v nichž se drží prach, vyhodí plyšového medvídka Kukyho. Chlapec si pak představuje Kukyho cestu ze smetiště zpátky domů, při které medvídek zažije různá dobrodružství, a potkává různá zvířata Kuky se vrací- trailer - http://www.youtube.com/watch?v=ePelcaQOEaE&feature=related Kuky- sestřih - http://www.youtube.com/watch?v=1Ht0BpnIvUg&feature=related Jedny ze základních pojmů, se kterými budou žáci v průběhu hodiny seznámeni: § Animace - způsob vytváření zdánlivě se pohybujících věcí. Slovo pochází z cizího slova znamenajícího oživení. Animace se využívá mj. v animovaném filmu. Princip animace je zaznamenání sekvence snímků, které jsou každý o sobě statický a drobně se od sebe liší. Při rychlém zobrazování těchto snímků za sebou vzniká díky setrvačnosti lidského oka dojem pohybu. Snímky se však musí přehrávat takovou rychlostí, kterou už oko nepostřehne. Animace, je i základem pro film, který využívá stejného efektu. Lidské oko má určitou setrvačnost, tzn. obraz zůstává po určitou dobu zaznamenán na sítnici. § § Ilustrace - výtvarný doprovod knihy, který má text osvětlit a vysvětlit, učinit srozumitelnějším (lat. lustrare osvětlit, it. illustrare vysvětlit). Ilustrace mívá většinou podobu kresby, méně malby (bez kontur), ale velmi časté jsou také rytiny, mědirytiny, dřevoryty a lepty, případně koláže.. § § Grafický design - je kategorie užitého umění. Výtvarné návrhy grafického designu jsou vytvářeny na objednávku za určitým účelem a jsou určeny k průmyslovému zpracování. Tiskem, realizováním trojrozměrných poutačů či nápisů, umístěním na dopravních prostředcích, billboardech, použitím na internetu, v televizi, filmu a dalších. Všechny disciplíny grafického designu - logo, logotyp, inzeráty, plakáty, letáky, typografie knih či časopisů, web design a nesčetně dalších jsou určeny k vizuální komunikaci Pracovní list: Rekapitulace z minulé hodiny, znáte správné odpovědi? Ø Jakub Dvorský je zakladatelem jakého herního vývojového studia? Ø Jmenujete dvě nejvýznamnější hry, které byly v tomto studiu stvořeny. a) b) Ø Ve kterém městě Jakub Dvorský studoval? A ve kterém žije nyní? Ø Víte jaký předmět, je v logu firmy Jakuba Dvorského? Ø Kolik let trvalo realizování hry Machinárium? Vyberte z možností: a. 1 rok b. 2 roky c. 3 roky Ø Které prostředí her je pro Jakuba Dvorského přijatelnější? 2D nebo 3D a proč? Ø Režisér Jan Svěrák natočil v roce 2010 celovečerní loutkový film, znáte jeho název? Návod ke hře Machinarium Návod k 1. levelu: Ø Počkejte, až skončí první vstup a poté 2x klikněte na vanu. Ø Poté se objeví tělo robota. Klikněte na něj 2x a tělo spadne. Ø Klikněte na hlavu a ta se přichytí k tělu. Nyní vytáhněte robota do výšky a chytněte plyšovou hračku. Ø Nyní se zase snižte a plyšovou hračku předejte pobíhajícímu stvoření dole. To vám za odměnu donese druhou nohu. Nyní můžete chodit! Ø Ještě musíme získat druhou ruku. Ø Seberte magnet, a poté nit Ø Tyhle dvě věci zkombinujte ve svém inventáři. Ø Měl by se vám vytvořit jen jeden předmět: Nit, na které je napojený magnet. Ø Přejděte ke srázu a klikněte na tyč. Robot ji nahne na stranu nohou. Ø Vezměte nit s magnetem a klikněte s tímto předmětem na vršek tyče. Ø Robot začne vytahovat nit a magnet, který hodí jako rybářský prut a vytáhne svoji ruku a přehoupne se na druhou stranu. Gratuluji, zvládli jste první level! Čas Aktivita Cíl Co se děje? Instrukce Pomůcky 5min Administrativa Administrativa Zápis do TK Ukáznění žáků 4min Spuštění videa Zaujmout žáky Zaktivizovat je Probíhá ukázka reklam Pozorně sledujte následující ukázky Počítač Projektor Plátno 5 min Diskuze Zjišťování názorů a postřehů Probíhá konverzace mezi žáky a učitelem Zapojte se aktivně do diskuze 15 min Prezentace autora Seznámení žáků s autorem Poslech výkladu Vstřebávání informací Poslouchejte výklad učitele Počítač Projektor Plátno Tabule Obrázky 8 min Televizní rozhovor Konkrétní (vizuální) představa autora Žáci sledují rozhovor Přiblížení se k autorovi Poslouchejte a sledujte rozhovor Počítač Projektor Plátno Internet 5 min Diskuze Reakce žáků na zhlédnutý rozhovor Žáci si vyměňují názory a volně debatují Diskutujte a nebojte se říct svůj názor 3 min Ukázka traileru Předvést autorovu tvorbu Žáci sledují ukázku Sledujte ukázku Počítač Projektor Plátno Hračka Kukyho 10MIN PŘESTÁVKA 1min Ukáznění žáků po přestávce Klid v hodině a následná soustředěnost na výuku Probíhá urovnání a zklidnění žáků Posaďte se! Uklidněte se! 5 min Diskuse k filmu Zjištění postoje žáků k tomuto druhu filmu Probíhá diskuze Sdělujte své názory 4min Rozdělení na skupiny Vytvoření 4 skupin podle počtu žáků Probíhá rozdělování Rozdělte se na 4 skupiny 10min Zadání a vysvětlení úkolu Rozdání pomůcek Pochopení zadaného úkolu Probíhá vysvětlení a rozdávání pomůcek Rozeberte si potřebné pomůcky Papír Tužka Guma Fixy Pastelky 25 min Kreativní činnost Splnění úkolu Žáci společně plní zadaný úkol Pracujte 2 blok: Čas Aktivita Cíl Co se děje? Instrukce Pomůcky 2 minuty Administrativa Administrativa Zápis do TK Ukáznění žáků 5 minut Znáš správnou odpověď? Jedná se o druh zpětné vazby, kdy chceme zjistit, nakolik si žáci informace z minulé hodiny osvojili Studenti vyplňují pracovní list Pozorně si přečtěte otázky a odpovězte Pracovní list 3 minuty Diskuze nad otázkami v pracovním listu Zjistit, jaké vědomosti si žáci z minulé hodiny odnesli Předkládají se odpovědi na otázky v PL Dávejte pozor, a pokud nemáte odpověď správně, napravte to. Pracovní list 10 min Realizace úkolu z minulé hodiny Dokončit zadaný úkol Žáci pilně pracují a dotahují do konce svoje práce (ve skupinkách) Dokončete Vaše práce! Již načatý projekt, papír, tužka 15 minut Prezentace Seznámit zbylý kolektiv i mě se svými projekty a nápady Žáci sledují prezentaci Pozorně poslouchejte a sledujte přednes svých spolužáků Svůj projekt 5 minuty Diskuze Reakce žáků na prezentace svých kamarádů Žáci si vyměňují názory a volně debatují Diskutujte a nebojte se říct svůj názor 5 minut Znáš nějaké počítačové hry? + překvapení Chceme zjistit, zda žáci znají nějaké poč. hry. Zda o nich mají povědomí Žáci si vyměňují postřehy a názory Debatujte a v další hodině bude malé překvapení za dobře odvedenou práci 10 MIN PŘESTÁVKA 1 Ukáznění žáků po přestávce Klid v hodině a následná soustředěnost na výuku Probíhá urovnání a zklidnění žáků Posaďte se! Uklidněte se! 5 minut Studio Amanita design a jeho tvorba Blíže seznámíme studenty s tímto studiem a jeho tvorbou Žáci poslouchají a vstřebávají informace Seďte a poslouchejte 4 minuty Puštění her – ukázky Seznámit studenty s hry Jakuba Dvorského Žáci sledují promítací plátno Sledujte ukázku Počítač Projektor Plátno 25 minut Zkouška hry + rozdání instrukcí Studenti si vlastnoručně zkusí zahrát si jednu z her, vlastní zkušenost je ta nejhodnotnější Studenti se za doprovodu učitele přesunou do počítačové učebny, kde si dle návodu, který obdrželi, pokusí sami zahrát hru Usaďte se k počítačům a dle návodu si zkuste hru zahrát Počítač Návod ke hraní hry 10 minut Reflexe Žáci si sdělí své dojmy a za asistence učitele se pokusí shrnout, co nového se dozvěděli, co jim přineslo užitek Diskuze, reflexe Debatujte! Použitá literatura: 1, ŽÁKOVÁ , Alice . Ilustrace: o vzniku a vývoji ilustrace. Brno, Krajský pedagogický ústav : [s.n.], 1983. 20 s. 2, GOEFFREY, Petty. Moderní vyučování. Praha : Portal, sro, 1996. 376 s. ISBN 978-80-7367-427-4. 3, KRAUS, Jiří ; PETRÁČKOVÁ, Věra. Akademický slovník cizích slov. Praha : Academia, 2001. 834 s. ISBN 80-200-0982-5. 4, Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2. 5, Harazímová, Libuše. Estetická výchova pro střední a odborné školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1998. Doporučující literatura a odkazy: 1, Svěrák, Jan. Dvorský, Jakub. Kuky se vrací. Praha. Mladá fronta, 2010. 132 str. ISBN 978-80-204-2293-4 2, Timothy Samara.Grafický design - Základní pravidla a způsoby jejich porušování, Praha. Slovart. 272 str. 2008. ISBN 978-80-7391-030-3 3, http://www.designportal.cz/o_serveru/ Další reklamy: T-Mobile http://jakubdvorsky.com/Tmobile_Parachutists.html Niké http://jakubdvorsky.com/Nike_Betting_Slip.html Orange http://jakubdvorsky.com/Vodafone_Emanuel.html