Mezinárodní desetinné třídění (MDT) Konspekt Předmět: Selekční jazyky 23. 3. 2012 Přednášející: Mgr. Silvie Kořínková Presová http://kisk.phil.muni.cz/mgr-silvie-korinkova-presova-dis Obecná charakteristika prekoordinovaný systematický SJ Podle tematického zaměření jde o: univerzální SSJ Usiluje o klasifikaci univerza lidských poznatků a jejich uspořádání v rámci jednotlivých vědních oborů do tříd, podtříd, oddílů. Klasifikované pojmy systému MDT a vztahy mezi pojmy vycházejí z vědních disciplín. ➔ hierarchický princip, rodo-druhové vztahy, podřazení specifického tématu obecnému Deset základních tříd 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Všeobecnosti Filozofie. Psychologie Náboženství. Teologie Společenské vědy. Statistika. Politika. Ekonomie. Obchod. Právo. Veřejná správa. Vojenství. Sociální péče. Pojišťovnictví. Výchova a vzdělání. Folkloristika neobsazená Matematika a přírodní vědy Aplikované vědy. Lékařství. Technika Umění. Rekreace. Zábava. Sport Jazyk. Lingvistika. Literatura Geografie. Biografické studie. Dějiny Morfologie ● pořádací znak ➔ klasifikační znak, numerická desetinná notace pro označení třídy ➔ 025.4 (klasifikace a indexace) princip desetinné notace - Rozděluje univerzum do deseti základních tříd (základní znaky), které je možné rozčlenit až na deset podtříd vyjadřujících bezprostředně podřazené pojmy a ty zase až na deset podtříd nižšího řádu (jednoduché znaky). ● Morfologie ● Posloupnost znaků notace označující třídu vzniklou rozkladem je dána postupným přidáváním číslic 0 – 9 zprava. 316 316.1 316.2 316.11 316.111 Hierarchická notace, tj. vyjadřuje hierarchické vztahy mezi třídami. ● Základní znak versus jednoduchý 2 základní znak Náboženství (základní třída) 21 Prehistor. a primitiv. nábož. (podřazené třídy – 22 Východní náboženství 221 Náboženství Číny 221.3 Taoismus podtřídy) jednoduché/hlavní znaky Na základě principu desetinné notace dochází k rozkladu základního znaku (označující základní třídu) na jednoduché znaky vyjadřující podtřídy. Slovník MDT ● ➔ Klasifikační tabulky Fixováno klasifikační schéma, systematické seskupení pojmů do tříd a podtříd označených notacemi a opatřených slovním vyjádřením (slovními ekvivalenty). hlavní tabulky pomocné tabulky abecední rejstřík ● ● ● Vydání tabulek Různé druhy vydání tabulek (různý rozsah tříd): úplné vyd. (přibližně 150 000 znaků), střední (jednotlivé třídy jsou kráceny v různém poměru), zkrácené (počet znaků je redukován přibližně stejnou měrou ve všech třídách) a speciální (omezeno tematikou) ● tištěná verze ● online verze - české vydání MDT – MDT MRF http://aip.nkp.cz/mdt/– tzv. základní vydání (5. vydání, aktualizace z roku 2002) Oproti úplnému vydání neobsahuje pomocné znaky v celé šíři. Kdo se o MDT stará? Spravující organizací je UDC Consorcium se sídlem v Haagu. ➔ ➔ ➔ Odpovídá za aktualizace klasifikačního schématu. Odpovídá za rozvoj schématu. Zpřístupňuje licence. Klasifikace témat dokumentů Dva přístupy k vyjádření předmětu dokumentu: výběr jednoduchých znaků z hlavních tabulek tvorba složených a rozvinutých znaků syntaktická pravidla – součástí tabulek MDT 004.42 Počítačové programování. Počítačové programy. 371.3 Vyučovací metody a postupy. Formy vyučování a výcviku. 004.42:371.3 výukové programy Nástroje pro tvorbu složených a rozvinutých znaků ➔ ➔ Pomocné znaky všeobecné – např. jazyka, formy dokumentu, místa, času, etnické zvláštní Spojovací symboly ➔ např. symbol pro vyjádření vztahu : Výčet pomocných znaků a spojovacích symbolů, instrukce pro jejich aplikaci obsahují pomocné tabulky. Nalezneme v nich podrobné rozčlenění všeobecných pomocných znaků a pro zvláštní pomocné znaky pouze pravidla a příklady. Předmět dokumentu lze vyjádřit ➔ znakem jednoduchým 004.738.5 internet 316.772 formy (druhy) komunikace 316.772:004.738.5 internetová komunikace 004.738.5(031) encyklopedie internetu ➔ znakem složeným ➔ znakem rozvinutým Složené znaky - Vznikají spojením jednoduchých nebo rozvinutých znaků MDT, které jsou k sobě připojeny pomocí spojovacích symbolů/znaků (zastupují je interpunkční znaménka), např. 51+53 Matematika a fyzika. Rozvinuté znaky - Vznikají spojením jednoduchých znaků MDT se znaky pomocnými (všeobecnými a zvláštními), např. 94(437). Přehled spojovacích symbolů ● ➔ přiřazení symbol/notační znak např. 791+793 film a tanec + ● ➔ rozšíření vztah symbol/notační znak / např. 791/793 film, divadlo,tanec X 791+793 symbol/notační znak 17:7 etika ve vztahu k umění : ● ➔ ● ➔ podřazení symbol/notační znak [ ] [622+669](485) hornictví a hutnictví ve Švédsku Spojovací znaky/symboly Kde je nalezneme? V pomocných tabulkách: Tabulka 1a. Přiřazení. Rozšíření Tabulka 1b. Vztah. Podřazení   tištěná verze elektronická verze – MDT MRF PŘIŘAZENÍ symbol/notační znak + ➔ Spojuje dva nebo více od sebe vzdálené (ne po sobě následující) znaky MDT, aby bylo možno vyjádřit složený předmět, pro který neexistuje žádný jednoduchý (hlavní) znak. ➔ Rozšiřuje význam jednoduchého znaku. ➔ Vyjádření logického součtu, označuje složený předmět. – 622+669 hornictví a hutnictví – 330.5+338 národní hospodářství – 504.66+338.2+304.3 trvale udržitelný rozvoj – dnes nahrazen 502.131.1 ROZŠÍŘENÍ symbol/notační znak / ➔ Rozšiřuje význam jednoduchého znaku. ➔ Vyjádření logického součtu, označuje složený předmět. ➔ Spojuje první a poslední z řady po sobě následujících znaků MDT. 025.44/.47 klasifikační systémy 026/027 knihovny – 026 odborné/speciální knihovny – 027 univerzální knihovny VZTAH symbol/notační znak : ➔ Používá se jako nástroj specifikace a pro spojení dvou nebo více znaků MDT, jejichž pojmy se projevují v různých typech vztahů . ➔ Na rozdíl od symbolů `plus` a `lomítko` dvojtečka spíše zužuje než rozšiřuje rozsah předmětů. 316.74:2 sociologie náboženství – 341.63(44:450) arbitráž ve sporech mezi Francií a Itálií x (44+450) – 82:7.079 literární festivaly – PODŘAZENÍ symbol/notační znak [] ➔ Aplikuje se při kombinaci znaků MDT, aby objasnil povahu vztahů mezi znaky MDT v rámci jejich kombinace. Podřazení může být použito tehdy, jestliže předmět, který byl vyjádřen dvěma nebo více znaky MDT spojenými symbolem `plus`, `lomítko` nebo `dvojtečka`, je uváděn pomocí dvojtečky jako celek do vztahu k jinému znaku nebo je blíže určen prostřednictvím všeobecného nebo speciálního pomocného znaku ➔ 783:[274/278] protestantská chrámová hudba – 004.384:[621.771.016.3:669.14] počítače ve válcovnách oceli za studena Pomocné znaky ➔ ➔ ➔ Účelem je vyjádření druhotné charakteristiky předmětu zastoupeného hlavním znakem. Pomocí nich vznikají rozvinuté znaky. Výčet pomocných znaků a instrukce pro jejich aplikaci obsahují pomocné tabulky. hlavní znak + všeobecný pomocný znak 821.134.2(862) nebo kolumbijská literatura + zvláštní pomocný znak 821.134.2.09 španělská literatura (o ní) =rozvinutý znak Pomocné znaky všeobecné PZ VPZ SAMOSTATNÉ VPZ ZÁVISLÉ POMOCNÉ TABULKY zvláštní PZ HLAVNÍ TABULKY Všeobecné pomocné znaky ➔ ➔ ➔ Slouží k vyjádření druhotných charakteristik všeobecného typu. Lze použít pro specifikaci primárního předmětu vyjádřeného hlavním znakem v celé šíři klasifikačního schématu a pro připojení ke složenému znaku Každý z těchto znaků má svoji specifickou formu. Všeobecné pomocné znaky VPZ SAMOSTATNÉ – – – – – jazyka formy dokumentu místa času etnické =... (0...) (1/9) „...“ (=...) VPZ ZÁVISLÉ – – – – vlastností -02 materiálů -03 vztahů, procesů a operací (postupů) -04 osob -05 VPZ JAZYKA ➔ symbol: =1/=9 Označují jazyk dokumentu (vyjadřují jazyk nebo jazykovou formu dokumentu, jehož předmět je klasifikovaný hlavními znaky MDT ). 53(035)=111=112.2=133.1 Příručka fyziky v angličtině, francouzštině a němčině ➔ používají se jako podklad ➔ pro členění třídy 811 - jazyky 811.162.3 (VPZ =162.3 čeština) ➔ pro členění třídy 821- literatura 821.162.3 pro tvorbu všeobecných pomocných znaků etnických =411.16 Hebrejština (=411.16) Hebrejský. Židé. ➔ VPZ formy dokumentu VPZ místa VPZ formy dokumentu - Vyjadřují formu dokumentu. ➔ symbol: (0...) 02(038.072) výkladové slovníky z oboru knihovnictví VPZ místa - Vypovídají o geografické oblasti, lokalitě nebo jiných prostorových aspektech předmětu, který byl popsán znakem MDT. ➔ symbol: (1/9) např. (437.3) Česká republika 316.774(437.3) masmédia v ČR ➔ součástí hlavních znaků ve třídě 913 Regionální geografie a 94 Dějiny např. 94(437.3) dějiny Česka ➔ další příklady hojného užití: 821.111(73), 821.134.2(862) VPZ plemen, etnických skupin a národů, VPZ času VPZ plemen, etnických skupin a národů - Označují etnický aspekt předmětu vyjádřeného znaky MDT. ➔ symbol: (=...) Členěny podle VPZ jazyka a místa např. 341.43(=411.16) deportace Židů 398(=81/=82) Severoamerický indiánský folklor VPZ času - Blíže určují předmět v čase. ➔ symbol: "..." např. "19„ 20. století "192„ dvacátá léta (1920-1929) 94(100)"1914/1918" obecné dějiny časový údaj univerzální ve vztahu k místu 1. světová válka VPZ závislé – nestojí samostatně ● předmětů. ➔ VPZ vlastností - Označují obecné vlastnosti nebo rysy symbol: -02 např. 377.14-028.26 audiovizuální výcvikové metody ● zhotoveny předměty nebo výrobky. ➔ VPZ materiálů - Vyjadřují materiály nebo složky, z nichž jsou symbol: -03 např. 620.1-034 kovy - zkoušení VPZ závislé – nestojí samostatně ● VPZ vztahů, procesů a operací (postupů) symbol: -04 ➔ např. 303.1-047.4 vyhodnocení metodologie sociálního výzkumu ● jednotlivé kategorie osob v souvislosti s předmětem dokumentu. ➔ VPZ osob a osobních charakteristik Označují symbol: -05 např. 32-051 politici, 82-055.2 literatura psaná ženami Zvláštní pomocné znaky Jejich uplatnění pro konkrétní třídy je definováno přímo v hlavních tabulkách. Nelze uplatnit v celé šíři tabulek. Na jejich existenci se upozorňuje na začátku každé třídy. Série se spojovníkem, série s tečkou a nulou, série s apostrofem. Nelze je spojovat s hlavními znaky libovolně. 82-1 literatura ZPZ označující poezii ➔ ➔ ➔ ➔ 821.162.3-1 česká poezie Co z toho o MDT vyplývá? ➔ ➔ ➔ není čistě enumerativním SSJ (jako např. LCC) nástroje pro tvorbu komplexních znaků, fasetový přístup (VPZ) analyticko-syntetické třídění 821.111(73)-1 americká poezie hlavní znak ZPZ se spojovníkem VPZ místa Co z toho vyplývá dále? Flexibilita při aplikaci MDT/klasifikování pomocí MDT. ➔ Klasifikace pomocí jednoduchých znaků. MDT je aplikováno jako enumerativní, nesyntetická klasifikace, jejímž hlavním smyslem je systematické prohlížení a je si v mnohém podobná s funkčními prvky DDC. ➔ Tvorba složených a rozvinutých znaků. Obtížnější a časově náročnější. Indexátor musí rozhodovat o tom, jaké použije pomocné znaky, jaké vztahy mezi znaky chce vyjádřit, jaké zvolí citační pořadí. Knihovny různé podoby MDT Mohou aplikovat různá vydání tabulek, různé způsoby klasifikace. ➔ Flexibilita způsobuje nejednotnost aplikace MDT, problematizuje standardizaci a znesnadňuje kooperaci, která předpokládá jednotnou aplikaci. ➔ Při vyhledávání je nutné znát politiku instituce vzhledem k MDT. Aplikace MDT v ČR V ČR odpovídá za aplikaci MDT NK ČR - Oddělení národních věcných autorit a věcného zpracování http://www.nkp.cz/pages/page.php3?page=fond_veczprac1.htm http://autority.nkp.cz/vecne-autority/standardy/mezinarodni-desetinne-tr ➔ Znak MDT je součástí autoritního záznamu věcného selekčního prvku v souboru věcných autorit. příklad: prostituce, český román, sociologie lékařství Aplikace MDT v ČR ➔ Organizace knihovních jednotek ve volném výběru, např. ÚK FF MU, MZK. V selekčním obraze dokumentu (SOD) NK ČR se vážou znaky MDT k vyjádření příslušných hesel zahrnutých do SOD. Dokument je klasifikován více klasifikačními znaky MDT, MDT neslouží k zatřídění tématu dokumentu jako celku definování oboru, do kterého obsah dokumentu spadá. Tuto funkci plní skupiny Konspektu. x Praxe v zahraničních knihovnách - jeden klasifikační znak. ➔ ➔ ● ● příklad: Friedman, T. L., Svět je plochý/World is flat v NK ČR x Library of Congress http://catalog.loc.gov/webvoy.htm Porozumění notacím v katalogu Library of Congress http://www.loc.gov/catdir/cpso/lcco/ http://www-lib.nearnorth.edu.on.ca/dewey/ddc.htm#Dewey%20Pinball%20 Konspektové schéma Dvouúrovňové kategorizační schéma ➔ hierarchický princip, postup od obecného k detailnějšímu. ➔ vznik – pro potřeby metody Konspektu http://konspekt.nkp.cz/ Struktura konspektového schéma 1. předmětové kategorie - nejvyšší úroveň, 24 kategorií, např. kategorie 12. Knihovnictví, informatika, všeobecné, referenční literatura 2. skupiny Konspektu - specifičtější úroveň, cca 500 sk. K., klasifikační znak MDT a slovní vyjádření, konkordance mezi DDC a MDT, např. 316.4 Sociální procesy, 352/354 Stupně místní, oblastní a ústřední správy, 821.111(73) Americká literatura http://autority.nkp.cz/vecne-autority/autoritni-soubor-skupin-konspektu-1/ Aplikace Konspektu jako SJ ➔ využití skupin Konspektu jako nástroje minimální úrovně věcné katalogizace konspektové schéma jako tematický rozcestník - např. JIB ➔ Skupiny Konspektu jako SJ v katalozích knihoven ● skupiny Konspektu v bibliografických záznamech (MARC21 pole 072)- nástroj pro minimální věcné zpřístupnění informačních zdrojů, hrubá kategorizace souborný katalog ČR (CASLIN) – fakultativní věcný prvek minimálního záznamu pravidlo pro indexování - bibliografický záznam – 1 skupina Konspektu (hlavní téma) + možnost vyjádření formálního hlediska autoritní záznam skupin Konspektu - součástí databáze věcných autorit http://aleph.nkp.cz ● ● ● Příklady využití konspektového schématu ➔ Tematická mapa fondů http://aleph.nkp.cz, http://aleph.muni.cz JIB – tematický rozcestník www.jib.cz Vědecká knihovna v Olomouci - sledování nových titulů v katalogu prostřednictvím oborových RSS kanálů založených na předmětových kategoriích konspektového schématu http://www.vkol.cz/cs/ ➔ ➔ Povinná a použitá literatura ● Balíková, M. MDT MRF : Koncepce [online]. 13. 6. 2000 [cit. 2009-10-14]. Dostupné z http://www.nkp.cz/pages/page.php3?page=fon Doporučená a použitá literatura ● ● ● About Universal Decimal Classification and the UDC Consortium [online]. Last updated: 8th February 2006 [cit. 2006-05-03]. Dostupné z http://www.udcc.org/about.htm Presová, S. Metoda Konspektu a její vztah k selekčním jazykům. V Brně : Masarykova univerzita, 2005. Kap. 2-4, s. 27-80. ● možné zakoupit na sekretariátě KISK, dostupné v ÚK FF MU Turner, Ch. Organizing information : principles and practice. London : Clive Bingley, 1988. 158 s.