PREZENTAČNÍ DOVEDNOSTI VIKBA30 JARO 2012 PŘÍLEŽITOST PRO PREZENTACI NA VŠ •Projekt •Konference •Ukončení předmětu •OBHAJOBA • OTÁZKY PŘED PREZENTACÍ •Čeho chci prezentací dosáhnout? (přesvědčovat O ČEM, informovat O ČEM, obhájit CO…) •Kdo bude mé publikum? Komu je prezentace určena? •Proč by mě mělo poslouchat? Jaké jsou jeho zájmy? ZÁKLADNÍ PRAVIDLO PREZENTACE 1.Řekněte, co budete říkat 2.ŘEKNĚTE TO 3.Řekněte, co jste řekli • • PRAVIDLO 100/80/20 •Chcete říct 100% •Ve skutečnosti řeknete 80% • •Ale jen 20% si publikum zapamatuje! VYPRÁVĚJTE PŘÍBĚHY •Příběhy jsou zajímavé a velmi dobře zapamatovatelné •Umožňují ukázat paralelu mezi vaším tématem a příběhem •Vyprávějte příběhy, které vaší prezentaci podpoří •Ideální jsou příběhy, které jste sami prožili •Ale sáhnout se dá i do historie OBRÁZEK KOMUNIKUJE obrazek PP.jpg SKLADBA PREZENTACE •Musí mít logickou strukturu •Jednotlivé snímky by na sebe měly navazovat, musí být jasná souvislost a posloupnost myšlenek •V úvodu sdělte cíl a téma prezentace •Podstatné informace opakujte •Na závěr zopakujte nejdůležitější body • ÚVOD •Prvních 30 sekund publikum zkoumá přednášejícího a tvoří si první dojem •Příležitost pro navázání vztahu s publikem •Čím menší publikum, čím více znalé tématu, tím může být úvod kratší •Úvod by nikdy neměl přesáhnout 10% z celkového času prezentace ÚVOD – NA CO NEZAPOMENOUT •Pozdravit a představit se! •Sdělit téma své prezentace •Naznačit obsah a časový rozvrh prezentace •Získat si pozornost posluchačů • • JAK BY ÚVOD VYPADAT NEMĚL •Neměl by začínat násilným vtipem •Publiku zbytečně nepodlézejte, chvalte upřímně a pouze poctivě •Nezačínejte negativně, zápornými větami •Rozhodně se vyvarujte omluv, že nejste dostatečně připraveni atd. • HLAVNÍ SDĚLENÍ •Pro zásadní myšlenky využijte pozornosti publika – největší je prvních a posledních pět minut •Během přednášky využijte prostředky na zvýšení pozornosti – hlasové, řečové, vizuální, pohybové… •Nuda v publiku = chyba přednášejícího (s výjimkou přednášek na VŠ J) ZÁVĚR PREZENTACE •Vytváří poslední dojem, který je důležitý •Konec dobrý, všechno dobré •Pozor na „Děkuji vám za pozornost“ •Jakmile ohlásíte závěr, nemluvte déle než dvě minuty •Ideálním závěrem prezentace je diskuze •Neděkujte za trpělivost, znevážili byste tím svou práci a přípravu V POWERPOINTU SE DOPORUČUJE •Nepřehlcovat jednotlivé slidy mnoha informacemi (psát jen heslovitě důležité body) •Používat dostatečně velké bezpatkové písmo a mezi řádky dělat mezery pro zvýšení přehlednosti •Nepoužívat písmo zelené či jiné nevýrazné barvy (ideální je černé písmo na světlém pozadí) •Používat názorné obrázky či ukázky, které zkonkretizují náš projev •Vybrat si jednoduchou, tématu odpovídající šablonu NEJZÁVAŽNĚJŠÍ CHYBY S POWERPOINTEM •Doslovné čtení textu ze slidů – je „spolehlivé“, ale… •Používání množství barev, efektů, obrázků, zvuků, animací – když ten PowerPoint to umí… •Složité grafy nebo tabulky – když už mi ta čísla tak pěkně vyšla… •Zahlcení publika daty – a nasbíral jsem jich opravdu hodně… •Použití fotek s vodoznakem nebo špatně zvětšených – ale je to tak jednoduché… •PŘETAHOVÁNÍ ČASU • • • • • • • POMOCNÉ PROSTŘEDKY VOLBA JAZYKA •Přizpůsobte vaši mluvu publiku •Pozor na hovorovou mluvu, použití profesní „hantýrky“ apod. •Cizí slova zařazovat s citem •Pozor na nářečí a přízvuk •Používejte metafory a přirovnání POMOCNÉ PROSTŘEDKY RÉTORIKA •Mluvte NAHLAS a pomalu •Pozor na výplňová slova – eee, ehm, vlastně, v podstatě, právě, prostě… •Mluvte v jednoduchých větách a každou myšlenku ukončete klesnutím hlasu •Vyvarujte se frází •Styl uspávače hadů nikdy nikoho nenadchl •Ale přílišné „hrané“ nadšení také není to pravé • POMOCNÉ PROSTŘEDKY NONVERBÁLNÍ SLOŽKA •Řeč těla tvoří ¾ celého projevu •Nehrajte si s rukama, neházejte hlavou… •Pohybujte se – nikdy u prezentace neseďte! •Pozor na gestikulaci •Důležitý je oční kontakt s publikem •Pokud stojíte, stůjte pevně (skála v moři) •USMÍVEJTE SE! OPTIMALIZACE VERBÁLNÍHO PROJEVU •Používejte slůvka TY/VY a sdělujte spíše, co chce slyšet a vidět divák, ne co zajímá vás •Slovo JÁ používejte jen záměrně, pokud hovoříte o sobě, pokud je to významné pro dosažení vašeho cíle •Abstraktní vyjádření nahrazujte spíš praktickými a konkrétními příklady •Nepoužívejte složitá souvětí (cca 15 slov ve větě je považováno za průměr) •Používejte aktivní, pozitivní věty (např.: „Používej pozitivní“ místo „Nepoužívej negativní“), jde o jednodušší způsob zpracování informací •Svá sdělení opakujte, napomůžete tak zapamatování • OBLEČENÍ A DOPLŇKY •Volte oděv s přihlédnutím k situaci a k publiku •Být oblečený formálněji než publikum je menší chyba než být oblečený neformálněji •Pozor na celkovou image – upravené vlasy, nehty, u žen líčení, použití deodorantu… •Jeden extravagantní doplněk podtrhne vaší osobnost, více odvádí pozornost publika TRÉMA A JAK NA NÍ •Je to přirozený fyziologický projev a postihuje více méně každého •Trocha trémy bývá užitečná •Dá se jí zmírnit: •Perfektní připraveností •Opakováním •Mentálními technikami •Technikami těla, dechovými cvičeními NEJVĚTŠÍ CHYBY ŘEČNÍKŮ •Neudržování očního kontaktu •Nervózní přecházení sem a tam, stání strnule na místě •Příliš rychlé mluvení (pomalu, potichu), drmolení, monotónní projev •Časté nahlížení do poznámek, nebo předčítání •Hrátky s rukama, s perem, částmi oděvu, vlasy… •Znuděný, nezaujatý, pohrdavý přístup •Parazitická, výplňová slova • JINÉ MOŽNOSTI NEŽ POWERPOINT •Mluvit spatra – TED – www.ted.com •(ukázka z vystoupení) •Použít pouze obrázky •Prezi – www.prezi.com •(příklad prezentace v Prezi) •Další prezentační nástroje - http://nastroje.knihovna.cz/katalog-nastroju/prezentace-informaci/prezentacni-nastroje • POUŽITÁ LITERATURA •BARKER, A. Umíte přesvědčit. 2. vyd. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 80-251-1600-5. •BĚLOHLÁVKOVÁ, V. 33 základních rad jak úspěšně prezentovat. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0326-9. •HIERHOLD, E. Rétorika a prezentace. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0782-9. •HOSPODÁŘOVÁ, I. Prezentační dovednosti. 2. vyd. Praha: Kernberg Publishing, 2007. ISBN 80-903962-9-6. • •