Kapitoly z dějin umění Okruhy otázek ke zkoušce 1) Předmět a metody dějin umění, periodizace dějin umění od pravěku po 20. století /viz prezentace I/01, Debicki, pas., Gombrich, tabulka 1 a 2/ 2) Antické umění /prezentace I/06, Gombrich, část kap. 2,, kap. 3-5/ 3) Kánon krásy: estetická a posvátná geometrie /prezentace I/04, Eco, kap. I, III/ 5) Ikonoklasmus a ikonodulie: vztah judaismu, křesťanství a islámu k výtvarné kultuře /prezentace I/05, Gombrich, části kap. 5 a 7/ 6) Architektura, sochařství a malířství: základní pojmy a klasické teorie (Vitruvius, Plinius, Alberti, Vasari) /prezentace I/02, I/03, Kroupa, kap. I.3, I.5, III.4, IV.3a/ 9) Kresba a grafika: základní pojmy (materiály a techniky), počátky grafiky v Německu /prezentace II/04, Gombrich, část kap. 17/ 10) Gotické umění ve 12.-14. stol. /Gombrich, kap. 10, 11/ 12) Gotické umění v českých zemích (se zvláštním zaměřením na krásný sloh) /Maliva, s. 37-61, DČVU I/ 13) Symbolika středověkého umění /Eco, kap. I, III/ 14) Umění italského quattrocenta Filippo Brunelleschi, Masaccio, Donatello, Fra Angelico, Leon Battista Alberti, Pierro della Francesca, Andrea Mantegna, Sandro Botticelli /Gombrich, část kap. 12, kap. 13/ 15) Malíři starého Nizozemí: od van Eycků k Boschovi Jan a Hubert van Eyckové, Rogier van der Weyden, Hugo van der Goes, Hieronymus Bosch /Gombrich, části kap. 12, 14, 17/ 16) Umění vrcholné renesance v Toskánsku a v Římě Donato Bramante, Leonardo da Vinci, Michelangelo Buonarroti, Raffael /Gombrich, kap. 15/ 17) Výtvarný umělec a statut umění od Vasariho po 20. století a) životopisné dílo Giorgia Vasariho, b) počátky akademií umění, c) umělec jako génius, d) proměny statutu umění, e) teorie „smrti autora“ /prezentace II/01, Kroupa, IV.3, V.úvod, V.1, Gombrich, pas./ 18) Malířská tradice Benátek v době renesance a manýrismu Giovanni Bellini, Giorgione, Tizian, Tintoretto /Gombrich, kap. 16, část kap. 18/ 19) Emblematika ve výtvarném umění /prezentace II/02/ 20) Umělecké řemeslo od středověku po baroko Nábytek (typy, technologie), sklo, keramika, zlatnictví /prezentace I/07/ 21) Manýrismus Rosso Fiorentino, Correggio, Parmigianino, Jean de Boulogne (Giovanni da Bologna), Benvenuto Cellini, El Greco /Debicki, kap. 9, Gombrich, části kap. 16, 18/ 24) Počátky krajinomalby a zátiší v evropském renesančním a barokním malířství Albrecht Dürer, Albrecht Altdorfer, Joachim Patinir, Pieter Bruegel st., Juan Sanches Cotán, Jacob van Ruisdael /Gombrich, části kap. 17, 19-20/ Podotázka: Srovnání moralizující žánrové malby v díle Pietera Bruegela st., Jana Steena a Williama Hogartha /Gombrich, části kap. 18, 20, 23/ 25) Umění na dvoře Rudolfa II. Giuseppe Arcimboldo, Bartolomeus Spranger, Hans von Aachen, Josef Heintz st., Roelant Savery, Adrian de Vries, umělecké řemeslo /Maliva, s. 74, 83-85, 88-89, 94-95, DČVU II/ 26) Protobarokní a raně barokní architektura a urbanismus Říma, hlavní směry barokní architektury v Evropě Kostel Il Gesů v Římě, El Escorial Francesco Borromini, Guarino Guarini, Johann Lucas von Hildebrandt, Jules Hardouin-Mansard, Christopher Wren Podotázka: Gian Lorenzo Bernini, první univerzální umělec baroka /prezentace II/05, Gombrich, části kap. 19, 21-23/ 27) Barokní malířství v Římě a Benátkách „Boloňská škola“: Annibale Carracci a Guido Reni; Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Caravaggio, Giovanni Battista Gaulli, Andrea Pozzo, Giovanni Battista Tiepolo Podotázka: Barokní fresková malba – hlavní pojmy (al fresco – al secco, giornata, kvadraturisté) /prezentace II/05, Gombrich, části kap. 19, 21/ 28) Flámské, holandské a španělské malířství 17. století Petrus Paulus Rubens, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Diego Velázquez /Gombrich, části kap. 19, 20/ 30) Architektura dynamického baroka a barokní gotika v Čechách a na Moravě Kryštof a Kilián Ignác Dientzenhoferové, Jan Blažej Santini-Eichl /Maliva, s. 97-108, DČVU II/ 32) Barokní malířství a sochařství v Čechách Karel Škréta, Petr Brandl, V. V. Reiner, M. B. Braun, F. M. Brokof /Maliva, s. 104-105, 109-111, 120-123, DČVU II/ 33) Johann Bernhard Fischer z Erlachu, Franz Anton Maulbertsch a jejich dílo na Moravě Podotázka 1: Císařský styl Karla VI. a projekty Josefa Emanuela Fischera z Erlachu Podotázka 2: Maulbertschův okruh na Moravě (Josef Winterhalder ml., F. I. Leicher, srov. J. L. Kracker) /prezentace II/06, DČVU II, Maliva, s. 100, 113/ 34) Rokoko a sentimentalismus ve francouzském malířství Podotázka: Rokoko jako dekorativní styl Antoine Watteau, François Boucher, Jean Siméon Chardin /Gombrich, části kap. 22-23/ 35) Sochařství a architektura neoklasicismu Podotázka: Počátky neogotiky v architektuře Antonio Canova, Bertel Thorvaldsen, John Soane, Leo von Klenze, Karl Friedrich Schinkel /Debicki, kap. 12, Gombrich, kap. 24/ 36) Evropské malířství od neoklasicismu po realismus (od 80. let 18. století po 50. léta 19. století) J. L. David, J. W. Turner, John Constable, J.-A. D. Ingres, Théodore Géricault, Eugčne Delacroix, C. D. Friedrich, J. F. Millet, Gustave Courbet /prezentace II/08, Debicki, kap. 12-14, Gombrich, části kap. 24-25/ 37) Umění historicismu, akademismus, salónní malba A. W. N. Pugin, Charles Barry, Gottfried Semper, Viollet le Duc, Thomas Couture, Hans Makart Josef Zítek, Vojtěch Hynais /prezentace II/08, Debicki, kap. 13, Maliva, s. 128-129, 141-142/ 38) Fotografie /prezentace II/07/ 40) Malířství impresionismu ve Francii a v českých zemích Edouard Manet, Claude Monet, Pierre Auguste Renoir, Edgar Degas Václav Radimský, Antonín Slavíček, Antonín Hudeček /Debicki, kap. 14, Gombrich, část kap. 25, Maliva, s. 184-187, DČVU IV/ 41) Hnutí uměleckých řemesel, prerafaelité a secese John Ruskin, William Morris, D. G. Rosetti, J. E. Millais, J. A. McNeill Whistler Aubrey Beardsley, Victor Horta, Henri van de Velde, Antoni Gaudí, Henri de Toulouse-Lautrec /Gombrich, části kap. 25-26, prezentace II/08, II/09/ 42) Umění secese ve střední Evropě pojmy: mnichovská, vídeňská a berlínská secese, SVU Mánes Hermann Obrist, Otto Wagner, J. M. Olbrich, Josef Hoffmann, Jan Kotěra, Gustav Klimt, Egon Schiele, Alfons Mucha, Jan Preisler, František Bílek /Gombrich, části kap. 25-26, Maliva, s. 155, 166, 187, prezentace II/07/ 43) Postimpresionismus Podotázka: Sochař Auguste Rodin Paul Cézanne, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, skupina Nabis, Edvard Munch /Gombrich, části kap. 25-27, prezentace II/10/ 44) Avantgardní umění v Evropě: fauvismus, expresionismus, kubismus, futurismus, abstrakce Henri Matisse, Georges Roualt, E. L. Kirchner, Emil Nolde, Ernst Barlach, Oskar Kokoschka, Pablo Picasso, Georges Braque, Carlo Carrŕ, Vasilij Kandinskij, Piet Mondrian, František Kupka /Debicki, kap. 16-18, Gombrich, části kap. 27, Maliva, s. 189-190, prezentace II/10/ 46) Kubismus a expresionismus v českých zemích Nábytek a umělecké řemeslo českého kubismu Bohumil Kubišta, Emil Filla, Josef Čapek, Otto Gutfreund, Otakar Kubín Pavel Janák, Josef Gočár, Josef Chochol /Maliva, s. 155-156, 159, 162-163, 168-169, 190-193, 222-223, DČVU IV, prezentace II/03/ 47) Metafyzické malířství, dada, surrealismus a imaginativní autorské koncepce Podotázka: Kinetické umění Giorgio de Chirico, Marcel Duchamp, Hans Arp, Max Ernst, André Masson, Salvador Dalí, Juan Miró, Paul Klee, Marc Chagall, Alexander Calder /Gombrich, části kap. 27, prezentace II/10/ 48) „Forma sleduje funkci“ – inženýrská architektura 19. století, „protofunkcionalismus“, konstruktivismus a funkcionalismus Gustave Eiffel, L. H. Sullivan, F. L. Wright, Adolf Loos, Peter Behrens, Le Corbusier, Walter Gropius, Ludwig Mies van der Rohe, Alvar Aalto /Gombrich, části kap. 27/ 50) Umění v českých zemích 1918-1938 Architektura a bytová kultura meziválečného období /Maliva, s. 156-160, 168-181, 196-207, 224-225, DČVU IV/ 51) Umění 40.-80. let 20. století pojmy: action painting, geometrická abstrakce, tašismus, informel, umění akce, op art, pop art, happening, minimalismus, konceptuální umění, nová figurace nový klasicismus, postmodernismus a dekonstrukce /Debicki, kap. 17-20, DČVU VI, prezentace II/10, 11/ Vysvětlení zkratek Debicki: Jacek Debicki et alii, Dějiny umění: malířství, sochařství, architektura. Praha: Argo, 1998. DČVU: Dějiny českého výtvarného umění. Praha: Academia, 1984 ad. Eco: Umberto Eco a kol., Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. Gombrich: Ernst Hans Gombrich, Příběh umění. Praha: Odeon, 1992. Kroupa: Jiří Kroupa, Školy dějin umění. Metodologie dějin umění I. 2. vyd. Brno: FF MU, 2007. Maliva: Josef Maliva, Hodiny s výtvarným uměním českých zemí: nárys dějin umění od pravěku do poloviny 20. století. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001.