Stolování IIStolování II Středověk – zlatnictví ve středověku královna řemesel • podíl umělců – malíři Lorenzo Ghiberti, Andrea del Verocchio a Antonio Pollaiuolo); Albrecht Dürer nebo Hans Holbein • mnohé práce nezachovány, dochovány kresby Manýrismus a baroko – skulpturální charakter, boltcový styl – P. P. Rubens Rokoko J t A él M i i (1695 1750) t í kéh• Just-Aurél Meissonnier (1695 – 1750), syn turínského zlatníka, v Paříži od 1715, 1726 jmenován vrchním návrhářem královských komnat – dochováno málo prací ve stříbře nebo zlatě • Thomas Germain (1673 – 1748), vyučen v Římě, od 1715 v Paříži; chladicí nádoba na víno (1726); Francois –ThomasPaříži; chladicí nádoba na víno (1726); Francois Thomas Germain (1726 – 1791) • Caspar Gottlieb Eissler (asi 1750) – pozlacené kovy – bronz č těji áb tk á k á í d b áčastěji na nábytková kování a na ozdobu váz Klasicismus • Robert Adam (1728 – 1792), stříbrné předměty jako součást architektury; čerpal z publikace o antických vykopávkáchy p • v pol. 18. stol. ve výrobě lehkých stříbrných předmětů nové postupy – mechanizace, rodina Batemanova, razidlo do tenkého plechudo tenkého plechu • konec 18. stol. – nová etapa: předměty masivnější napodobující keramické nebo kamenné starožitnosti • Robert-Joseph August (1723 – 1805), pařížský zlatník raného klasicismu; syn Henri (1759 – 1816) – ústup od masivního stříbra (velké plochy ponechány prázdné)masivního stříbra (velké plochy ponechány prázdné) • Charles Percier (1764 – 1838) a P. F. Léonard Fontaine (1762 – 1838) – stříbro pro Napoleona Amerika – Baltimore • Paul Revera (1735 – 1818) – stříbrotepec z Bostonu, požadavek na jednoduché elegantní formy vysoký leskpožadavek na jednoduché elegantní formy, vysoký lesk, lehké stříbro (napodobení výrobků Batemanových) Sheffieldské plátování (sheffieldský plech) • 1742 sheffieldský nožíř Thomas Bolsover (1705 – 1788), komerčně využíváno od 60. let 18. stol.: list stříbra nataven na měď, vyválcován na plech, nižší cena oproti, y p , p výrobkům; snížení kvality ve 30. letech 19. stol. ve 40. letech vytlačeno postříbřováním Elektrol tické poko o ání 1840 b tři Elki t éElektrolytické pokovování – 1840 bratři Elkingtonové (práškové zlato nanášeno amalgamováním na litý bronz, mosaz nebo jiné kovy) Slitiny – levnější, cín s olovem (lesk stříbra), mosaz – vzhled zlata, v 18. stol. nové slitiny, tvrdší než cín, snadněji zpracovatelné než mosaz; pakfong (alpaka) zsnadněji zpracovatelné než mosaz; pakfong (alpaka) – z Číny (odolnost vůči ztrátě lesku ), zprvu mříže u krbů Arts and Crafts • Charles Robert Ashbee (1863 – 1942): 1888 založil Guild and School of Handicrafts (Cech a školu uměleckých řemesel); kovové předměty (šperky příbory podnosyřemesel); kovové předměty (šperky, příbory, podnosy, vázy) – 1906 ukončení činnosti Stolní ozdoba – nástolec • od renesance fontány a nádoby ve tvaru lodí a pohárů, mísy na podstavcích, teriny, svícny, stojany na lžičky,mísy na podstavcích, teriny, svícny, stojany na lžičky, kalíšky na vejce • rozkvět stolního náčiní – v rokoku v pol. 18. stol. ( k k é d b d b á 2 tř ti ě 19 t l )(rokokové ozdoby napodobovány ve 2. třetině 19. stol.) • od rokoka specializace na výrobu velkých stolních především dekoračních předmětůp p • épergne – stojánek s centrálním košíkem a několika košíčky pro kandované ovoce a sladkosti, od 1714 Omáčník mísa na punč kolem 1780; inzerát naOmáčník, mísa na punč, kolem 1780; inzerát na kombinaci čajovaru a kávovaru Polévkové mísy – terinyy y • francouzský původ, ze stříbra – symbol bohatství, výzdoba rodovými erby • rokoková výzdoba – postavy mořští živočichové ovoce• rokoková výzdoba – postavy, mořští živočichové, ovoce • klasismus – od poč. 60. let 18. stol. příklon k jednoduchosti OmáčníkyOmáčníky • móda v období 1760 – 1820, poté omáčkové mísy – teriny (méně zdobné než polévkové mísy) počátk d ojí h bička na široké no e po 1725 s jedno• zpočátku dvojí hubička, na široké noze, po 1725 s jednou hubičkou a držátkem na druhém konci • nejprve na jedné noze, později tři nožky Podnosy a tácy • tácy – ploché mísy – delší než 25 cm, na potraviny, pro dekoraci, ů• původně nezdobené, na střední noze, kruhové, v 18. stol. bohatě zdobeny okraje – tepané, ryté ozdoby, rukojeti od 50. let 18. stol. • podnosy – zpočátku oválné, čtvercové až na poč. 19. stol. • stříbrné mísy v módě od pol. 16. stol., v různých velikostech Slánky, stolní soupravyy, p y • sypátka ve Francii v 17. stol. – soubor po třech, tvar majáku, poté hruškovitý t l í i l t j ů• stolní soupravy se vyvinuly ze stojanů na ukládání vína a vody KošíkyKošíky • stříbrné nádoby na potraviny a nápoje jako dekorativní ozdoby známy už 2000 př. Kr. • později ze stříbra i každodenní potřeby – na cukr, i toaletní potřeby • košíky od 16 stol obliba ve 30 letech 18 stol při• košíky od 16. stol., obliba ve 30. letech 18. stol. – při obědě, při čajích k uložení chleba, koláčů, ovoce a sladkostí • původně kulaté, později oválné, podobají se proutěným košíkům s vroubkovanými okraji • po 1750 košíky s nožičkami, dekorace jednodušší, mělčípo 1750 košíky s nožičkami, dekorace jednodušší, mělčí Nápojové nádobyp j y • konvice na víno – od středověku se víno rozlévalo z větších nádob do džbánů a konvic k i ké kl ě é k i ík í ědi b• keramické a skleněné konvice s víkem z cínu, mědi nebo stříbra – štíhlý, protáhlý tvar, kovové ucho • v renesanci časté také dekorativní figurální nádoby,g y, např. ve tvaru jelena, koně, kozla • skleněné karafy – od 18. stol., klasicistní nebo empírové konvice jsou výjimkoukonvice jsou výjimkou Čajové soupravy • konvice na čaj, kávu a čokoládu – v Evropě jako součást stolního stříbra v pol. 17. stol.stolního stříbra v pol. 17. stol. • čaj z Číny do Holandska 1610, drahé zboží • nejstarší čajníky ze 70. let 17. stol. – malé; čtyřboký tvar ůodpovídal čínským vzorům • zvětšování velikosti, hruškové konvice – do 1720, poté osmihranné, kulovité, od 1770 soudkovité, oválné…osmihranné, kulovité, od 1770 soudkovité, oválné… • v 18. stol. vyráběny v kusech, od konce století kompletní čajové soupravy včetně konviček na smetanu, misky na c kr kotlíků na horko od dó na čajcukr, kotlíků na horkou vodu, dóz na čaj Kávové soupravyKávové soupravy • káva nejprve v Itálii a ve Francii (1643 – 1645) nakáva nejprve v Itálii a ve Francii (1643 1645) na aristokratických dvorech, za několik desetiletí v Londýně, Marseille, Hamburgu první veřejné kavárny rovná dřevěná držadla v pravém úhlu k tělu konvice v• rovná dřevěná držadla v pravém úhlu k tělu konvice, v 18. stol. hruškovitý tvar, na 3 nožkách • kolem poloviny 18. stol. spirálovitá žlábkovaná dekorace • v Anglii konvice válcového tvaru (poč. 18. stol.), osmihranný, poté tvar „vázovitý“ • čajová konvice nižší kulovitý tvar• čajová konvice – nižší kulovitý tvar • konvičky na mléko, dózy na čaj, nádoby na dřevěné uhlí, rozžhavené železo nebo stojánky na lihový vařič – teplota nápoje Konvice na kakao – do módy přišlo v 17. stol. á 18 í é• konvice na kakao a na kávu – v 18. století stejné tvarem i velikostí, ve víčku otvor na rozmíchání čokolády Čajová a kávová souprava, Joseph Richardson, Filadelfie 1799; cukřenka džbánek na smetanu aFiladelfie, 1799; cukřenka, džbánek na smetanu a čajník, Paul Rever, 1790 Konvice na kávu, Franz Schiffer, Vídeň, 1849; konvice, Josef Hoffmann kol 1909 stříbro Alfred Mayer; konviceJosef Hoffmann, kol. 1909, stříbro, Alfred Mayer; konvice, Dagobert Peche, 1922, postříbřený bílý kov Kávové a čajové soubory, Albin Müller, kol. 1903, cín, a Josef Hoffmann, 1904, stříbro, ebenové dřevo, kámen; Wiener Werkstätte, Vídeň, 1. pol. 20. let 20. stol., stříbro; konvice, Marianne Brandtová, 1924, Bauhaus Kávovar, Josef Hoffmann, kolem 1905, postříbřený bílý kov, slonovina, sklo; čajník se zahřívadlem, Albin Müller,j kolem 1910, poniklovaný kov; čajníky, Otto Ritweger – Wolfgang Tumpel, 1924 Krabičky na čaj zv. caddy (v 17. stol., vyráběny po 3 kusech, ukládány do dřevěných krabic); strojově vyrobená dóza na čaj, rytina Hester Batemanové, 1788 – 1789 Příbory • lžíce už v římské době, poté až ve středověku • zakřivená náběrka tenký šestihranný dřík zakončený• zakřivená náběrka, tenký šestihranný dřík zakončený zdobením nebo knoflíkem postupně se zplošťuje • před 1760 nahoru zatočený konec, dekorovány na zadní straně náběrky a rukojeti; po 1760 se pokládaly náběrkou otevřenou nahoru – zdobení na přední strany; náběrky vejčitéy j • v souborech až na konci 17. stol. • apoštolské lžíce – 13 ks • vidlička – poslední, nejprve tříhroté, po 1760 čtyřhroté Svatební lžíce, lité a ryté stříbro, zlatník Adam Asselier, Brno kolem 1610; viktoriánský příbor s loveckýmiBrno, kolem 1610; viktoriánský příbor s loveckými motivy, část z 384 kusů, 1871 Část jídelních příborů, Joseph Maria Olbrich, 1901 a kolem 1900, postříbřený kov, Christolfe & Cie, Paříž; Josef Hoffmann, lžíce,postříbřený kov, Christolfe & Cie, Paříž; Josef Hoffmann, lžíce, stříbro, perleť, měsíční kámen, tyrkysy, korály ad., kolem 1905; „Flaches Modell“, 1903–1904 Příbor, Bohumír Južnič, 1935, Topičův salon