titl CZ Informační systémy - základní pojmy Jaroslav Šmarda zahlavi CZ Jaroslav Šmarda * Vema, a. s. smarda@vema.cz mobil: 603 487 857 http://twitter.com/jsmarda http://www.vema.cz zahlavi CZ Cíl předmětu Informační systémy zahlavi CZ Metoda hodnocení předmětu zahlavi CZ Literatura * HRONEK, Jiří. Informační systémy [online]. Olomouc : Katedra informatiky Přírodovědecká fakulta Univerzita Palackého, 2007 [cit. 2011-01-05]. Dostupné z WWW: . * SODOMKA, Petr. Informační systémy v podnikové praxi. 2010. 2. vydání Brno : Computer Press, a.s., 2010. 501 s. ISBN 978-80-251-2878-7. * RAINER, R. Kelly; TURBAN, Efraim. Introduction to Information Systems : Supporting and Transforming Business. 2 edition. USA : Wiley, 2008. 464 s. ISBN 978-0470169001. * LAUDON, Jane P., LAUDON, Kenneth C. Management Information Systems : Managing the Digital Firm. 10th edition. [s.l.] : Pearson Education, 2008. 736 s. ISBN 0132415798. * PILONE, Dan; MILES, Russ. Head First Software Development : A Brain-Friendly Guide. 1 edition. Sebastopol (California) : O'Reilly Media, 2008. 496 s. ISBN 978-0596527358. zahlavi CZ Informační systémy * Přístupy ke zkoumání IS * Data, informace, znalosti * Systém, základní atributy systému * Informační systém zahlavi CZ Přístupy ke zkoumání IS * Technický * Computer science, management science, operační výzkum * Behaviorální * Sociologie, psychologie, ekonomie * Sociotechnický * Spojení technického a behaviorálního přístupu zahlavi CZ Technický přístup ke zkoumání IS * Computer science: * Teoretické základy informací a vyčíslitelnosti * Teoretická computer science: * Základy: matematická logika, algebry a grafy * Teorie programovacích jazyků, gramatiky a jazyky * Databáze * Paralelní a distribuované systémy * Aplikovaná computer science: * Umělá inteligence, softwarové inženýrství (software engineering) * zahlavi CZ Technický přístup ke zkoumání IS * Management science a operační výzkum: * Analýza a modely rozhodování * Finanční management * Manufacturing and service science, management dodavatelského řetězce * Management příjmů zahlavi CZ Behaviorální přístup ke zkoumání IS * Sociologie * Jak skupiny a organizace ovlivňují vývoj IS a jak IS ovlivňují skupiny a organizace * Psychologie * Jak lidé přijímají a zpracovávají formální informace * Ekonomie * Jak IS mění řízení a náklady v podniku, jak fungují trhy s digitálním zbožím zahlavi CZ Sociotechnický přístup zahlavi CZ Základní oblasti zájmu Zdroj: Koch, M.: Management IS http://vzdelavani.esf-fp.cz/results/results_02/edumat_rep/MIS/MIS_P01.pdf zahlavi CZ Data a informace Zdroj: Koch, M.: Management IS http://vzdelavani.esf-fp.cz/results/results_02/edumat_rep/MIS/MIS_P01.pdf zahlavi CZ Data * Data představují fakta, měření, text, obraz, zvuk, video, nejčastěji v kontextu sledovaného procesu nebo situace. zahlavi CZ Data * Vlastnosti dat: * nezávislá na uživateli, většinou odráží současný stav reality * vždy zjednodušují komplexnost reality (jsou nekompletní). Při rozvoji IS to vede k procesu změn a inovací, v jejichž důsledku se buď dodávají nová data, nebo zjemňují, či zpřesňují (strukturální) stará data. * přesto představují velký objem, často mnoho detailů * poměrně často a rychle se mění * verifikovatelnost dat je možnost u většiny případů opakovaně objektivně ověřit správnost a přesnost dat ( opakováním měření, pozorování ) zahlavi CZ Data * Datová položka * elementární popis věcí, událostí, činností nebo transakcí, který je zaznamenáván, klasifikován a ukládán, ale není uspořádán tak, aby měl nějaký specifický význam * čísla, písmena, obrazy, zvuky * příklady: * částka k výplatě na výplatním lístku * počet hodin, které odpracoval dělník v určitém týdnu * Data * tok datových položek zahlavi CZ Informace * Informace je schopnost organizovat nebo v organizovaném stavu udržovat. * Pojem informace je možno chápat v různých základních významech: * 1. „laický“ - sdělení, zpráva, jazykový projev, ve kterém se co nejobjektivněji věcně konstatují určitá fakta, znalost sdílená tím, že se komunikuje – sdělitelná znalost * 2. význam „sémantický“(kvalitativní) - jedná se o absolutní zisk informace jak např. odpovídá významu jednotlivých slov * 3. význam „pragmatický“ (předchozí ovlivňuje následné) - jedná se o relativní zisk informace - příjemce rozlišuje zda již sdělovanou informaci má, či ne - sdělení toho, co už vím, není podle tohoto pojetí ziskem informace * … kybernetický, matematický, inženýrský … * * zahlavi CZ Informace Zdroj: Koch, M.: Management IS http://vzdelavani.esf-fp.cz/results/results_02/edumat_rep/MIS/MIS_P01.pdf zahlavi CZ Informace • * * * Informace * data, která jsou uspořádána tak, aby měla význam a hodnotu pro příjemce * Příjemce interpretuje význam a dělá závěry z informací. * příklady: * jméno studenta, předmět, známka * jméno pracovníka, období (měsíc.rok), částka k výplatě na výplatním lístku z tohoto období * zahlavi CZ Data a informace * Data = fakta reprezentující věci, události, činnosti,... před tím, než budou upravena do formy srozumitelné pro člověka * Informace = data upravená tak, aby měla význam a užitek pro člověka 2375,50,62,120,34 2375,50,35,105,26 2375,50,65,110,28 3652,50,86,155,32 3652,50,75,120,34 IS vstupní data informace zahlavi CZ Znalosti * Robert M. Hayes: Znalosti jsou výsledkem porozumění informaci, která byla právě sdělena, a její integrace s dřívějšími informacemi. * Spolu s růstem intenzity využívání informací a znalostí pro tvorbu hodnot sledujeme také tlak na rychlost rozhodování. * doba pro rozhodnutí nesmí překročit čas, který je vymezen existenci problému Zdroj: Koch, M.: Management IS http://vzdelavani.esf-fp.cz/results/results_02/edumat_rep/MIS/MIS_P01.pdf zahlavi CZ Znalosti * Znalosti - to, co jednotlivec ví po osvojení dat a informací a po jejich začlenění do souvislostí. * Jsou spoluvytvářeny individuálním vzděláním a zkušenostmi experta. Je to výsledek poznávacího procesu, předpoklad uvědomělé činnosti. zahlavi CZ Vlastnosti znalostí * staví na informacích, integruje novou informaci s předešlými k zachycení komplexnějšího a abstraktnějšího pohledu na část reality * zároveň informace jsou jen parciální - představují malou část znalostí * obvykle jsou méně přesné (proti datům), obsahují nejistotu, např. nová, detailnější data, odporující aktuálním znalostem * zahrnují proces abstrakce, generalizace a kategorizace dat a informací * představují obecné zákonitosti, které se nemění tak rychle, jako data zahlavi CZ Znalosti zahlavi CZ Znalosti * se skládají z dat a/nebo informací, která byla uspořádána a zpracována tak, aby zajistila pochopení, zkušenosti, kumulované vědomosti anebo odbornost za účelem použití při řešení nějakého problému zahlavi CZ Proces akumulace znalostí Zdroj: Hronek, J.: Informační systémy http://www.inf.upol.cz/download/study/materials/Informa%C4%8Dn%C3%AD%20syst%C3%A9my.pdf zahlavi CZ Systém je: * organizovaná množina myšlenek, principů, doktrín, seskupená za účelem vysvětlení vnitřního uspořádání nebo činnosti celku * soustava zvolených principů pro řešení určitých celospolečenských problémů ( sociální systémy) * množina komponent (prvků), která interaguje, aby splnila nějaký cíl * pravidelně se ovlivňující nebo vzájemně závislá skupina položek, která je chápána jako celek zahlavi CZ Systém Zdroj: Hronek, J.: Informační systémy http://www.inf.upol.cz/download/study/materials/Informa%C4%8Dn%C3%AD%20syst%C3%A9my.pdf zahlavi CZ Základní atributy systému: * Struktura * je definovaná množinou všech prvků a vazeb (vztahů, relací) mezi prvky, resp. dalšími různými podsystémy daného systému * Prvky systému * jsou obecně elementární, dále nedělitelné části systému, které představují jeho rozkladové (dekompoziční) části * Subsystémy * podmnožina prvků systému, kterou můžeme obvykle hodnotit jako samostatný systém se specifickou charakteristikou zahlavi CZ Základní atributy systému: * Okolí systému ( prostředí ) * pod pojmem okolí systému budeme rozumět takovou entitu, která je zdrojem podnětů působících na systém a která přijímá reakce systému na tyto podněty (všechny prvky, které neleží v systému, ale za jeho hranicí) * Hranice systému * obvykle uzavírá systém nebo odděluje 2 nebo více systémů zahlavi CZ Základní atributy systému: * Vstup systému * množina vazeb či proměnných, jejichž prostřednictvím se uskutečňuje působení okolí na systém * Výstup systému * množina vazeb či proměnných, jejichž prostřednictvím se uskutečňuje působení systému na jeho okolí * Chování * je projevem dynamiky systému. Popisujeme je pomocí vstupních, stavových a výstupních charakteristik. zahlavi CZ Základní atributy systému: * Stav systému * je souhrn hodnot jeho atributů, vlastností, které lze rozpoznat v daném časovém okamžiku za přesně definovaných podmínek. Událost je změna hodnoty některého atributu (prvku), nebo může být spojena se změnou konfigurace (propojení) * Stabilita * je schopnost systému udržovat si při změně vstupů a stavů svých prvků nezměněné chování i přes působení procesů probíhajících uvnitř systému zahlavi CZ Kategorie systémů * Technické počítačové systémy * Systémy zahrnující hardware i software, ale ve kterých obsluha a obslužné procesy nejsou uvažovány jako součást systému. * Sociotechnické systémy * Systémy zahrnující technické systémy, ale také obslužné procesy a lidi, kteří používají a interagují s technickými systémy. Sociotechnické systémy jsou řízeny organizačními politikami a pravidly. zahlavi CZ Vlastnosti sociotechnických systémů – holistický přístup * Celostní vlastnosti (Emergent properties) * Nové vlastnosti systému jako celku, které závisí na komponentách systému a vztazích mezi komponentami. * Nedeterministické * Pro stejné vstupy nemusí produkovat stejné výstupy, rozdíl je způsoben lidským faktorem. * Komplexní vztah k cílům organizace * Rozsah, ve kterém systém podporuje cíle organizace, nezávisí jen na systému samotném. zahlavi CZ Celostní vlastnosti * Nové vlastnosti systému jako celku, nelze je jednoduše odvodit z vlastností komponent systému * Jsou důsledkem vztahů mezi komponentami systému * Mohou být sledovány a měřeny jen v případě, že komponenty jsou integrovanou součástí systému zahlavi CZ Typy celostních vlastností * Funkcionální * Objevují se v případě, že komponenty systému fungují společně za účelem dosažení daného cíle. Například vlastností kola je být dopravním prostředkem v případě, že všechny součásti kola jsou sestaveny tak, aby tvořily kolo. * Nefunkcionální * Příkladem je spolehlivost, výkonnost, kvalita. Vztahují se k chování systému v operačním prostředí. Jsou často kritické také u informačních systémů. zahlavi CZ Vlivy na spolehlivost systému * Hardwarová spolehlivost * Jaká je pravděpodobnost poruchy hardwarové komponenty a jak dlouho bude trvat odstranění takové poruchy? * Softwarová spolehlivost * Jaká je pravděpodobnost, že softwarová komponenta bude produkovat špatný výstup. Porucha softwaru je hůře odhalitelná. * Spolehlivost operátora * Jaká je pravděpodobnost, že operátor udělá chybu? zahlavi CZ Spolehlivostní vztahy * Poruchy hardwaru mohou produkovat signály, které jsou mimo rozsah vstupů softwarových komponent. * Softwarové chyby mohou vést k chybám operátorů. * Prostředí, ve kterém je systém nainstalován, může ovlivnit spolehlivost systému. zahlavi CZ Systémové inženýrství * Zabývá se specifikací, návrhem, implementací, ověřováním, používáním a rozvojem sociotechnických systémů. * Zabývá se službami, které poskytuje systém, omezeními jejich konstrukce a funkčnosti a způsoby použití systému. zahlavi CZ Uživatel používá IS dvěma způsoby: zahlavi CZ Informační systém * Základní informatický pohled na informační systém zobrazuje následující schéma: • • • • • realita je reprezentována kolekcí dat vzniklých pozorováním nebo zkoumáním části reálného světa Zdroj: Hronek, J.: Informační systémy http://www.inf.upol.cz/download/study/materials/Informa%C4%8Dn%C3%AD%20syst%C3%A9my.pdf zahlavi CZ Definice: Informační systém * Informační systém je systém, umožňující účelné uspořádání sběru, uchování, zpracování a poskytování informací. * V reálném IS rozeznáme dvě složky: * Ektosystém se skládá z uživatelů IS, investora IS a toho, kdo systém provozuje (user, funder, server). Ektosystém není pod kontrolou projektantů při návrhu IS. * Endosystém se skládá z použitého hardware (media, zařízení), a software (algoritmy, datové struktury) a je plně pod kontrolou designéra IS. * Informační systém = automatizovaná část (využívající počítače) + neautomatizovaná část informačního systému zahlavi CZ Informační systém * Množina vzájemně provázaných komponent, které: * sbírají, zpracovávají, ukládají a distribuují informace, * aby podporovaly: * rozhodování, koordinaci a řízení v organizaci zahlavi CZ Informační systém - názvosloví * Skládá se z komponent, které budeme obvykle označovat jako aplikace nebo moduly * Aplikace je: * ucelený program, který řeší určitou funkční oblast * Modul: * Obvykle menší programový celek, třeba určitý doplněk aplikace * Komponenta: * obecný pojem označující aplikace a moduly