Estetická výchova jako cesta k autorovi Učitelství estetické výchovy pro střední školy Kamila Biedlová a Lenka Sýkorová í „Potkal dítě s duší chlapa chlapík s duší dítěte..." 1. DEFINICE ESTETICKÉ VÝCHOVY Estetická výchova ve školách by měla být výchovou ke vkusu, estetičnu a vnímání krásy. Měla by u mladých lidí podpořit jejich kreativitu, fantazii a vzbudit zájem o umění jako takové, ať už v oblasti výtvarné, hudební, dramatické či literární. Návštěvami galerií, muzeí, divadel, koncertů, filmových klubů a knihoven by měla estetická výchova studentům přiblížit uměleckou tvorbu v celé šíři jejího spektra a zvýšit jejich kulturní gramotnost. V našem pojetí není předmět striktně rozdělen na část výtvarnou a hudební, ale jde napříč všemi výše uvedenými oblastmi a vzájemně je propojuje. Toto pojetí lze studentům snadno zprostředkovat skrze tvorbu některých všestranně nadaných umělců, mezi které patří např. Petr Nikl. 2. KONTEXT Estetická výchova je v prvním pololetí rozdělena do čtyř velkých bloků podle jednotlivých oblastí - na hudební, výtvarný, literární a dramatický. V těchto sekcích se studenti zorientují v jednotlivých oblastech umění, získají přehled v základních pojmech a zběžně se seznámí s hlavními představiteli uměleckého světa. V rámci výuky navštíví jedno hudební a jedno divadelní představení, výstavu obrazů či fotografií a v literárním bloku představí v krátké prezentaci knihu, kterou sami přečetli. V druhém pololetí budou mít studenti možnost se zprostředkovaně seznámit s několika známými osobnostmi jednotlivých uměleckých žánrů. V návaznosti na jejich tvorbu si sami zkusí vytvořit různé formy literárních, hudebních či výtvarných děl. Ať už půjde o psaní básně nebo volného textu, vytvoření koláže či souboru fotografií na vybrané téma. Stěžejní bude práce studentů ve skupinách, kde je naším cílem rozvíjet jejich fantazii, kreativitu, schopnost tvořit a vymýšlet. Při těchto činnostech se zároveň upevňují jejich morálně volní vlastnosti - jako je vůle, vytrvalost a cílevědomost. Skupinová práce na projektech a společné tvorbě rozvíjí sociální dovednosti - jako je schopnost komunikovat, učit se toleranci a nalézat kompromisy, což posiluje nejen studenta jako jednotlivce, ale zároveň celou skupinu. 3. CÍLE LEKCE Cílem naší výukové lekce o Petru Nikloví je seznámit studenty s tímto všestranným umělcem, který balancuje na hraně všech uměleckých oborů. Podporujeme tím naší myšlenku, že estetická výchova jako předmět by neměla být striktně rozdělena jen na oblast výtvarnou a hudební, jak tomu v současnosti většinou je, ale měla by tyto oblasti vzájemně propojovat. Estetická výchova by měla studentům rozšířit obzory v celé šíři kulturně uměleckého vzdělávání a rozvíjet jejich vlastní dovednosti. Výukový blok je rozdělen do dvou lekcí po 90 minutách a volně navazuje na předchozí části. V každé lekci se studenti věnují jiným činnostem, ale nakonec tvoří práce jeden celek a oba bloky jsou vzájemně propojené. Na příkladu tvorby Petra Nikla můžeme studentům názorně ukázat, jak tito „multifunkční" umělci tvoří, jak je jejich práce rozmanitá a jak se pocity umělce odráží v jejich tvorbě! Kognitivní cíle estetické výchovy v 1. ročníku: Student by měl: - mít znalost o tématu a schopnost ho identifikovat - tématu rozumět a umět vyhledat potřebné informace - být schopen se k tématu vyjádřit vlastními slovy (diskuse) - získané znalosti aplikovat - umět kriticky zhodnotit výkon svůj i svých spolužáků - být schopen zapojit se do skupinové práce a podílet se na tvorbě společného díla 4. OBSAH LEKCE 1. lekce (Petr Nikl-hudebník) 1. Úvod: seznámení s obsahem hodiny (10 minut) Na začátku seznámíme studenty s připraveným tématem. V první části hodiny si studenti poslechnou tři hudební ukázky z tvorby Petra Nikla a Lakomých Barek. Bude následovat diskuze, ve které se rozeberou texty vyslechnutých písni. Dále pracují studenti ve dvojicích, kdy na základě zadaných slov vytvoří vlastní text. 2. Poslechová část- hudební ukázky (10 minut) Prostřednictvím tři hudebních ukázek (viz. příloha) se studenti seznámí s hudební tvorbou Petra Nikla a vokálního souboru Lakomé Barky. 3. Diskuze řízená učitelem (15 minut) Studenti se posadí do kruhu a učitel jim rozdá texty k vyslechnutým hudebním ukázkám. Správně kladenými otázkami se učitel snaží studenty dovést k pochopení textu a jeho následné interpretaci. Příklady otázek: Dává text smysl jako celek? Je nej důležitější v textu jeho logičnost? Klade autor důraz na rým „hadi - kadí"? Používá autor v textu různá citoslovce a zvláštní zvuky? Jaký to má smysl? 4. Rozdělení do skupin- dvojic (10 minut) Studenti se sami rozdělí do dvojic. 5. Skupinová práce- tvorba textu (20 minut) Není dán minimální rozsah, jedinou podmínkou je použít všech šest slov. Slova se mohou různě časovat i skloňovat a mohou se v textu několikrát opakovat. Každá skupina si vylosuje šest libovolných slov, které použijí při tvorbě vlastní básně (textu). Na práci ve dvojici mají vyhrazeno celkem 20 minut. 6. Prezentace - četba vytvořených básni (18 minut) V závěru hodiny prezentují studenti vlastní vytvořené texty. 7. Hodnocení a shrnutí (7 minut) Čtyři náhodně vybraní studenti zhodnotí vyslechnuté texty, případně vyberou ten pro ně nejzajímavější. Všechny vytvořené texty budou studentům k dispozici, protože s nimi budou pracovat ještě v dalším bloku, kdy se seznámí s Petrem Niklem a jeho výtvarnou tvorbou. 2. lekce (Petr Nikl- výtvarník) 1. Úvod: seznámení s obsahem hodiny (5 minut) Učitel seznámí studenty s obsahem hodiny. Po krátké projekci věnované výtvarné tvorbě Petra Nikla, se studenti rozdělí do skupin po čtyřech. Stěžejní částí tohoto bloku je práce ve skupinách - vytvoření ilustrace k básni formou koláže. 2. Ukázka tvorby (10 minut) S využitím vizualizéru nebo datového projektoru seznámí učitel studenty s kresbami, malbami, grafickými listy, loutkami a ilustracemi Petra Nikla. 3. Rozdělení do skupiny (5 minut) Studenti se rozdělí do skupin po čtyřech. 4. Projekt - vytvoření koláže (50 minut) Studenti dostanou za úkol zpracovat formou koláže ilustraci k jedné z básní, které vytvořili v předchozí hodině. Pro inspiraci jim učitel ukáže knihy ilustrované a psané autorem. 5. Prezentace a hodnocení (20 minut) Každá skupina obhájí svou práci a bezprostředně po ní bude následovat stručné slovní hodnocení dvou nebo tří studentů. Vytvořené práce budou vystaveny ve třídě. 5. PLÁN LEKCI 1. LEKCE AKTIVITA POPIS INSTRUK- CÍL POTŘEB- ČASOVÝ AKTIVITY CE NÝ ROZVRH MATERIÁL Úvod Seznámení Posaďte se Motivovat 10 minut s obsahem studenty hodiny k práci v hodině Poslech Poslech tří Poslouchej- Předsta- Hudební 10 minut hudebních te, vnímejte vit Petra nahrávky, ukázek z text, dělejte Nikla jako PC nebo tvorby Petra si stručné hudebníka CD přehrá- Nikla poznámky a autora vač, papí- (zajímavé nevšedních ry a psací rýmy...) textů potřeby 5 Diskuse Studenti Sedněte si Cílem této Židle, texty 15 minut si sednou do kruhu, části je písní, po- společně rozdejte motivovat známky s učitelem si texty, studenty k studentů. do kruhu a vezměte si zamyšlení diskutují o poznámky, nad autoro- hudebních zamyslete vou tvorbou ukázkách, se, řekněte, - co je hlav- které právě odpověz- ní myšlen- vyslechli. te... kou a na co Na začátku autor klade diskuse jim důraz? Stu- učitel rozdá denti se učí texty vy- diskutovat slechnutých na zadané nahrávek. téma - od- Studenti povídat na také vyu- otázky, pří- žívají svoje padně otáz- poznámky, ky vhodně které si na- pokládat. psali během Studenti poslechu rozvíjí svoje a v disku- komunikač- si řízené ní doved- učitelem nosti a učí rozebírají se hodnotit. jednotlivé písně a je- jich texty. 6 Rozdělení do skupin Studenti se sami rozdělí do dvojic. Rozdělte se Cílem je rozdělit studenty do malých pracovních skupin (dvojic), ve kterých budou společně pracovat a tvořit. 10 minut Skupinová Každá Vyberte Cílem této Lístečky se 20 minut práce (tvor- dvojice si slova, skupinové slovy, papí- ba textu) studentů si vezměte práce je ry a psací vylosuje 6 si papíry, motivovat potřeby slov, která posaďte se, studenty PC nebo jim připra- pracujte, k vlastní kopírovací vil učitel a z přemýšlejte, tvorbě, zařízení. vybraných tvořte... přemýšlet slov vy- nad zada- tvoří vlast- ným téma- ní báseň tem. Měli (text). Slova by se naučit se mohou spolupraco- libovolně vat, rozvíjet skloňovat svoje vy- a časovat jadřovací a mohou schopnosti, se v textu kreativně opakovat. tvořit a pře- Minimální mýšlet. délka textu není dána, ale musí být použito všech šest vybraných slov. 7 Prezentace Všichni Posaďte se, Cílem této Židle, 18 minut studenti se vezměte části je vytvořené opět posadí si lístečky zvládnout texty, psací do kruhu. se slovy a prezentaci potřeby, Vždy jeden svoje texty, a obhajo- hodnotící z dvojice rozdejte si bu vlastní tabulky. studentů tabulky k tvorby. přečte a hodnocení, Studenti se případně přečtěte, zároveň učí stručně vysvětlete, hodnotit okomentuje objasně- vlastní práci společně te.... a především vytvořený práci svých text. Během spolužáků. prezentace K tomu všech prací slouží si studenti hodnotící dělají po- tabulka, známky k kterou vyslechnu- dostanou tým textům připrave- a přidělují nou od body do učitele. Zde tabulky, jednotlivým kterou jim dvojicím dal učitel. přidělují body od 0 do 5(kdy 5 je nejvýš-ší možná známka). Hodnot se rozsah, styl, hravost atd. Nehodnotí 8 Hodnocení Dva až tři Zamyslete Cílem Židle 7 minut a shrnutí náhodně se, řekněte, této části vybraní stu- zhodnoťte, je naučit denti struč- shrňte.... studenty ně zhodnotí zamyslet se a shrnou nad téma- dnešní tem, vyjád- lekci. Poté řit a obhájit učitel řekne, svůj názor, co se měli případně v tomto ho kon- bloku na- frontovat s učit a v čem ostatními byl hlavní spolužáky. smysl jejich práce. 9 2. LEKCE AKTIVITA POPIS AK- INSTRUK- CÍL POTŘEB- ČASOVÝ TIVITY CE NÝ MATE- ROZVRH RIÁL Úvod Seznámení Posaďte se Motivovat 5 minut s obsahem studenty hodiny k práci v hodině Projekce Prostřed- Posaďte V této části Vizualizér, 10 minut - ukázka nictvím se, dívejte představí datový pro- tvorby Petra vizualizéru se, dávej- učitel stu- jektor nebo Nikla či datového te pozor, dentům PC, židle, projektoru všimněte si, Petra Nikla zatemnění promítne porovnej- jako vý- oken. učitel stu- te... tvarníka, dentům fotografa a několik vizuálního obrazů, umělce. V fotografií a rámci krát- grafických ké projekce listů Petra studenti na- Nikla. hlédnou do jeho výtvar- né tvorby. Poznají ho jako malí- ře, grafika, fotografa a autora nevšedních loutek. Rozdělení Studenti se Rozdělte se Cílem je 5 minut do skupin sami rozdělí do skupin po čtyřech. rozdělit studenty do menších pracovních skupin, ve kterých budou společně pracovat a tvořit. Projekt - Studenti Vyberte si, Cílem této Texty básní, 50 minut vytvoření mají za úkol rozhodněte lekce je, aby lepidlo, pa- koláže vytvořit se, vezměte formou ko- píry, nůžky, ve skupině si, vystříhej- láže studen- noviny, jednu koláž te, nalepte, ti vytvořili časopisy, jako ilustra- pracujte .... ilustraci k obrázky, ci k vybrané básni. Roz- fixy, pastely básni (tex- víjí tím svo- tu), který ji fantazii, tvořili v kreativitu, předchozí schopnost lekci. komunikovat a spolupracovat. Pracují na jednom společném výtvoru ve formátu A2. Prezentace Studenti Posaďte Cílem této Židle, 20 minut a hodnoce- představí se, ukažte, části je vytvořené ní (výstava) učiteli a představte, představit ilustrace svým spo- řekněte, vytvoře- doplně- lužákům popište, ný projekt né texty, ilustraci, vysvětlete, (ilustraci), přenosné kterou analyzujte, seznámit panely a společně přemýšlejte ostatní s hodnotící vytvořili a o... jeho ob- tabulky svoje práce sahem a vystaví ve případně třídě. Na vysvětlit konci lekce hlavní myš- rozdá učitel lenku. Stu- studentům denti se učí hodnotící obhajovat tabulku, do svoji práci, které budou odpovídají studenti na otázky, přidělovat reagují na body podle podněty, toho, jak se komunikují jim jednot- s ostatními livé ilust- a přijímají race líbí. pozitivní i Práce nebu- negativní dou ozna- kritiku. čeny jmény, ale pouze čísly od 1 do 6. Vlast- ní ilustraci studenti nehodnotí. Druhá lekce bude hodnocena následně v průběhu dalšího týdne, kdy budou práce jednotlivých skupin označeny čísly a vystaveny ve třídě. Studenti budou těmto projektům zcela anonymně přidělovat body do hodnotící tabulky, kterou jim rozdá učitel v závěru druhé lekce a kterou odevzdají do tří dnů. Body se následně sečtou a tři práce s nej vyšším počtem bodů budou příští hodinu označeny jako nejúspěšnější. Pořadí na 4. až 6. místě se uvádět nebude! 6. ZPŮSOBY HODNOCENI Vzhledem k tomu, že v obou našich lekcích pracují studenti ve skupinách, zaměřujeme způsoby hodnocení právě na tuto oblast. Hodnotit skupinovou práci, může být někdy pro učitele poměrně problematické. Klasické známkování od 1 do 5 je samo o sobě v těchto předmětech dost nešťastné. My použijeme hned několik způsobůhodnocení,kdyprácistudentůhodnotíučitel,jedenstudenthodnotídruhého a pak se hodnotí studenti navzájem, např. v rámci diskuse. Určitým kladným ohodnocením může být i skutečnost, že si někdo vybral naši báseň a doplnil ji vlastní ilustrací. Což si studenti v daném okamžiku možná neuvědomí. Důležitým momentem je i skutečnost, že výsledné práce studentů budou vystaveny a budou mít okamžitou zpětnou vazbu prostřednictvím pozitivních, či negativních reakcí svých spolužáků. Je možné využít i určitou formu bodování, kdy studenti sami přidělováním bodů (od 1 do 5 nebo od 1 do 10) hodnotí práce ostatních spolužáků, nebo vybírají tři výtvory, které je nejvíce zaujaly. Tady už záleží i na zkušenostech a nápaditosti učitele, jak získané informace zpracuje a využije pro závěrečné hodnocení. Ilustrace k básni Číslo ilustrace: Počet bodů: 1. 2. 3. 4. 5. 6. -proškrtnete číslo svojí práce (ilustrace), tu nehodnotíte - přidělujete body od 1 do 5, určujete vlastně pořadí - každý bod použijete pouze jednou - 5 bodů je nejlepší hodnocení Hodnotící tabulka Báseň Pořadí dvojic: Jména: Počet bodů: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. - jednotlivým dvojicím přidělte body od 0 do 5 (kdy 5 je nejvyšší možná známka) - hodnotí se rozsah, styl, hravost atd. nehodnotí se pravopisné chyby - texty hodnotíte v pořadí, jak byly přečteny - nehodnotíte vlastní práci 7. ZPŮSOBY UCHOVÁNÍ INFORMACI - učitel předá studentům vytištěný materiál - ve třídě studenti udělají výstavu vytvořených koláží 8. PŘÍLOHY 1. tištěný studijní materiál o Petru Niklový (biografie, tvorba, ocenění atd.): Petr Nikl * 1960, absolvent Akademie výtvarných umění v Praze - vizuální umělec, výtvarník, básník, fotograf a hudebník - autor řady knih, např. O Rybabě a mořské duši, Záhádky, Jělěňovití, Orbis Pictus aj. - držitel několika ocenění: - v oblasti výtvarné: Cena Jindřicha Chalupeckého (1995) - v oblasti literární: ocenění Magnesia Litera (2008) v kategorii „kniha roku" a „kniha pro děti a mládež" - v oblasti hudební: Zlatý anděl (2004) za alternativní hudbu - svou výtvarnou tvorbou reprezentuje pravidelně Českou republiku v řadě zemí Evropy, ve Finsku, na Ukrajině, v Německu, v Rakousku, ve Francii, ve Španělsku aj. - člen již zaniklé umělecké skupiny Tvrdohlaví - spolupracuje s hudebním uskupením Lakomé Barky, s kterými natočil desku „Nebojím se smrtihlava" a „Pesletec" - v jeho tvorbě hrají důležitou roli zvířata a rostliny 2. hudební ukázky: Čůrám (3:35) http://www.lakomebarky.cz/ukazky/nebojim-se-smrtihlava/09%20-%20Curam. mp3 Papoušek (2:58) http://www.lakomebarky.cz/ukazky/nebojim-se-smrtihlava/12%20-%20Papousek. mp3 Zlatí hadi zlatě kadí (2:52) http://www.lakomebarky.cz/ukazky/nebojim-se-smrtihlava/02%20-%20Zlati%20 hadi.mp3 3. obrázky (ukázky maleb, loutek, grafických listů, kreseb, ilustrací, knihy, atd.): MALBA: GRAFICKÉ LISTY: KRESBA: ILUSTRACE: KNIHY: 5. seznam slov k tvorbě textu: JELENI ČEPICE DO RÁNA SKOČÍ ROVNÁTKA RYBA PAROHY KULATÉ TICHÁ SOVA HODINY KAPKA PSÁT NA KOLE VLASY PROSÍ HNĚDÝ NEŠTOVICE STROMY DÁMA POLE VÍCE BABKY AHA ZELENÍ SEDÁVÁ ŽENA LEZE KAŽDÝ SPOLU LANĚ SVĚTLO TICHO KRÁSNÝ ZIMNÍ POHÁDKA LEŽÍ PÍŠE DOBRÝ MAJÍ LIDI MĚSÍC V LESE KOLENA NOČNÍ POMÁHÁ JÍZDA JARO HLAVA HOLÁ TRÁVA DO VODY NÁLADA BLÁZEN S DRDOLEM MUSÍ ZMIZÍ SLONI SEDÁVÁ MÁVNE PYŠNÝ FUNÍ DVOJČATA PRŠÍ PLAVOU KŘÍDLA DUŠE BRR ŠKVÍRA BŘEČŤAN SMĚR ČAS DŮM 4. koncepce estetické výchovy pro 1. ročník gymnázia: Hodinová dotace: 64 hodin (2 hodiny týdně) Ve školním vzdělávacím programuje Estetická výchova zařazena do oblasti Umění a kultura. Předmět estetické výchovy je vyučován s hodinovou dotací dvě hodiny týdně, v blocích po 90 minutách. K výuce využívají studenti odborné učebny. Učebnu hudební výchovy, kde je k dispozici kvalitní zvuková aparatura, PC a hudební nástroje - bicí souprava, klavír, kytara, flétna a učebnu výtvarné výchovy vybavenou vizualizérem, interaktivní tabulí, přenosnými panely, vitrínami a data projektorem. I.pololetí: „Orientace v jednotlivých oblastech umění" 1. Úvodní hodina - seznámení s obsahem 2. -9. Hudební blok 10.- 17. Výtvarný blok 18. - 25. Literární blok 26. - 32. Dramatický blok 22 Il.pololetí: „Umělci napříč obory" 33. Úvod do současné české tvorby 34. Petr Nikl - významná osobnost české umělecké scény 35. - 36. Petr Nikl - hudebník (poslech, diskuse, tvorba textu) 37. - 38. Petr Nikl - výtvarník (skupinová práce, projekt - koláž, prezentace) 39.- 40. Petr Nikl - performer a divadelník 41. - 47. Jakub Dvorský 48. - 55. Milan Cais 56.- 62. Iva Bittová 63. - 64. Závěrečná hodina - beseda s umělcem 9. ZDROJE Jan Slavík: Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. (str. 13 - 16 a 21 - 24) J.Maňák, T.Janík, V. Švec: Kurikulum v současné škole. Brno:Paido, 2008. Petr Nikl: Přeshádky. Praha: Meandr, 2010. Petr Nikl: Lingvistické pohádky. Praha: Meandr, 2006. Petr Nikl: Zahádky. Praha: Meandr, 2007. Petr Nikl: Jělěňovití. Praha: Meander, 2008. Petr Nikl: Niklův Blázníček. Praha: Meander, 2009. Hana Kasíková: Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. (str. 40 - 41 a 90 - 91) http://petrnikl.cz/ http://www.lakomebarky.cz/