Současné trendy v nábytku a bydleníbydlení Počátek nového tisíciletí návraty aPočátek nového tisíciletí – návraty a kombinace stylů • absence jednotného stylu: kombinace, inspirace tradičními řemesly a mimoevropskými kulturami, odkazy k minulosti • experimenty a inovace moderní materiály a technologie důraz na• experimenty a inovace, moderní materiály a technologie, důraz na kvalitu, funkci a ergonomii • nové trendy určují přední světoví designéři (Ron Arad, Antonio Citterio, Alberto Meda, Philippe Starck, Patricia Urquiola) a přední výrobci (Edra, Driade, Kartell , Moroso, Vitra ad.) • nejnovější trendy prezentovány na mezinárodních veletrzích – Miláno,nejnovější trendy prezentovány na mezinárodních veletrzích Miláno, Kolín nad Rýnem, Paříž; rychle se střídají • Edra a Moroso – hlavní nositelé trendů - spolupráce s nejlepšími světovými designéry i mimoevropskými tvůrci - efektní, nápadné, nápadité expozice Edra – zlaté a stříbrné výrobky, lesklý kov v kombinaci s kůží; rozměrné sedací objekty (vzor v 19. století), expozice založené na příběhu, redesign starých vzorů Edra – sedací nábytek z usně nejvyšší kvality Moroso – pestré, různorodé kolekce, spolupráce s ý i i čí jí í i d i é P i i U i lrenomovanými i začínajícími designéry; Patricia Urquiola, Gentry; Karmelina Martina, Miss Sarajevo (vlevo dole) Moroso – „dvorní“ designérka Patricie Urquiola, zdánlivě b č j ý áb t k t i ké t k bi jí í fobyčejný nábytek, geometrické tvary, kubizující forma: Paper, Big-Knit (vlevo dole) a Silver lake Vitra – oživení návrhů Charlese a Ray Eamesových, organické tvary, kombinace starých a nových modelů (vlevo); Konstantintva y, o b ace sta ýc a ovýc ode ů (v evo); o sta t Grcic, Wawer; Antonio Citterio, Grand Repos & Panchina (vpravo dole) Nábytek z plastů – Kartell a Driade á d b l t éh áb tk d l éh tř b íh b ží• nová podoba plastového nábytku – posun od levného spotřebního zboží pro krátkodobé užití v exteriéru k nábytku pro bytový interiér • z trvanlivých plastů nové generace, odolných proti oděruý p g ý p • luxusní vzhled, kromě židlí i rozložitá křesílka, inspirace historickými slohy i ké f i k bi jí í t d k ti í l á í• organické formy i kubizující tvary, dekorativní prolamování připomínající krajku, kombinace s kovem, se dřevem, čalounění Kartell – Patricie Urquiola, sofa Foliage; Piero Lissoni a Carlo Tamborini,Kartell Patricie Urquiola, sofa Foliage; Piero Lissoni a Carlo Tamborini, křeslo Pop Driade – odvážné řešení nábytku ze současných plastů: Fabio N b N Phili S k E i Q i ll O /iNovembre, Nemo; Philippe Starck a Eugeni Quitllet, Out/in Čalouněný nábytek • minimalistické kubické i měkké organické tvary, skladebné systémy i solitéry • snaha o pohodlí, důraz na ergonomii (ústup od nízkého sezení)snaha o pohodlí, důraz na ergonomii (ústup od nízkého sezení) • mohutné celočalouněné i odlehčené pohovky nesené subtilní kovovou kostrou (s menší hloubkou sedáku) • sofistikovaný sedací nábytek se systémy na vytažení a přizpůsobení opěrek, područek; pohovky ležérní s měkkými polštáři • do čtverců prošívané čalounění, vrstevnatost a řasení látek, zlatá ado čtverců prošívané čalounění, vrstevnatost a řasení látek, zlatá a stříbrná barva i dekor inspirovaný orientálními ornamenty Čalouněné sedací soupravy nadčasového tvarosloví: j d d hé t ň ří d í h b á h lštářjednoduché tvary, useň v přírodních barvách, polštáře Sedací nábytek organických forem, potažený elastickou textilií výrazné barvytextilií, výrazné barvy Ložnice – měkké čalounění, jemná useň, proševy; židle k lti éh d i é kéh ř š í Alf d Häb li Akikultivovaného designérského řešení: Alfredo Häberli, Aki lounge chair, výr. Fredericia Exteriérový nábytek – zvyšující se zájem, luxusní zboží, á h ř d í h ě ý h d i é ů (A ik L K inávrhy předních světových designérů (Arik Levy, Karim Rashid, firmy Vondom, Talenti, Emu) Český nábytek počátku 3 tisíciletíČeský nábytek počátku 3. tisíciletí Změny v porevolučním obdobíZměny v porevolučním období • změna struktury nábytkářského průmyslu, reorganizace, privatizace • nezájem velkých podniků o modernizaci výrobního sortimentu,nezájem velkých podniků o modernizaci výrobního sortimentu, orientace na výrobu pro západní trhy, rezignace na vlastní vývoj v oblasti designu, zaměření na atypickou zakázkovou a malosériovou výrobu konkurence zahraničních výrobkůvýrobu, konkurence zahraničních výrobků • na přelomu tisíciletí intenzivnější spolupráce firem s designéry, úspěchy na zahraničním poli, ocenění • v 90. letech návrat ke slohovým projevům minulosti, příklon k tvarovému minimalismu (Rudolf Netík) • 1992 rozchod členů skupiny Atika – konec postmoderny u nás1992 rozchod členů skupiny Atika konec postmoderny u nás • experimentální linie nábytkové tvorby – prosazována kolem poloviny desetiletí mladými designéry, studenty Bořka Šípka, Barborou Š i ě č i ňŠkorpilovou, Janem Němečkem a Michalem Froňkem Mminterier – originální design, nadčasovost, kvalita d í t dič í i i tál í d l l áprovedení, tradiční i experimentální modely, spolupráce s předními českými designéry; René Šulc, Chaise longue Mminterier – Jan Čtvrtník, křeslo Koxy; Hippos, systém Š ŠŠest a šest plus jedna; René Šulc, houpací křeslo Swing Polstrin design – moderní technologie, kvalita, dobré funkční vlastnosti; Helena Dařbujánová gaučík Momo afunkční vlastnosti; Helena Dařbujánová, gaučík Momo a houpací křeslo Koko; Jan Čtvrtník, pohovka Moara Polstrin design – expozice na Designbloku 2011: Jan Čt t ík Ai ( l ) J t j t Jiří P l l kř l SČtvrtník, Ai-ro (vlevo) a Jota-jota; Jiří Pelcl, křeslo Snug Vespera / Dýhy Večeřa – unikátní technologie 3D ohýbání dýh k lit í t é ř š í f kt í ř l M tidýhy, kvalitní tvarové řešení a perfektní řemeslo; Martin Surman, Ovo; Jiří Pelcl, Vespera Tradice – současná podoba firmy TON • snaha nalézt pro tradiční technologii ohýbaného bukového dřeva moderní tvarosloví odpovídající současným potřebám • nové návrhy – čeští a zahraniční designéřinové návrhy čeští a zahraniční designéři • Tom Kelley, německý v Itálii žijící designér: 2004 navrhl ucelenou řadu Tonster, podílel se na celkové koncepci výrobního sortimentu, na fi í h č í h t iál h b hit kt i ké ř š ífiremních propagačních materiálech nebo na architektonickém řešení expozic; návrat k osvědčeným výrobním vzorům z padesátých a šedesátých let – z nich vzešly modely 911, Net, Bruxelles • spolupráce s českými a slovenskými návrháři, designéry z Itálie a Dánska: Studio Francisdrake (Via), Fabrizio Gallinaro (Est), Mads K. Johansen (Stockholm), Alexander Gufler (Merano), Eugenie MinervaJohansen (Stockholm), Alexander Gufler (Merano), Eugenie Minerva (Němý sluha), Olgoj Chorchoj (sáňky), Michal Riabic (Wawe), René Šulc (Era), Jaroslav Juřica (002) á t k t ší ů h í kř l W Mi h l Ri bi• návraty ke starším vzorům – houpací křeslo Wawe Michala Riabice, židle Era od René Šulce, Merano Alexandera Guflera (ocenění Red Dot Design Award) TON – Michal Riabic, houpací křeslo Wawe, Tom Kelley, Net a 911; Jaroslav Juřica, židle 002 TON – Tom Kelley, 911; René Šulc, Era; Alexander Gufler, Merano Hledání nových cest – malosériová výroba (individuální požadavky jedinečnost) nové značky ambiciózní projektpožadavky, jedinečnost), nové značky, ambiciózní projekt „UP“: Vladimír Žák, Kubikula; Martin Hašek, Box